In deze blik op de week aandacht voor een navigatiekaartupdate, de V4 superchargers, het record jaar van Tesla, Giga Texas uitbreidingen, wintertips en nog veel meer…. Stroomverbruik Een onderzoek van de ADAC toont het stroomverbruik van allerlei veelgebruikte energieverbruikers in de auto, in een vergelijking tussen een ICE en een BEV! Het was voor mij een eye-opener. Klik hier voor het ADAC-artikel voor meer informatie Record jaar voor Tesla Zoals verwacht heeft Tesla zijn doelstelling van het produceren en verkopen van meer dan 1,8 miljoen auto's gehaald. De in 2020 geformuleerde doelstelling van een gemiddelde jaarlijkse groei van 50% richting 2030 wordt nog steeds gerealiseerd, een knappe prestatie gezien de macro-economische omstandigheden. Mijn verwachting is dat deze lijn in 2024 zal voortzetten. Op 24 januari aanstaande horen we wat de doelstellingen voor 2024 zijn. In Noord-Amerika zal de Cybertruck zijn steentje gaan bijdragen. Giga Shanghai, met een productiecapaciteit van 1,2 miljoen voertuigen, ontsluit vanuit daar steeds meer markten. Naar verwachting zal de vernieuwde Model Y in 2024 geproduceerd gaan worden, mogelijk eerder vanuit Shanghai dan vanuit Berlijn. Dit zal zeker een verdere boost geven aan de verkoopaantallen. Giga Berlijn is nog lang niet aan zijn maximale productiecapaciteit. Giga Shanghai is voor 95% geautomatiseerd blijkt uit onderstaande video. En dan moet Optimus nog komen! V4 Superchargers De vierde generatie van Tesla’s laadzuilen, de V4 Supercharger, is belangrijk voor de missie van Tesla. Zeker nu ook andere providers gebruik gaan maken van Tesla’s hardware. Gedreven door subsidiemogelijkheden in zowel Europa als de VS, maakt de V4 toegang voor niet-Tesla's eenvoudiger. De laadkabel is langer, waardoor de positionering van de laadpoort in het voertuig zelf niet veel meer uitmaakt. Europese wetgeving stelt verplicht dat het tarief en de hoeveelheid afgenomen energie op de zuil zelf zichtbaar moet zijn, en dat er afgerekend moet kunnen worden met een betaalpas. Dus niet alleen via een app of pasje behorende bij een abonnement! Dat maakt dat de V4 een klein schermpje heeft en een betaalterminal. Deze zit netjes verwerkt in de console waar ook de laadplug in wordt gedockt. Europa, met Nederland als primeur, is de afgelopen maanden de proeftuin geweest. Op X liet Tesla weten dat ze werken aan een aantal verbeteringen. De klachten zijn dat de kabel erg stug is, waardoor deze moeilijk te hanteren is. Ook de laadplug zit niet al te stevig in de dock en valt regelmatig op de grond. Uit eigen ervaring kan ik beide bevestigen. Dezelfde ervaring? Wist je dat Tesla gemiddeld 44 laadzuilen per dag in gebruik neemt? Wereldwijd zijn er nu 55.000 laadzuilen operationeel. BYD is Tesla voorbij De krantenkoppen liegen er niet om. BYD is groter dan Tesla. Zal ongetwijfeld tot veel clicks leiden, terwijl er veelal appels met peren vergeleken worden. Maar goed, heel mooi dat ook andere bedrijven die zoveel BEV’s produceren en verkopen. Het gaat immers om de transitie van ICE naar BEV! Als reactie op de berichten dat BYD meer BEV's heeft verkocht dan Tesla, liet Elon Musk weten dat Tesla meer een AI & Robotics-bedrijf is. Mijn verwachting is dat Tesla over twee jaar per kwartaal meer pods (robotaxi's) en robots (Optimus) produceert dan nu per jaar met de S3XY-modellen!" BEV nog net niet voorbij de verbrandingsmotor in 2023 In Nederland zijn in 2023, op een paar na, 370.000 nieuwe auto’s verkocht. In tegenstelling tot wat de media ons hebben doen geloven met hun schreeuwende krantenkoppen, is het aandeel van volledig elektrische auto’s (BEV’s) juist gestegen en neemt de belangstelling voor BEV's helemaal niet af. Bijna 31% van de nieuwe auto’s betrof een volledig elektrische en 37% een hybride. Auto’s met een verbrandingsmotor hebben met 31,5% nog net iets meer aandeel dan de BEV’s. De combinatie BEV en hybride is meer dan twee derde van de totale verkopen. Nog maar 1,1% was overigens een dieseluitvoering. Vorig jaar was het aandeel van BEV's 23,5% en dus is er in 2023 een stijging van 7,3% geweest. Die trend zal verder doorzetten nu er steeds meer goedkopere BEV's op de markt komen. Zeker als de politiek op tijd in 2024 duidelijk maakt hoe de wegenbelasting voor BEV's vanaf 2025 gaat uitzien. De Model Y was trouwens de bestverkochte BEV, met een marktaandeel van 3,7%. In nagenoeg alle Europese landen is Tesla gegroeid. Alleen Duitsland en de UK blijven iets achter. De UK zal in Q1 wel goed gemaakt worden, dan worden daar de eerste RHD refresh Model 3’s afgeleverd. Een andere opvallende achterblijver is Duitsland. Zou het wat koudwatervrees zijn om af te stappen van de grote vier en te kiezen voor de Made in Berlijn Tesla? Refresh Teslamagazine De afgelopen week heb ik Teslamagazine een kleine refresh gegeven. Een iets andere layout. De meeste pagina’s zijn geactualiseerd. Klaar voor het nieuw jaar met een wekelijkse blik op de week. Het aantal bezoekers aan de website en het aantal lezers van Blik op week neemt maar gestaag toe, maar loopt niet in de pas met het stijgend aantal Tesla-verkopen. Het zou leuk zijn als meer (toekomstig) Tesla-rijders weet hebben van het bestaan van Tesla-magazine. Wekelijks bezoeken nu zo’n 5.000 mensen de website, het zou mooi zijn als dat in 2024 verdubbeld kan worden. Als iedere bezoeker nu één andere Tesla-bezitter wijst op Teslamagazine.nl zou het goed moeten komen. Zegt het voort! Volg Teslamagazine op X om in je tijdlijn te zien als er updates zijn! Giga Texas De bouwactiviteiten in Austin zijn opmerkelijk en vinden plaats met een ongekende snelheid. Op het terrein wordt tegelijkertijd aan meerdere gebouwen gewerkt. Opvallend is de komst van een 7-laags parkeergarage die plaats biedt aan circa 12.000 auto's. Ook de fabriek voor de productie van kathodes nadert zijn voltooiing, evenals het gebouw voor het inhuis maken de mallen voor de giga-castings en het persen. Het toch al gigantische hoofdgebouw ondergaat nu al een uitbreiding, waarbij we zien dat eer al maandenlang continu nieuwe apparatuur wordt aangevoerd. Zal een groot deel zijn voor de (forse) uitbreiding van de batterij productiecapaciteit. Aan de overkant van de weg nadert het 'end-of-line' gebouw ook zijn voltooiing. Er zijn aanwijzingen dat The Boring Company de opdracht krijgt om tunnels te graven tussen dit gebouw en het hoofdproductiegebouw. Dit wijst op een intensieve voorbereiding voor de opschaling naar massaproductie van de compacte Tesla en de Robotaxi. We spreken hier over de productie van honderdduizenden voertuigen per kwartaal, een schaal die om een geheel nieuwe infrastructuur vraagt. Refresh Model 3 Het ziet er naar uit dat Fremont begonnen is met de pre-productie van de refresh Model 3 en dat de eerste leveringen in Q1 van 2024 te verwachten zijn. Ik ga ervan uit dat deze auto dezelfde specificaties krijgt als de versie uit Shanghai. Erg benieuwd of wij binnenkort informatie krijgen over de performance uitvoering van vernieuwde Model 3. Refresh Model Y Met de nodige voorzichtigheid hebben we het hier over Q3 van 2024 dat we een refresh van de Model Y verwachten. Tesla zwijgt natuurlijk over Project Juniper. De Nederlandse autopers zit het als een kans om een weer een kop met Tesla erin te produceren. En sommige media geven zelfs het advies om nu geen Model Y te bestellen! Dat is natuurlijk erg kort door de bocht. De huidige Model Y is gewoon een fantastische auto, voor een scherpe prijs. Kijk vooral eens bij voorraadmodellen! En sommige uitvoeringen komen zelfs in België in aanmerking voor de Vlaamse Overheidssubsidie van € 5.000! EPA aanpassing De WLTP van Europa heet in Noord-Amerika EPA. Aanpassingen van de manier van meten leidt nu tot een negatieve bijstelling van het rijbereik. Klanten van bestelde auto’s, zoals in dit voorbeeld een X, ontvangen de volgende mail: "We hebben bijgewerkte EPA-actieradius schattingen ontvangen voor de Model X Long Range die iets lager zijn dan toen u uw bestelling plaatste. Deze update is het resultaat van verschillende comfort- en functionaliteitsverbeteringen die we hebben doorgevoerd in onze voertuigen, wat meer energie van het batterijpakket vereist. De EPA heeft ook hun richtlijnen voor actieradiustests bijgewerkt om ervoor te zorgen dat de sticker schattingen van alle fabrikanten nauwer aansluiten bij de werkelijke actieradius, wat invloed heeft op eerdere actieradiusschattingen van alle fabrikanten, niet alleen Tesla." Ik ben met name benieuwd of “verschillende comfort- en functionaliteitsverbeteringen die we hebben doorgevoerd in onze voertuigen, wat meer energie van het batterijpakket vereist” ook zijn effect in Europa gaat krijgen. Ik zou wel eens willen weten welke verbeteringen dit dan zijn. Wintertips Na maanden van regen krijgen we de komende week een paar graden nachtvorst. Als je voor het eerst de winter ingaat met een Tesla, volgen hier een paar handige tips:
Nieuwe navigatiekaarten Tesla in begonnen aan het uitrollen van nieuwe navigatie-kaarten. Dat gaat in badges. Zelf even in de auto kijken op welke versie je zit. De nieuwe versie is EU-2024.2-14843. Blijft toch apart dat dit over-the-air gaat en ook nog eens zonder kosten of abonnement gaat. Bij mijn vorige auto moest ik naar de dealer voor zo’n update en dan ook nog eens flink betalen. Tesla recap 2023 Tesla maakte onderstaand kort filmpje om terug te kijken op 2023. Indrukwekkende prestaties. En vooral ook meer dan een alleen een autobouwer! Het jaar 2024 belooft nog indrukwekkender te worden. Mijn verwachtingen voor 2024 zijn in deze blog te vinden. De keten van mijnbouw tot produceren van een EV Ik kwam op X een verwijzing tegen naar een interessante video gepresenteerd door de KU Leuven, waarin ze kijken naar de keten van het delven van de grondstoffen tot aan de productie van een EV en kansen voor Europa. De producenten zeggen het volgende over deze documentaire. Stapt Europa echt in een afgrond? Zal de dreigende tsunami van Chinese elektrische voertuigen de Europese auto-industrie vernietigen? De documentaire "Made in Europe" onderzoekt de uitdagingen waarmee Europa wordt geconfronteerd terwijl het probeert een eigen, volledig geïntegreerde, mijn-tot-EV-waardeketen op te zetten. De film dient als een oproep om te voorkomen dat Europa's decarbonisatiestrategie leidt tot een nachtmerrieachtige de-industrialisatie. In plaats daarvan toont de documentaire dat Europa's overgang naar klimaatneutraliteit hand in hand kan gaan met een cleantech-gebaseerde herindustrialisatie. Made-in-Europe.
De presentator van de film, Peter Tom Jones, maakt een roadtrip in de Noordse landen, beginnend bij de iconische Aitik- en Kirunamijnen in het noorden van Zweden, waarna hij belangrijke locaties in Zuid-Finland (Espoo, Harjavalta, Uusikaupunki, Salo) bezoekt op zoek naar beste praktijken in verantwoord raffineren, batterijproductie en EV-assemblage. Naast het afdalen tot 1.400 meter ondergronds en het interviewen van bedrijfsleiders en experts, gaat Jones in gesprek met een belangrijke woordvoerder van het inheemse, rendierhoedende Sami-volk in hun thuisland Sapmi, voordat hij lokale burgers ontmoet in de Arctische stad Kiruna. Vanwege het belang van de Kritieke Grondstoffenwet van de EU en de waarschijnlijke impact op alles wat met EV's te maken heeft, gaat Jones in gesprek met de uitvoerend vicevoorzitter van de Europese Commissie, Maroš Šefčovič, om een beeld te krijgen vanuit Brussel.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
April 2025
Categorieën |