Deze week aandacht voor de speculaties over een refresh van de Model S, TSLA-naires, geluidreductie in de model 3/Y, adaptieve verlichting, VW-dealers en nog veel meer, Model S/X Er wordt al lang gespeculeerd over een refresh van de Model S en Model X. Zeker nu aangekondigd is dat in Fremont de productlijn voor 18 dagen dicht gaat, komt de geruchtenstroom weer op gang. Technologisch heeft een Model S van nu niet veel meer gemeen met het model zoals deze in 2012 op de markt kwam. Onderhuids heeft nagenoeg alles wel een update gehad. Zeker de wielophanging en de luchtvering. En bij de marktintroductie van de Model X in 2015 is de Model S van dezelfde neus voorzien. Qua ontwerp van het interieur is er niet spectaculair veel aangepast. Dat gaat nu dan misschien gebeuren. Mogelijk meer in lijn brengen met de Model 3 en Y. Een warmtepomp vindt zeer waarschijnlijk ook wel zijn weg naar deze grotere modellen. Misschien zien we ook hier de chrome-delete als standaard. Een compleet nieuw model lijkt me niet aan de orde. Ook de nieuwe 4680 batterij is mogelijk een optie gelet op de geringe volumes. Nog niet in combinatie met het cell-to-car principe, maar wel met nog meer range en power. Met de komst van de tri-motor (Plaid-versie eind 2021) volgt misschien voor de Model S ook een single-piece-casting met de batterijen als dragend onderdeel van de auto. Ik denk dat alles te maken heeft met het vertrouwen dat men heeft in de lokale batterijproductie van 4680 cellen in Berlijn. De productie van de Fremont pilot lijn hoeft misschien niet eerst naar Berlijn voor de Model Y. Maar het meest voor de hand ligt een refresh van het interieur, enkele cosmetische aanpassingen en een warmtepomp. De nieuwe 4680 batterij volgt dan later in het jaar met de introductie van de Plaid. De Model S en Model X lopen qua productie-aantallen wat terug. Ik denk dat dit een tijdelijk fenomeen is. Niet dat het ooit volume-modellen gaan worden zoals de Model 3 en Model Y. De volume-modellen 3/Y halen wel veel nieuwe kopers naar Tesla. Een upgrade van een duurdere versie van de Model 3/Y naar een Model S/X is in de toekomst goed mogelijk. Zeker als de prijzen een beetje naar elkaar toe kruipen. Vergelijk het een beetje met iPad kopers. Veel hebben later hun windows-pc vervangen door een veel duurdere Mac! Een tweede groep nieuwe kopers komt van de premium kopers bij de andere merken. Misschien eerst een EV van Audi of Mercedes omdat je dat merk al jaren kent. Maar dan toch realiserend dat een Tesla uiteindelijk meer te bieden heeft. Zowel qua EV technologie, software, laadinfrastructuur als autonoom rijden. MIG Model Y Elon twitterde deze week nogmaals dat de Made in Germany Model Y de nieuwe 4680 batterij krijgt in een dragende constructie met een single-piece-casting van de voor-en achterkant. En de MIG Model Y zal gespoten worden in de nieuwe lakstraat, met nieuwe kleuropties. Veel nieuwe technologie dat mogelijk tot wat vertraging zou kunnen gaan lijden. Er schijnen in Fremont 17 prototypes gemaakt te zijn van de Model Y met 4680 en de castings zoals deze in Berlijn als eerste van de band moet gaan rollen. Ziet er toch allemaal veel belovend uit. Zowel voor de consument. Want je krijgt dan echt het neusje van de zalm qua EV-technologie! En voor Tesla omdat ze deze MIG Model Y op een zeer effectieve en efficiënte manier bouwen en dus kunnen verkopen met een goede marge. En dat is dan zonder de winst op de FSD-software! Koplampen Model 3/Y De Model 3/Y gaan nieuwe koplampen krijgen. De eerste nieuwe versies zijn reeds gespot. Naast het nieuwe design en verbeteringen van de lichtopbrengst zijn ook aanwijzingen gevonden welke duiden op adaptieve verlichting. Bijvoorbeeld meedraaien in bochten. Zoals vaker bij Tesla wordt vanaf enig moment nieuwe hardware gemonteerd en volgt later via een software update de functionaliteit. Meestal zijn deze updates gratis. Maar niet altijd. Bij de SR+ moet je € 300 betalen voor hardware matig aanwezige stoelverwarming op de achterbank te activeren. Er wordt al langer gespeculeerd over meer opties die op deze manier later via de app aangekocht kunnen worden. Is een manier voor Tesla op de initiële verkoopprijs te verlagen met de mogelijkheid om opties later alsnog aan te schaffen. Tot nu toe is de vraag naar Tesla’s groter dan ze kunnen produceren. Een andere prijsstrategie is (nog) niet echt nodig. Soms zijn er op einde van het kwartaal winstpakkertjes om de voorraad te verkopen, maar structureel is het niet nodig. 7 zitter Model Y In de auto is een afbeelding van je Tesla te zien. Je kan hierop zien of een deur open staat of het laadklepje. Er is nu een foto opgedoken met deze afbeelding van de Model Y in de 7-zits configuratie. Wat duidelijk wordt is dat het toch gaat om een 3e zitrij met het gezicht naar voren. Er werd volop gespeculeerd over een configuratie waarin de 3e rij naar achteren kijkt. Zoals ik al eerder heb geschreven heeft de 7-zitter gewacht op de single-piece-casting van de achterkant. Deze is nu ook in Fremont beschikbaar. Die nieuwe achterkant constructie biedt gewoon de ruimte die nodig is voor een 3e zitrij. Nu verwacht ik niet dat 2 volwassenen hier comfortabel kunnen zitten, maar wel 2 wat grotere kinderen. Binnenkort gaan we de reviews zien! Holiday Software Het is nog stil rondom de Holiday software update. Toch gaan we hem binnen een week krijgen. Dat voor FSD-kopers er meer in zit dan zonder FSD is al bevestigd. Zo is er in ieder geval een bird-eyes-view bij het achteruit inparkeren. Mogelijk dat er ook nieuwe FSD-visualisaties komen. Zoals het herkennen van een andere Tesla en een weergave in het goede model en kleur. Het zal weer bol zitten van kleine en grote veranderingen. En zeker ook weer een easter egg! Deze week wel nog een "gewone" update gehad. Voor sommige modellen een range-update. De release-notes zijn hier te vinden. TSLA-naires Deze week was de laatste handelsweek van het aandeel TSLA dat het niet in de S&P500 was opgenomen. De laatste koers vrijdag 18 december 2020 was $ 695. Vanaf maandag zit TSLA in de S&P500 en de sub lijst S&P100! Voor het bekend maken van de inclusie stond het aandeel op $ 408. Op 18 december 2019, vandaag een jaar geleden, was dit nog $81. In de paniek na de eerste massale corona-maatregelen viel het aandeel in 2 dagen van $180 naar $85. Als je gelooft in de lange termijn van Tesla maakt het eigenlijk helemaal niet uit wat de korte termijn schommelingen zijn. De bull scenario’s hebben het over 2 tot 3 duizend dollar tegen 2030. Met 20 miljoen auto’s per jaar en een operationeel robottaxi-netwerk. Eind juni 2019 kreeg ik mijn Model 3 SR+. Als ik toen aandelen Tesla had gekocht ($45) in plaats van de auto Tesla (€55k) en deze aandelen aan de koers van 17-12-2020 ($ 647) zou verkopen, praten we over circa $700.000. Maar ja, als.. In dit Bloomberg artikel komen een aantal beleggers aan het woord die vroeg zijn ingestapt en inmiddels (op papier) miljonair zijn, of leuker Teslanaires! Onderstaand een overzicht van hoeveel je wanneer had moeten beleggen om 1 miljoen-dollar te hebben! Dealers Het voordeel van het NIET hebben van dealernetwerk lijkt steeds groter te worden. In de VS heeft GM er veel geld voor over om van zijn dealernetwerk af te komen. Deze week werd een onderzoek van Greenpeace gepubliceerd met wel een heel opmerkelijke uitkomst. Het hele rapport is hier te vinden. De onderzoekers hebben als een soort mistery guest 50 VW dealers bezocht in Duitsland om te polsen hoe gemotiveerd ze zijn om een klant een ID3 te verkopen. De uitkomst is shocking! Een klant die aangaf wel geïnteresseerd te zijn in een EV werd in 16% van de gevallen richting de ID3 geloodst in de showroom. Een potentiële klant die volledig blanco de showroom binnen kwam, werd slechts in 4% van de gevallen attent gemaakt op de ID3. Tja, wat moet je hier nu van vinden… en wat mag je dan verwachten van een advisering over een reële range, laadsnelheden, e.d.? Ruisonderdrukking Tesla krijgt steeds meer aandacht om het stiller te maken in de auto’s. Betere geluidsisolatie en dubbel glas. Maar je kan natuurlijk ook met actieve ruisonderdrukking werken. DSP Concepts, het bedrijf dat het geluidsplatform “Audio Weaver“ ontwikkelt dat door Tesla wordt gebruikt, heeft onlangs een nieuwe samenwerking aangekondigd met het vooraanstaande audiobedrijf Bose. De samenwerking geeft Bose de mogelijkheid om zijn QuietComfort Road Noise Control (RNC) technologie toe te passen op voertuigen die het Audio Weaver-platform ondersteunen, zoals de Tesla Model 3. Bose's QuietComfort (RNC) is een behoorlijk slimme oplossing die een combinatie van versnellingsmeters, signaalverwerkingssoftware, microfoons en het audiosysteem van de auto zelf gebruikt om gerichte ruis elektronisch te regelen. Deze omvatten geluiden die worden gegenereerd wanneer een auto over ruwe wegen, gegroefd beton en oneffen bestrating rijdt. Erg benieuwd of en wanneer we via een software update deze functionaliteiten gaan krijgen. Tips Voor alle nieuwe Tesla-eigenaren: 30 tips voor de Model 3 en Y
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |