Deze week wederom een week met veel Tesla-nieuws. Natuurlijk was er de earningscall Q3 en de eerste beta-release van de rewrite. Maar ook nieuws over de nieuwe EPA-range en de Model 3 SR+ uit China. En de komst van Software V11 is bevestigd. Earningscall De financiële cijfers over Q3 zijn gepresenteerd. En weer overtrof Tesla de prognose van de analisten. Het ziet er allemaal fantastisch uit. Kijk vooral naar Tesla Daily van Rob Maurer als je een gedegen financiële analyse wilt als “retail invester”. Hyperchange van Gali Russel is ook goed, maar wel met een grote portie Amerikaanse enthousiasme zullen we maar zeggen. Wat in mijn optiek indrukwekkend is, is de snelheid waarmee de productie-capaciteit verhoogd wordt en de marges per auto. Dit jaar 500.000 Tesla’s. De voorspelde 50% groei ieder jaar is qua productiecapaciteit voor 2021 nu al beschikbaar. Fremont en Shanghai kunnen met hun huidige operationele lijnen in een vol productie jaar 850.000 auto maken. Vanaf Q2 komt hier de productielijn van de Model Y in Berlijn zeker nog bij. Maar ook Shanghai gaat verder groeien en op het einde van 2021 komt ook de Model Y uit Giga Texas. Productie 2021 zeker 750.000 maar als alles voorspoedig verloopt is de 1.000.000 ook in zicht. Dan gaan we in 1 jaar van 1 miljoen naar 2 miljoen Tesla's op de weg. FSD Op de dag van earningscall Q3 heeft Tesla ook de eerste beta-versie van de rewrite FSD vrijgegeven. Er zijn tot nu toe 2 gebruikers die van Tesla hun bevindingen mogen delen. Ze zijn op twitter te vinden (https://twitter.com/brandonee916 en https://twitter.com/teslaownersSV). Bovenstaande afbeelding laat de opties zien op deze kruising. Er zijn video gemaakt waar je de Tesla de afslag zelfstandig ziet nemen. De komende dagen zullen we overspoeld worden met video's. Jammer dat er in de VS niet veel rotondes zijn! Het zijn overigens nog niet de nieuwe visualisaties (zie hieronder V11 software). Op twitter kondigde Elon aan de prijs van FSD in de VS na het weekend met $ 2.000 te verhogen. Ze zijn er dus vrij zeker van dat ze met de release van de rewrite feature complete zijn. Nog 1 jaar data verzamelen en overheden overtuigen en ergens in de wereld gaat het robottaxi-netwerk echt beginnen. Als ik sommige reacties zie op social media dan moet ik toch echt steeds aan onderstaand filmpje denken. We weten allemaal hoe het daarna gelopen is! Heb je nog geen FSD, is de Tesla je eigendom en wil je hem zeker nog een paar jaar rijden, dan moet je dit weekend toch nog maar eens goed gaan nadenken! Update Model 3 De vorige week het nieuws dat de configurator de vernieuwde Model 3 laat zien. Niet alles wat vernieuwd is, is uit de configurator te halen. Er schijnt een USB-poort in het dashboardkastje te zitten om de SSD-drive voor Sentry in te steken. Je kan nu immers een pincode op het dashboardkastje zetten. Wel zo veilig, mits je dashboard niet gekraakt wordt! De warmtepomp is nu ook bevestigd in de refresh Model 3. Ofschoon we het nog niet op beeld gezien hebben. Een warmtepomp is toch wel echt een aanwinst, zeker voor de koudere periodes in Nederland. Gaat een gunstig effect hebben op de range. Ook schijnt het rijwind geluid verminderd te zijn. Dat is toch echt wachten op de eerste vergelijking tussen de “oude” en de refresh Model 3. Wil je dit jaar nog een Model 3, dat zijn alleen de LR en P in de refresh te bestellen met levering voor het einde van het jaar. De SR+ is pas in februari leverbaar in de refresh uitvoering. De reeds bestelde SR+ komen uit China. De boot wordt volgeladen en is begin december in Zeebrugge. Heb je een besteld? Goed kijken naar het onderstaand filmpje, hij staat er ergens tussen! Model 3 MIC
De SR+ Model 3 voor Europa gaat nu toch echt vanuit Giga Shanghai komen. Het is afwachten tot de eerste modellen daadwerkelijk in Europa zijn om de precieze specificaties te zien. Het is in iedergeval de uitvoering van voor de refresh. Natuurlijk helemaal niets mis mee, en precies zoals in de configurator stond tijdens het bestellen. De MIC Model 3 heeft wel de nieuwe cobalt-vrije batterijen die door CATL gemaakt worden. De zogenaamde lithium iron phosphate (LFP) batterij. Een belangrijk kenmerk voor de consument is dat hij heel lang meegaat (1 mln mile) en dat hij ook regelmatig tot 100% laden aan kan. Deze variant van de Model 3 schijnt wel 200 kg meer te wegen dan de Fremont-versie. Over de bouwkwaliteit van de auto uit China kunnen we kort zijn. Deze is beter dan uit Fremont. Software V11 De afgelopen jaren was er rond deze tijd een grote software update. Niet zoals de periodieke updates, maar een grote update van de GUI en hele lading nieuwe features. Een soort jaarlijkse opfrisbeurt. We zitten nu op Versie 10. Over wat we precies van versie 11 kunnen verwachten was het vrij rustig op internet. Totdat deze week Ben Sullins (YouTuber) er een vlog over maakte. Dit werd opgepikt door Teslarati.com en op het bericht hierover op twitter reageerde Elon dat de V11 software er aan zit komen. Wat kunnen verwachten? Een GUI die lijkt zoals deze te zien was in de Cybertruck? Sowieso een nieuwe game. Maar misschien ook weel een aantal van de functionaliteiten welke wel min of meer bevestigd zijn door Elon, maar nog niet in de software zitten zoals:
Waarschijnlijk is de V11 update ook nodig om de nieuwe visualisatie van de rewrite van FSD weer te geven. Het zal dus niet lang meer duren voordat de update beschikbaar komt. Momenteel is 2020.40.8 aan het uitrollen (.10 is beta van FSD). Wil je trouwens de release notes zien, of functionaliteiten welke aangekondigd zijn (zoals de lijst hierboven) kijk dan op deze website. EPA-range Na de software updates en natuurlijk de noodzakelijke hardware aanpassingen, zijn dit nieuwe EPA ranges per model in miles en km: Tesla Model S Plaid - 520+ = 836+km Tesla Model S Long Range Plus - 402 = 647 km Tesla Model S Performance - 387 = 622 km Tesla Model X Long Range Plus - 371 = 596 km Tesla Model 3 Long Range AWD - 353 = 568 km Tesla Model X Performance - 341 = 549 km Tesla Model 3 Long Range RWD - 330= 531 km Tesla Model Y Long Range AWD - 326 = 525 km Tesla Model 3 Performance - 315 = 506 km Tesla Model Y Performance - 303 = 487 km Tesla Model 3 SR+ — 263 miles = 423 km De lijst geldt in iedergeval voor de meest recente geleverde Tesla’s. Met een over the air update krijgen ook sommige eerdere versies, welke de vereiste hardware aan boord hebben, ook de extra range. In de update welke nu aan het uitrollen is (2020.40.8) zit deze range-verhoging. Staat het niet in de release-notes op je scherm, dan krijg je er dus geen range bij. De lijst hierboven is gebaseerd op de Amerikaanse EPA. De Europese WTLP range ligt nog een stuk hoger. Maar we weten dat deze kilometers totaal niet realistisch zijn. Mijn vuistregel is dat als je 70% neemt van de EPA-range, dan heb een realistische dagelijks bruikbaar aantal kilometers zonder laden tot je beschikking. Ook als het wat kouder is. Vegas Loop Dat Elon met The Boring Co twee tunnels gegraven heeft in Las Vegas en dat de uitbreidingsplannen ook al gemaakt zijn, is al wat ouder nieuws. De ingebruikname moet echter nog plaatsvinden. Er zijn ook nog geen videobeelden opgedoken van binnen in de tunnel. De werkers aan dit project hebben allemaal moeten tekenen voor een geheimhouding neem ik aan. Deze week wel de eerste beelden van buitenaf dat er Tesla’s de tunnel inrijden. Op twitter hintte Elon op een Tesla Van. Het zou zo maar een meerpersoons voertuig kunnen zijn gebaseerd op een Model X. Het gaat niet lang meer duren daar in Las Vegas. De CES 2021 gaat weliswaar niet door in januari, maar de tunnels bij het Conventioncentre zijn bijna klaar.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |