In deze uitgave van “blik op week” uiteraard wederom aandacht voor de Model S en X in Europa, de einde van het kwartaal push, de Semi, stilte de voor de komst van FSD Beta V11 en nog veel meer… Software-update Bij velen van ons is software-update 2022.44.25.1 binnen. De Holiday-update. Met mooie nieuwe functionaliteiten zoals de vorige week al opgesomd. Met Trackmode voor Model Y Performance, Stream voor de nieuwste Model S/X, maar helaas niet de upgrade naar software versie 12. Ik verwacht dat bird-eyes-view als het alternatief voor de Ultrasonic Sensoren en andere graphics en acties vanuit het nieuwe occupancy-netwerk onderdeel uitmaken van versie 12. Op het YouTube kanaal van Tesla staan enkele video’s in verband de laatste software-upgrade
Tesla in de aanbieding Nee, ik doel niet op de koers van het aandeel TSLA, ofschoon de koopjesknaller (geen beleggingsadvies!) blijft aanhouden! Maar op het feit dat Tesla nog enkele Model Y en Model 3 in de aanbieding doet. Deze auto’s zijn te vinden op hun website onder het knopje “snel leverbaar” (Model Y) en “onderdek voorraadmodellen” (Model 3). Dit zijn nieuwe auto’s die nog niet aan een VIN gekoppeld zijn of demo’s die nog voor 1-1-2023 geleverd kunnen worden. In sommige Europese landen tussen de € 2.000 en € 4.000 korting. Ook krijgen kopers een te goed om 10.000 kilometers gratis te laden bij een SuC als de bestelde auto nog in 2023 wordt afgenomen. Tesla doet er alles aan om wat geproduceerd is, ook verkocht te krijgen. Ze zullen hiermee dicht tegen de 50% YoY groei zitten. Dat zou ongelooflijk knap zijn als je de tegenwind in 2022 in ogenschouw neemt. Die tegenwind zal in 2023 niet anders zijn. Maar nu Tesla op 3 continenten produceert en steeds meer nieuwe markten aan boord, worden ze steeds minder afhankelijk van de situatie in één markt. Wallstreet maakt zich zorgen over de verkopen in China (huizenmarkt bubble), energy-crisis in de Europa en een mogelijke recessie in de VS. Maar in de VS begint vanaf 2023 ook de miljarden EV- en batterijsubsidie (Inflation Reduction Act) beschikbaar te komen. De Model 3 en Model Y vallen binnen deze subsidie-regels. Waarschijnlijk gaat Tesla de komende week aankondigen dat ze assemblage fabriek in Mexico gaan opnemen. Ook om ze maximaal mogelijk gebruik te maken van de subsidieregels. Tesla is enorm populair in Australië en de Aziatische landen. In Europa is de EV-adoptie pas net op gang gekomen. Elon maakt zich nergens zorgen over en blijft de productiecapaciteit verder uitbouwen. In Grünheide is de 3e shift begonnen en zit nu om 4.500 auto’s per week. Giga Texas bereikte de 3.000 auto’s per week mijlpaal afgelopen week. Verleden week het bericht dat de China Tesla-baas Tom Zhu in Giga Texas aan de slag is. Op de foto ter ere van de productiemijlpaal is hij op de achtergrond ook te zien! Q4 delivery push in Europa Het kan niemand ontgaan zijn op Social Media, de Model S en X Plaid zijn gearriveerd in Europa. De eerste kopers hebben hem in handen. Uiteraard worden er ook Long Range versies geleverd. De eerste leveringen zijn in stijl. Mechachargers Tesla is begonnen met het bouwen van de megacharger, speciaal voor het snelladen van de Semi en straks ook de Cybertruck. Tot 1.000 kW. Het creëren van deze laadinfrastructuur zal in het begin parallel lopen met transportbedrijven die overstappen op de Semi. Tesla zal samen met hun klanten kijken naar de routes waar de Semi op wordt ingezet en dan er voor zorgen dat er megachargers staan op de plaatsen van bestemming en/of onderweg. Feitelijk niets anders in de eerste jaren van het huidige SuC-netwerk. Daar waar de auto’s verkocht werden op de hoofdroutes en dan in de loop der jaren steeds fijnmaziger op basis van het feitelijk gebruik. Semi Pepsi Co heeft laten weten in 2023 in totaal 100 Semi’s in gebruik te nemen. De eerste 36 hebben ze reeds ontvangen. Het is nog niet duidelijk wanneer de productie in Texas op gang komt. De eerste exemplaren komen vanuit de proefproductie opstelling nabij Giga Neveda. Autovisie heeft “onderzoek” gedaan en een Poolse vrachtwagenchauffeur gevraagd naar zijn reactie op het ontwerp van de Semi. Nou, we mogen trots zijn op zo’n autoblad! Dit is wat er allemaal mankeert aan de elektrische vragen van Tesla luidt de kop. Je mag, sterker nog, moet best kritisch zijn, maar dit…. Ik zal er maar geen link naar toe plaatsen anders profiteren ze ook nog van clicks. Plaid niet altijd de snelste We zien sinds het verschijnen van de Plaid in de VS en nu in Europa, vele accelatiefilmpjes voorbij komen. Reacties van passagiers of het vernederen van supercars. Toch wint de Plaid niet altijd en zijn er auto’s die wel degelijk sneller zijn. Alleen dan moet je wel de factor prijs in ogenschouw nemen. FSD Beta stilte
Net voor Thanksgiving werd FSD Beta uitgerold naar de hele vloot van FSD kopers in Noord Amerika. Daarna werd het stil. Geen updates meer, relatief weinig activiteit op social media over FSD Beta. De single-stack versie (V11) wordt nog steeds voor het einde van het jaar verwacht volgens Elon. Electrek plaats een artikel met de kop “Tesla full-self-drving data looks awful: we challenge. Elon Musk to prove otherwise”. Kern van het verhaal is dat Tesla geen data vrijgeeft over de progressie van FSD. Een paar negatieve voorbeelden er bij en verwijzen naar het gerucht dat radar terugkeer en het beeld is weer neergezet. Waarom moeten dergelijke oproepen altijd vanuit het negatief perspectief opgebouwd worden? Je kan toch ook formuleren dat we vele ongelofelijke prestaties zien van FSD, en dat vanuit dat perspectief de nieuwschierigheid om data groot is om een beeld te krijgen hoelang de route naar legalisatie gaat duren. Waar Electrek op doelt met data is bijvoorbeeld de afname van het aantal interventies per gereden mile. Waymo en Cruise publiceren deze gegevens wel. Ik verwacht niet dat Tesla in deze fase al data gaat publiceren. Want de benadering is totaal anders. Tesla kiest de route om in de echte wereld zoveel mogelijk data te verzamelen en niet om in klein afgeschermd gebied zonder interventies te kunnen rijden. Prioriteit nummer 1 is nergens tegenaan rijden en zeker geen fietsers of wandelaars aanrijden. Dat leidt tot overdreven veiligheidsmarges in het dagelijks gebruik. Voelt dus vaak oncomfortabel en is snel uit te leggen als onzeker of onveilig. Dat is een kwestie van tijd. Pas als ze feature complete zijn zullen ze de data richting de wetgevers gaan gebruiken en later pas openbaar is mijn inschatting.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Januari 2025
Categorieën |