Deze week onder andere aandacht voor een nieuw Tesla-collectorsitem, natuurlijk weer beelden van de FSD Beta en meer range voor de Model 3. Wat hebben banden en batterijen met elkaar van doen? En een eerste blik op de productieprognose 2020. Tesla collectors items Na de “not-a-flame-thrower”, een “surfbord” en de “short-shorts” was het nu de beurt aan “Tesla Tequila” om binnen een paar uur uitverkocht te zijn. Het zal ongetwijfeld wederom een collectors-item worden. Voor $ 250 werd de zeer mooie en bijzondere fles aangeboden. Het idee is ontstaan in 2018 als 1 april grap tijdens de “production-hell” van Model 3. Musk had te veel Tequila op en lag tegen een auto aan zijn roes uit te slapen met op een verpakking van een Tesla Wallconnector het woord “Bankwrupt” geschreven. Later ontstond natuurlijk via twitter het idee van de Tesla Tequila. En nu dik twee jaar later is de bijzondere fles er. Helaas alleen in de VS verkocht en al uitverkocht. Een leuke easter-egg is dat de Tequila-fles al weken te zien was. Zie onderstaande afbeelding. FSD Beta Uiteraard ook deze week weer indrukwekkende en/of informatieve vlogs en filmpjes over de FSD Beta. Hieronder een paar “must-watch” tips: In de stad met veel voetgangers: https://www.youtube.com/watch?v=gc-tZd71s7g&feature=youtu.be Steven Peeters over FSD en UNECE https://www.youtube.com/watch?v=ooB4f2j0xLY&t=675s FSD op gravel https://www.youtube.com/watch?v=4m_EpCvuM8g Model 3/Y Nu zowel de Model Y als de Model 3 een warmtepomp heeft, heeft Björn Nyland een nieuwe test gedaan om te kijken wat een warmtepomp nu echt oplevert. Hij verwacht dat het gemiddeld zo’n 5% efficiency verbetering gaat brengen. Misschien niet erg veel, maar bij Tesla is het een optelsom van vele kleine en grotere efficiencyslagen om zoveel mogelijk range uit de batterij te halen, danwel de kosten per kilometer zo laag mogelijk te krijgen. Alle Tesla-modellen staan niet voor niets op de eerste plaatsen als het gaat om efficiency. Maar de range-toename in de Model 3 (van 512 naar 568km) komt ook door de 82 kWh in de batterypack voor de LR en Performance (was 78 kWh). De 2021 Model 3 heeft de nieuwe batterijen van Tesla/Panasonic met een al eerder aangekondigde density toename van ongeveer 5%. De SR+ uit Shanghai heeft de nieuwe CATL batterijen. De Model Y uit Berlijn krijgt straks de nieuwe 4680 batterij. Tesla heeft dus in de verschillende modellen andere type batterijen zitten, van verschillende leveranciers, afmetingen en chemische samenstelling. Je moet er op vertrouwen dat je van Tesla de beste batterij van dat moment krijgt en passend bij het gebruiksdoel van de versie welke je koopt. Supercharger netwerk Het wereldwijde supercharger netwerk heeft afgelopen week zijn 20.000e stall gekregen. Dat zijn er 5.000 meer dan aan het begin van dit jaar. De nieuwe stalls zijn V3 chargers met een hogere capaciteit. Ook in Nederland zijn er dit jaar op verschillende plaatsen nieuwe SUC locaties geopend en/of stalls bijgeplaatst. Als volgend jaar het aantal Tesla’s verdubbeld (nu iets meer dan 1 miljoen exemplaren en de productie volgend jaar is naar verwachting ook 1 miljoen) dan zal het SUC-netwerk moeten meegroeien. Dan gaan ze doen door nieuwe locaties te open, meer stalls per locatie en de laadsnelheid verder verhogen. Nog meer inzetten op destination-chargers kan ook de druk op de superchargers verlagen. Banden Deze week een vreemd bericht op BNR over dat elektrische auto’s duurder in onderhoud zouden zijn dan ICE. Natuurlijk een broodje aap! Een EV heeft bijna geen onderhoud. Toch? Nou niet helemaal. Aangezien de meeste Tesla’s bij Tesla Service-centrum komen voor onderhoud (als dat al nodig is), dan kom je alleen voor banden bij de reguliere garages. Twee of vier nieuwe (winter)banden zijn waarschijnlijk duurder dan een APK of kleine beurt van een Suzuki Alto of VW Polo. Vandaar de kop dat EV's duurder zijn onderhoud! Een beetje misleidende kop. Wordt in het artikel wel genuanceerd. Helaas werkt het zo bij digitale media. De kop is vaak negatief en/of misleidend. Alleen dan scoor je een klik en dus meer reclame inkomsten. Maar nu we het toch over banden hebben. Ik las op cleantechnica een leuk artikel over de kosten van de banden! De auteur maakt een vergelijking met de kosten van batterijen en de kosten van banden over de levensduur van de auto. Hij concludeert dat over de levensduur van de auto (1 million mile) de aanschaf van banden ongeveer 10x zo duur zijn dan de kosten van batterijen per gereden kilometer. Voor mij is het moraal van dit verhaal dat Elon en zijn mannen ook eens het first-principle-denken los moeten laten op autobanden. Kan hier nog iets disruptiefs gebeuren? Maar misschien nog wel belangrijker de bevestiging dat de kosten van het batterijpakket in het totaal kostenplaatje geen cruciale rol van betekenis meer speelt. Zeker niet voor de 4680! Dat is natuurlijk jaren anders geweest. Giga Factories Op 12 november 2019 kondigde Elon aan dat de Europese fabriek van Tesla in Duitsland zou komen. Sindsdien wordt in Grünheide in een moordtempo Giga Berlijn gerealiseerd. Zo snel dat het hele bureaucratische proces nog op zich laat wachten. Ze hebben nog niet alle vereiste vergunningen. Feitelijk is het proces omgekeerd. Vanuit vertrouwen dat ze binnen de wetgeving bouwen en met maximaal oog voor het milieu, mochten ze beginnen, maar wel op eigen risico. Kijk hieronder het indrukwekkend filmpje over de vorderingen tot nu toe! De verwachting is dat in Q2 2021 de eerste Model Y van de band rolt. We dachten dat fase 1 in Giga Shanghai al onmogelijk snel gebouwd was. Maar Berlijn gaat nog wat sneller. En dat het altijd sneller en efficiënter kan bewijst wel het tempo waarmee Giga Texas gerealiseerd wordt. Klik hier voor een filmpje. Maar het gaat natuurlijk om de apparatuur in die gebouwen. In Fremont is recent een nieuwe lakstraat in gebruik genomen. In Berlijn komt een totaal nieuwe lakstraat van de Italiaanse firma Geico (https://geicotaikisha.com/en/) Ook de batterijproductie gaat straks onsite plaatsvinden. In Fremont staat nu de pilotproductielijn van de 4680 batterij (project Roadrunner). En of dat niet genoeg is worden er ook nog gigantische persen geïnstalleerd. Giga press Tesla is in zijn fabrieken begonnen met het plaatsen van de giga-persen. In onderstaand filmpje is de omvang van zo’n pers goed te zien. Giga Berlijn gaat er 8 krijgen! In Fremont is de eerste operationeel. Ik kan me toch echt niet aan de indruk onttrekken dat de andere leveranciers zich achter de oren krabben zijn hoe ze zelf ook deze innovatieslag kunnen gaan maken. Ze moeten wel, want hun productieproces is veel duurder! Vergeet niet dat Tesla een eigen materialen-divisie heeft (samen met SpaceX) en dat ze een aluminium-soort ontwikkeld hebben dat nog niet bestond. Jaarproductie 2020 Nu de Giga Shanghai productiecijfers over oktober bekend zijn, is Rob Maurer van Tesla Daily zijn rekenmodel gaan voeden. Kijk hier voor de vlog. De afgegeven jaarprognose was 500.000, zonder te weten dat we in 2020 te maken zouden krijgen met een pandemie en fabriekssluitingen. Het ziet er naar uit dat ze die prognose zelfs gaan overtreffen. Waar andere merken fors aan het inleveren is, is Tesla ontzettend aan het groeien. Het volgend jaar gaat ze dit getal verdubbelen. Dan gaan we in 1 jaar van iets meer dan 1 miljoen Tesla’s op de weg nu, naar 2 miljoen eind 2021! TSLA Het aandeel TSLA gaat deze week wat op en neer. Heeft natuurlijk alles te maken met de verkiezingsuitslag in de VS en de (on)zekerheid over de komst van een vaccin. Voor de lange termijn maakt het allemaal niet zoveel uit. ARK-invest heeft in 2017 een rapport uitgebracht over Mobility-as-a-service. In onderstaande recente vlog wordt hier nader op ingegaan. Tip de van de week
Het is sinds update 2020.44 mogelijk om de taal van het menu, de taal van de navigatie en de taal van de spraakherkenning volledig los van elkaar in te stellen!
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |