In deze blik op de week aandacht voor een nieuw ontwerp van het Yoke stuur, enkele prijsverhogingen, nieuw functionaliteiten in de software, het kopen van een tweedehands Tesla en nog veel meer…. Nieuw ontwerp Yoke-stuur Tot nu toe was het Yoke-stuur in de Model S/X geen onverdeeld succes. Het ziet er futuristisch uit, ligt heerlijk in de hand op de snelweg, maar is in stadsverkeer minder handig. Van de enige optie, naar de standaardoptie toen er ook gekozen kon worden voor een traditioneel rond stuur, naar een betaalde optie als vervanger van het nu standaard ronde exemplaar. En alleen in de Model S/X af fabriek te krijgen. Daarnaast werd het knopje als claxon niet handig ervaren en hebben we gezien dat in de vernieuwde Model 3 de knopjes voor de richtingaanwijzers nu haptische feedback geven. Ook liet bij sommige gebruikers het veganistische leer los. Kortom, tijd voor een herontwerp. En dat is er nu. Meer stiknaden, de claxon weer gewoon drukken op de airbag in het midden van het stuur en knopjes met betere feedback. Het is wel nog steeds een optie tegen meerprijs en alleen voor de Model S/X. Proefrit steeds laagdrempeliger Tesla maakt het boeken van en het maken van een proefrit steeds eenvoudiger. De afspraak plan je zelf via de website. Doe dit liefst via een referral! In sommige landen wordt de proefrit toegevoegd in de Tesla-app, en kun je direct de auto openen en wegrijden. In Nederland en België is dit nog niet waargenomen, maar mogelijk vergis ik me. Na de rit van maximaal 30 minuten lever je de auto weer netjes af. Als je met niemand wilt spreken, kan dat. Maar als je vragen hebt, is hier natuurlijk ook een gelegenheid voor. Net als bij het bestellen: zelf thuis via de website of met begeleiding van een Sales Adviseur van Tesla. Ook dan bestel je uiteindelijk gewoon via jouw account op dezelfde website. Recent was ik aan het laden bij de Supercharger in Gronsveld en zag daar een Model Y Performance en een Model 3 klaarstaan voor een demo-rit, afkomstig van de Tesla Store Roermond, inclusief twee Sales Adviseurs. Een goede manier om bestaande en nieuwe Tesla-rijders kennis te laten maken met de nieuwste generatie Tesla’s. Waze-achtige functionaliteiten Recentelijk is in de navigatiefunctionaliteit van Tesla een waarschuwingssysteem toegevoegd voor snelheidscamera's of trajectcontroles. Vooralsnog gebeurt dit alleen met een symbool en tekst, zonder akoestische waarschuwing. Tesla is van plan dit systeem verder uit te breiden met waarschuwingen voor ongevallen, stilstaande voertuigen, en dergelijke. Uiteindelijk moet het een systeem worden waarbij Tesla's afwijkende c.q. gevaarlijke verkeerssituaties live aan elkaar doorgeven, vergelijkbaar met Waze of Flitsmeister, maar dan zonder handmatige meldingen. In de code van een recente update zijn aanwijzingen gevonden voor de volgende stap in deze richting, namelijk meldingen over ongevallen en stilstaande voertuigen. Tweede scherm voor achter het stuur Nu er door autojournalisten in reviews geklaagd kan worden over het ontbreken van bedieningshendels voor de richtingaanwijzer, hoor je minder over het ontbreken van een schermpje achter het stuur. Voor wie dit mist, zijn er aftermarket oplossingen beschikbaar. Regelmatig lees ik over het ontbreken van Apple CarPlay in een Tesla. Ook dit probleem wordt opgelost met het onderstaande product. Persoonlijk heb ik geen behoefte aan een schermpje achter het stuur, en ik zou ook niet weten wat ik met CarPlay zou moeten. Ik zie liever dat Tesla zijn functionaliteiten steeds verder uitbouwt en spoedig met een app-store komt, om ook de creativiteit van andere softwareontwikkelaars te benutten. Osborne-effect bij Model Y? Het Osborne-effect treedt op wanneer aankondigingen van een bedrijf over toekomstige producten ertoe leiden dat consumenten hun aankopen van het huidige productaanbod uitstellen. Deze term vindt zijn oorsprong in de marketingfout die Osborne Computer Corporation in de jaren 80 maakte door te vroeg een opvolger van de Osborne 1 aan te kondigen. Dit resulteerde in een sterke daling van de verkopen, waardoor het bedrijf een inkomstenverlies leed waarvan het niet meer herstelde. Wat betreft de Model Y, is het zeker dat er een vernieuwing komt, maar de vraag is wanneer. Via de Tesla-servicecentra in de VS wordt om een Osborne-effect te voorkomen nu gecommuniceerd dat project Juniper in 2024 niet zal leiden tot een vernieuwing van de Model Y. Ook in China wordt een upgrade in 2024 niet meer verwacht. Een verschil met de Model 3 is dat de Model Y voor Europa ook in Europa wordt geproduceerd. Daarom zou Giga Berlijn mogelijk als eerste fabriek de overgang kunnen maken. Toch verwacht ik dit niet op korte termijn, eerder in het laatste kwartaal van 2024. Maar dit blijft speculatie. Model Y Prijsverhoging In Duitsland en Noorwegen zijn de prijzen van alle Model Y-uitvoeringen verhoogd met €2.000 tot €2.500. Hierdoor is de Model Y RWD nu (weer) duurder dan de Model 3. In de VS zag de Model 3 een prijsstijging van $500. Dit toont aan dat de prijzen niet altijd alleen maar dalen. Nieuwe Video Model 3 In de VS wordt de vernieuwde Model 3 sterk in de markt gezet, bijna alsof het een volledig nieuwe auto betreft. Het verschil met eerdere versies van de Model 3 is op veel gebieden inderdaad significant. Met het aflopen van veel leasecontracten in Nederland dit jaar, lijkt de vernieuwde Model 3 een voor de hand liggende keuze voor wie zijn lease-Model 3 wil vervangen. Voor wie meer ruimte zoekt, biedt de Model Y een goed alternatief. FSD in de vernieuwde Model 3: Frequency Selective Damping De kop kan inderdaad misleidend zijn, vooral als men gewend is aan de associatie van FSD met Full Self-Driving bij Tesla. In dit geval verwijst FSD echter naar Frequency Selective Damping, een technologie die in de vernieuwde Model 3 geïntroduceerd wordt. Dat deze techniek niet nieuw is in de auto-industrie laat onderstaande uitleg van 9 jaar geleden zien. Traditionele ophangingssystemen hanteren een vaste weerstand tegen bewegingen van de ophanging, wat vaak leidt tot een compromis tussen handling en comfort. Frequency Selective Damping (FSD) technologie maakt het mogelijk voor de schokdempers om hun weerstand aan te passen op basis van de frequentie van de ophangingsbewegingen. Dit betekent dat de dempers een zachtere respons kunnen leveren op hoogfrequente verstoringen, zoals kleine oneffenheden en trillingen, wat resulteert in een verbeterd rijcomfort. Tegelijkertijd bieden ze steviger demping voor laagfrequente bewegingen, zoals het nemen van bochten of zwaar remmen, wat zorgt voor een betere handling en stabiliteit. Lars Moravy, VP of Engineering bij Tesla, benadrukte op X dat de focus vooral lag op het verbeteren van het rijcomfort door trillingen met een frequentie die voelbaar is in de onderbuik (4-6 Hz) te isoleren, zonder de responsiviteit tijdens het sturen te compromitteren. Het doel is om kleine oneffenheden op de weg op deze manier praktisch onmerkbaar te maken. Nieuwe functionaliteiten in de Tesla software en app Tesla blijft zijn software voortdurend updaten, met recente verbeteringen aan zowel de Tesla app als de voertuigsoftware. Een opvallende update is de verbeterde integratie en functionaliteit van de Wall Connector 3 binnen de Tesla app. Dankzij de Wifi-verbinding van de laatste generatie Wall Connector kun je nu direct in de app zien hoeveel energie er naar de auto is gegaan. Dit kan bijzonder handig zijn voor het bijhouden van laadgegevens, hoewel het nog onduidelijk is of de gegenereerde (maandelijkse) overzichten voldoen aan de vereisten van werkgevers voor het vergoeden van thuisladen. De software-update voor de auto zelf introduceert een aantal handige nieuwe features. Zo kun je nu zien hoe lang het duurt voordat de batterij de ideale temperatuur heeft bereikt bij het voorverwarmen op weg naar een Supercharger (SuC).Een andere verandering is dat het volume van de muziek automatisch verlaagd wordt tijdens het parkere. Ook de navigatie-opties zijn uitgebreid, met bij de berekening van het rijbereik nu ook rekening gehouden wordt met de feitelijke conditie van de batterij. Dit biedt een nauwkeuriger beeld van hun verwachte rijbereik. Voor meer gedetailleerde informatie over deze updates en nieuwe functies kun je de releasenotes raadplegen, die beschikbaar zijn in de Tesla app voordat de software-update wordt uitgevoerd. Tweedehands Tesla Ik heb een nieuwe pagina gemaakt met informatie voor degene die op zoek zijn naar een tweedehands Tesla. Met prijzen onder de € 25.000 voor een Model 3 wordt een Tesla steeds meer toegankelijk. Er komen dit jaar heel wat Model 3’s uit 2019 uit de lease (5 jaar). AI en Robots Zowel op het gebied van kunstmatige intelligentie, als op het gebied van humanoïde robots is een behoorlijke wedloop aan de gang. Tesla speelt een belangrijke rol in beide. De presentatie van Sora door OpenAI bevestigt de goede keuze van Tesla om vol in te zetten om met video naar Artificial General Intelligence (AGI) te komen. Een begrip van de omgeving en hierop adequaat reageren is hetgeen nagestreefd wordt. Dat is zowel voor voertuigen als voor robots de heilige graal. Hieronder de demo video’s van Sora. Er wordt een tekst geprompt om vervolgens een video als output te krijgen. Tesla gebruikt text-to-video in hun benaderingen om tot Full Self Driving te komen, ondermeer om verkeersituaties te simuleren. Denk aan regenachtige omstandigheden. Ze kunnen dus videobeelden van dezelfde verkeerssituatie creëren met verschillende weersomstandigheden, zoals regen, mist, sneeuw en dergelijke. Een andere wedloop gaat over robots. Tesla laat regelmatig hun voortgang zien. Dat Tesla niet de enige is laat onderstaande tabel zien. Het is niet alleen een race om als eerste een robot te maken die menselijke taken kan uitvoeren, maar ook om deze in enorme massa’s, tegen lagen kosten, optimale operationele kosten, enz. En het gaat dus niet alleen om de hardware, maar ook om de brains, met begrip van de wereld om zich heen en taalmodellen om te kunnen communiceren en om te zetten naar actie. Tesla is ook in deze wedloop, hetzelfde als bij auto’s en energie, een bedrijf dat kiest voor verticiale integratie. Ze hebben alles in eigen huis! Figure moet bijvoorbeeld met OpenAI samenwerken voor de “brains” en met BMW om toepassingen te trainen. Die “bemoeien” zich allemaal met het ontwikkelproces en willen straks allemaal een stukje van de taart! Tesla zal misschien niet de eerste zijn, zal ook niet de enige zijn, maar gaat wel een ongekend belangrijke speler worden. Met zijn efficiency in alle haarvaten, al tijdens het ontwerp (denk alleen al aan het stroomverbruik van de inference computer), zullen uiteindelijk de kosten van Optimus per uur inzet de norm gaan zetten. Cybertruck roest, maar niet echt! Je moet voor de gein eens “roest cybertruck” intypen een Google. Dan zie je dat alle media nagenoeg hetzelfde bericht plaatsen en dat ze meestal “vergeten” iets meer context te schetsen en puur kiezen voor de sensatie! Dat roestvrijstaal niet echt bestaat is bekend. Lars Moravy (VP Engineering) heeft de zoektocht van Tesla naar een optimaal compromis qua producteigenschappen en kosten al eens toegelicht. Echt roesten gaat het niet, maar dat roestspots kunnen ontstaat was wel bekend. De media zet het nu weg als roest van een Alfa Sud uit de jaren 70. Weer leuke gesprekken vanavond aan de borrel met vrienden! Op het forum van Cybertruckownersclub zijn de berichten van eigenaren te zien. Het gaat over spots, veroorzaakt door vuil dat op de auto spat. Op deze website is meer duiding te vinden.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |