In deze blik op de week aandacht voor nieuwe en vooral indrukwekkende beelden van Optimus, FSD ontwikkelingen, teardown van de cybertruck, achtergronden bij disruptieve tranformatieprocessen en nog veel meer...
Een woord vooraf...
We bevinden ons in een fase met Tesla waarin veel nieuws draait om de overgang naar Tesla Robotics & AI, met alle Full Self Driving (FSD) ontwikkelingen, de snelle opkomst van kunstmatige intelligentie (inclusief aanzienlijke investeringen hierin), de introductie van robots zoals Cybercab en Optimus, en de energietransitie met de opslag van (zonne-)energie in (thuis)batterijen en het delen hiervan via Autobidder. "Blik op de Week" gaat daarom steeds meer over andere zaken dan alleen die fantastische auto’s die zo veilig zijn, lekker rijden en steeds via software-updates nieuwe functionaliteiten krijgen of nieuwe Tesla-modellen. De investeringen die door Tesla gedaan worden zijn gigantisch. Er worden besluiten genomen die hard ingrijpen in bestaande structuren. De media springen nu boven op de ontslagen bij Tesla en de wat afremmende groei, maar tegen de tijd dat Tesla de vruchten begint te plukken van de huidige besluiten, staan helaas de kranten vol met massaontslagen bij alle bedrijven die de transitie niet hebben kunnen maken! Bekijk de laatste dronebeelden van een vlucht boven Giga Texas en je ziet direct dat ze daar echt niet stilzitten.
Als je Tesla enkel ziet als een fantastisch rijdende auto en de doelstelling gekoppeld aan FSD, AI, Tesla Robotics en Tesla Energy vooral als iets beschouwt dat nog ver weg is en in Europa, met al zijn regels, en in Nederland, met al die fietsen, nooit zal werken, dan zou je waarschijnlijk een aantal van deze onderwerpen in Blik op week structureel moeten overslaan. Maar ik wil je toch proberen te verleiden om de ontwikkelingen op die terreinen een beetje te volgen. Al is het maar dat onze huidige mobiliteit, arbeid en de energiemarkt echt gaan veranderen. Er zijn vele bedrijven, soms met andere technologieën, die eenzelfde transitie proberen te maken. Tesla versnelt het alleen maar!
Ben je nieuw in de wereld van Tesla, dan is het wellicht een goed idee om de pagina’s over Tesla Energy en Tesla Robotics & AI te bezoeken en je geleidelijk vertrouwd te maken met een aantal termen. Of je het actief wilt volgen of het meer over je heen wilt laten komen, dat beslis je helemaal zelf. Maar wat zeker is, is dat al deze ontwikkelingen een grote invloed gaan hebben op ons leven. Ze zullen een grotere impact hebben dan de komst van het internet en de smartphone samen! Ik vind het in elk geval leuk om er wekelijks over te schrijven in Blik op de Week. Ik ben geen journalist, geen expert, geen wetenschapper op dit terrein, maar gewoon enthousiast over de tijd waarin we leven en de kansen en uitdagingen die het biedt.
Optimus wordt zelfstandig
Na een periode van stilte is er op X een nieuwe video verschenen die de vooruitgang van Tesla's Optimus-robot illustreert. Deze video toont hoe verschillende robots worden getraind in diverse trainingsstations, wat suggereert dat Tesla nu begonnen is met de kleinschalige productie van Optimus. Hieronder de meest recente beelden van Optimus.
In de video zijn mensen te zien die in speciale haptische pakken bewegingen uitvoeren om de neurale netwerken van Optimus met data te voeden. Na deze trainingsfase kan Optimus zelfstandig taken uitvoeren. In plaats van bewegingen millimeternauwkeurig na te bootsen, zoals een robotarm zou doen, leert Optimus objecten te herkennen, begrijpt het de vereiste acties en voert het de taken uit, waarbij het indien nodig correcties aanbrengt.
Ondanks het draaien van zijn bovenlichaam blijft Optimus stabiel staan en ook het lopen begint steeds natuurlijker te ogen. Het is nog onduidelijk welke acties volledig autonoom zijn en welke voorgeprogrammeerd. Toch blijft de capaciteit van Optimus indrukwekkend, vooral nu het al eenvoudige taken uitvoert in een van Tesla's fabrieken als onderdeel van zijn training. De hand van Optimus, die momenteel 11 bewegingspunten heeft, is nu al potentieel een gamechanger in vergelijking met concurrerende robotproducenten. Elon Musk heeft aangekondigd dat er later in het jaar een upgrade van de hand komt die het naar 22 graden van vrijheid zal brengen en hiermee dicht in de buurt van een menselijke hand komt. Gecombineerd met sensoren, onder meer in de vingertoppen, zal Optimus in staat zijn om met grote precisie te werken, waardoor hij naast menselijke arbeiders kan functioneren zonder de noodzaak voor speciale apparatuur.
Deze keer zijn wij de paarden: de verstoring van arbeid door mensachtige robots.
Een artikel van RethinkX, getiteld 'Deze keer zijn wij de paarden: de verstoring van arbeid door mensachtige robots', onderzoekt de ingrijpende veranderingen in de arbeidsmarkt door de opkomst van mensachtige robots zoals Optimus. We bevinden ons aan de vooravond van een transformatie vergelijkbaar met de vervanging van paarden door auto's aan het begin van de 20e eeuw. Aangedreven door geavanceerde AI en diverse sensoren, beloven deze robots de arbeidskosten drastisch te verminderen en de productiviteit exponentieel te verhogen.
De kern van deze technologische verstoring ligt in verbeteringen in AI, afnemende kosten van robotica, en de snel toenemende capaciteiten van deze machines om menselijke taken over te nemen. Het artikel benadrukt het belang voor beleidsmakers en bedrijven om proactief te handelen om de voordelen van deze technologieën te benutten en tegelijkertijd de sociale impact, zoals technologische werkloosheid en economische onrust, te bewaken. Dall-E maakt er de volgende afbeelding bij.
Het stuk roept op tot bescherming en aanpassing van de menselijke samenleving, niet alleen van banen of industrieën, en heroverweging van economische structuren en de sociale contracten die onze maatschappijen vormgeven. Door deze transformaties strategisch en met vooruitziende blik aan te pakken, kunnen we wellicht een toekomst bereiken met materiële overvloed en verbeterde welvaart voor iedereen. Het originele artikel is hier hier te vinden.
Twee nieuwe versies van FSD in validatieproces
Op X liet Musk weten dat er twee versies van FSD in het validatieproces zitten. Versie 12.4 wordt de komende week verwacht. Het is een bijna volledig opnieuw getraind model waarbij comfort verbeteringen centraal hebben gestaan. Vooral comfort is belangrijk als het over emotie en acceptatie aan komt, de subjectieve kant van veiligheid. Cijfers en feiten, bijvoorbeeld het aantal keren ingrijpen door de supervisor per 1.000 Miles, gaan meer over de harde objectieve kant van veiligheid. Wat steeds duidelijker wordt is dat Tesla met zijn iteratieslagen een maand of vier vooruitloopt op wat nu op de weg is (in de VS). Er is geen tekort aan data en ook geen tekort meer aan rekenkracht. Het team is reeds bezig met de ontwikkeling van v12.5 en v12.6, de versies die zich richten op zeldzame en complexe verkeerssituaties. Alles draait nu om het fijn slijpen, bijvoorbeeld het gedrag rondom hulpdiensten, reageren op hand- of geluidsignalen, het gedrag op parkeerplaatsen en dergelijke, inclusief de validatie hiervan.
Slechts 1 op de 10.000 is bruikbaar
Tesla’s FSD systeem verzamelt een enorme hoeveelheid rijgegevens, waarvan volgens Elon Musk slechts één op de 10.000 echt bruikbaar is voor het trainen van het neurale netwerk. Dit benadrukt de uitdaging om voldoende waardevolle data te extraheren uit de gigantische volumes aan kilometers die met FSD worden verzameld. Daarom is het voor Tesla van groot belang om zoveel mogelijk auto's op de weg te hebben die actief rijden met FSD of in shadow mode. De focus ligt op het verzamelen van kwalitatief hoogwaardige gegevens, vooral van zeldzame en unieke rijsituaties, om het systeem effectief te kunnen trainen.
Geen “Nags” meer
Op X bevestigde Elon dat in de volgende versie van FSD Supervised de “nag” gaat verdwijnen. De supervisor hoeft dan niet meer om de zoveel tijd het stuur licht te bewegen. De AI gekoppeld aan de cabinecamera monitort de alertheid van de bestuurder. Dat is een fantastische stap vooruit, met een grote mits! Mits natuurlijk het aantal idioten dat dan denkt dat ze op de achterbank kunnen gaan zitten en met filmpjes hiervan geld te verdienen, hard worden gestraft. We zien in de Europa dat de AI achter de input van cabine-camera vrij streng is als je ogen niet op de weg zijn gericht. Zelfs als je te lang probeert een podcast of zender te vinden op het scherm, krijg je al een waarschuwing. Een paar van deze waarschuwingen zorgt voor een strike en maakt het gebruikt van FSD in die rit niet meer mogelijk. Bij vijf van die strikes is het systeem een week niet beschikbaar. Dat is streng, maar mogelijk in de ogen van UNECE niet streng genoeg! Hoe geavanceerd ook, het blijft een level 2 systeem, waarbij de verantwoordelijkheid volledig bij de bestuurder ligt. En waarbij de leverancier de plicht heeft er alles aan te doen om hem bij de les te houden. In de VS zijn de regels iets minder streng, maar dan nog is het belangrijk dat een aantal idoten de boel niet gaan verzieken.
Protesten bij Giga Berlijn
Nadat al weken milieuactivisten in de bomen hangen rondom Giga Berlijn om te protesteren tegen de kap van een productiebos, werd de groep deze week groter. Nu om te protesteren tegen het kapitalisme. Als auto’s het toonbeeld zijn van kapitalisme dan begrijp ik niet zo goed waarom je Tesla uitkiest om dit punt te maken. Tesla is juist hard bezig om het eigen bezit van een auto te vervangen door een gedeeld gebruik van mobiliteit in volledig elektrische voertuigen. En hiermee dus ook mobiliteit voor iedereen en niet alleen voor diegene die zich de aanschaf van een auto kunnen veroorloven. En dan ook nog eens batterij-opslag mogelijk maken zodat wind- en zonne-energie opgeslagen kan worden! En nog wat... kan iemand tegen die gasten zeggen dat de mondkapjesplicht niet meer is!
Cybertruck Teardown
Sandy Munro is in de Tesla community iconisch voor wat betreft het analyseren van de bouw van Tesla’s. In mijn optiek schiet hij soms wat ver door om vooral hits te scoren (en dus inkomsten) op zijn YouTube kanaal. Prik je hier een beetje doorheen, dan blijven het interessante analyses. Ben je meer van het objectievere en serieuzer werk dan is Terry Woychowski, de president van Caresoft, mogelijk een interessant alternatief. In onderstaande video wordt door hem de evolutie van de Gigacasting uitgelegd.
Tesla-meeting
Op 2 juni a.s. organiseert Tesla Owners Club Nederland weer een supercharger event. Dit maal in Zwolle. Een leuke gelegenheid om andere tesla-enthousiastelingen te ontmoeten. Vragen te stellen over functionaliteiten en eventueel interessante accessiores te bekijken. Vooraf aanmelden hoeft niet.
Laden of swappen?
In Nederland zijn er tot nu toe ongeveer 130 exemplaren van de Nio E5 geregistreerd sinds de introductie. Het unieke verkoopargument, naast de functionaliteiten van een stationwagon: de mogelijkheid om accupakketten te wisselen. De Nio E5 biedt twee opties voor accupakketten: een 75 kWh-pakket met een bereik van 445 km en een 100 kWh-pakket met een bereik van 560 km volgens de WLTP-methode. Accupakketten kunnen binnen vijf minuten gewisseld worden bij swapstations. De Nio wordt vergeleken met de Tesla Model 3 LR AWD. De prijs is vergelijkbaar, met dat verschil dat in Nio hier de prijs van de accu nog bij moet a € 12.000! De Nio biedt wel een batterij-als-service abonnement waardoor gebruikers hun accu kunnen leasen. Dit kost €199 per maand voor de 75 kWh accu. Om de voordelen van het accu-swapsysteem te testen, de onderstaande test een rit naar Berlijn met beide auto's, waarbij ze de tijd en het gemak van opladen versus swappen vergelijken. Tijdens de reis wordt ontdekt dat hoewel het swappen snel is, de tijd om naar de swapstations te rijden en de totale reistijd ongeveer gelijk uitkomen als bij het laden van de Tesla. Uiteindelijk blijkt de Tesla efficiënter en goedkoper in gebruik. De eerste generatie van de Model S had ook de mogelijkheid van het wisselen van de batterij. Als Tesla hier uiteindelijk vanaf ziet, omdat het niet (meer) nodig is zoals uit de test blijkt, moet je wel heel goed weten wat en waarom je als Nio dit 10 jaar later toch probeert in de markt te zetten.
1 Opmerking
Richard
11/5/2024 11:19:04
Bij de capaciteit van de pakketten van de Nio staat kW. Dat moet natuurlijk kWh zijn.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |