Samenvatting van het nieuws van deze week:
- Op de foto hierboven de binnenkant van de Koenigsegg Gemera. Wat direct opvalt is dat het infotainmetscherm wel erg veel lijkt die van de Model 3. Niet zo verwonderlijk. De auto waarin Christian von Koenigsegg zich dagelijks verplaatst is immers een Tesla Model 3! Beter goed gejat dan slecht bedacht! - Bij de performance-versie krijgt de software instelling "Trackmodus" een flinke gratis update. Voor V2-versie van deze software is een nieuw scherm ontworpen, waar je in één opslag de vitale parameters kan overzien, zoals de temperatuur van de batterij, remschijven, e.d. Ook is er een G-force meter. Maar het is nu ook mogelijk de regeneratie-kracht, stabiliteitscontrole en de verdeling van de power over voor en achter gedetailleerd in te stellen. Na een rondje blazen is er een aparte stand om de boel weer snel af te koelen. Er is zelfs een uitbreiding van de hardware (performance upgrade package) met ondermeer nieuwe velgen met speciale Michelins voor circuit gebruik, andere remblokken en remvloeistof. Deze hardware upgrade gaat circa € 5.000 kosten. Met deze hard- en softwarematige upgrade is de Model 3 Performance ook op het circuit heer en meester over ICE's racers als de BMW M3, e.d. Meer informatie is in dit filmpje te vinden. - We hebben natuurlijk al heel wat Cybertruck hobby-projecten voorbij zien komen. Deze is wel erg gaaf. Heeft ook een Tri-motor en een flink koppel... trekt de F150 er ook uit! - Jeda maakt al een tijdje een USB Hub ($ 79) met een "verborgen compartiment" voor de dashcam-opname (SSD/USB). Mocht je hierin geïnteresseerd zijn, dan is er nu ook een goedkoper alternatief beschikbaar van Tapes ($ 25). Er zijn toch wel een paar praktische verschillen. In dit filmpje wordt het toegelicht. - De "ground-braking-ceremony" van Giga Berlijn gaat waarschijnlijk in de 2e helft van maart plaatsvinden. Was in China de periode tussen aankondiging van Giga Shanghai en de groundbraking 6 maanden, lijkt dit nu in Berlijn net geen 5 maanden te worden. De Minister of Economics Jörg Steinbach vraagt via Twitter of Elon erbij aanwezig is. En natuurlijk reageert Elon met "Definitely". Grappig dat zelfs op "dit niveau" openlijk via Twitter gecommuniceerd wordt! Nu maar hopen dat in maart 2021 (binnen 12 maanden) de eerste klant-versie van de Model Y van de band rolt. - In Giga Berlijn wordt begonnen met de productiefaciliteit voor de Model Y en dan pas de Model 3. Ik verwacht niet dat Europa moet wachten op output van Giga Berlijn om de eerste Europese leveringen van de Model Y te zien. Maar of we in 2020 de Model Y in Europa gaan zien is natuurlijk wel speculeren. Ik verwacht echter dat de LR AWD en Performance versies vanuit Giga Fremont ook Europa gaan aandoen en dat Giga Berlijn de Standard Range Plus versie gaat produceren. Vergelijkbaar met de Giga Shanghai: in eerste instantie de duurdere uitvoeringen van de Model 3 vanuit de VS en de lokale productie met SR+. Giga Shanghai is eind dit jaar al klaar met de productiefaciliteit voor de Model Y. - Op vraag waarom we de laatste tijd wat verstoken blijven van updates geeft Elon aan dat er veel capaciteit is ingezet om een deel van de software voor autopilot te herontwerpen. Dit proces is bijna afgerond en in combinatie met HW3 gaat het hele systeem binnenkort enorme stappen maken. Met name in de visualisatie door het 3D labeling op video-level met alle 8 de camera's tegelijkertijd. De opnames worden live omgezet naar een micro-map, welke gedeeld wordt met andere Tesla's (zie tweet hieronder). - In dit filmpje is de ontwikkeling van autopilot in de periode 2015-2020 mooi te zien! - De eerstvolgende update wordt de 2020.8 welke een dezer dagen verwacht wordt. Nog niet met een grote FSD upgrade, maar weer kleine verbeteren, o.a. bluetooth verbetering, 3rd party chargers in andere landen, nieuwe visualisaties voor Europa, e.d.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |