In deze blik op de week aandacht voor Optimus, een prijsverlaging voor de Model Y, fleet-validation in Nederland gespot, Prufrock gaat boren in Austin, Tesla's geheime wapen WARP, en nog veel meer... Optimus doet de was Nou, niet helemaal. Maar Elon plaatste op X een korte clip waarin te zien is hoe Optimus een T-shirt opvouwt. Vooral de fijne motoriek van de vingers, de snelheid van bewegen ervan en hoe de vingers worden gebruikt is best wel indrukwekkend. Als aanvulling gaf Elon aan dat Optimus in dit voorbeeld nog niet autonoom het werk doet. Optimus heeft nog niet een begrip van zijn omgeving om die taak al volledig zelfstandig uit te kunnen voeren. Rechts in het beeld (sec 8) is heel kort te zien hoe haptische hand (een handschoen die de bewegingen van een mens omzet) feitelijk de gewenste beweging maakt. Was netter geweest als ze dit wat duidelijker hadden laten zien. De Tesla-vacatures laten steeds meer functies zien die wijzen op een start van een (massa) productiefase van Optimus ergens dit jaar. Het gaat nu wel erg hard. Prufrock is aangekomen De aanwijzingen werden steeds duidelijker en nu is het ook zichtbaar. The Boring Company (ook een bedrijf van Elon Musk) gaat een tunnel boren bij Giga Texas. Prufrock, dat is de naam van de tunnelboormachine, wordt opgebouwd. Het mooie is dat we het hele proces van de opbouw van de machine, het boren en uiteindelijk het in gebruik nemen van de tunnel stap voor stap kunnen volgen. Zien we straks de auto’s ook autonoom rijden van de productieband, onder de weg door naar de eindcontrole? Prufrock is ontworpen om een tunnel te boren met een snelheid van meer dan 1 mijl per week, wat 6 keer sneller is dan vorige versie, Godot+. Als het boren zo snel gaat moeten we begin februari het eindresultaat kunnen zien! Sportversie Tesla Model 3 De geruchten over de sportversie van de Tesla Model 3 nemen toe. De kans is groot dat deze uitvoering niet meer Performance heet en vooral meer onderscheidende kenmerken krijgt dan in het verleden. Er wordt gesproken over een sportonderstel, andere remschijven en klauwen, en aerodynamische aanpassingen, meer dan alleen een spoiler. Mogelijk is het trackpack, in tegenstelling als bij de Model S Plaid, standaard op de auto geschroefd. Het interieur zou ook gaan afwijken. Met name over de sportstoelen wordt flink gespeculeerd. De foto hieronder zou de nieuwe stoel in de sportuitvoering van de Model 3 moeten zijn. De naam Performance zou gaan verdwijnen en Plaid blijft voorbehouden aan de Model S/X. De termen Plaid en Ludicrous ("belachelijk snel") komen uit de film SpaceBalls. De verwachting is dat ergens de komende weken het doek van de Model 3 Ludicrous gaat! Heldere uitleg over uitstoot BEV vs ICE Te pas en te onpas duiken onderzoeken op of worden quotes gebruikt om duidelijk te maken dat volledig elektrische auto’s (BEV) behoorlijk vervuilend zijn en dat je heel wat kilometers moet rijden voordat het voordeel niet meer bij de verbrandingsmotor (ICE) ligt. Er zijn heel wat variabelen in de hele productieketen van zowel een BEV als een ICE. Maar ook in de hele keten om te komen tot elektriciteit dan wel brandstof. Er gaat ook best veel energie verloren in de productieprocessen. Onderstaande animatie (die overigens al 2 jaar oud is) maakt heel wat van die variabelen duidelijk. Prijzen van Model Y (fors) verlaagd Tesla heeft de prijzen van de Model Y in grote delen van de wereld verlaagd, in sommige landen zelfs zeer fors. In Duitsland ia bijvoorbeeld € 5.000 van de prijs van de Performance versie afgegaan. In Nederland hebben de Model 3 en de Model Y nu dezelfde prijs: € 43.933, zonder aftrek van een SEPP-subsidie. In België staan bij voorraadmodellen soms een RWD voor € 39.990! De vraag naar de Model 3 is groot en in sommige markten moet de introductie nog beginnen. De Model Y heeft mogelijk wat last van afwachtende consumenten die hopen op een snelle komst van de vernieuwde versie (Project Juniper). Model Y Europa’s meest verkochte auto De cijfers van alle Europese landen zijn binnen: de Tesla Model Y is de meest verkochte auto van 2023! Niet alleen onder BEV's, maar van alle auto's. Dat is natuurlijk een meer dan knappe prestatie! De transitie van mobiliteit van ICE (Internal Combustion Engine) naar BEV (Battery Electric Vehicle) is niet meer te stoppen. Waarom prijsverlagingen? Tesla's primaire doel is niet het verkopen van zoveel mogelijk auto's, maar het stimuleren van zoveel mogelijk batterijproductie, zowel bij zichzelf als bij andere partijen wereldwijd, inclusief alle grondstoffen en logistiek. Dit om de missie “het versnellen van de wereldwijde transitie naar duurzame energie” te verwezenlijken. Het draait feitelijk om zo laag mogelijke kosten per kWh batterij-opslag. Dus de productie van de S3XY-cars moet verder omhoog en binnen 1-2 jaar, met de introductie van de compacte Tesla en de robotaxi's, naar ongekende aantallen gaan en zo de mobiliteit transformeren. Als de productie van de S3XY-cars om deze reden jaarlijks met circa 50% toeneemt, en Tesla geen importeurs of dealernetwerk heeft, en dus ook geen opslag, dan moet de tijd tussen productie en uiteindelijke verkoop strak georganiseerd zijn. Het kunnen aanpassen van de prijs is dan een belangrijke optie. De marges zijn nog steeds hoog. De begerenswaardigheid om een Tesla te bezitten blijft hoog. Het gaat feitelijk over betaalbaarheid. Zeker in een steeds groter wordende markt voor BEV’s en met aantrekkelijk geprijsde Chinese exemplaren. In Duitsland is zelfs het rentepercentage op een lening teruggebracht naar 0,0%. Dat zal zeker helpen om sommige mensen over de streep te trekken. De prijsdalingen hebben niets te maken met concurrentie, maar met het logistieke proces zoals eerder toegelicht. Tesla “speelt” graag met prijzen en verschillende incentives. Hoe klein ook, het blijkt te werken. Tesla heeft zijn eigen ERP-software ontwikkeld, genaamd WARP, om alle interne processen te overzien. Ze zien direct de effecten van kleine prijscorrecties of incentives in de wereldwijde configurator. Ook bij dit soort beslissingen speelt kunstmatige intelligentie (AI) een grote rol. Ze anticiperen op toekomstige (voorspelde) marktomstandigheden om hiermee de logistieke flow te optimaliseren, ook richting toeleveranciers. Het permanent optimaliseren door te innoveren en hierdoor de kosten constant te reduceren, is losgekoppeld van de (tijdelijke) prijsstrategie of een bepaalde marge op de korte termijn. Productie omhoog, productiekosten naar beneden, kWh-prijs naar beneden, verkoopprijsaanpassing, productie omhoog, kosten naar beneden, enzovoort. En dan hebben we het nog niet gehad over het feit dat de groeiende vloot leidt tot meer dataverzameling, wat essentieel is voor de ontwikkeling van volledig zelfrijdende besturing! En als EAP (Enhanced Autopilot) en FSD (Full Self-Driving) een grote waarde beginnen te krijgen, zullen er meer Tesla-rijders zijn die hiervan gebruik willen gaan maken. Ze kopen dan de software-upgrade of nemen een abonnement. Dan heb je software-marges in plaats van hardware marges! Je moet dan alleen vertrouwen hebben in het realiseren en legaliseren van FSD. En zelfs al komt dan allemaal niet, dan nog is Tesla gewoon een autoproducent die tegen relatief lage kosten en nette marges aantrekkelijke BEV’s op de markt kan zetten en in de strijd met de Chinese merken overeind blijft. Die uitdaging hebben heel wat ander autobouwers nog voor de boeg! En met die lage prijzen is het bijna een onmogelijke opgave voor ze. Validatie FSD in Europa Vorige week was er in 'Blik op de Week' een toelichting op de juridische kant van de ontwikkeling van volledig zelfstandige besturing (FSD) en de procedures bij UNECE. Ook de technische aspecten van volledig zelfstandige besturing krijgen hier regelmatig aandacht. Tesla Vision begint steeds meer indruk te maken. Een belangrijk aspect op weg naar een introductie van nieuwe technologie bij consumenten is wat Quality Assurance (QA) wordt genoemd. Een systematisch proces dat wordt gebruikt om te verifiëren of een product voldoet aan bepaalde kwaliteitsstandaarden en specificaties. Kijk hier voor een pdf van Tesla zelf met een toelichting op Fleet Validation, ook in relatie tot privacy. In het geval van voertuigen heeft de wetgever niet alleen beschreven waaraan een leverancier moet voldoen, maar is het ook voorgeschreven hoe hij dit moet aantonen. En dat is wat Tesla nu in Europa (en China) aan het doen is. Met hiervoor speciaal uitgeruste Tesla's worden routes gereden en situaties en manoeuvres opgezocht om de systemen te testen en te valideren. Vaak wordt Lidar gebruikt om de Vision-systemen te valideren. Afgelopen week is de onderstaande Tesla op verschillende plaatsen in Nederland waargenomen, waaronder hier in Amsterdam. Vorig jaar hebben we de vacatures gezien voor de mannen (en vrouwen) die nu achter het stuur zitten. Zijn we op weg naar een FSD Beta in Europa en China? Zeker weten! Maar zoals al vaker toegelicht, dat heeft een technische en een juridische kant. Work in progress en dat volgen we graag. Nieuwe software-update onderweg De volgende update staat alweer op het programma. Tesla maakt zich na de type goedkeuring klaar om de adaptieve koplampen in de nieuwe Model 3 te gaan activeren. Matrix koplampen zijn exemplaren die veel LED's bevatten die individueel aan en uit kunnen worden gezet om zo bepaalde delen van de weg te verlichten of te dimmen, wat resulteert in langer aanblijvende grootlichten en leidt tot betere zichtbaarheid. De nieuwe Model 3 lijkt echter een iets andere uitvoering te hebben dan Tesla's eerdere matrix koplampen, hoewel het niet meteen duidelijk is hoe of waarom. Tesla gebruikt de term adaptieve koplampen in de nieuwe Model 3 in plaats van matrix koplampen. Het is nog niet duidelijk of de update direct in alle landen beschikbaar komt. Er zijn ook geruchten dat de High Fidelity Parking de grijze auto’s om hem heen gaat inkleuren. Dit maakt het allemaal nog duidelijker. Hopelijk wordt het Tesla Vision-systeem ook snel beschikbaar bij auto's met USS. Mogelijk wordt het een keuze. Tesla kennende zullen het gewoon uitzetten, maar mogelijk kan dit juridisch gezien niet. Start voorbereiding voor bouw Tesla Semi productiefaciliteit Het ziet er naar uit dat, een jaar na de aankondiging, Tesla begonnen is met de voorbereidingen voor de bouw van de productiefaciliteiten en hiermee ook de uitbreiding van Giga Nevada. Tesla heeft circa 100 Semi’s gebouwd en met enkele klanten uitvoerig getest. Nu zijn ze blijkbaar aangekomen op een punt dat ze het ontwerpen van de productieapparatuur op een dusdanig niveau hebben dat ze weten hoe het gebouw eruit moet gaan zien. Eind 2024 zou dan de productie van de Tesla Semi mogelijk kunnen gaan beginnen om dan in 2025/2026 naar massa productie te komen.
4 Comments
Marc Zeguers
20/1/2024 13:43:56
De Nederlandse versie van de video die je hier bespreekt:
Reply
Conrad
20/1/2024 16:10:59
Goed dat je de video over fossiele brandstoffen nog even deelt
Reply
B
20/1/2024 20:32:13
Hallo! Dank voor de fijne stukken iedere week! Is het mogelijk om een mail of melding te krijgen als er een nieuwe blik op de week is?
Reply
Michel
21/1/2024 18:35:29
nee, je kan wel @teslamagazine.nl op X volgen
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |