In deze blik op de week aandacht voor de nieuwe Plaid-sportstoelen, FSD-ontwikkelingen, lichtshows, de Model Y RWD Long Range en nog veel meer....
Model 3 Ludicrous We wachten nog steeds op de lancering van de Model 3 Ludicrous. Er wordt nu 20 april gefluisterd als datum... nog even geduld. Het werd wel bekend dat de Europese typegoedkeuring rond is. Het woord 'ludicrous' komt hier niet in voor; wordt het dan toch gewoon 'Performance'. Om in de stemming te komen zagen we dat de S/X Plaid een stoelupgrade kreeg!
Nieuwe stoelen voor de Plaid
De Model S en Model X Plaid zijn uitgerust met nieuwe sportstoelen. Ze zien er hetzelfde uit als de sportstoelen op de gelekte foto’s van de Model 3 Ludicrous. Uiteraard zijn ze ontworpen om de inzittenden beter vast te houden bij laterale krachten, maar ze moeten er ook sportiever uitzien. De stoelen zijn nog steeds in alle standen elektronisch verstelbaar en zijn voorzien van ventilatie. Ik lees niets over een massagefunctie. Ze zijn beschikbaar in wit, zwart en crème. Pas wanneer tijdens het bestellen de nieuwe stoelen in de configurator afgebeeld staan, weet je zeker dat je ze ook daadwerkelijk krijgt. Er schijnt ook een retrofit optie te komen.
Boring
De tunnelboormachine van The Boring Company, Prufrock3, is aan zijn boorwerk begonnen bij Giga Texas. Het gaat nodig zijn om snel de auto’s die uit het productieproces komen, autonoom rijdend, een plekje te laten vinden op de parkeerplaats aan de overzijde van de weg.
Het gaat interessant zijn om te zien hoe een aantal separaat ingezette ontwikkelingen nu langzaam bij elkaar beginnen te komen. Auto’s op het derde generatie platform, Full Self Driving, tunnels om autonoom doorheen te rijden, enz. De future is echt niet Boring!
Lichtshows
Het organiseren van lichtshows met Tesla’s in populair. Recent in Korea een show met 1.000 Tesla’s waarbij iedere Tesla 1 pixel was van een afbeelding met 1000 pixels.
Tesla Owners Club Nederland gaat ook een lichtshowevent organiseren. Hieronder meer informatie!
FSD Prijsdiscussie
Afgelopen week was er op X veel discussie over de prijs van FSD Supervised in de VS. Er zijn nu twee opties: een eenmalige aanschaf voor $12.000 of een maandelijks abonnement voor $199. Tesla heeft elke Tesla-bezitter een maand lang gratis toegang tot de FSD-optie gegeven. Hun doel is natuurlijk om het aantal mensen dat kiest voor een (maandelijks) FSD-abonnement te verhogen. Dit omdat ze hiermee meer data verzamelen en sneller hun uiteindelijke doel kunnen bereiken. De genoemde bedragen zijn aanzienlijk. Deze kunnen mogelijk gerechtvaardigd worden als de verantwoordelijkheid bij het gebruik van FSD naar Tesla verschuift, waardoor je tijdens de rit kunt slapen of werken. Of wanneer de auto je komt ophalen of een parkeerplek zoekt nadat je bent uitgestapt. En zeker als de auto inkomsten gaat genereren door deel te nemen aan een netwerk van robotaxi’s. Echter, voor FSD Supervised is de prijs momenteel te hoog. Aan het eind van de week kwam het verlossende nieuws: FSD (Supervised) is nu beschikbaar voor $99 per maand. Dit zal waarschijnlijk leiden tot een sterke toename van het aantal abonnementen. Mijn verwachting is dat Tesla uiteindelijk verschillende prijzen zal hanteren, afhankelijk van het type gebruik: FSD Supervised, FSD (un-supervised) voor persoonlijk gebruik en FSD om geld te verdienen in een robotaxi-netwerk. Als je doel het laatste is, zal later waarschijnlijk blijken dat de eenmalige $12.000 een koopje was. Wil meer speculatie over FSD, Robotaxi, Optimus, e.d. dan is onderstaand gesprek tussen Dave Lee en James Douma interessant om te bekijken.
UNECE en FSD
Steeds meer mensen realiseren zich dat het huidige SAE-kader en de DCAS-regelgeving van de UNECE de transitie naar autonoom rijden bemoeilijken. De DCAS-regelgeving biedt meer mogelijkheden dan nu wordt benut, vooral op de snelweg. Uit woorden van Rohald Patel kunnen we opmaken dat Tesla niet van plan is hun FSD-software aan te passen aan de UNECE-regelgeving. Volgens hem moeten de overheden hun beleid aanpassen, niet Tesla. Tesla zou de overheid juist van data moeten voorzien! Daarnaast is het onrealistisch te denken dat Tesla plots kan voldoen aan de eisen van een Level 3-systeem, waarbij de verantwoordelijkheid van de bestuurder wordt overgenomen, zonder een uitgebreide periode van dataverzameling. We hebben eerst een fase nodig zoals die nu in de VS is toegestaan, waarin DCAS onder supervisie en verantwoordelijkheid van de bestuurder toch systeemgeïnitieerde laterale bewegingen mag uitvoeren, zonder voorafgaande bevestiging van de bestuurder. Tegen de tijd dat Tesla in Europa aan de overheden heeft aangetoond dat het aantal interventies verwaarloosbaar is, heeft de UNECE waarschijnlijk de ADS-kaders vastgesteld om FSD volledig mogelijk te maken.
Model Y RWD Long Range
De achterwielaangedreven Model Y met het Long Range-batterijpakket is nu in veel Europese landen te bestellen, helaas echter niet in Nederland. De reden hiervoor is me niet helemaal duidelijk, maar het lijkt zeker te maken te hebben met de prijsstelling van de andere varianten. In Nederland kost een Model Y AWD LR €50.999, terwijl de prijs voor de Model Y RWD LR in België €49.970 bedraagt. Maar het gaat niet alleen over de prijs. De RWD LR beschikt over een WLTP-rijbereik van 600 km. Dat zijn indrukwekkende cijfers, zeker gezien de prijs. O ja, ook de 0-100 km/u gaat een seconde sneller!
Tesla Superchargers
Tesla liet onderstaand promo filmpje zien van hun prefab productie- en installatie van superchargers. Het laat zien hoe serieus Tesla het verder uitbreiden van het netwerk ziet.
Ze zijn zich ervan bewust dat er een significante periode ligt tussen het lokaliseren van 'whitespots' door onder meer suggesties en data van Tesla-rijders en het verkrijgen van de noodzakelijke vergunningen en aansluitingen, een proces dat ze niet direct kunnen versnellen. Zodra het papierwerk echter afgerond is, zijn ze snel operationeel. Drew Baglino benadrukte dat ze in hun prefab benadering steeds meer elementen integreren, zoals overkappingen met zonnepanelen en verlichting.
Volgens een recente analyse van Bloomberg kan Tesla's laadnetwerk tegen 2030 naar schatting $7,4 miljard aan inkomsten genereren, met een winst van ongeveer $740 miljoen. Met meer dan 57.000 Superchargers wereldwijd en een geschatte jaarlijkse toevoeging van 13.000 nieuwe units, zou Tesla tegen 2030 rond de 180.000 Superchargers kunnen hebben. De inkomsten uit dit netwerk vormen een belangrijk deel van Tesla's 'Services & Other' segment en spelen een cruciale marketingrol door niet-Tesla-rijders aan te trekken via de Tesla-app, waardoor zij blootgesteld worden aan het merk.
Voortgang FSD Supervised
Tesla lanceerde deze week versie 12.3.4 van FSD Supervised. De reacties worden steeds positiever. Uiteraard zijn er nog situaties waarin het systeem tekortschiet en de bestuurder moet ingrijpen. Alleen Tesla zelf heeft zicht op de cruciale parameter: het aantal kilometers gereden met FSD actief zonder dat ingrijpen nodig was. Ook hebben zij de mogelijkheid om situaties waarin een bestuurder moet ingrijpen te analyseren, automatisch te verwerken en de dataset te verbeteren met goede voorbeelden. We speculeren allemaal over de benodigde tijd om het aantal interventies zodanig te verminderen dat Tesla toestemming krijgt om met robotaxi-diensten te starten. Het lijkt erop dat dat moment niet meer ver weg is. Op 8 augustus 2024 wordt de robotaxi onthuld. Deze week kwamen er Tesla-vacatures voorbij voor "prototype vehicle operators" in 15 verschillende steden in de VS.
Zullen we dan echt nog voor het einde van het jaar de robotaxi met zo'n operator als toezichthouder de eerste ritten zien maken? Het lijkt erop dat Uber-chauffeurs dit in zekere zin nu al doen!
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |