In deze blik op de week natuurlijk volop aandacht voor de vernieuwde Model 3, de prijsverlaging van de Model S/X, de uitbreidingen van Giga Berlijn, FSD en nog veel meer… Cybertruck frunk Het blijft foto’s binnen regenen over de Cybertruck. Onderstaande foto is de eerste van de frunk. Een mooi brede gelijkvloerse bak. Niet zo diep, maar wel goed toegankelijk. Het kan bijna niet anders dan dat deze elektronische bediening heeft. Het graffiti woordmerk Cybertruck staat subtiel in de achterwand. Er zijn inmiddels meer dan 100 Cybertrucks geproduceerd en het lijkt er op dat ze over de hele VS neergezet gaan worden. De datum van het launch event is nog bekend. Drone-pilot Giga Mexico De bouw van Giga Mexico is nog niet begonnen. Daar gaat zeer binnenkort wel verandering in komen. Er is recent een drone pilot om ons op de hoogte te houden van de vorderingen. Net als bijvoorbeeld Joe Tegtmeyer dat doet in Texas. Bouw Lithiumraffinaderij vordert Joe had deze week een mooi verslag van de vorderingen van de Tesla’s eigen lithium mijn in Corpus Christi. Vier maanden geleden was de openingsceremonie en nu is er al serieus veel werk verzet. Ze daar nog zeker een jaar aan bouwen. We zullen regelmatig de voortgang volgen. Uitbreiding Giga Berlijn Tobias Lindh vliegt regelmatig boven Giga Berlijn. Ditmaal heeft hij een uitgebreide video gemaakt over alle aanstaande bouwactiviteiten in Berlijn. Het gaat in eerste instantie over aanpassingen aan de bestaande gebouwen, het bouwen van nieuwe gebouwen tussen de bestaande infra. Waarschijnlijk is dit nodig om naar 1.000.000 voertuigen te kunnen doorgroeien. Inclusief batterijcel- en -pack productie. En uiteindelijk komen op het grote braakliggend terrein nieuwe productiehallen voor de voertuigen gebaseerd op 3e generatie platform. Dan praten we waarschijnlijk over 2026. Wil je alle details, dan is onderstaande video aan te bevelen. Prijsaanpassingen Model S/X Zoals verwacht zijn de prijzen van Model S en de Model X aanpast en als slagroom op de taart wordt er voortaan niets extra’s meer gevraagd voor een kleur!! Dat prijzen zouden gaan dalen was geen geheim, alleen nu al had ik niet verwacht. Zeker in combinatie met de specificaties zijn deze auto’s nu voorzien van een ijzersterke prijs. Ook in VS werden prijzen verlaagd en staat nu voor $ 86.000 een Plaid voor de deur! De twee weken geleden aangekondigde standaard range is alweer verdwenen. De LR is nu voor de prijs van SR te krijgen! Vernieuwde Model 3 Eindelijk is het doek er van af. De vernieuwde Model 3 is gepresenteerd. De meeste geruchten zijn wel uitgekomen. Ik ben positief verrast met het design. Het exterieur ziet er met de nieuwe bumpers en verlichting weer heel strak uit. En qua aerodynamica zijn er wederom grenzen verlegd. Een groot deel van het hogere WLTP rijbereik komt hier vandaan. Voor de Model 3 LR met 18 inch wielen een rijbereik van 678 km! I.c.m. 250kw laden een kilometervreter. De SR heeft met 18 inch hielen een rijbereik van 544 km, kan nog steeds met max 170kw laden. De grootste optische stappen maakt het interieur. Qua comfort met de geperforeerde en ventileerbare voorstoelen, de betere geluidsisolatie en een aangepaste vering. Helaas geen luchtvering. Qua uitstraling met de ledstrip, het nieuwe dashboard en zachtere ecovriendelijke materialen. En dan ook nog een betere geluidsinstallatie (voor de LR), een ubs-c poort voor het opladen van een laptop en het tweede schermpje achterin. Grappige feature is dat via het schermpje de bijrijdersstoel naar voren geschoven kan worden om zo meer beenruimte achter te creëren. Zowel het in- als exterieur maakt nog steeds duidelijk waar de roots liggen. De vorige generaties Model 3 zijn niet opeens wel heel ouderwets. Wat nog niet helemaal duidelijk is zijn de onderhuidse aanpassingen. Eigenlijk werden hier de grootste veranderingen verwacht met de gietstukken en het batterijpakket. Het ziet er nu naar uit dat verrassend genoeg hier nu niet veel is aangepast. En dus ook geen HEPA-filter, want er niet meer ruimte in het vooronder. Het lijkt er op dat er qua interieur weer verschil gemaakt wordt tussen een SR en LR. In ieder geval qua geluidinstallatie. Mogelijk ook in de deurbekleding. Meer details komen zodra de auto’s handen komen van Tesla-fans. Tesla heeft er voor gekozen om de main-stream autojournalisten op te roepen om de eerste beelden en review te laten maken. Slim natuurlijk. Gelukkig was Robert van Fully Charged Show ook van de partij! Hij rijdt privé een Model 3 en kan dus echt goed vergelijken. Of de auto uitgerust is met HW4 is nog speculeren. Een camera in de voorbumper lijkt hij wel te hebben. Er zijn weer stappen gezet op weg naar volledig zelfrijdend. De bedieningshendels achter het stuur zijn verdwenen. Net als bij de S/X moet de Model 3 het nu hebben van Tesla Vision om in de goede versnelling te staan. Of via het scherm handmatig aanpassen. Zolang je zelf aan het sturen bent, moet je de richtingaanwijzers met een knopje bedienen. Niet ideaal op een rotonde, maar aan tijd dat je zelf rijdt komt hopelijk snel een einde! Kan je echt niet zonder bedieningshendels dat is er binnenkort een after-market accessoire beschikbaar om alsnog een bedieningshendel toe te voegen. Zal redelijk prijzig zijn. Zie hieronder. Waar is de Model 3 Performance? We missen nog een performance variant van de vernieuwde Model 3. Of en wanneer die komt is niet duidelijk. Aangezien hij nog niet is aangekondigd wordt er natuurlijk gespeculeerd over een Plaid versie. Hiervoor zijn meer aanpassingen nodig dan het monteren van andere veren en remmen op een LR versie en softwarematig de prestaties verbeteren. De Plaid versie van de Model 3 zou qua sprintprestaties dicht tegen Model S moeten aanzitten. Alleen de Model 3 heeft geen luchtvering, dus qua wegligging op hoge snelheid zijn er nogal wat uitdagingen te overwinnen. We gaan het zien! Of de acceleratie boost beschikbaar is op LR, is ook nog niet duidelijk. Zou in ieder geval de sprinttijd onder 4 sec kunnen brengen. Alleen de topsnelheid schijnt beperkt te worden door de keuze van de banden. Deze zijn gericht op rolgeluidreductie en hierdoor niet geschikt voor snelheden boven de 200 km/u. FSD prijs in de VS gezakt Tussen alle geweld van de prijsverlagingen van de Model S/X en de release van de vernieuwde Model 3 werd in de VS en Canada prijswijziging doorgevoerd voor FSD aanschaf. Deze was in de VS $ 15.000 en is nu $ 12.500. Het is totaal onduidelijk waarom Tesla deze prijsdaling doorvoert. Koop je in de VS FSD Beta dan krijg deze nu ook direct tot je beschikking. Mogelijk wil Tesla meer FSD Beta rijders. FSD internationaal boven HW4 De live demo van Elon heeft heel wat los gemaakt in de Tesla-community. Veel interessante details en vooral beschouwingen door de verschillende “Tesla-kenners”. De een zoomt in op het unieke moment van het live komen van DOJO en het nieuwe Nvidia trainingscluster waardoor Tesla het proces van trainen van het neurale netwerk kan versnellen. De ander legt de nadruk op manier hoe Tesla aan kwalitatief goede videobeelden komt. Uiteraard door gebruik te maken van de Tesla-vloot. Maar hoe weet je of je beelden krijgt van een goede chauffeur? Laat Tesla in 2019 de Safety Score geïntroduceerd te hebben. Wordt in de VS o.a. gebruikt voor de hoogte van de verzekeringspremie te bepalen. Maar is “onderwater” natuur voor iedere Tesla op de weg bekend. Ideaal dus om goede en minder goede chauffeurs te onderscheiden om aan waardevolle data te komen. Er was ook wat paniek. FSD zou voorlopig niet beschikbaar zijn op HW4. Dat bleek een misvatting te zijn. Elon doelde op dat de V12 voorlopig niet op HW4 beschikbaar komt, maar de V11 versie kreeg deze week wel een update. De reden waarom V12 voorlopig niet op HW4 beschikbaar komt is het feit dat Tesla veel resources heeft toegewezen aan het internationaal beschikbaar krijgen van FSD. Over de hele wereld zijn de testrijders aan de slag! Begint er langzaam goed uit te zien voor Europa en de rest van de wereld. UNECE Qua technologie lijkt Tesla met V12 nu echt op het goede spoor te zitten. Nu het wetgevend kader nog. Daar hebben we UNECE voornodig en om precies te zijn de Working Party 29. Ze komen eind september bij elkaar. De voorlopige agenda is hier te vinden en kent drie belangrijke agendapunten:
De eerste en het tweede punt beschrijven hoe die systemen moeten werken. Dat bepaalt de lat. Met name het laatste punt, de validatiemethoden, lijkt mij erg belangrijk. Want die gaat over hoe, in dit geval Tesla, moet aantonen dat FSD voldoet aan alle gestelde eisen. Ik denk dat dit niet anders kan dan vanuit een level 2 systeem een werking op level 4 toe te staan met een verplichte hands-on en dan het aantal en de situaties wanneer er ingegrepen wordt door de menselijke bestuurder op het level 4 te monitoren. Tot het moment dat vaststaat dat ingrijpen door de menselijke bestuurder gevaarlijker is dan het voertuig de situatie zelf te laten afhandelen. Met de shadow-mode functionaliteit is dit feitelijk al hoe het nu werkt, maar dan zonder de daadwerkelijke besturing van de auto door de neurale netwerken. FSD V12 draait nu al over de hele wereld proef en wordt het verschil tussen hoe FSD de situatie zou afhandelen vergeleken met hoe een menselijke bestuurder het doet. Waarschijnlijk alleen in die situaties waar men data nodig heeft en ook alleen bij die bestuurders die voldoen aan de criteria van een goede chauffeur. Voor validatie rijden er bovendien in veel landen buiten de VS Tesla FSD testers rond. 10 jaar Supercharging Op 29 augustus j.l. was het 10 jaar geleden dat Tesla in Europa (Noorwegen) de eerste Super Charger locatie opende. Om dat te vieren was in heel Europa vanaf 09.00 tot middernacht het superchargen gratis! Wat een reclame! Inmiddels bestaat het netwerk uit meer dan 1.000 locaties en meer dan 13.000 laadzuilen. Tesla Service Center Hengelo open In Hengelo is een nieuwe Service Center geopend. Net als Roermond eentje dicht bij de Duitse grens om hiermee zo wel Nederlandse als Duitse klanten te kunnen bedienen met proefritten en service. Goed om te zien dat Tesla het aantal servicelocaties blijft uitbreiden. Je komt er niet vaak, maar als het nodig is, Jeff Dahn Research Group Tesla financiert de onderzoeksgroep van Jeff Dahn Research Group om onderzoek te doen naar batterijtechnologie. Dat geeft onderzoekers en studenten toegang tot unieke financiële resources en data. Op deze manier wordt het researchgroep die niet alleen in het lab succesvol is, maar juist ook in de hele valorisatieketen tot massaproductie. Dat trekt natuurlijk talent aan. Dat zien we niet alleen bij de batterijen, maar bijvoorbeeld ook bij de metalen. Tesla en SpaceX ontwikkelen in huis nog niet bestaande staalsoorten. Bij Tesla kunnen talentvolle onderzoekers en techneuten echt het verschil maken. Hier is het eerste deel te vinden van een serie artikelen over de Jeff Dahn Research Group. Superchargen vs thuisladen
Nu we het toch over batterijen hebben. Recurrent heeft data gepubliceerd waaruit blijkt dat er qua batterij-degradatie er geen verschillen gevonden tussen frequent laden bij een Supercharger (DC) of alleen maar aan een lader thuis (AC). Hun rapport is hier te vinden. Dat wil niet zeggen dat er geen spelregels zijn bij het frequent DC laden. Bij extreme koude of warmte is het verstandig de batterij goed voor te verwarmen. Het laden bij een supercharger is het beste als de batterij niet nagenoeg leeg of nog goed vol is. In het artikel worden nog wat tips gegeven en staan nog wat facts en mythes!
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |