In deze blik op week aandacht voor de prijsstrategie van Tesla, Nederland buiten de top 10 in de AV-readiness ranking, een extra airbag voor de MIG Model Y, Tesla Geschwindigheid, en nog veel meer. FSD-revolutie aanjagen Electric publiceerde een artikel waar de vraag “Welke landen zijn klaar voor autonoom rijdende voertuigen en jagen de FSD-revolutie aan?” centraal staat! Qua methodologie hebben ze gekeken naar wetgeving, infrastructuur, acceptatie door consumenten en de mate van aanwezigheid van technologie & innovatie. Een breed scala aan variabelen wordt dus meegenomen. Denk aan het aantal patenten en vestigingen van techbedrijven, het aantal laadpunten, de staat van het wegennetwerk, aantal relevante zoektermen in Google, e.d. De combinatie leidt tot een AV-readiness score. In onderstaand plaatje de top 5. Nederland op de 12e plaats en België op de 17e. Nederland heeft na Singapore het beste wegennetwerk van de wereld en een inmiddels een uitgebreid netwerk aan snellaadpalen. Ook de politiek beweegt aardig mee en de Nederlandse RDW is namens de Europese landen in de lead als het over het legalisatieproces gaat. Door het ontbreken van tech-bedrijven en AV-companies staan we toch niet in de top 5. Er zijn behoorlijk wat vraagtekens te plaatsen bij de verschillende categorieën en de scores in het genoemde artikel. Maar toch goed dat ook dit soort onderzoeken uitgevoerd worden. Als je zoekt naar wetenschappelijke onderzoek over “Autonomous Vehicles (AV)” kom je heel wat publicaties tegen die natuurlijk wetenschappelijk veel beter onderbouwd zijn en mogelijk ook veel meer relevant voor bepaalde aspecten van het naderende AV-tijdperk. Maar het is gewoon goed dat het maatschappelijk debat loskomt over de enorme transitie welke aanstaande is. In optiek gebeurt dit nog veel te weinig. Als mensen overvallen worden gaat de weerstand alleen maar langer duren. SuC-tarieven zijn verhoogd In een aantal Europese landen zijn (bron) @Tesla-Adri) de tarieven bij de SuC verhoogd. In Nederland werd procentueel gezien de grootste verandering doorgevoerd. Nog steeds heeft Nederland een relatief laag tarief. Ik heb nog geen website kunnen vinden met een goed en vooral actueel overzicht van alle Tesla-laadtarieven in Europa. Anders dan natuurlijk in het navigatiescherm naar de betreffende SuC gaan en de prijsinformatie raadplegen. Wall connector in prijs verlaagd Gelukkig gaan niet alle prijzen omhoog. In de Tesla-shop is de prijs van de Gen 3 Tesla Wall connector verlaagd met 50 euro tot € 549! Het stuur mag er uit Dat Tesla ons aan het voorbereiden is op een auto zonder stuur is duidelijk. Vanuit het Tesla design principe dat iedere menselijk input in principe een error is, verdwijnen steeds meer bedieningshendels en -knoppen. Het grote scherm komt centraal te staan en de slimme software doet het in toenemende mate "automatisch" goed. In de VS heeft de NHTSA nu de regelgeving aangepast waardoor de aanwezigheid van een stuur en een stuurkolom niet meer een vereiste is om door bepaalde veiligheidstesten te komen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hiermee AV's (Autonomous Vehicles) nu zomaar de weg op mogen. In dat toelatingsproces is niets veranderd, maar het stuur kan er uit als het zover is. Elon heeft al vaker gehint op een situatie dat bijvoorbeeld een virtueel stuur op een smartdevice of het bedienen van de auto door een operator op afstand ook zou moeten kunnen volstaan. Bijvoorbeeld als in uitzonderlijke gevallen menselijk ingrijpen noodzakelijk is om met de auto uit een bepaalde situatie te komen. Giga Berlijn in de startblokken Verleden week het bericht dan de bouwvergunning is afgegeven. Nu is het wachten op de definitieve productiestart. Het aantal, hoofdzakelijk zwarte aantal Model Y Performance op de parkeerplaatsen neemt toe. Op 22 maart is om 15.00 uur de eerste officiële aflevering voorzien. De uitnodigingen zijn verzonden! Model Y kopers krijgen bericht van Tesla om hun bestelling definitief te maken. De voorbereiding voor de leveringen is in voorbereiding. Ik verwacht begin april ook in Nederland de eerste Made in Germany Model Y’s op de weg te zien! Niet dat je aan de buiten- of binnenkant het verschil met de Made in China gaat zien. Onderhuids natuurlijk wel, maar voor de consument feitelijk niet zo interessant. Extra airbag voor MIG Model Y In de nieuwe Ownersmanual van de Model Y is te lezen dat de Model Y gemaakt in Berlijn een extra airbag heeft voor de bestuurder. Het is op het plaatje niet te zien waar deze dan precies zit, maar waarschijnlijk zitten nu in beide lendesteunen een airbag. Prijsstrategie Tesla heeft in verschillende landen de prijzen van sommige modellen aangepast. Opvallend is dat het prijsverschil tussen de Model 3 Long Range en de Model Y Long Range in aantal landen verkleind is. Het prijsverschil tussen de Model 3 en Model Y is in België maar € 3.010. In Nederland is dit € 6.020. In Duitsland is dit prijsverschil nog maar € 2.000. En in Oostenrijk willen ze blijkbaar geen Model 3 meer verkopen: het prijsverschil is daar maar driehonderd euro! In sommige landen worden EV-aankooppremies direct in de prijs verrekend. Zie onderstaande tabel voor meer gegevens. Levertijden De levertijden voor de Model Y in Europa zijn nog relatief kort: april voor de Model Y Performance en mei voor de Long Range. De verwachting is dat Tesla snel met de levering van de in Berlijn geproduceerde Model Y Long Range gaat beginnen. Ondanks dat zal naar verwachting de levertijd van de Model Y snel gaan oplopen. De levertijden van de Model 3 zijn al verder opgelopen en levering is nu pas in november. Een beetje “spelen” met configurator kan helpen. Soms wordt door het toevoegen van FSD of andere velgen de wachttijd korter. Wil je helemaal niet wachten, dan moet je kijken naar het aanbod van auto’s op voorraad. Vaak demo auto’s. Denk niet dat je ze deze een stuk goedkoper kunt kopen. Ze zijn vaak wel voorzien van FSD en direct te leveren! Let wel even op met de verzekering. Vaak is op deze auto’s de nieuwwaarde regeling niet van toepassing. Tesla Drop Delivery Het ziet er naar uit dat Tesla in Duitsland een nieuwe "service" gaat introduceren: Drop Delivery. Hiermee kan de nieuwe eigenaar volledig zelf bepalen wanneer de auto opgehaald wordt. Dus ook buiten openingstijden van het delivery center. Het hele proces zou afgehandeld worden via de app. Hoe de check op de juiste papieren of hoe de controle op bepaalde beschadigingen gaat plaatsvinden is afwachten. Het is sowieso nog niet bevestigd of dit daadwerkelijk een nieuwe "service" wordt. Alleen onderstaande chat is tot nu toe bekend. Zou jij er gebruik van maken? Vacatures Giga Berlijn De omvang het personeelsbestand in Berlijn gaat nu snel groeien. Er staan voor Giga Berlijn zo’n 400 vacatures online. Een goede impuls voor de werkgelegenheid, zowel qua directe banen bij Tesla als aan indirecte banen. Het gedeelte van de website van Tesla gericht op het werven van personeel is een interessante plek om eens door heen te lezen. Op hoofdlijnen wordt er uitgelegd waar de verschillende teams binnen Tesla mee bezig zijn. Dat is echt indrukwekkend! Klik op onderstaande plaatje om naar de Tesla-website te gaan. Tesla-Geschwindigkeit Het woord “Tesla-Geschwindigkeit in plaats van deutscher Schlafmützigkeit" wordt in de Duitse politiek gebruikt om aan te geven dat, mede door oorlog tussen Oekraïne en Rusland, de energietransitie in een versnelling moet. Men zit dan niet te wachten op onnodige bureaucratie. “Tesla-Geschwindigkeit” staat voor het versnellen van de procedures! Elon pleit al langer dat er ook bereidheid moet zijn om regels te schrappen. In een interview van december 2021 bijvoorbeeld, welke hier te vinden is. Klik op onderstaande plaatje om op Twitter de videoclip met Robert Habeck te bekijken. Software updates Dit weekend komt, met wat vertraging, FSD Beta 10.12 uit in de VS en Canada. De FSD-software maakt bij iedere nieuwe release kleine stapjes vooruit. Het wachten is op de single-stack versie (V11). YouTuber Dirty Tesla maakte een leuke vlog over hoe de software anticipeert op bijzondere situaties met "verborgen functionaliteiten" Software-update 2022.4.5.16
Belangrijkste toevoeging deze keer is dat de interieurcamera steeds meer functies krijgt. Als de auto een ernstig veiligheidsvoorval meemaakt kan door Tesla de videoclip van vlak voor het ongeval teruggekeken worden. Maar er worden ook beelden van de interieurcamera gebruikt voor het verbeteren van veiligheidsfuncties en softwareverbeteringen. Denk bijvoorbeeld aan algoritmes welke kunnen analyseren om de bestuurder voldoende aandacht heeft voor het verkeer. Tesla geeft aan de dat beelden niet gekoppeld zijn het VIN-nummer van de auto. Uiteraard kan jezelf bepalen of je deze gegevens met Tesla wil delen. Lees dus even goed de release-notes en het privacy-statement.
1 Comment
Ron Kulik
14/3/2022 14:19:16
De basisprijs wordt in Duitsland 'laag' gehouden omdat anders de subsidie aanzienlijk verminderd.
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |