Voor eerst verscheen deze week "officieel" een nieuwe uitdrukking. Het Tesla-effect. Gedoeld wordt op het effect dat Tesla heeft op de versnelde afschrijving van auto's uit het premium segment (BWM 3, Audi A4, Mercedes C). BMW heeft zelfs een slimme marketing-truc bedacht om trouwe BMW-rijders niet te zien overstappen naar een EV van een concurrent. Bij een lease mag je over 2 jaar, als BMW een EV in het formaat 3-serie beschikbaar heeft, overstappen. Dit maskeert een ander Tesla-effect. Mensen stellen de aanschaf van een auto uit, omdat ze nog even de kat uit de boom willen kijken en mogelijk wachten op een groter aanbod of ervaringen van anderen.
Als de Model Y straks in het mid-SUV segment de norm zet, gaan we naar mijn mening spectaculaire verkoopaantallen zien. Ondanks dat de bijtelling naar 8% gaat! Want de Model 3 wordt ook bovengemiddeld veel privé gekocht (circa 20% van de verkoopaantallen blijkt uit verzoek van de VER). Maar het feit is wel dat de grote merken de transitie naar EV eindelijk serieus beginnen te nemen. In VS is de verkoop van de premium merken dramatisch gedaald. En in Nederland staat een EV op nummer 1 in de verkoopstatistieken. Dat is pas een Tesla-Effect. Maar er zijn meer innovaties met grote gevolgen die je ook "het Tesla-effect" kan noemen. Elon heeft aangekondigd om begin 2020 een "Battery and drivetrain investerorsday" te organiseren. Een dag, net zoals "Autonomy-day" (nieuwe Tesla-rijders moeten dit echt even bekijken), waarin Tesla laat zien waar ze technologisch gezien staan en wat hun visie op de toekomst is. Met de komst van allemaal nieuwe EV's uit China en de grote, meer traditionele jongens in de auto-industrie, ook niet stil zitten, is het tijd om de concurrentie weer op achterstand te zetten met de volgende stap! Of misschien mooier gezegd: op sleeptouw nemen? Tesla heeft natuurlijk een tijd geleden Maxwell overgenomen. Grote kans dat de Maxwell's ultracapacitor zijn weg gaat vinden naar de Semi en de New Roadster. Met name deze 2 modellen kunnen maximaal profiteren van de eigenschappen van een ultracapacitor. Veel power bij accelereren en veel regeneratie bij het afremmen, zonder een zware aanslag te doen op het accupakket. Recent werd ook bekend dat Telsa het Canadese Hibar Systemens heeft ingelijfd. Dit is een bouwer van apparatuur om batterijen te maken. Het kan niet anders dan dat Tesla de verticale intergratie nog verder vorm gaat geven door ook eigen batterij te ontwikkelen en te produceren. Gigafactory 1 is weliswaar van Tesla, maar de huidige productie wordt door Panasonic gedaan. Mogelijk dat de toekomstige hallen die gebouwd gaan worden bestemd zijn voor de eigen productie (klik hier voor een vlog over een bezoek aan GF1 door HyperChange TV). In Shanghai wordt een hal gebouwd waarvan het niet duidelijk is waar deze voor bedoeld is. Productiestraat van de Y of ook een in-house aandrijflijn productie? Een eigen batterij-productie op een zeer grote schaal, dat is pas een Tesla-effect! Deze week is de Model Y verschillende keren op de openbare weg gesignaleerd. Eerst een video gemaakt door de dashcam van een andere Tesla. De dag erna gesnapt voor de lenzen van een motortrend.com fotograaf. Er werd direct volop gespeculeerd over een vervroegde introductie-datum. Toen de Model 3 voor het eerst in het wild werd gesignaleerd waren we 3 maanden voor de productie start. Of dit reëel is weet ik niet, maar het zou wel mooi zijn als de Y eerder in Europa beschikbaar komt. Er komen in ieder geval meer Model 3's beschikbaar. Want vanaf komende week worden er geen Model 3 SR+ meer richting China getransporteerd vanuit Fremont. Komt mooi uit voor de Nederlandse markt! De eerste foto's van een Model 3 op de testbaan naast Gigifactory 3 in Shanghai is ook een feit. Of het een auto was die lokaal geproduceerd is, is onduidelijk. Maandag 14 oktober schijnt de massa-productie op gang te komen! Toch echt ongekend om binnen 10 maanden van een kaal stuk land tot een high-tech fabriek te komen. Ook dat kan je een Tesla Effect noemen! Op 23 oktober a.s. worden de Q3-cijfers door Elon toegelicht aan de de aandeelhouders. Zou me niets verbazen als ze daar formeel aankondigen dat de Model 3 productie in Shanghai begonnen is en wat de targets voor Q4 zijn. Tesla, SpaceX, The Boring Company, Starlink en Neuralink maken niet alleen buitengewone producten, maar ook de manier waarop ze georganiseerd zijn en de manier waarop de engineers samenwerken is uitzonderlijk. De bedrijfsfilosofie is zeer bijzonder en de verticale integratie maakt ze ongeloof krachtig. In dit interview geeft Elon een inside op deze filosofie (ongeveer vanaf minuut 3). Interessant, zeker als je dat met bijvoorbeeld een megabedrijf als Daimler Benz of NASA vergelijkt. Tesla maakt nu al, voor de auto-industrie, ongelooflijke marges op de Model 3. Het productieproces van de Model Y kent een nog hoger mate van robotisering door de manier van produceren al tijdens het ontwerpproces van de auto centraal te stellen. Door de verticale integratie en de bedrijfsfilosofie worden ogenschijnlijk uitontwikkelde zaken zoals de koeling van de auto d.m.v. de superbottle, stuurbekrachtiging of stoelverwarming herontworpen, leidend tot nieuwe patenten. Deze slimme aanpak heeft nog hogere marges tot gevolg. Het artikel dat deze week verscheen over de uitspraken van een professor aan de NYU kan dan ook direct de prullenbak in. Hij heeft het over een low-margin auto-industrie en dat mede hierdoor Tesla 80% van de waarde gaat verliezen of zelfs in de toekomst gaat verdwijnen. Tesla ontwikkelt, produceert en verkoopt (geen dure dealerships) anders dan alle anderen in de auto-industrie. Niets lage marges! En als het robottaxi netwerk de gelanceerd wordt, gaat we naar Apple-achtige taferelen. Maar niet alleen Tesla profiteert van de innovatie. Als je binnenkort een auto met een 1,6 miljoen kilometer accupakket kan kopen (hoe lang is dan de garantieperiode?!) en je krijgt wekelijks over-the-air-updates waardoor hij actueel blijft en hij heeft het toekomstperspectief van een inzet als robottaxi, wat gaat dat betekenen voor de aanschafprijs en de afschrijving? De auto-industrie gaat dan op zijn kop! Dat is nog eens een Tesla-effect!
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |