In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de release van FSD beta 11.4, de Powerwall te koop in Spanje, ook Giga Texas op 5K per week, meer details over de update van de Model 3, geen rechtsgestuurde Model S/X en nog veel meer... Tesla Lithium raffinage Tijdens Battery Day 2021 hebben Elon Musk en Drew Baldino al aangegeven dat als het nodig is Tesla zelf de raffinage van lithium gaat oppakken. De industrietak zelf pakt het namelijk niet snel genoeg op, is niet innovatief genoeg en ook politiek speelt een sterke rol. Schaarste is goed voor de prijs, maar minder goed voor de snelheid van de energietransitie. Al eerder was bekend dat Tesla in Corpus Christi (Texas) een lithium raffinaderij gaat bouwen. Deze week was het officiële moment waarop (voorbereiding op) de bouw daadwerkelijk is begonnen. Elon kwam met een Cybertruck aanrijden en na een korte toespraak van onder meer de Gouverneur van Texas ging symbolisch de schop in de grond. Er zijn verschillende manieren om tot lithium te komen welke geschikt is voor gebruik in batterijen. Tesla gaat op de manier waarop ze dit in 2021 al presenteerde nu daadwerkelijk een fabriek bouwen. De technologie hebben ze niet gepatenteerd, in de hoop dat anderen het ook gaan gebruiken. Tesla beweegt wel met de snelheid en innovatie welke we van ze gewend zijn. Eind 2024 de eerste productie en in 2025 opschaling naar uiteindelijk genoeg lithium voor het equivalent van 1.000.000 auto’s. Uiteraard milieuvriendelijk met een zo laag mogelijk energieverbruik en natuurlijk tegen kosten welke een nieuwe standaard zet in die bedrijfstak. FSD Beta 11.4 In de VS wordt uitgekeken naar versie 11.4.1 van de FSD Beta Software. De release notes bevestigen wat Elon Musk al aangaf. Er zitten majeure verbeteringen in, feitelijk genoeg om het V12 te gaan noemen. Maar Elon wil dan de aanduiding Versie 12 van de FSD software gebruiken om aan te geven dat alle architectuur aanpassingen vanaf de input via de camera’s naar de output voor het remmen, gasgeven en sturen door de neurale netwerken met AI gebeurt. Hij heeft er geen tijdspad bij gegeven, maar de introductie van Versie 12 wordt dan de hele transitie afgesloten. Mogelijk is dat pas eind 2023. En als dan ook nog DOJO gaat meedoen in de trainingsloop van de neurale netwerken dan komt toch echt het moment van technisch klaar zijn wel heel dichtbij omdat met DOJO het aantal iteratieslagen tussen nieuw getrainde neurale netwerken fors wordt versneld. Net als bij andere release voor grote onderhuidse architectuur aanpassingen is de eerste punt release op sommige aspecten nog twijfelachtig. Er is dan simpelweg nog meer real world data nodig om de neurale netwerken te trainen. Hieronder een voorbeeld van de eerste ervaringen met FSD Beta 11.4.1. Prijsdaling kW-tarief bij Superchargers Tesla heeft in Europa de prijzen per kWh verlaagd. Prijzen liggen nu, afhankelijk van het land, de locatie en het tijdstip, ergens tussen de 33 tot 47 cent per kWh. Voor niet-Tesla rijders zonder abonnement ligt de prijs wat hoger, maar met een abonnement betaal je dezelfde tarieven als een Tesla-rijder. In de Tesla-app kan je onder “locatie” niet alleen route plannen en naar de auto sturen, maar ook zien waar Superchargers zijn. Als je op de locatie klikt krijg je de actuele prijzen te zien. 5.000 Model Y’s uit Texas Giga Berlijn wordt op de hielen gezeten door Giga Texas. Hadden we een paar weken geleden de 5.000 mijlpaal in Berlijn, heeft nu Texas een productie van 5.000 Model Y’s per week. Wie van deze twee Giga’s gaat als eerste de 10.000 voertuigen per weken halen? En is dat nog in 2023? Tesla zit nu op een geïnstalleerde jaarlijkse productiecapaciteit van meer dan 2.100.000 voertuigen en staat op het punt om hiermee BMW in te halen (2,4M). Na Europa ook FSD beweging in China Verleden week het bericht dat de werkgroep binnen de UNECE welke werkt aan kaders om stappen te zetten op weg naar volledig zelfstandig besturing, vaart te begint te maken wat er mogelijk toe kan leiden dat er per 1 januari 2024 ook in Europa onderdelen van FSD-Beta-pakket van Tesla gaat toestaan (als level 2+ systeem). UNECE is een wereldwijde organisatie met veel aangesloten landen en dus niet alleen gericht op Europa. Deze week het bericht dat er ook in China beweging lijkt te komen op weg naar volledig zelfrijdende besturing. Dit keer niet zozeer gedreven door regelgeving, maar meer vanuit ambities van Shanghai om met een techpartner als Tesla met FSD en Robots voorop te lopen met dergelijke innovaties. Een voorbeeld voor de wereld worden. Gaan we de robotaxi’s als eerste in Shanghai zien? En gaat Tesla dan binnenkort aankondigen dat ze ook in Shanghai een nieuwe Gigafactory gaan bouwen voor de next-gen Tesla’s zoals in Mexico? Testen in extreme hitte Het officiële YouTube kanaal van Tesla plaatste een videoverslag van het testen van verschillende uitvoeringen in extreme hitte. Ze doen dit in Dubai. Tesla brengt de laatste tijd meer officiële video uit waarbij ze steeds stilstaan bij een belangrijk aspect of kenmerk. FSD binnenkort eenmalig overdraagbaar? Op Twitter vroeg Tesla wat ze konden verbeteren? Een zeer veel gehoord punt was om de FSD aankoop éénmalig overdraagbaar te maken naar een nieuw aangeschafte Tesla. In de huidige vorm is de FSD aankoop gekoppeld aan de auto waarvoor de software update is aangeschaft. Bij de verkoop van een Tesla met FSD is de meerwaarde van deze upgrade nu nog maar zeer beperkt. Dat zal veel FSD-bezitters er van weerhouden om een nieuwer Tesla model te kopen. Je moet dan immers wederom FSD aanschaffen. In de VS inmiddels $ 15.000. Met de toename van de functionaliteit en uiteindelijk level 4 zal de feitelijke waarde van FSD zich gaan ontvouwen en waarschijnlijk de oorspronkelijk aanschafprijs (ver) gaan overstijgen. In die situatie is het huidige verkoopmodel logisch (gekoppeld aan de auto). Ik denk dat Tesla er goed aan zou doen om de huidige FSD bezitters de mogelijk te bieden om een nieuwe Tesla te kopen en de al eerder aanschafte FSD-upgrade over zetten naar dit nieuwe voertuig. Eventueel met (gedeeltelijk) bijbetaling van het prijsverschil tussen toen en nu. De verkoop van de huidige auto of de inruil is dan zonder FSD. Tesla kan later de FSD upgrade voor dit voertuig alsnog verkopen. Of ze het gaan doen is afwachten. Maar het zou een mooie herkenning zijn voor de groep vroege FSD-kopers en dus feitelijk mede-investeerders in de FSD-ontwikkeling. Geen rechts gestuurde Model S en X meer Reservatiehouders van rechtsgestuurde Model S/X in bijv. de UK hebben het bericht gekregen van Tesla dat hun order geannuleerd wordt. Tesla gaat deze versie niet meer maken. Erg zuur als je al 2,5 jaar aan het wachten bent. Vanuit economische perspectief is het wel te begrijpen. De wereldmarkt voor de Model S en X is al niet heel groot en in financiële zin en qua resultaat ook steeds minder belangrijk voor het totaal. Om dan van die versies ook nog rechts gestuurde varianten te maken is dan niet logisch. Wel vreemd dat als dit al vanaf het ontwerp van de refresh Model S/X duidelijk was, waarom er dan zolang gewacht is met communiceren. Wil je in landen waar links gereden wordt toch een Plaid, dan moet dat in een links gestuurde Tesla. Tesla introduceerde de afgelopen week de links gestuurde Model S en de Model X in Japan. Net als de UK, India en Australië een land waar links gereden wordt. Nieuwe materialen in de motoren Wil je echt alle details weten over de materialen in de motoren van Tesla? En over de innovaties welke gepresenteerd werden op Investor Day 2023 en op dit moment ontwikkeld worden, dan is onderstaande video interessant. Nieuwe Model 3 op komst? De afgelopen maanden is het project Highland al vaker voorbijgekomen. Dit project omvat toch wel grote aanpassingen aan de Model 3. Niet zozeer qua uiterlijk. Aan het silhouet zal niet veel veranderen, maar met subtiele aanpassingen door bijvoorbeeld een andere voorbumper, toch niet iets frisser uit zien. Vergelijk het maar met de updates aan de Model S en Model X. Onderhuids gaat de Model 3 wel grotere veranderingen krijgen. Denk dan aan de in een stuk gegoten onderkant (voor en/of achter) en de mogelijkheden van een structureel batterijpakket. Feitelijk worden dan de productie varianten van de huidige Model Y mogelijk. Aan de uitvoeringsvarianten lijkt niets te veranderen; RWD, AWD en Performance. Deze week zijn nieuwe beelden opgedoken die toch net weer wat meer informatie prijs geven. Duidelijk is het nieuwe stuurwiel te zien. Erg lijkend om het nieuwe ronde stuurwiel in de Model S/X. Ook is nu te zien dat de bedieningshendels waarschijnlijk gaan verdwijnen. Op een foto is te zien dat de testrijder een verticale swipe beweging maakt om de auto in de vooruit te zetten (smart shift). Eerdere geruchten gingen over het vervangen van de houten strip op dashboard ten gunste van een modern ogende grijze strip van gerecycled materialen. Het gerucht gaat dat Shanghai vanaf juni met de productie gaat beginnen. Dan kunnen we de vernieuwde Model 3 in Q3 in Europa gaan zien. Tesla zal hierover geen aankondigen doen. Powerwall te koop in Spanje Nu er geen beperkingen meer lijken te zijn op de beschikbaarheid van batterijen kan Tesla niet alleen de 50% jaarlijkse groei van auto’s waarmaken, maar kan ook de rem er af bij de activiteiten van Tesla Energy. De megapack productie komt nu echt goed op gang vanuit Megafactory Latrop en de start van de megafactory in Shanghai. Ook de productie van de powerwall wordt steeds verder opgeschroefd. De verplichte koppeling met Tesla Solar is losgelaten waardoor de powerwall in de VS nu ook separaat kan worden besteld. In Europa is de powerwall niet op grote schaal te verkrijgen. Daar lijkt nu langzaam verandering in de te komen door het bericht dat Tesla in samenwerking met Holaluz de Powerwall gaat leveren in Spanje. Ook in Duitsland lijkt beweging te komen. We zien natuurlijk dat op steeds meer daken van Nederlandse huizen zonnepanelen geïnstalleerd zijn. Een logische volgende stap is dat hier thuisbatterijen aan gekoppeld worden. Alleen ontbreekt er dan nog een belangrijk element. Namelijk een energieleverancier die het samenwerken tussen al die zonnepanelen en thuisbatterijen faciliteert (microgrid) en combineert met grote opslagbatterijen in de buurt (megapacks) en het groene energynetwerk vanuit zonne- en windenergyparken (virtual powerplant). In Spanje gaat Holaluz samen met Tesla de energiemarkt op zijn kop zetten. Energie wordt uiteindelijk gratis, alleen de afschrijving op de hardware kost de consument nog geld (of niet). Meer informatie is te vinden in de blog “Tesla Energy: een kostbaar misverstand” Tesla’s Ecosysteem
De auto’s en de energieproducten van Tesla vormen belangrijke onderdelen van het totale Tesla ecosysteem (in wording). Wil je meer weten over het Tesla's ecosysteem dan is deze blog mogelijk interessant om te lezen.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |