In deze laatste blik op de week van 2020 aandacht voor de Holiday-Software update, FSD Beta, Apple-EV geruchten en nog veel meer… Holiday Software Het is ze bij Tesla helaas niet gelukt om de V11 software op tijd klaar te krijgen voor kerst. Maar er is wel degelijk een holiday-versie verschenen van de V10 software met heel veel nieuwe opties. Een andere visualisatie van de auto als je in parking-mode staat. Enkele indicators en buttons op een andere plaats. Voor de modellen van na september 2019 is het mogelijk om geluid af te spelen via de externe PWS-speaker. In Toolbox is een Boombox toegevoegd waarin de verschillende extern te horen geluiden geconfigureerd kunnen worden. Nieuwe games zijn te vinden onder Arcade. En nog een paar kleine aanpassingen, waaronder een update van manier waarop release-notes worden gepresenteerd. Elon liet op twitter weten dat er nog meer aan zit te komen de komende weken. Heeft waarschijnlijk te maken met de vertraging in de verdere uitrol van de FSD Beta. De verwachting was al dat de V11 software alles te maken heeft met de verdere release van FSD Beta. Nog even geduld. FSD Beta Ook FSD Beta kreeg weer een update. Het gaat nu om versie 8. Het is nog steeds dezelfde groep beta-testers die verslag doen. Iedere versie is weer een enorme stap vooruit. En dan met name dat hij steeds natuurgetrouwer en met meer vertrouwen gaat rijden. Natuurlijk worden er steeds meer uitzondering opgelost en zijn nog heel veel zaken op te lossen voordat je kan spreken van level 5. Maar volgens mij kunnen ze begin 2021 beginnen met een robottaxi service op hetzelfde niveau als Waymo dat ook doet in Phoenix. Een geofenced deel van een stad waar hij alle wegen en borden wel kan interpreteren. Het reageren op medeweggebruikers is al goed op orde. Zeker als de snelheid van de iteratie-slagen in dit tempo doorgaat en straks met DOJO-operationeel nog eens 10x sneller. Er staan veel filmpjes op YouTube van FSD Beta. Onderstaand een voorbeeld van FSD 8. Refresh Er is nog niets uitgelekt over een aanstaande refresh van de Model S en X. Dat is nog 2-3 weken wachten. Toen deze week foto’s opdoken van de uitbreiding van de stalls bij de SuC met V3 chargers nabij de Nürburgring (foto hieronder) direct de speculaties over het eerder verschijnen van de Model S Plaid. Dat lijkt me sterk. Een beetje eerder dan eind 2021 kan, maar bijna een jaar eerder lijkt mij niet aan de orde. De nieuwe koplampen in de Model 3 en Y zijn wel al gesignaleerd. In de software uiteraard nog niets over de geruchten van de adaptieve mogelijkheden. De geruchten dat de refresh Model 3 en Model Y een verwarmbaar stuur heeft zijn nog niet bevestigd, maar hier is in de software wel al een tijd geleden een hint naar gevonden. Dat blijft toch wel typisch Tesla. Je koopt wat in de configurator staat. Maar het kan goed zijn dat je extra's krijgt in de vorm van een software update. Maar ook dat er hardware aan boord is die later via software gratis of tegen betaling geactiveerd kan worden. Of dat bestaande hardware via de software een nieuwe of extra functie krijgt. Denk aan Sentry mode met het FSD-camera's of nu zeer recent het PWS met Boombox. Apple Rondom Apple deze week de geruchten dat ze toch werken aan een EV met revolutionaire battery-technologie. Een marktintroductie in 2024. Elon liet via een tweet weten dat ze tijdens de production-hell van de Model 3 serieus overwogen hebben om Tesla aan Apple te verkopen. Het is nooit tot een gesprek gekomen en dat is maar goed ook. Elon uitte ook zijn twijfels over “revolutionaire batterytechnologie”. Mijn persoonlijke mening is dat Apple geen schijn van kans maakt om zelf met EV’s op de markt te komen. Gewoon te laat om nog een rol van betekenis te kunnen spelen. Het duurt na 2024 dan nog een paar jaar om tot grote volumes te komen. Ze kunnen het iets versnellen door bijvoorbeeld Lucid over te kopen. Maar dan nog heb je geen grote volumes. Ook niet aan de kant van batterij-productie. Een niche speler kan natuurlijk wel, maar dat is niet iets voor Apple. De enige kans die ze m.i. hebben is dat ze de traditionele auto laten voor wat het is en zich volledig gaan focussen op autonoom rijdende voertuigen die geïntegreerd kunnen worden in hun hard- en software-suite. Feitelijk hebben ze alles in huis. Denk aan iphones, ipads, headphones, wearables, apps, Apple-pay, Apple-muziek, Apple-TV, Apple-arcade, Apple-maps, e.d. om het bestellen van een ritje, de incar-entertainment en het betalen allemaal af te handelen. Het enige dat ze niet hebben is technologie welke nodig is om autonoom te rijden. En fabrieken om een Apple-Pod te bouwen. Wat ze wel hebben is een enorme hoeveelheid cash om overnames te doen. En dat zullen ze nodig hebben, want bijna alles is gepatenteerd. Elon heeft al vaker aangegeven dat er op enig moment meerdere aanbieders zijn van goede EV’s met de autonome functies. Alleen tegen die tijd heeft Tesla een substantieel marktaandeel en kan het produceren tegen een fractie van de kosten van de andere leveranciers. De focus van Tesla ligt immers op de machines die de auto’s bouwt en de software die autonoom rijden mogelijk maakt. De marges bij Tesla worden steeds groter. Tips
Voor iedereen die net zijn nieuwe Tesla heeft opgehaald en nog niet zo heeft zitten spelen met Toolbox…. Er is ook een kerstmis-mode. Leuk voor de kids in deze tijd van het jaar!
2 Comments
Raymond
30/12/2020 02:34:23
Helaas niet helemaal correct; de Boombox lijkt in EU niet toegevoegd te worden aan de update.
Reply
Bart
8/1/2021 13:24:01
Mijn M3P van mei 2020 heeft de kabel en de gaatjes in de bodemplaat. Heb gisteren de vraag aan het Tesla Servicecenter van Hasselt gesteld om de PWS in te bouwen en de boombox te activeren. Dit was hun antwoord : “helaas is de pedestrian speaker bijplaatsen niet toegestaan. Ook is deze boombox functie nog niet toegelaten in Europa. Om deze reden mogen wij u deze onderdelen niet verkopen tot nader order”.
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |