In deze blik op de week natuurlijk aandacht voor de ontslagrondes bij Tesla, de start van de tour van de Cybertruck door Europa, nieuwe pagina’s over de Cybercab en de compacte Tesla, de Spring Update, Tesla Energy en nog veel meer…
Off-road mode voor Cybertruck
De Cybertruck krijgt via een software-update een off-roadmodus, vergelijkbaar met de Track Mode voor de Plaid/Performance-uitvoeringen. Er zijn ongelooflijk veel instellingen mogelijk om verschillende soorten off-roadomstandigheden aan te kunnen. TopGear mocht de Cybertruck met de off-roadmodus alvast aan de tand voelen.
Tesla heeft een aparte handleiding gemaakt om alle opties nader toe te lichten. Deze is hier als pdf.file te downloaden. Nu we het toch over de Cybertruck hebben, het populaire Duitse YouTube-kanaal JP Performance maakte een grappige review.
Speculaties over de compacte Tesla
Na de earnings call van Q1 werd min of meer duidelijk dat Tesla met goedkopere modelvarianten op basis van de huidige modellen gaat komen. Er werd ook gehint op een nieuw compact model. Deze moeten geproduceerd worden met de reeds beschikbare productiecapaciteit en tussen de huidige modellen. Dit zou het aantal Tesla's met een stuur naar circa 3 miljoen voertuigen per jaar moeten tillen. Het gaat niet over een auto op het derde generatie platform. Alle speculaties over deze nieuwe varianten en modellen zijn op deze nieuwe pagina te vinden.
Cybercab
In tegenstelling tot wat eerder werd gedacht, gaat Tesla waarschijnlijk niet zowel een compact model met stuur als een dedicated robotaxi zonder stuur bouwen op het derde generatie-platform. Met de Cybercab gaat Tesla echter een nieuw tijdperk in, op een revolutionaire "unboxed" manier te produceren. Alle speculaties en ontwikkelingen rondom het op 8 augustus a.s. te onthullen eerste volledig voor autonoom rijden ontwikkelde voertuig zijn te vinden op deze nieuwe pagina. Dat het niet alleen over de auto gaat, wordt ook steeds duidelijker.
Cybertruck Odyssey
De komende weken is de Cybertruck op verschillende plaatsen in België en Nederland te bekijken. De Tesla-service center in Drogenbos bij Brussel heeft de primeur in de Benelux. Je kunt hier op 17 en 18 mei langs om de Cybertruck te bekijken. Later gaat hij naar Zaventem van 21 tot 22 juni. De eerste keer dat je de Tesla Cybertruck in Nederland kunt zien, is op 25 en 26 juni in het Tesla Center in Eindhoven. Vervolgens is Den Haag aan de beurt op 28 en 29 juni gevolgd door Amsterdam waar de Cybertruck iets langer blijft – van 1 tot en met 4 juli. Het Nederlandse afscheidsconcert is op 5 en 6 juli in Utrecht.
Woon je dicht bij de Duitse grens, dan kun je nóg eerder een Cybertruck spotten. Van 8 tot 11 mei staat de elektrische pick-up bij het Tesla Center in Düsseldorf. Op deze pagina zijn alle locaties en data te vinden. Uiteindelijk gaat de Cybertruck meer dan 100 plaatsen aandoen. Berlijn had deze week al de primeur. Dat hij kan rekenen op een grote belangstelling mag niet als een verrassing komen!
Bijltjesdag bij Tesla
Het ziet er toch echt naar uit dat Tesla, op zijn Elon’s aan het reorganiseren is om weer snaar strak georganiseerd te geraken na de enorme groeispurt van de afgelopen jaren. Hij riep alle topmanagers op om hard in te grijpen zodat ze een personele reductie van 10 tot 20% realiseren.
Om alle berichtgeving een beetje in perspectief te plaatsen is het wel interessant om uit de mond van Andrej Karpathy (voormalig hoofd van de AI-afdeling bij Tesla) te horen hoe Elon überhaupt kijkt naar de personele bezetting en het management.
Superchargerteam naar huis
Blijkbaar zinde het Elon niet dat sommige topmanagers zijn opdracht om te saneren niet snel genoeg uitvoerden en/of te weinig commitment toonden naar de lange termijn ambities. Hij ontsloeg onder meer het gehele Supercharger team, waarschijnlijk meer als signaal naar de rest. Misschien schiet hij zichzelf in de voet, maar voor de lange termijn is de pijn van nu misschien allemaal niet zo relevant. Het is wel even chaos nu. Op X liet Musk overigens weten dat Tesla blijft bouwen aan nieuwe locaties, maar vooral ook inzet op het uitbreiden van de bestaande locaties. Alleen het absurde tempo waarin het netwerk groeide, gaat een paar tandjes terug. Zelfs in een lager tempo groeit de laadinfrastructuur van Tesla waarschijnlijk nog altijd harder dan die van alle andere providers, ten minste in de VS. In Europa timmeren ook andere providers aan de weg. Precies in de lijn met de missie van Tesla: het versnellen van de transitie... Onderstaande video is van 10 jaar geleden. Ongelooflijk wat er gerealiseerd is!
We weten natuurlijk niet wat er precies allemaal speelt en wat Elon voor ogen heeft met Tesla’s eigen laadinfrastructuur. Naast een mogelijk emotioneel besluit, denk ik dat Tesla op korte termijn enorm veel cash nodig heeft om alle noodzakelijke AI-investeringen te doen. Het zou alleen dit jaar al om $10 miljard gaan. Die investeringen zijn nodig voor de AGI-race tussen de techbedrijven, dat is echt prioriteit nummer één op het ogenblik. Het veel breder dan alleen om tot unsupervised FSD te komen.
Er zijn ook forse investeringen nodig om Cybercab en Optimus in enorme aantallen te gaan produceren. Feitelijk is Tesla wat dat betreft wederom een startup geworden. Kijk bijvoorbeeld naar Figure AI en andere vergelijkbare startups en hun gigantische kapitaalbehoeften. Het ziet er naar uit dat Tesla de gigantische investeringen grotendeels zelf kan doen uit eigen middelen en opbrengsten. Die opbrengsten worden hoger als de kosten (snel) dalen.
Laadinfra voor Cybercabs
Een ander punt dat mogelijk in het hoofd van Elon een rol heeft gespeeld bij het ontslaan van het Superchargerteam is dat het Supercharger-netwerk (SuC) gericht is op het huidige modellen aanbod en het meegroeien met de toenemende vloot aan BEV's. Stel dat een deel van de nu ontslagen mensen een eigen bedrijf gaan oprichten om zelf een laadinfrastructuur te realiseren? Of dat bestaande providers nu hun kans zien. Ze kunnen, gezien de relatief lage inkoopprijs en de eenvoudige installatie, bijna niet om het inkopen van de V4-hardware van Tesla heen. Tesla eist bij de verkoop van de V4-laders aan derden dat de software in de Tesla’s naadloos gekoppeld kan worden, wat resulteert in een zorgeloze laadervaring voor de Tesla-rijders. Dit scenario zou wel eens voor iedereen een win-win situatie kunnen zijn. Het nieuwe Cybercab-tijdperk vraagt waarschijnlijk om een andere infrastructuur, zeker als de Cybercabs ook dienst gaan doen als AI-rekencentrum in een model van distributed computer power (zie pagina over de Cybercab). In de grote steden, waar op termijn misschien wel 10.000 tot 20.000 Cybercabs ingezet gaan worden, moeten speciale locaties ontstaan waar deze Cybercabs naartoe kunnen rijden om niet alleen te laden, maar ook om verbinding te maken met het computernetwerk. Daar kunnen ze dan een paar uur dienstdoen als onderdeel van een rekencentrum. Ze kunnen dan tevens schoongemaakt worden en klaargemaakt voor weer een dag, avond of nacht als Cybercab. Dit zou natuurlijk een mooie taak zijn voor Optimus.
Spring Update rolt uit
De uitrol van de Spring Update (2024.14.3) is begonnen. Deze update bevat veel functionaliteiten die sterk afhankelijk zijn van de specifieke uitvoering van de auto. Sommige visualisaties (V12) zijn voor nu voorbehouden aan Tesla's met een Ryzen-chip (voorlopig niet voor de Atom-chip) of zijn niet beschikbaar voor een Model S/X met hun twee schermen. In landen waar Parkassist wordt uitgerold, zijn er ook verschillen tussen auto's met en zonder Ultra Sonic Sensors. Maar er zijn genoeg andere functionaliteiten die onze Tesla's weer een stukje beter en leuker maken. Ga ze vooral zelf ontdekken en laat je verrassen of hier naar de releasenotes. Mogelijk moet je nog even geduld hebben voordat je aan de beurt bent. Uitrol gaat nog niet erg hard in Europa.
Nog meer updates
Uiteraard staat Tesla niet stil. Hacker @GreenTheOnly vond aanwijzingen dat Amazon Music binnenkort beschikbaar komt en dat er gewerkt wordt aan een "Voice Assistant". Op dit moment kun je door een knop in te drukken een stemcommando geven, maar de volgende stap is dat je simpelweg een woord zegt (bijvoorbeeld "Hé Tesla") en vervolgens een opdracht geeft, waarna je ook gesproken informatie terugkrijgt. Je kunt dan bijvoorbeeld informatie over het weer of je route ontvangen. Dit betreft nog geen integratie van Grok (zie X.ai).
Megapacks
Tesla bouwt in Lathrop (VS) de Megapack. Hoe dat er uit ziet is in onderstaande video te zien. In China bouwt met aan een tweede megafactory. De megapacks dienen als opslag voor opgewerkte energie uit zon- of windparken en wordt afgeroepen om bijvoorbeeld pieken in de energievraag op te vangen.
Bij hun eigen Gigafactoy in Austin/Texas heeft Tesla ook megapacks geïnstalleerd. Voor Tesla een mooie plek om overheden van landen uit de hele wereld, maar ook installateurs een andere gasten te ontvangen om te laten zien hoe die systemen werken. Deze week was de eerste Megapack Installer Day. Zo’n dag kan dan mooi aangekleed worden met een bezoekje aan de productielijnen van de Model Y en Cybertruck.
Einde huidig referralprogamma
Al eerder werd bekend dat het huidige referralprogramma van Tesla per 30 april zou stoppen. Het was misschien even schrikken dat er vanuit de app geen toegang meer was tot de loot-box. Een update van de app was nodig om weer toegang te krijgen tot een aangepaste loot-box. Er worden geen punten meer toegevoegd, maar de bestaande punten kunnen natuurlijk wel nog ingeruild worden en zijn gelding tot de aangegeven vervaldatum. We moeten afwachten wanneer Tesla met een nieuw programma komt.
Energy-bibliotheek
Wil je alle technische documenten, multimedia-content en trainingsmiddelen voor gebruik tijdens de volledige levenscyclus van Tesla Energy-producten zien, dan is er goed nieuws. Tesla publiceerde onderstaande Energy-bibliotheek.
Rijbereik bijkopen in de VS
In de VS is de Model Y RWD (260 Miles) vervangen voor de Model Y RWD Long Range (320 Miles). Hier nu dus twee Long Range varianten (RWD/AWD) en een Performance versie. Een opvallend bericht is dat de Model Y RWD met 260 Miles binnenkort middels een software update meer rijbereik kan krijgen. Voor $ 1500 komt er 40 Miles bij en voor $ 2000 zijn dat 60 Miles. Met andere woorden: Tesla verkoopt al een tijdje een Model Y RWD als 260 Miles voor prijs welke ook afgestemd is op dat rijbereik. Maar feitelijk is het rijbereik groter en kan dat binnenkort bijgekocht worden. Zodat je dan feitelijk de Model Y RWD Long Range hebt. Let op, dit speelt in de VS! Er is geen enkel signaal dat dit ook in Europa op zou kunnen gaan. Het heeft alles te maken met de gebruikte chemische samenstelling van de batterijen, de feitelijke omvang van het batterijpakket en de regelgeving m.b.t. subsidies.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |