In deze uitgave van “blik op week” wederom aandacht voor prijsverlagingen, de release van FSD V11, een nieuwe kleur en andere updates voor de Model S/X, privacy-informatie en nog veel meer... Onderstel Model Y en refesh in 2024 Tesla zou het onderstel van de Model Y RWD/LR uit Shanghai aangepast hebben. Datzelfde bericht kwam ook eind verleden jaar ook al voor de LR-uitvoering uit Berlijn en Shanghai. Het onderstel zou naar Europese begrippen te hard zijn. In reviews kwam dit punt regelmatig naar voren. Maar de laatste maanden lees ik uit reacties van recente Model Y eigenaren op vragen van potentiële kopers dat ze niets merken van een hard onderstel. In mijn beleving worden de Model Y’s uit Berlijn en Shanghai al langer geleverd met aangepast onderstel. Maar ga vooral zelf proefrijden bij twijfel. De Performance-variant heeft andere onderstel afstemmingen. Privacy Dat Tesla de privacy serieus neemt, het is immers ook een softwarebedrijf, werd deze week duidelijk. Via hun Tesla-kanaal brachten ze een informatie-filmpje naar buiten waarin duidelijk wordt uitgelegd welke data de auto opslaat, waar dit wordt opgeslagen, dat data niet aan een specifiek auto (VIN) en/of berijder gekoppeld is en hoe je zelf kan instellen wat met deze data moet gebeuren. Meer informatie is hier te lezen. Of bekijk onderstaande video. Prijsdalingen Tesla blijft prijsdalingen doorvoeren. In de VS is de configuratorprijs van de Model S en Model X verlaagd. Dat zijn structurele verlagingen en de verkoopprijs is weer op weg naar het niveau van voor de Corona-tijd. In Europa geen prijsdalingen voor de Model S/X. Met deze grote verschillen kan je natuurlijk afvragen hoe lang het nog gaat deuren voordat ook hier de prijzen aangepast gaan worden. In Europa zien we wel prijsdalingen bij de Model 3 en Model Y. Niet in de configurator, maar bij voorraadmodellen. Dat zijn nieuwe auto’s die al in het land van bestemming zijn, maar waar nog geen koper aan het VIN-nummer gekoppeld is. Deze auto’s worden met een paar procent korting aangeboden. Uiteraard niet in alle kleuren of configuraties. Daarnaast staan er ook demo-modellen met korting te koop. Deze hebben iets meer kilometers gelopen. Zit je gewenste uitvoering er tussen, dan kan je een leuke korting scoren en al je snel rijden. Nieuwe kleur voor Model S/X Eindelijk weer eens, buiten de Model Y uit Berlijn, een andere kleur voor de Model S/X. Helaas geen zesde kleur, maar een aanpassing van een bestaande. Multi-coat Red is nu Ultra Red. Optisch donkerder. Anders dan Midnight Cherry Red voor de Model Y uit Berlijn. De optie kost in Nederland € 3.200 extra. Panorama dak en remmen krijgen upgrade Naast de nieuwe kleur rood, krijgt de Model S/X ook een aangepast panorama dak. Het dak is niet alleen lichter, maar ook de lichtdoorlatendheid is 5x beter. Er komt dus meer licht binnen, zonder in te boeten op UV-bescherming en warmte ontwikkeling in de auto. Tesla Glass is apart onderdeel binnen Tesla en ook die blijven innoveren. Zou me niets verbazen als we ook in de andere modellen op termijn upgrades gaan zien van het panorama dak. Zeker het lagere gewicht is belangrijk. Daarnaast zijn op de Plaid modellen de brake-pads aangepast. Deze zouden nog beter warmte kunnen afvoeren waardoor de remprestaties verder verbeteren. Voor echte racers komt er nog een prijzige carbon-optie beschikbaar, waarmee ook de topsnelheid naar 322 km/u gaat. Tesla center van lego Ben je een Tesla- en een lego-fan dat moet je zeker gaan stemmen op onderstaand idee voor een nieuwe lego-set. Een Tesla service centrum. Er zijn 5.000 stemmen nodig. Nog een flink stuk te gaan! Klik op de afbeelding om naar de lego-website te gaan. HW4 in S/X Niet in de Cybertruck, maar in de Model S/X maakt HW4 zijn debuut. In de VS is de hardware gespot in de nieuw geleverde auto’s. HW4 omvat de nieuwe FSD-computer en camera’s met een hogere resolutie. Bovendien voortaan nog maar 2 in plaats van 3 camera’s achter de voorruit. Ook zou er een HD-radar in zitten. Bij Tesla wordt de hardware constant aangepast. In geval van de FSD-computer of het infotainment-systeem is hier altijd veel aandacht voor. Soms met het beeld dat hierdoor de “oude” hardware niet meer goed zou zijn. Dat is natuurlijk onzin. Maar ook onderhuids zijn er constant updates. Hierdoor is het moeilijk “timen” wanneer je een auto in ontvangst wilt nemen. Hoeft ook eigenlijk niet. Want je krijgt altijd de functionaliteit die in de configurator stond bij het bestellen. Bovendien krijg je altijd de optie om uit te stellen of af te zien van levering. Als er kortingen gegeven worden kan je er ook vanuit gaan dat er een upgrade zit aan te komen. Soms kan het wel lang duren voordat de upgrades de functionaliteiten hebben die beloofd zijn. Een voorbeeld is het weglaten van de parkeersensoren. De oplossing via Tesla Vision is er nog steeds niet. Cybertruck informatie Verleden week rondom Investorsday doken veel filmpjes op van de Cybertruck. En de tentoongestelde pre-productieversie Beta gaf ook al meer informatie prijs. In onderstaande video wordt druk gespeculeerd over verschillende specificaties, dimensies en dergelijke. De Cybertruck zou iets kleiner zijn qua buitenmaten dan de Ford F150. Deze is overigens toelaten in Europa. De 6-zits variant zou verlaten zijn. Voorin gewoon 2 zitplaatsen. Geen bedieningshendels aan het stuur. Een mix van een rondstuur en een Yoke en een groot 18 inch scherm. Achterin een kleiner scherm. Meer in onderstaande video. Giga Shanghai video Onderstaand een informatieve video van binnen in Giga Shanghai. Leuk om te bekijken hoe daar de Model 3 en Model Y in een moord tempo geproduceerd wordt. FSD Beta V11.3.1 Eindelijk was het zover. De bredere release van FSD Beta V11. De single stack versie. Nog niet naar iedere FSD-koper, maar wel naar een bredere groep dan de Tesla-medewerkers. Wat een stap vooruit! De visualisaties laten nu veel beter zien wat de auto gaat doen. Dit wordt ook met tekst aangevuld. Dus als hij gaat stoppen of langzaam naar voren rijdt voor zicht, wordt dit weergegeven. Je kan zien waar hij bij het oversteken van een kruising eventueel kan stoppen om voorrang te geven. Aan de manier waarop obstakels ontweken worden is goed te zien dat het occupancy-netwerk aan de gang is. Natuurlijk is het nog niet perfect. Maar in mijn optiek zie je wel dat het aantal ingrijpen om veiligheidsredenen fors terugloopt. Feitelijk zie je die bijna niet meer. Maar door foutieve inschattingen, net als bij mensen, kunnen wel voor andere weggebruikers hinderlijk en misschien zelfs gevaarlijke situaties ontstaan. Zeker als ze zelf niet aan het opletten zijn. Het overgrote deel van de menselijke interventies die we in beeld zijn, zijn meer “comfort” instellingen. Nieuw is dat de beta-tester een bericht kunnen inspreken om het ontwikkelteam van informatie te voorzien. Je ziet dat de belangrijkste opdracht nog steeds is “nergens tegenaan rijden en al helemaal geen mensen aanrijden”. Dit maakt dat sommige manoeuvres nog erg voorzichtig zijn. Maar wat een stap vooruit. Zo jammer dat we dit nog niet in Europa hebben. Maar met het steeds beter worden in Noord-Amerika wordt de tijd dat wij nog moet wachten korter. Ja ik weet het, ik ben een optimist.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |