In deze blik op de week voor de eerste keer dit jaar aandacht voor het 10 jarige jubileum van de Model S, de rijbereik aanpassingen van de Model Y en Model 3, het ontstaan van chiptekort 2.0, geruchten over wederom een vertraging voor de Cybertruck en nog veel meer..... Model S/X buiten Noord Amerika Voor het eerst wordt de Model S/X nu buiten Noord-Amerika verkocht. De eer is aan Taiwan. Hier stond ook voor het eerst ook een Model S/X met een CCS stekker. De komende weken gaan we een verdere uitbreiding van de export zien. Europa is pas later in het jaar aan de beurt! Dit jaar bestaat de Model S 10 jaar (2012 in de VS/2013 in Europa) In de loop van dit jaar komen we hier zekere nog op terug. Volt Equity maakte de onderstaande mooie infographic van de evolutie van de Model S in die 10 jaar. Ze hebben op hun website ook een mooi (vormgegeven) artikel over FSD van Tesla. Chiptekort 2.0 Dat de transitie naar BEV nu echt goed op gang komt is wel te merken. Niet alleen zie je op de weg steeds meer volledig elektrische auto’s, maar ook de cijfers vanuit de hele wereld laten zien dat de EV-adoptie aan het versnellen is. Wekelijks zijn er wel berichten van autobouwers die hun EV-plannen presenteren. Mooie ambities. Maar helaas zullen deze plannen fors geremd gaan worden door het gebrek aan batterijen. Tesla is de enige die zelf zorgt voor het zekerstellen van de aanlevering van de ruwe grondstoffen! Deze week werd bijvoorbeeld een nikkel deal aangekondigd. David Lee had een interview met Pierre Ferragu. Pierre noemt het toekomstig te kort aan batterijen nu al het chiptekort 2.0! Tesla is misschien wel de enige die hier geen last van gaan krijgen omdat ze vroegtijdig de hele keten hebben zekergesteld met langjarige contracten. Verticale integratie vanaf de ruwe grondstoffen tot uiteindelijk recycling. Over recycling gesproken, JB Straubel, medeoprichter van Tesla en nu eigenaar van Redwood materials (recycling) heeft het ook over de grote inschattingsfout van bestaande autobouwers en EV-startups. De wereldwijde beschikbaarheid van batterijen en de productiedoelstellingen die ze formuleren komen niet met elkaar overeen! Steven maakte er een niet mis te verstane video over. GUI V11 software De grafische user interface (GUI) van versie 11 van de software blijft de gemoederen bezighouden. Elon heeft al laten weten dat er verbeteringen komen. Hij reageerde via twitter ook op een aantal mock-ups van enthousiaste gebruikers. Elon liet weten dat het uitgangspunt is dat iedere input error is en ze er naar streven dat de auto veel dingen automatisch goed moet doen. Dat is natuurlijk fantastisch, maar dat laat onverlet dat ook de GUI gewoon goed moet zijn! Rijbereik Model Y en Model 3 voor Europa aangepast De configurator voor de Model Y op Telsa.com is aangepast. De Long Range geeft nu een WLTP rijbereik van 565 km (was 537 km) met de 19 inch velgen en 533 km (was 507 km) met 20 inch. De Performance heeft een rijbereik van nu 514 km (was 480 km). Het zou gaan om de nieuwe batterijen van LG met de code Y5LD en een capaciteit van 82 kWh. Dit was eerst 77 kWh. Het zijn dus nog niet de 4680 voor Berlijn, maar de 2170. De switch naar de 4680 komt pas als de locale batterijproductie beschikbaar is, later in 2022. De Model 3 Long Range laat juist een afname van het rijbereik zien, van 614 km naar 602 km op de 19 inch wielen en van 637 km naar 626 km op de 18 inch. Deze afname zou te maken met het stroomverbruik van de AMD Ryzen processor. De Model Y heeft deze processor natuurlijk ook, maar met de komst van de nieuwe batterijen is dit al verdisconteerd in de WTLP berekening. Leveringen vanuit Berlijn Voor de Long Range wordt bij vandaag bestellen een levering in februari afgegeven. Deze auto's komen uit Giga Shanghai en zijn al onderweg. Voor de Performance is de leveringsdatum maart. Deze auto wordt in Berlijn gemaakt. Voor de kleuren wit en zwart is de levering maart. Voor de andere kleuren wordt vanaf mei afgegeven. De productiestart in zowel Berlijn als Austin kan nu op ieder moment groen licht krijgen. Structural batterypack In de gebruikershandleiding van de Model Y is nu opgenomen dat de liftpunten anders zijn als de auto uitgerust is met een structural batterypack. Dit wordt gezien als bevestiging dat inderdaad de nieuwe Model Y’s uit Austin en Berlijn een structural batterypack gaan krijgen. Langzaam wordt duidelijk dat het van voor Austin moet gaan over de 4680 batterij uit Keto Road (Fremont) en voor Berlijn met de 2170 batterij van LG uit China. Zoals al vaker gezegd, de vormfactor (4680 of 2170) is voor de consument niet zo belangrijk! Hoe de carrosserie er uit zien zonder de structural batterypack is te zien op een dronefoto gemaakt in Austin door Joe Tegtmeyer. Bagage-afdekhoes voor Model Y Een vaak gehoorde klacht is het ontbreken van een afdekhoes voor de bagageruimte. Voor een hatchback eigenlijk wel standaard, maar ontbreekt op de Model Y. Praktijk voor velen is dat hij op de zolder ligt. Maar toch. De Model Y uit Shanghai krijgt nu een bagage afdekhoes. Op twitter is dit filmpje te vinden van EVOffer. Waarschijnlijk een kwestie van tijd dat ook vanuit de andere fabrieken dit de standaard wordt. Weer een argument minder bij een review! Bovendien wordt de Model Y uit Shanghai nu uitgerust met 2 nieuwe ogen in de kofferbak om bagage vast te zetten. Liegen techbedrijven? Een heel bekende Youtuber, Marques Brownlee, zelf in het bezit van een Model S Plaid, maakte een vlog over het “liegen van Techbedrijven”. Ze kondigen van alles aan, beloven van alles, maar leveren ze ook? Wanneer is het misleidend en wanneer bedrog? In het stuk dat gaat over de claim van Tesla om de Model S Plaid in 1.99 sec naar de 60mph te laten sprinten heeft hij een mooie uitleg over deze sprint en de eerste wielrotatie. Even kijken (vanaf 02.00)! Wederom vertraging Cybertruck? Op 26 januari a.s. presenteert Tesla de Q4 cijfers. Na afloop hiervan zal Elon een product-update geven. Verleden jaar werd bij dit event de Model S Plaid gepresenteerd. Op sociaal media veel geruchten over (wederom) een vertraging voor de Cybertruck. Dit zou nu Q1 van 2023 worden. De hele geruchtenstroom is gebaseerd op het feit dat Tesla begin december op hun website een zin heeft gewijzigd en het jaartal 2022 is verdwenen! Sommigen weten te melden dat er ook een kleine variant gaat komen. We gaan het over twee weken horen! Snelheid van oplossen van problemen We hebben natuurlijk al vaker gezien dat onverwachte problemen snel opgelost worden door Tesla via een over-the-air software update. Nu het in sommige delen van de wereld echt goed koud wordt. blijkt er een probleem te zijn met de werking van de warmtepomp van de HVAC. Het testteam in Alaska heeft aangetoond dat het principe van de warmtepomp ook met -30 C werkt. Toch zijn er nu problemen. Dat schijnt te liggen aan een klep achter de voorbumper die vast vriest en hierdoor openblijft. De sensoren geven dan verkeerde waarden door! Direct zijn verschillende disciplines binnen Tesla, samen met het Alaska testteam op het probleem gedoken en is er inmiddels een software-update. Eerst bij medewerkers van Tesla om het uit te proberen en zeer binnenkort naar alle auto’s. Altijd jammer als er dit soort problemen zijn, maar ongekend hoe snel het opgelost wordt. Waarschijnlijk is het al opgelost voor de NHTSA de binnengekomen melding van een mogelijke onveilige situatie in behandeling heeft kunnen nemen! Demonteren van de Matrix Led projector Een koplamp in een moderne auto is al lang niet meer een simpel lampje en een lens. In het onderstaande filmpje wordt een Matrix Led Projector van de Model 3/Y volledig gemonteerd.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |