Samenvatting van het nieuws van deze week: - De eerste boot met Model 3's van 2020 is aangekomen in Zeebrugge en nummer 2 en 3 zijn onderweg. We zitten natuurlijk alweer halverwege het eerste kwartaal! De komende weken weer blije nieuwe eigenaren, - Elon heeft het in zijn tweets over een Tesla Company Day te organiseren in april. Wordt gehouden in Giga NewYork, de fabriek waar de zonnepanelen gemaakt worden. Mogelijk wil Elon laten zien dat de toch wat omstreden acquisitie van SolarCity destijds nu zijn vruchten begint af te werpen. Voor de aandeelhouders onder ons interessant te zien hoe deze kant van het bedrijf zich gaat ontwikkelen. Daarnaast is ook de "battery and drivetrain investorsday" voorzien in april en natuurlijk de Earningscall over Q1 2020. Drukke maand! - Even waren er de geruchten dat er Model 3 en Y met luchtvering zou komen. Onderdelen waren opgedoken in de onderdelencatalogus. Maar Elon heeft dit gerucht direct de kop in gedrukt. Luchtvering alleen in de S/X en de straks de Cybertruck. - In Giga Shanghai is de productie weer begonnen van de SR+. Gelet op de samenwerking met CATL voor de batterijproductie wordt verwacht dat ook het lokaal produceren van de LR AWD niet meer heel ver weg is. Natuurlijk goed nieuws voor Europa, want de Fremont-productie hoeft dan niet meer met China gedeeld te worden. Giga Berlijn wacht nog op de "groundbreaking-ceremony". - De Tesla Semi gaat eind dit jaar in een beperkte oplage aan de eerste klanten uitgeleverd worden. Er zijn deze week nieuwe prototypes gesignaleerd in Canada. De Semi gaat de transportsector op zijn kop zetten. Enerzijds door de veel lagere operationele kosten (1/5 goedkoper) en anderzijds door de potentie van Full Self Driving en platooning. In de waardebepaling van het aandeel TSLA is de Semi nog een ondergeschoven kindje. Mogelijk zien we in 2021 een eerste versie in Europa. Maar het zou zo maar ook 2022 kunnen worden. De productielokatie is nog niet bekend gemaakt. Ik sluit Giga Texas niet uit voor de Semi en de Cybertruck! - Hieronder een interessant filmpje met insights over de termijn van haalbaarheid van autonoom rijden uit de mond van Jim Keller. De twee hebben leuke discussie over Autonomy: "Progress disappoints in a short run and surprises in a long run", over 10 jaar weten we niet beter! Interviewer is Lex Fridman, hij heeft voor zijn podcast ook Elon al 2 keer geïnterviewd.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |