Er is zoveel Tesla en EV nieuws dat het bijna onmogelijk is alle nieuwsberichten hier te plaatsen. Wil ik ook eigenlijk niet. Daarom maar eens wat nieuws proberen. Ik kijk terug op een aantal Tesla relateerde nieuwsitems die ik de afgelopen week voorbij heb zien komen of gehoord heb op de verschillende podcasts. Hiermee heb je dan in een korte blog een overzicht van het nieuws en een beetje duiding. Na het geweld van de verkoopcijfers van de Model 3 en in het bijzonder in Nederland (zelfs aandacht bij de NOS), was het grote nieuws afgelopen week toch wel de uitrol van Software Versie 10. Nog niet iedereen heeft hem, maar over een paar dagen is de hele vloot voorzien van de nieuwste software. Voor de mobiele telefoon weten we niet beter, maar voor een automerk toch echt ongekend. Natuurlijk mooie nieuwe functionaliteiten. Een aantal gericht op het voorbereiden op het in-car-entertainment-tijdperk tijdens het rijden, zoals Cuphead, Netflix en YouTube. Ook een aantal kleine verbeteringen in de bestaande functionaliteiten zoals Joe-mode, ventileren, ruitenwissers, e.d. Maar wat heeft autopilot weer stappen gezet!
Persoonlijk vind ik de betere visualisatie een heel belangrijke. We kunnen zo steeds beter zien wat de auto "ziet" en hoe hij het interpreteert. Zeker de belijning op de weg. Als ik nu op een weg rij zonder belijning in het midden, blijft de auto toch mooi rechts. Ik vertrouw het nog niet 100%. Je ziet de linker lijn een beetje zwabberen. Maar voor de update reed ik midden op de weg! Ook optrekken na een stilstand gaat een stuk vlotter. Nog niet zo snel als je mogelijk zelf doet, maar hij rijdt nu lekker met het verkeer mee! Ik merk ook enorme verbeteringen bij het gebruik van Autopilot op de snelweg. Anticiperen gaat steeds beter. Alleen die vreemde Europese 5 seconden regel voor het afronden van een inhaalactie mag wat mijn betreft snel afgeschaft worden. Als binnenkort ook stoplicht- en verkeersborden-herkenning live gaan en we overstappen op de full-hd verwerking van de videobeelden, dan zal ook de capaciteit van de nieuwe FSD-computer worden aangesproken. Ik had verwacht (zoals door Elon aangekondigd) dat Tesla de prijs voor FSD zou verhogen bij het beschikbaar komen van Smart Summon (in de VS). Mogelijk wachten ze nog op toestemming van Smart Summon in Canada of Europa. Of is de upgrade van autopilot naar full-hd aanstaande? Voor kopers van FSD zal dan tevens de retrofit langzaam op gang gaan komen. Dus ook 2020 wordt een mooi jaar met updates. Nu ook de Model 3 SR+ kopers tijdelijk premium connectiviteit hebben (niet alle functies, maar wel de webbrowser, Tunein, Caraoke, en Spotify) en alle Tesla-rijders ondermeer Netflix en YouTube kunnen streamen, zal de 10.1 versie niet lang meer op zich laten wachten. De verwachting is immers dat in deze update het aankopen van connectiviteit geregeld gaat worden. Voor de SR+ rijders naar premium en voor de LR-rijders om premium te behouden. Benieuwd of dan ook satelietmaps en live-verkeersinformatie beschikbaar komt voor de SR+. Wordt het puur een connectiviteit upgrade of een upgrade naar een premium interieur met de achterbank verwarming, extra interieurverlichting en mogelijk een speaker meer aan (subwoofer zit er niet in, dus dat kan niet via de software alleen)? Voor LR en SR+ natuurlijk ook de vraag of je Netflix/YouTube ook via de LTE kunt blijven streamen, eventueel met een data-limiet. Of dat je toch echt een wifi-verbinding moet hebben. We gaan het binnenkort zien! Deze week natuurlijk ook het Tesla-service item op Kassa! Jammer dat ze zo eenzijdig inzoomen, maar erg sterk vond het allemaal niet. Tesla/Elon Musk heeft al fors ingezet op het verbeteren van de service. Het concept hiervoor met de app en de mobiele service thuis is voor de autobranche ongekend. Alleen het opschalen kent wat hickups, maar ik hoor en lees ook steeds meer verhalen van mensen die snel en goed geholpen zijn. Langzaam schijnt Tesla ook weer telefonisch bereikbaar te zijn. Ik verwacht dat Tesla nog wel een extra bootje naar Amsterdam stuurt om Nederland de absolute Tesla-verkooptopper van 2019 te maken. Nederland staat dan in de top van landen die de EV-revolutie op gang helpen in Europa. Laten we hopen dat de politiek nu eens door pakt met een set goede maatregelen. Wat er nu is afgesproken is toch wel erg magertjes allemaal. Die 4% bijtelling gaat gelukkig weg, maar zou wel plaats moeten maken voor een subsidie waar iedereen, dus ook privé-kopers, baat bij hebben. Autorijden kan met EV echt een stuk goedkoper. Zal helaas niet gaan gebeuren. Zeker nu deze week ook veel aandacht was voor de toegenomen filedruk. Lagere kosten per KM door EV leiden tot meer rijden, meer rijden leidt tot meer files. Een reden te meer om autonoom rijden te versnellen. Expert roepen dat dit niet de oplossing is. Volgens mij bestaat dé oplossing ook niet. Het is een hele set aan maatregelen. Autonoom rijden zal de files alleen niet gaan oplossen, maar voorkomt wel de files die er nu ontstaan door de vele kop-start-botsingen, in slaap vallende (vracht)rijders, of appende automobilisten. Volgens mij gaat dat een slok op een borrel schelen. Geen files meer veroorzaakt door ongelukken! Bovendien kan je dan tijdens het rijden ontspannen door een filmpje te kijken of nog wat te werken. Jammer dat smart-summon in Europa nog niet is toegestaan, ondermeer in verband met de Europese 6 meter regel. De filmpjes uit de VS met Summon in actie zien er steeds beter uit. Nog niet perfect, maar de stappen die gezet worden zijn wat mij betreft indrukwekkend. Natuurlijk ook hele domme mensen die Smart Summon op een onverantwoordelijke manier gebruiken. Ik hoorde recent een vlog waarin geopperd werd om in de Tesla's van deze figuren Smart Summon tijdelijk te blokkeren. Een beetjes zoals het blokkeren van autonoom rijden als je niet reageert op de signalen. Ik hoop dat Nederland snel functionaliteiten als Smart Summon en Autonoom rijden op de snelweg beter gaat ondersteunen. Geef Tesla ruimte om nieuwe technologie op een toch relatief kleine schaal te implementeren en te verbeteren. In mijn optiek is het ook een goede manier om de Nederlandse bevolking te laten wennen aan autonoom rijdende voertuigen. Gewoon in je straat of naast je op de snelweg! Tot slot nog even iets over de Elektrische proefritten van de ANWB! Uiteraard een prima actie van de ANWB om de vooroordelen die er bestaan over EV-rijden naar het land ter fabelen te verwijzen. Alleen echt onbegrijpelijk dat je hier niet ook een Model 3 bij betrekt. Het is bijna consumentenmisleiding om de marktleider en de fabrikant die de norm zet niet als referentie te laten zien. Er zitten merken bij waar je het schaamrood op de kaken krijgt als je die gebruikt om mensen EV te laten ervaren! Je zal maar na je ANBW-bezoek, omdat je niet beter weet, een EV kopen van € 50.000 en er dan achter komen dat je voor dat geld ook een Tesla had kunnen kopen!
1 Opmerking
Robert Jan Ridder
5/10/2019 17:29:38
Dat zie je regelmatig, dat mensen Tesla al vantevoren van hun lijstje hebben geschrapt, terwijl de prijs nauwelijks hoger is en de uitrusting stukken beter. Plus het uitgebreide supercharger-netwerk. Tesla heeft nog steeds het imago van een dure luxe-auto.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |