In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor wederom een productiemijlpaal voor Giga Berlijn, de terugkeer van het referralprogramma, aankomende software-updates, de verdere uitrol van FSD Beta V11, de eerste indrukken van Tesla Vision en nog veel meer… Giga Berlijn op 5k De inkt dat Giga Berlijn op 4.000 auto’s per week zit 1 jaar na de opening is nog niet droog of de 5.000 Model Y’s per week worden alweer gevierd. De geïnstalleerde productiecapaciteit zit nu op 260.000 auto’s. Als je de drone-beelden van Giga Berlijn ziet, dan valt direct op dat het er nog steeds een drukte is, een ogenschijnlijke warboel, om verder uit te kunnen breiden en door te groeien naar de 10.000 auto’s per week einde van het jaar. Er wordt nog volop gebouwd aan de huidige infrastructuur, nog los van de uitbreidingen welke in voorbereiding zijn om verder op te schalen. Hetzelfde beeld zien we bij Giga Texas. Ongelooflijke activiteit, ondanks dat er al volop Model Y's gebouwd worden. Drone-beelden van Giga Shanghai zien er “rustiger” uit. Hier bouwt Tesla ongeveer 1.000.000 Model 3’s en Model Y’s per jaar. Hieronder van alle drie de Giga's de meest recente dronebeelden. Hopelijk kunnen we binnenkort de start van bouw van Giga Mexico zien en gaat ook boven Giga Nevada het bouwproces van de uitbreiding gevolgd worden.
FSD Beta V11 De afgelopen weken is de V11 versie van de FSD Beta software in fasen uitgerold, maar nog steeds niet naar alle FSD kopers in Noord Amerika. Zoals hier al vaker opgemerkt zie je dat het overzien en soms het ingrijpen van een menselijk bestuurder nog altijd nodig is. Maar wat wel opvalt is dat dit steeds vaker meer met comfort redenen te maken heeft, dan met zeer onveilige situaties. Soms wordt in onze ogen wat overdreven veilig gereageerd. Misschien is dit wel een van de redenen dat menselijke bestuurders ongelukken veroorzaken. We denken dat die auto wel op tijd zal stoppen of de afslag zal nemen. Als dit niet gebeurt zitten we er bovenop. Het proces van ombouwen van single frame naar surround video is bijna afgrond waarmee alle 360-graden binnenkomende videobeelden door neurale netwerken omgezet worden naar een vector space. Mogelijk is dat ook de reden waarom de nieuwe 11.3.3 versie een stap terug lijkt te zijn en dat Tesla terughoudend is met het verder uitrollen naar alle FSD kopers. Inmiddels is nu versie 11.3.5 aan het uitrollen. Ondanks dat blijft de progressie indrukwekkend om te zien. Als Europa aan de beurt is (hopelijk in 2024) dan krijgen we direct een goed doorontwikkelde versie, met een steile leercurve om Europees specifieke verkeerssituaties snel te leren begrijpen. Hiertoe is Tesla al bezig met ADAS-test drivers. GigaBier Een jaar na de opening van Giga Berlijn is het nu mogelijk om in de Tesla Shop drie flesje GigaBier te bestellen. Voor de prijs van € 89 krijg je drie flesjes in een mooie verpakking. Tesla GigaBier is gemaakt om de vorm van Cybertruck na te bootsen en tegelijkertijd de 500-jarige traditie van bierbrouwen volgens het Duitse Reinheitsgebot te eren. Elke fles heeft een naadloze glanzend zwarte huls met een glow-in-the-dark Giga-watermerk. Referral programma is terug Na een paar jaar van afwezigheid is het referral programma ook in Nederland weer terug. Het is natuurlijk mooi om op die manier de Tesla-bezitter en de potentiële Tesla-koper te stimuleren elkaar op te zoeken en informatie uit te wisselen. Ook als jezelf een tweede Tesla (product) koopt kan dat via de referral-link. Komt het tot een daadwerkelijke aflevering worden loot-punten uitgedeeld die dan omgeruild kunnen worden voor laadkilometers, software-updates, accessoires, e.d. In de loot-box in de app kan je onder meer de referral link delen met anderen en is het aantal referrals te zien. Mijn standpunt is dat je altijd via een referral-link moet bestellen en dat je de referral van diegene gebruikt die in jouw ogen je het beste geholpen heeft met het nemen van de aankoopbeslissing. Meer informatie over het bestellen van een Tesla is hier te vinden. Nieuwe software features Het is je vast wel eens overkomen. Stap jezelf uit de auto om snel even wat te halen in de winkel, gaat voor degene die in auto de achterblijft de auto op slot, entertainment uit en als je lang genoeg wegblijft krijgt de achterblijver ook nog een rockconcert om de oren als het alarm afgaat. Kan je natuurlijk voorkomen door de auto op de “dogmode” te zetten voordat je uitstapt, maar die associatie wordt niet altijd geapprecieerd. De sensor in de stoelen en/of de interieurcamera zou moeten voelen cq. zien dat er nog iemand in auto is en dan de klimaatbeheersing en de entertainment beschikbaar houden. Die mogelijkheid heeft Elon op Twitter bevestigd en komt dus op termijn in een van de software-updates. Wat er ook aan zit te komen is dat voortaan het ventilatiesysteem eerst de lucht welke naar binnen geblazen moet worden gaat opwarmen. Daarna komt de luchtstroom pas op gang. Dat is een kwestie van seconden en veel aangenamer dan dat eerst kort een koude luchtstroom voelbaar is. Record kwartaal Er wordt druk gespeculeerd over de productie en verkoopcijfers over Q1. We weten allemaal dat we meer moeten kijken naar de lange termijn target van Tesla: gemiddeld een jaarlijkse groei van 50%. Toch is er ieder kwartaal weer een hoop gespeculeer. Maar goed, dat gespeculeer en dergelijke maakt het ook wel weer leuk. Dat Q1 2023 een forse jaar over jaar groei laat zien zal niet verrassend zijn. Q1 belooft een record kwartaal te worden. Zondag weten we de productie en verkoopcijfers en eind april de financiële resultaten. Dat Tesla door blijft gaan, blijkt wel uit onderstaande video. De haven in Shanghai is al weer volgezet met auto's klaar voor de reis naar Europa en levering in het 2e kwartaal! Veiligheid Eigenlijk is het heel jammer dat bij vergelijkende autotests, en zeker bij BEV’s, het altijd maar gaat over rijbereik, afwijking ten opzichte van de WLTP, kwaliteit van de afwerking, e.d. Bijna nooit over de veiligheid. Dat Tesla op afstand de veiligste auto bouwt, komt eigenlijk nooit aan bod. Nu zal dat voor veel mensen ook niet op nummer 1 staan bij de uiteindelijk keuze. En natuurlijk is het ook zo dat er geen heel slechte auto’s qua veiligheid meer gemaakt worden. Maar toch, de actieve en passieve veiligheidssystemen in een Tesla kunnen in sommige situaties letterlijk het verschil maken tussen leven en dood. Hieronder een voorbeeld van hoe Tesla vanuit het basisontwerp al rekening houdt met veiligheid. Tesla in steeds meer landen Tesla groeit niet alleen in bestaande markten door meer auto’s te verkopen, maar groeit ook door in steeds meer landen actief te zijn. Soms voor het eerst of met voor die markt met een nieuw model. Zo wordt nu ook de Model S en X in China geleverd, kan in Zuid-Korea de Model S en X besteld worden en begint Tesla aan een nieuw avontuur in Turkije met de introductie van eerste Tesla's. Dit impliceert ook dat Tesla daar een infrastructuur moet optuigen met superchargers en service centers. Handleiding als app De handleiding van je Tesla is al een tijdje te bekijken op het scherm in de auto. Alleen de plek waar je hem kan vinden wisselt wel eens. In een volgende software-update krijgt de handleiding een aparte app, te benaderen op de plek waar ook de andere apps staan. Tesla Vision beschikbaar Deze week hebben ook de eerste Europese auto’s zonder de Ultra Sonic Sensoren via een software update (eindelijk) Park Assist gekregen. Het beeld op sociaal media over het functioneren verschilt. Sommigen zijn tevreden en anderen vinden de afstandsmetingen niet nauwkeurig genoeg. Zoals bij alle systemen gebaseerd op Vision heeft het even tijd nodig om data te verzamelen en zichzelf steeds te verbeteren. Dat gold ook voor het grootlicht en de ruitenwisser, die beiden nu toch best goed werken. Uiteraard heeft niet iedereen dezelfde beleving van wat goed is. Voor de duidelijk: vind je park-assist (voorlopig) nog niets, je kan het ook uitzetten. Ook het automatisch grootlicht en/of de ruitenwissers zijn van de auto-stand af te halen en manueel te bedienen. Park Assist in zijn huidige vorm is zeker nog niet wat Tesla voor ogen heeft met Park Assist. Ultieme doel is natuurlijk reversed summon waarbij je kan uitstappen en de auto zelf een parkeerplekje zoekt. Maar ook voor manueel parkeren verwacht ik dat we over niet al te lange tijd een gedetailleerde 360-graden bird-eyes view krijgen, inclusief zichtbare stoepranden. Maar primaire doel is natuurlijk eerst een adequate en vooral betrouwbare afstandsmeting te bieden na het verwijderen van de USS. Tesla China teaser Tesla China heeft een product-lancering aangekondigd op social media. Volledig in het zwart, afgedekt met een doek en met het woord Cybervault er boven. De speculaties vliegen ons om de oren. Mogelijk een Wall Connector in de vorm van Cybertruck, gekoppeld aan de mededeling dat ook in China de Cybertruck geproduceerd gaat worden. Op 3 april gaat het doek er af en weten we meer. Er gaan ook geruchten dat Elon Musk het volgend weekend in China is. Tesla China gaat ook Energyproducten maken. Eerder waren er al geruchten dat een 9.000 Giga Press op weg is naar China. De komende weken zal wel duidelijk worden wat er te gebeuren staat.
2 Opmerkingen
Jos Sluijter
2/4/2023 16:30:25
Keurig verzorgd, en up-to-date
Antwoorden
Arno
4/4/2023 21:22:45
Bedankt voor de informatie. Al je blogs zijn interessant. Keep up the good work :)
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |