In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor Giga Berlijn, komt het einde van de Model S/X in zicht?, de Roadster is weer open voor pre-order, project highland, software-updates en nog veel meer. Giga Berlijn Tesla is een van de snelst groeiende bedrijven in Duitsland en de grootste niet overheidswerkgever in deelstaat Brandenburg. Nu de productie over de 5.000 auto’s per week ligt en men op de helft is van de target van 10.000 auto’s, werd het tijd voor een familiefeestje. Partners en kinderen werden uitgenodigd om zelf van dichtbij de zien en te voelen waarom pa of ma zo betrokken is bij de missie van Tesla. Ook het aantal stageplaatsen neemt gestaag toe. Tesla heeft veel talenten nodig op allerlei niveaus en disciplines. Meer dan verstandig om dan stevige relaties aan te gaan met de regionale onderwijsinstellingen en volop (betaalde) stageplaatsen aan te bieden. Zorg ook voor stevige verbinding met de regio. Via het twitter-kanaal een kort filmpje waarin ze laten zien dat ze ook de logistiek binnen het bedrijf meer dan serieus nemen. Alles wordt eerst met simulatie-software uitgeprobeerd en gepland. Feitelijk hebben ze hun hele logistieke operatie en fabrieken ook in een simulatie en kunnen ze op detailniveau constant optimaliseren en innoveren en na validatie direct in de echte wereld implementeren. Treinstation Als je regelmatig naar de drone-beelden kijkt van de vluchten boven Giga Berlijn dan zie je dat het nog steeds volop bouwactiviteiten zijn in Phase I. Met name de infrastructuur rondom de fabriek is flink op de schop gegaan en nadert nu langzaam een voltooiing. Nieuwe parkeerplaatsen, toegangswegen en vooral ook het eigen treinstation. Het perron krijgt langzaam vorm en de rails is gelegd. Pre-order Roadster De Tesla Roadster is weer te bestellen. Dat wil zeggen dat je een pre-order kan plaatsen. Dit vraagt om een directe creditcard overschrijving van € 4.000 euro en nog een betaling van € 39.000 binnen 10 dagen. Het is dan in Europa toch nog wel zeker 2 jaar wachten. Misschien nog wel wat langer. Welke uitvoeringen er komen en wat de uiteindelijke prijs gaat zijn is nog niet bekend. Model 3/Project Highland De geruchten over de aanstaande lancering van de vernieuwde Model 3, project Highland, nemen verder toe. Ditmaal om twee redenen. Ten eerste het bezoek van Elon Musk aan onder meer Giga Shanghai. Hier schijnt hij een bezoek gebracht te hebben aan de vernieuwde productielijn van de Model 3. Met name het bouwtechnisch upgraden naar het niveau van de Model Y (castings) is belangrijk om de kosten te laten dalen. Dit soort geruchten worden vaak gehyped. Er is geen sprake geweest van een product onthulling ofschoon sommige YouTubers daar stevig over speculeerde. Daar lenen dit soort evenementen zich niet voor. Het tweede signaal dat we ergens in de komende twee maanden de vernieuwde Model 3 kunnen verwelkomen is de prijsdaling in de VS en Canada. Het lijkt erop dat ze de al geproduceerde eerdere versies van de Model 3 willen verkopen en dan vanaf Q3 overstappen naar de nieuwe versie. Deze zal dan wel voldoen aan de eisen voor het maximaal kunnen profiteren van EV-subsidies in de VS en China. Cybertruck interieur en castings Verleden week hebben we aandacht gehad voor de gelekte interieurfoto van de Cybertruck. Een medewerker van Munro legt uit wat ze allemaal kunnen afleiden van het dashboard van de Cybertruck. Altijd leuk om te zien. Het is echter nog een prototype. Er kan best nog e.e.a. gaan veranderen. Op een van de dronebeelden van Joe Tegtmeyer is te zien dat in Giga Texas de productie van de Cybertruck ook niet meer ver weg is. In ieder geval lijken ze begonnen te zijn met het produceren van de gietstukken voor de Cybertruck. Net als Giga Berlijn, staat ook Giga Texas nog bol van de bouwactiviteiten. Working Party De 20th bijeenkomst van de “Working Party” welke werkt aan de regulering van Driver Control Assistance Systems (DCAS) is half mei bij elkaar geweest. Ze bereiden nu de meeting van eind juni voor. Mocht dit onderwerp je interesse hebben dan moet je op deze pagina eens een kijkje nemen. Hier zijn verschillende documenten te vinden, waaronder een draft van het master-document. Als ik chat-gpt vraag voor samenvatting van dit document krijg ik het volgende: Het document getiteld "ADAS 19-02 (Secretary) Draft Master Document.docx" is een conceptregulering betreffende de goedkeuring van voertuigen met betrekking tot Driver Control Assistance Systems (DCAS). DCAS zijn een subset van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) die een menselijke bestuurder assisteren bij het uitvoeren van voertuigdynamische controle via aanhoudende laterale en longitudinale bewegingscontroleondersteuning. Het document schetst de reikwijdte, definities, aanvraag voor goedkeuring en goedkeuringsproces voor DCAS. Het geeft ook een gedetailleerde uitleg over de operationele grenzen, verantwoordelijkheden en functies van DCAS. Elon bezoekt China Dat Elon Musk deze week in China was, bleek wel uit zijn Twittergebruik. Hij was een paar dagen off-line. In China heeft hij met verschillende overheidsfunctionarissen gesproken en Giga Shanghai bezocht. Het is natuurlijk niet duidelijk waar het allemaal over ging. Maar met bedrijven als Twitter, Spacex en Tesla in je bezit zijn het per definitie belangrijke onderwerpen. Het is speculeren waar het precies over is gegaan. Zeker over de transitie naar duurzame energie, full self driving, productie-uitbreidingen, samenwerking met Chinese batterijleveranciers en dergelijke. Maar misschien ook wel over politiek zwaardere onderwerpen als vrijheid van meningsuiting op Twitter, de ruimtevaart en de race naar Mars, internetconnectiviteit met Starlink, de gevaren van AI, e.d. Duidelijk is dat Shanghai de aanwezigheid van Tesla meer dan serieus neemt. Niet alleen als economische motor en magneet voor andere batterij- en tech bedrijven. Maar ook om hun verduurzamingsdoelen te bereiken. Het zou mij niets verbazen als Shanghai als een van de eerste steden in China (of zelfs de wereld) de deuren gaat openzetten voor een FSD-toekomst! Elon bezocht Giga Shanghai en sprak het personeel toe. Hij stak niet onder stoelen of banken hoe trots hij is op het werkethos van de Chinezen. Ze werken hard en leveren topkwaliteit. Een gevoel van collectieve trots was zichtbaar. Loot-box vernieuwd Tesla heeft deze week de Tesla-app weer van een update voorzien. De loot-box is aangepast. Je bladert nu wat gemakkelijker door de beloningen heen. Maar wat het meest opvalt is de enorme stijging van het aantal lootpunten dat gegeven wordt voor een Model S of Model X. Dat is nu 20.000 punten! Meer over het bestellen van een Tesla is hier te vinden. Einde Model S/X in zicht? Het ziet er naar uit dat Tesla moeite moet doen om de vraag naar de Model S en Model X in lijn te houden met de productie. In de VS zijn de prijzen al een paar keer verlaagd. Eigenlijk weer terug naar het niveau van een paar jaar geleden. In Europa zal op termijn de prijs ook nog wel gaan dalen om de vraag op een bepaald niveau te houden. De 20.000 lootbox-punten, 3 maanden gratis FSD, e.d. zijn allemaal incentives welke de vraag moeten bijsturen. In het totaal van de omzet van Tesla speelt de S/X maar een zeer bescheiden rol. Toch kan de Model S/X nog een belangrijke rol gaan spelen in de nabije toekomst van Tesla. Ze hebben weliswaar de rechts gestuurde versie recent uit de orderlijst gestreept, maar de Model S Long Range is natuurlijk de perfectie reisauto. Als in de periode 2024/2026 SAE level 3/level 4 in de VS, China en hopelijk ook Europa toegestaan gaat worden, dan zijn juist de Model S en Model X een serieuze concurrent voor kortere binnenlandse vluchten en de langere treinreizen tussen de grote steden. Uiteraard tot het moment dat specifieke robotaxi’s voor dit reisdoel het licht gaan zien. Dus nee, ik denk niet dat einde van de Model S/X in zicht is. Hij zal zeker nog een paar jaar te verkrijgen zijn. De Plaid zal intern concurrentie krijgen van de Roadster en het topmodel van de Cybertruck, maar de Long Range gaat nog een belangrijke rol spelen als we de “hands off fase” van FSD bereiken. Dan is het stuur links of rechts ook niet meer zo interessant. Maar juist het rijbereik, comfort en onboard-entertainment. Deze week op het officiële Tesla YouTube kanaal een nieuwe video over de Trackpack voor de Model S Plaid! Productieproces Giga Mexico Zoals tijdens Investor Day gepresenteerd gaat Tesla in Giga Mexico een revolutionair productie proces toepassen. Niet alleen wordt volledig overstapt op een 48 volt architectuur, maar wordt ook grotendeels afscheid genomen van een traditionele productielijn. In dit artikel wordt mooi uitgelegd wat de voordelen zijn van deze nieuwe productietechnologie en wat de impact is op bijvoorbeeld de relatie met toeleveranciers. Deze korte samenvatting heeft ChatGPT voor ons gemaakt Software-update 2023.20 Er zit weer een nieuwe software-update aan te komen met nieuwe functionaliteiten. Een hiervan is dat het mogelijk wordt om het aantal gereden kilometers op een set banden bij te houden. Na een bandenwissel de teller op nul zetten. Je krijgt al bericht van de slijtage. In eerdere update werd de optie geïntroduceerd om de tekstgrootte in de menu's aan de passen. Alleen in het Nederlands was dit nog niet beschikbaar. Dat wordt nu opgelost. Regensensor
Zoals bekend heeft Tesla geen regensensor om de ruitenwissers te activeren maar gebruikt het Tesla Vision. Regelmatig wordt geklaagd over de werking hiervan. Of het regent en de ruitenwissers gaan niet, te laat of te traag. Of het is droog en de ruitenwissers vrolijk de vliegen te lijf. Handmatig activeren of stopzetten is natuurlijk altijd mogelijk (knopje op de bedieningshendel indrukken). Soms lees ik over onbegrip over het weglaten van een regensensor en de associatie met kostenbesparingen. Een beetje vergelijkbaar met het elimineren van de parkeersensors. Deels is dit terecht. Maar in de filosofie van Tesla staan rondom dit thema twee zaken centraal: de beste input is geen input en het beste onderdeel is geen onderdeel. Tesla gelooft heilig in Tesla Vision. De neurale netwerken nemen de werking van dit soort sensoren over en werken uiteindelijk feilloos. Maar natuurlijk moet Deep Rain zoals Tesla dit onderdeel van Tesla Vision noemt, beter gaan werken. Elon verontschuldigde zich door aan te geven dat dit deel nog omgezet moet worden naar de nieuwe neurale netwerken (360 graden video). Ook hier dus nog even geduld en af en toe handmatig het systeem even helpen. Tot het moment dat je realiseert dat je al jaren handmatig geen ruitenwissers meer hebt bediend.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |