In deze blik op de week wederom aandacht voor project highland, meer details over productie omvang van de Cybertruck, GM ook over op de NACS, ADAS vacatures in Europa en nog veel meer... Cybertruck De start van de Cybertruck productie nadert. Via het netwerk van toeleveranciers lekt een getal van 375.000. Dit zou de productie-omvang zijn waar Tesla rekening mee houdt met de eerste opstart. Elon had het eerder over circa 250.000. Gelet op het aantal reservatiehouders zullen ze de eerste 2-3 jaar niet verlegen zitten om vraag naar de Cybertruck. De leveranciers moeten volgens het bericht hun onderdelen vanaf eind augustus gaan leveren. Na de zomer (eind Q3) gaan we de eerste Cybertrucks van de band zien komen. Meer kleuren gespot Wat we eerder van de band gaan zien komen is de vernieuwde Model 3. Intern het project Highland genoemd. De afgelopen weken hier al veel aandacht voor gehad. Deze week doken foto’s op van een blauwe, witte en een rode uitvoering. Eerder zagen we alleen zwarte versies. Een drone-piloot boven Giga Shanghai legde een Model 3 een ingepakte neus vast op een testtrack. Is het de vernieuwde Model 3? Hoe dan ook, allemaal tekenen dat het nu niet lang meer gaat duren. We naderen ook rap het einde van Q2 waarbij de Model 3’s die al geproduceerd zijn verkocht moeten gaan worden. Daarna zal het doek wel afgaan van de refresh. Er zijn ook signalen dat in Giga Texas gebouwd wordt aan een productielijn voor de vernieuwde Model 3. Nu in de VS ook de Model 3 in aanmerking komt voor de EV-subsidie is deze Tesla opeens wel heel aantrekkelijk geprijsd en voor steeds meer mensen toegankelijk. GM ook naar NACS Na Ford heeft nu ook GM aangekondigd de overstap te maken naar de North American Charging Standard (NACS). Door de Tesla Plug te gaan gebruiken krijgt GM de hardware van Tesla en de toegang tot het Superchargernetwerk. Ook de API voor de softwarematige integratie gaan ze gebruiken. In 2024 start de beweging (met adapters) en vanaf 2025 moeten alle nieuwe GM’s voorzien zijn van de NACS. Elon liet via Twitter weten dat ze geen marge maken op de hardware. Ik denk dat GM en Ford zich rot geschrokken zijn van het kostprijsverschil tussen hun eigen oplossing en de NACS-hardware van Tesla. Van dat verschil kunnen ze waarschijnlijk prima de licentiekosten voor de software betalen en dan zitten ze nog steeds onder hun eigen kosten verwacht ik. Europa blijft uiteraard op de CCS standaard. Impact NACS Met de grote drie op de NACS zullen ook de Duitse jongens, KIA, Rivian, e.d. er aan moeten gaan geloven willen ze op de Amerikaanse markt een kans maken. Tesla is qua kostprijs voor het realiseren van een SuC op de helft van de kosten welke een andere snellaadprovider moet maken! Ze gaan nu in zo’n rap tempo de laadinfra kunnen verruimen, daar moet je bij zijn! Ondanks dat in de VS ook CCS de standaard is, wil je in aanmerking komen voor overheidssubsidie. Tesla zal een deel van zijn netwerk gaan uitrusten met een Magic Dock, om ook met een CCS plug Werving ADAS testers Europa Dat Tesla nu echt werkt maakt van een FSD Beta-achtige introductie in Europa blijkt uit de vacatures voor ADAS-testers in vele Europese landen. Eerder al in blik op de week aandacht voor het proces binnen de UNECE dat nu versneld wordt om een verruiming van de regels per begin 2024 mogelijk te maken. Tesla zal er alles aan doen om zo snel mogelijk goedkeuring te krijgen als de regels het toelaten. De vacatures zijn in nagenoeg alle Europese landen. Mooi om te zien dat ook op dit terrein nu echt progressie is. FSD Beta 14.4.3 Voorlopig moeten we het doen met FSD Beta-video’s uit de VS. Er zijn meerdere YouTubers die de FSD progressie filmen. Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden te vinden van zaken die nog niet goed gaan. Maar de situaties die echt verbeteringen behoeven hebben vaak meer te maken van comfort dan met veiligheid. Veiligheid heeft prioriteit één en daarna volgt het comfortabeler maken. Regelmatig heeft YouTuber Cybrlyft video van Uber/Lift ritjes waarbij de passagier pas later in de rit doorheeft dat de auto feitelijk de rit zelf uitvoert. Giga Spanje? Niet alleen qua auto’s is het speculeren, ook qua vestiging van een nieuwe Giga. Of Mega? Deze week kwam Spanje nadrukkelijk als nieuwe Tesla productielocatie naar voren. Ik denk eerder aan een nieuwe productielocatie voor de megapack en powerwall productie voor de Europese markt dan voor auto’s. In Berlijn is nog genoeg plaats om in fase 2 de autoproductie-capaciteit verder uit te bouwen. De logistiek met de automotive leveranciers richt zich op Berlijn. Tesla en X.ai Voor met name degene die Tesla-aandelen hebben is onderstaande video van David Lee interessant. Hij heeft een theorie hoe Elon de AI ontwikkelingen binnen X.ai zou kunnen positioneren en hoe dit verbonden kan worden met de AI-ontwikkelingen binnen Tesla, met o.a. met DOJO, FSD en de Tesla Bot. Een verbinding op een manier dat uiteindelijk ook Tesla-aandeelhouders hiervan profiteren. Het is natuurlijk allemaal speculatie.
1 Opmerking
Alexander Hoekstra
12/6/2023 09:51:23
Er zit natuurlijk een groot voordeel aan de CCS2 standaard en dat is thuis kunnen laden met 3 fases wat meer gebruikelijk is. Op dit gebied denk ik dat de CCS2 standaard succesvoller is, omdat het beter aansluit hoe het EU grid is ingericht.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |