In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de geruchten van een FSD Beta in Europa, nieuwe interieurfoto's van de Cybertruck, Tesla gaat reclame maken, Ford grijpt hand van Tesla en nog veel meer... Trackmode ook voor Model X Plaid Op een vraag aan Elon of de Model X Plaid ook van trackmode kan worden voorzien werd bevestigend geantwoord. Feitelijk is het een softwarematige aanpassing met de mogelijkheid om de stabiliteitscontrole, Tractie Controle, regeneratief remmen en koelsystemen aan te passen om de prestaties en handling te verbeteren. Voor een echte prestatieverhoging zijn ook hardware aanpassingen nodig, onder meer met de keramische schijfremmen. Maar hoe dan ook, het is altijd mooi dat de optie om te personaliseren er is. Trackmode is een gratis software functionaliteit en zit ook in de performance uitvoeringen van de Model 3 en Model Y en natuurlijk in de Model S Plaid. Tesla en reclame Maakt Tesla nu wel of geen reclame? Een ding is duidelijk, de marketingstrategie van Tesla is tot nu toe subliem en leidt juist tot veel gratis reclame. Hoofdzakelijk gegeneerd door de Tesla-community zelf. Zorgvuldig is en wordt gebouwd aan een sterk merk. Hoe harder er tegenaan geschopt wordt, hoe sterker het merk wordt. En met de groei van de vloot neemt het aantal enthousiastelingen alleen maar toe. De brand-loyaliteit is hoog en het aantal producten en diensten uit het Tesla ecosysteem per individuele Teslabezitter neemt alleen maar toe (zie deze blog). Toch besloot Elon, op een vraag tijdens de aandeelhoudersvergadering, om de effecten van actief reclame maken te gaan verkennen. Met name om de onwetendheid over feiten als veiligheid, efficiency en de relatief lage verkoopprijs onder de aandacht te brengen. Maar ook om de missie van Tesla verder uit te dragen. Benieuwd op welke manier Tesla actief reclame gaat maken. Shanghai productie naar Canada De eerste twee boten vol met Model Y en Model 3 zijn vanuit Shanghai op weg naar Canada. Hiermee kan Tesla met de verkoop van de Fremont- en Texasproductie maximaal profiteren van de subsidies in de VS. En met het steeds verder opschalen van de productie in Giga Berlijn wordt de Europese markt steeds meer voorzien van de auto’s uit Berlijn. Vanuit financieel perspectief een niet meer dan logische keuze. Mogelijk dat het transport over zee een grotere milieu-impact veroorzaakt dan over land vanuit Fremont en Austin naar Canada. Voor Nederland en België betekent dit dat er steeds meer kans is op een Model Y Made in Germany in plaats van Made in China. Niet dat het veel uit maakt, maar toch. Bijzondere warmtepomp Alle Tesla’s die momenteel verkocht worden zijn uitgerust met een warmtepomp. Dat maakt voor de efficiency een groot verschil. Tesla is natuurlijk niet het enige merk dat een warmtepomp toepast. Maar ze hebben wel vanuit het basisprincipe van de werking van een warmtepomp het hele apparaat inclusief de slangen en aansluitingen in eigen huis opnieuw ontworpen. Dat maakt het een bijzonder compact, zuinig en ingenieus apparaat. In onderstaande video komen alle details aan bod Cybertruck interieur Met de steeds dichterbij komende productiestart duiken er ook steeds meer beelden op van de Cybertruck. Ditmaal een nieuwe foto van het interieur. We hebben natuurlijk al eens een foto gezien van de zijkant, maar nu een foto genomen vanuit het perspectief van de bestuurder. Het stuur heeft dezelfde haptische knoppen als in de Model S, geen bedieningshendels en een afgeplatte boven- en onderkant. Geen display achter het stuur, maar wel een groter centraal scherm dan in de Model 3/Y. De middenconsole heeft een lade, misschien wel lijkend op de afdekrolhoes van de laadbak. Hieronder zit de dubbele telefoonoplader en bekerhouders zoals we die ook uit de andere Tesla-modellen kennen. Door de enorm schuin aflopende voorruit heeft de Cybertruck een gigantisch dashboard van, zoals het lijkt, alcantara. Iemand op Twitter grapte dat de Cybertruck hierdoor standaard een eenpersoons bed heeft! FSD Beta gespot in Europa? Enkele third-party apps brachten het bericht naar buiten dat enkele downloads van FSD Beta in Europa zijn gesignaleerd. Hier werd dan meteen de conclusie aan verbonden dat FSD Beta in Europa aan een uitrol is begonnen. Dat verhaal vraagt wel om de nodige nuancering. Zoals de afgelopen weken hier besproken werkt de UNECE hard aan het qua regelgeving mogelijk maken van een FSD Beta uitrol vanaf 1 januari 2024 (of uiterlijk juni 2024). Dan mogelijk weliswaar met beperkingen ten opzichte van de VS versie, maar wel een verruiming ten opzichte van nu. Het feit dat er downloads zijn waargenomen kan er op duiden dat er door Tesla aangestelde FSD-beta testers aan de slag gaan. Want naast het wetgevingskader door UNECE moet Tesla er natuurlijk zelf voor zorgen dat ze kunnen aantonen dat ze aan de Europese eisen voldoen en dat ze een goedkeuring krijgen. Dat ze hier hard aan werken blijkt uit onderstaande foto. We zullen de komende maanden vaker dit soort berichten krijgen. Het geeft voor nu alleen maar aan dat er nu ook in Europa (eindelijk) beweging komt! Tesla is dus niet begonnen aan een FSD Beta uitrol in Europa. Nog even geduld! FSD Beta tijdslijn We volgen de FSD Beta uitrol in de VS nu al ruim 2,5 jaar. Onderstaand een overzicht van @TslaChan over alle versies tot nu toe. Er zitten versie bij welke alleen naar Tesla medewerkers zijn uitgerold. Hieronder een video van de laatste publieke FSD Beta versie in de VS. Het is in de VS ook weer mogelijk om FSD te kopen (of te abonneren) en dan direct te gaan gebruiken. Ford grijpt de uitgestoken hand van Tesla! Een tijd geleden heeft Tesla hun eigen Tesla Plug omgedoopt tot de North American Charging Standard (NACS) en hiermee andere merken toegang gegeven tot hun snellaadtechnologie en hiermee ook een integratiemogelijkheid met het SuperCharger Netwerk. Dat is nog wat anders dan met de Magic Dock ook een CCS adapter aan te bieden aan andere BEV's. Ford heeft aangekondigd dat ze de NACS gaan omarmen. Hiermee ontsluiten krijgen ook Ford eigenaren toegang tot alle laadinfra van Tesla. Deze aankondiging deed Jim Farly, de CEO van Ford, samen met Elon Musk op Twitterspace. “If you can’t beat them, join them” zullen ze bij Ford gedacht hebben. Ik denk een zeer verstandig besluit om nog enige kans te hebben. Ze krijgen niet alleen toegang tot het SuC netwerk, maar gaan in hun software ook de API gebruiken om in het navigatiesysteem een route te kunnen plannen met de laadstops. Zou me niets verbazen als Ford op termijn ook de FSD hard- en software van Tesla gaat gebruiken. Maar hierover werd nu niets gezegd. De huidige generatie EV’s van Ford (Mach-E, F-150 Lightning en Transit) zal voorzien worden een speciale adapter (CCS naar NCAS). Voor de nieuwe generatie EV’s zal Ford zelf volgens de NACS standaard een plug produceren en implementeren. Voor Europa blijft de CCS de standaard. Tot inzicht gekomen Wat misschien wel het meest belangrijke items was tijdens de Twitterspace tussen Farly en Musk was dat Farly nu ook de overtuiging heeft dat het geen race is wie de grootste batterij kan leveren met een rijbereik van boven de 1.000 km. Dat gaat nooit tot lagere verkoopprijzen leiden. De Tesla-team dat met Ford heeft samengewerkt om tot de NCAS integratie te komen heeft Ford tot andere inzichten gebracht. Waar het juist om gaat is wie de beste gebruikerservaring kan leveren als het over rijbereik gaat. En dat is zoeken naar een (geaccepteerd) optimum tussen rijbereik, prijs en (snel)laadinfrastructuur. Qua rijbereik zal dit ergens rond 300 tot 600 km liggen. Uiteraard afhankelijk van het gebruikersdoel van de auto en de gewenste verkoopprijs. Voor stadauto’s zal dit rond de 300 km liggen en voor km-vreters richting de 600 km. Daarnaast zal er natuurlijk ook vraag zijn naar een BEV met een groot rijbereik, zeker als de hoogte van de aanschafprijs minder belangrijk is en/of als het gebruiksdoel dit nu eenmaal vraagt, zoals het trekken van een caravan. Maar voor 95% van use-cases (en beurs) is in mijn optiek meer dan 600 km WLTP echt niet nodig. Erg benieuwd wat BMW, Mercedes en Audi gaan doen op de Amerikaanse markt! Volgen ze Ford, zowel in de NCAS als in de omvang het batterijpakket? Model Y op #1 Een onderdeel van het hierboven genoemde optimum is de prijs. Blijkbaar is de Model Y nu voor een verkoopprijs beschikbaar dat dit voor veel mensen toegankelijk is. De Model Y heeft namelijk de nummer 1 ingenomen van de meest verkochte auto wereldwijd (Q1). Niet alleen qua BEV, maar van alle auto’s! Hiermee wordt een toch wel fors goedkopere Toyota Corolla naar een tweede plaats verwezen. Opmerkelijk detail is dat de Model Y, in tegenstelling tot Toyota, maar in een relatief beperkt aantal landen verkocht wordt. Drie en een halve Roadster In China is een tijd geleden een container aangetroffen met 3 gloednieuwe originele Tesla Roadsters. Nog nooit mee gereden! Er zitten ook dozen onderdelen bij! Misschien wel goed voor een 4e! Het verhaal gaat dat deze Roadster aangekocht zijn door een R&D bedrijf in China om met reverse engineering de geheimen van deze toen revolutionaire BEV bloot te leggen. Alleen het bedrijf ging failliet en de container is in vergetelheid geraakt. Tot nu dan. Een veilinghuis is de hele container met inhoud aan het veilen en voor net geen $ 1.000.000 zullen de 3,5 Roadsters een nieuwe eigenaar vinden. Productievoorbereiding voor de vernieuwde Model 3 We hebben het in de blik op de week al vaker gehad over het project Highland. Met name de onderhuidse refresh van de Model 3 met de gietstukken uit één stuk voor en achter en de optie om te gaan werken met een structureel batterijpakket. Toen de Model Y op de markt kwam heeft Elon altijd al gezegd dat als de marktsituatie het toestaat, dat ook Model 3 onderhuids de lijn met de Model Y gaat volgen. Dat lijkt er nu aan te komen. Zowel van Fremont als van Shanghai zien we berichten dat de productie van de Model 3 stil ligt en dat de productielijnen worden vervangen. Het ziet er dus naar uit dat we nu toch echt binnenkort de nieuwe Model 3 gaan zien (Q3). Uiteraard zijn er ook cosmetische aanpassingen, zoals nieuwe bumpers, een opgefrist interieur, HW4, een nieuw stuur, geen bedieningshendels, afscheid van de houten strip op het dashboard en dergelijke. Het ligt dan ook voor de hand dat daarna de Model Y aan de beurt is om ook die interieur opfrissing te krijgen. Intern heet dit project Jupiner. Verwijzend naar een jeneverbes met groenblijvende frisheid (Merriam-Webster’s Dictionary). Er is verder zeer weinig bekend over Juniper, maar zal dan ongetwijfeld de updates van de Model 3 krijgen. Ik verwacht dit pas in de tweede helft van 2024. Wel zijn er nu berichten dat er in de VS Model Y's zijn opgedoken welke voorzien zijn van HW4. Als ze blijkbaar door de voorraden HW3 heen zijn zal Shanghai en Berlijn wel snel volgen. Neuralink en Tesla
Zowel Tesla als Neuralink zijn bedrijven van Elon Musk. Verder hebben ze niet veel gemeen met elkaar. Of toch? Tesla transformeert naar een AI bedrijf, met robotaxi’s, mensachtige robots en AI-gedreven software om vraag en aanbod van energie te maximaliseren. Dat hier ook hardware voor nodig is zoals auto’s en batterij-opslagsystemen maakt dat Tesla aan het uitgroeien is tot het grootste bedrijf (qua beurswaarde) ter wereld. Heel kort door de bocht uitgelegd moet Neuralink er voor gaan zorgen dat de interface tussen de hersenen en onze smartphone, zijnde 2 vingers of stem, vervangen wordt door een brein implantaat met een veel grote bandbreedte. AI en ons eigen brein moeten met elkaar verbonden worden volgens Elon. Net als bij alle bedrijven van Musk gaat het niet zozeer over het product, maar juist over “the machine that’s build te machine”. Dat zijn de toptalenten die niet alleen werken aan het device en de software, maar ook aan de machine die het device moet implanteren in de hersenen. Het moet een eenvoudig uit te voeren procedure zijn. Deze week kreeg Neuralink de toestemming om de fase van klinische studie in te gaan. Ze mogen dus een devices in mensen gaan implanteren voor onderzoeksdoeleinden. Precies in de week dat in Nature een artikel werd gepubliceerd over een brain-spine interfase. Iemand met een dwarslaesie kan weer leren lopen. Dat is een voorbeeld van een oplossing welke Neuralink gaat bieden op de route naar de integratie tussen AI en ons brein.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |