In deze blik op de week kijken we terug op alweer de laatste week van het eerste kwartaal van 2022 met onder andere de voorbereidingen voor een stock-split, de leveringen van de Model Y, de verjaardag van de Model 3, Optimus en nog veel meer... TSLA split Tesla is voorbereidingen aan het treffen om in een aandeelhoudersvergadering te kunnen besluiten over een splitsing van het aandeel. In 2020 was er 5-1 split. Nu zou het mogelijk kunnen gaan om een 10-1 of 20-1 split. Voor Tesla is het belangrijk dat iedereen aandelen kan kopen. Alle Tesla medewerkers krijgt los van hun beloningspakket (al dan niet met aandelen) de mogelijkheid om aandelen te kopen tegen gereduceerde tarieven. Dat is natuurlijk een hele mooie incentive en maakt dat iedere medewerker zich een beetje eigenaar kan en mag voelen. Met de huidige koers van boven de $ 1.000 is het steeds lastiger voor medewerkers om aandelen te kopen. Een 10-1 split zou de drempel flink verlagen en het mogelijk maken meer aandelen te kopen passend bij het bedrag dat beschikbaar is. Als je voor $ 1.500 zou willen kopen kan je nu maar 1 aandeel kopen, bij een 10-1 split kan je er 15 kopen! Energie Opslag Dat op de dak van Giga Texas een grote hoeveelheid zonnepanelen geïnstalleerd wordt was al duidelijk. Ze zijn immers al een tijdje bezig om het woord T E S L A met zonnepanelen op het dak te schrijven. Nu laat een vergunningaanvraag zien dat ze ook een fors aantal megapacks (energie-opslag) gaan installeren in de nabijheid van Giga Texas. Het streven is de fabriek grotendeels energie neutraal te laten functioneren en vooral waarborgen dat ze fluctuaties in het onstabiele energienetwerk kunnen opvangen. Als het in gebruik genomen wordt zullen ook wel wat cijfers bekend worden over de capaciteit. Cathode-productie Op het enorme terrein in Austin is men ook begonnen met het bouwen van een productielocatie voor cathode-materiaal noodzakelijk voor de in-huis productie van 4680 batterij. Tesla is volop aan het implementeren wat men op battery-day gepresenteerd heeft. Wil je meer weten over de "batterij-productiekant" van Tesla is het YouTube kanaal "The limiting Factor" interessant om te volgen. Covid in China Giga Shanghai is een wederom een paar dagen gesloten als gevolg van het beleid van de Chinese overheid om op deze manier een COVID-uitbraak in te dammen. De impact op de jaarproductie zal beperkt zijn. Giga Shanghai groeit nog steeds maar worden ook wat afgeremd door chiptekorten en logistieke uitdagingen. Mogelijk dat door een korte sluiting de voorraden en logistiek wat verlichting krijgt en ze later in het jaar de productie kunnen inhalen. Maar in Q1 missen ze een paar duizend voertuigen. Q1 cijfers Het eerste kwartaal van 2022 zit er alweer op! De marktconsensis ligt op een verkoop van 309.000. Dat zijn natuurlijk mooie cijfers om het jaar mee te beginnen. De door tesla gepresenteerde kwartaalcijfers staan hieronder. Mooie cijfers! Op 20 april volgen de financiële cijfers. Vanaf het volgend kwartaal gaan we ook de productie van Austin en Berlijn terugzien in de cijfers. Natuurlijk nog niet significant, maar toch. De eerste MIG Model Y Performance zijn de afgelopen dagen geleverd aan de Europese klanten. Beelden gezien van Nederland, België, Denemarken en Italië. Drone-beelden van Tobias Lindh laten zien dat er nu iedere 150 seconden een Model Y de fabriek uit komt. Dat is goed voor een weekproductie van 1.000 stuks. Interessant om te volgen met welke snelheid de productie gaat oplopen. Sabbatical Andrej Karpathy, de man in de lead bij Tesla als het gaat over AI is 4 maanden met sabbatical. De afgelopen 5 jaar heeft hij aan roer gestaan om samen met Elon en anderen van het AI-team oplossingen te bedenken voor zeer complexe real world AI-problemen. Mogelijk kunnen we de sabbatical zien als een keerpunt. Om tot level 4 (AES) te komen zijn alle problemen qua engineering wel opgelost en is het een kwestie van tijd om met kwalitatief goede datasets de neurale netwerken verder te trainen en de software te finetunen. Dit wordt m.i. nog eens bevestigd in een tweet van Elon waarin hij zelf aangaf rond te rijden in de Alpha versie van FSD en alleen vlak voor een nieuwe release naar de Beta schakelt om te ervaren welke versie naar de FSD Beta-testers (consumenten) gaat. Versie 10.11 van de Beta software laat weer mooie progressie zien. Het komen tot een single-stack versie gaat volgens Elon voortvarend. Andrej liet via twitter weten dat hij inmiddels aan het reizen is en door Europa trekt. Hij mist nu al de GPU-clusters en Dojo. Kans is groot dat hij na een korte rust periode terug gaat keren naar Tesla en zich dan volledig gaat storten op Optimus. Optimus Optimus is de interne naam voor de Tesla Bot, de humanoid-robot welke men aan het ontwikkelen is. Elon gaf in een interview aan dat hij verwacht dat ze eind dit jaar een werkend prototype hebben en dat ze eind 2023 tot enige productieomvang kunnen komen. Optimus moet op termijn het antwoord zijn op de dreigend te kort aan werkkrachten bij een krimpende cq instortende wereldbevolking. De Bots moeten taken gaan uitvoeren welke mensen saai vinden of gevaarlijk zijn. Uiteraard spelen de robots ook een belangrijke rol bij het kolonialiseren van Mars door SpaceX. Dat Tesla natuurlijk niet de eerste en enige is die zich stort op het ontwikkelen van robots laat onderstaand verslag van Japan's grootste Robots-tentoonstelling zien. De vijf meest realistische humanoid-robots komen in een vlog van Motech aan bod.
Geofencing FSD Beta Canada Deze week dan eindelijk FSD Beta voor Canada. Voor het eerst dus FSD Beta buiten de VS. Dat is een mooie stap vooruit. Wat wel interessant is dat FSD Beta nog niet werkt in Toronto! Tesla schakelt op basis van geofencing FSD Beta uit als de auto een gebied in wil rijden waar FSD Beta niet beschikbaar is. Mooi dat ze dit toepassen. Dat biedt immers perspectief bij een Europese uitrol. Als er landen, steden en/of type wegen zijn welke de autoriteiten uitgesloten willen hebben, dan is dat mogelijk. Giga Berlijn Nog even terugkijken naar de officiële in gebruik name van Giga Berlijn. Tesla plaatste op hun instragram-account de beelden waar Elon danst, gefilmd door de drone welke hij met z'n hand een paar keer wegduwt! Cool. Het is natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken, maar hieronder twee filmpjes van productieprocessen, een bij GM en de ander bij Tesla. Van het vermeende voordeel dat bestaande autobouwers zouden hebben als ze eenmaal overstappen op BEV’s productie en het dan snel gedaan is met Tesla is niet veel meer te zien. Herbert Diess van VW is hier duidelijk over. Als we niet op eenzelfde manier als Tesla onze auto's gaan produceren, zijn we gezien. Dat kan niet anders dan door nieuwe fabrieken te ontwerpen en bouwen. VW heeft in 2026 zijn eerste nieuwe fabriek online. Dan zijn we vier jaar verder! Tegen die tijd heeft Tesla er zeker nog 2 Giga's bij!
1 april grap Autoblog had een leuke 1 april grap. Omdat het snelladen steeds sneller gaat heeft de Europese Unie een nieuwe wet ingevoerd. Net als met het tanken van benzine of diesel, dien je voortaan verplicht de laadkabel beet te houden met snelladen. Wouter legt hieruit hoe dat zit. Verjaardag Model 3 Zes jaar geleden werd op 31 maart 2016 de Model 3 voor het eerst aan het publiek getoond. Een voor Tesla ongekend belangrijke auto. Het laatste puzzelstukje van Masterplan I! We zagen taferelen welke we destijds gewend waren van lanceringen van nieuwe Apple-producten, maar niet bij auto's. Elon en Franz op het podium en een zaal vol joelende fans. Enorme wachtrijen (in de VS) om een pre-order te plaatsen. Honderdduizenden mensen plaatsen online een pre-order van $ 1.000. Ook dat was ongekend in deze omvang. De specificaties van toen zijn qua prestaties en rijbereik nu achterhaald. Alleen de prijs van $ 35.000 is niet echt gehaald. Natuurlijk is er even een standaard range versie geweest in de VS welke qua prijs dicht in de buurt kwam, maar met relatief weinig vraag. De standaard range plus bleek een betere koop te zijn. Het duurde nog tot juli 2017 voor de eerste leveringen in de VS. De productie-opstart van de Model 3 heeft Tesla bijna de kop gekost. Begin 2019 kwam de Model 3 (Made in Fremont) ook naar Europa.
2 Opmerkingen
steve
2/4/2022 16:18:26
Alleen jammer dat de Y nu al een slordige 3000 euro gestegen is in aankoop. Je moet nu al een dikke 66.000€ neerleggen voor deze EV. De concurrentie is moordend en als deze prijzen blijven stijgen ipv zakken zullen EV's echt niet doorbreken, jammer
Antwoorden
Michel
2/4/2022 17:19:28
De aanschafprijs voor een EV is inderdaad nog hoog. Total-cost of ownership is lager. De concurrentie kan gewoon niet in grote getallen produceren. Ze verliezen er geld op. Hebben nog jaren nodig om de logistiek voor rendabele EV-productie op orde te krijgen. Alleen grote productievolumes laat de prijs dalen, Tesla is hier volop mee bezig. We moeten op een wereldschaal blij zijn dat Tesla zijn productie tegen deze prijzen kan verkopen. Alleen op die manier gaat uiteindelijk de prijs naar beneden en is ook een kleinere cq. goedkopere EV met voldoende marge te produceren. Nog 2 jaar geduld. Macro-economisch zit het ook niet mee.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |