In deze blik op de week nogmaals aandacht voor FSD, uiteraard de stormachtige week voor het aandeel TSLA, een aankomende recall, nieuwe mogelijkheden in je account, en meer…. Auto toevoegen aan je account Deze week heeft je persoonlijke tesla-account een update gehad. Je kan nu eenvoudig zelf een tweedehands gekochte Tesla aan je account toevoegen. Uiteraard heb je specifieke informatie over het voertuig nodig om te claimen dat hij van jou is. Je kan immers daarna via de app de auto bedienen. Recall Er zit een recall aan te komen van de Model 3 en Y met de warmtepomp. Een sensor schijnt niet helemaal goed te werken. Zou het in eerste instantie alleen gaan over een reparatie onder garantie bij het melden van de foutieve werking, schijnt het toch een recall te worden. TSLA Net als ieder jaar heeft ook dit jaar het aandeel TSLA weer een flinke dip! Voor de een cadeautje (want er kan bijgekocht worden), voor de ander slaat de schrik toe! Rob Maurer van Telsa Daily heeft een mooie podcast gemaakt met een realistisch toekomstblik op de autokant van Tesla. Zeker de moeite waard om te kijken. Misverstand over verkoopaantallen Er is altijd het hardnekkig misverstand als het gaat over de verkoopaantallen van Tesla. Tesla verkoopt alles wat ze kunnen maken. De vraag is wereldwijd vele malen groter dan ze kunnen produceren. Europa is nog lastig voor Tesla. Ze produceren hier immers nog niet. Dus zijn er maar paar scheepsladingen per kwartaal mogelijk gelet op de transporttijd. Om in Nederland in januari te leveren moet de productie van eind november op de boot, terwijl ze die auto's in de VS allemaal voor 31-12 op kenteken kunnen hebben. Dus in januari wordt bijna niets op kenteken gezet in Europa. Als je dan gaat roepen in februari dat de verkoopaantallen van Tesla in januari in elkaar zijn gestort of dat een ander merk klanten van Tesla wegsnoept, dan heb je het niet begrepen. Jaarlijks worden er ongeveer 70 miljoen auto’s verkocht. Nog geen 5% hiervan is volledig elektrisch. Het is voor Tesla onmogelijk om een groter marktaandeel te hebben (te behouden) dan uiteindelijk circa 20%, omdat ze gewoonweg niet zoveel auto’s kunnen produceren. Ze staan op maximale groeistand, met Giga Berlijn en Giga Texax in aanbouw. Giga Shanghai en Giga Fremont zijn aan het uitbreiden en de geluiden zijn er dat in de UK en India een Giga gebouwd gaat worden. Stel als in 2025 30% van de wereldwijde autoverkoop EV zou zijn. Dat zijn 21.000.000 auto’s. Tesla maakte in 2020 500.000 auto. Met 50% productiegroei per jaar is dit in 2025 3,8 miljoen auto’s. Dat is 18% marktaandeel. Dus ja, 80% van alle EV’s die verkocht worden zijn geen Tesla’s! Dus helemaal prima dat de bestaande autobouwers met EV’s komen. Hoe meer hoe beter en dus hoe sneller de transitie naar duurzame mobiliteit! Was dat nu net niet de missie van Tesla? Model 3 uit China vs Fremont In onderstaande vlog wordt een rechts gestuurde Model 3 2021 uit Shanghai in detail vergeleken met een Model 3 uit Fremont. Ze hebben ook 2019 en 2020 modellen staan en laten zo mooi de verschillen zien tussen de verschillende auto’s. FSD vs Waymo: Tesla volgt een andere route! Tesla is een van de bedrijven in een race naar autonoom rijden. Alleen hun aanpak is compleet verschillend ten opzichte van alle andere bedrijven. Sterker nog, in dit artikel, dat gaat over de top 16 bedrijven in de race naar autonomy, wordt Tesla niet eens genoemd. Ook in dit artikel is er niet heel veel lof voor aanpak van Tesla. Een van de redenen waarom Tesla niet hoog scoort in allerlei vergelijkingen, of zelfs niet eens genoemd wordt, is dat Elon in het ontwikkelen van de noodzakelijke hard- en software niet de route volgt van level 1 t/m 5. In zijn aanpak zijn er 3 niveau's en 3 fasen. De drie niveau's die Tesla hanteert zijn:
Fase 1 is dat technisch alles klaar is: feature complete. De hardware zit in (nagenoeg) alle Tesla’s. En met het in gebruik nemen van DOJO is ook aan de kant van “het moederschip” de hardware feature complete. De software, met zijn visualisaties, e.d. is ook beschikbaar. Nu moeten alle neurale netwerken nog volledig beschikbaar komen. Volgens Elon zijn ze dichtbij. Alleen, dat zei hij in 2019 en 2020 ook. En dat wordt nog wel eens tegen hem gebruikt! Het grote verschil anno 2021 is wel dat we sinds de Beta release van de FSD aan een beperkt aantal gebruikers in de VS (Q4 2020), nu ook echt kunnen zien dat FSD beta totaal wat anders is dan dat wij in onze Tesla’s hebben (autopilot). De feature complete fase zal dit jaar zeker gerealiseerd worden liet Elon recent weten. En dan komt heel kort fase 2. Fase 2 is een fase waarin in 99,5% van de situaties FSD beter is dan de gemiddeld bestuurder. Veel beter zelfs! Alleen de kans dat je een situatie tegenkomt waarin je zelf beter zou reageren is niet geheel uit te sluiten. Je moet dus, ondanks dat je denkt dat je zelf wat anders kan gaan doen, toch goed blijven opletten. Tesla heeft niet heel veel systemen ingebouwd om je bij de les te houden. Het gaat immers maar om een korte periode. De camera in de auto gaat in combinatie met slimme software niet gebruikt worden om te monitoren of je aan het opletten bent. Cruise van GM doet dit bijvoorbeeld wel. Probleem is dat in de korte 2e fase de kans aanwezig is dat er ongelukken gebeuren welke uit hun verband gehaald gaan worden. Dat er wekelijks mensen om het leven komen door appende of dronken bestuurders die op de andere weghelft terechtkomen, haalt de krant al niet meer. Maar een zelfrijdende auto die iemand doodrijdt in een situatie waar een menselijke bestuurder waarschijnlijk ook in de fout was gegaan, zal uitvergroot worden en leiden tot publieke verontwaardiging! En hiermee overheden terughoudend. Terwijl als mensen (grotendeels) niet meer zelf rijden, het aantal dodelijke ongelukken nagenoeg naar nul gaat! Dus een veel grotere impact dan alle veiligheidsmaatregelen tot nu toe bij elkaar (ABS, airbags, autogordels, e.d.). Het is dus echt zaak dat Tesla fase 2 goed gecontroleerd laat gebeuren. En hier is DOJO voor nodig. Dojo is de AI-training supercomputer om van steeds meer op FSD-rijdende Tesla’s (al dan niet in shadow-mode) de data (360 graden video) binnen te krijgen, te labelen, de neurale netwerken te trainen en om de paar dagen iedere Tesla op de wereld te laten leren van de miljoenen kilometers wereldwijd. En dat continu herhalen met steeds meer data. Ik denk dat met onderstaande tweet Elon doelt op dat DOJO nu in het proces gebracht wordt van de updates en dat hiermee het datalabelen op videolevel geïntegreerd gaat worden. De komende weken wordt het aantal deelnemers aan FSD beta fors uitgebreid, Van 1.000 naar 2.000 met Versie 8.2 en naar mogelijk 20.000 met versie 8.3. Allemaal in de VS! Dat gaat zoveel data opleveren, in combinatie met DOJO, dat fase 2 daarmee in de loop van dit jaar zeker gaat gebeuren. Later in het jaar hopelijk ook FSD Beta naar Europa! Maar Elon is wat terughoudend als het over de wetgeving gaat in Europa. Maar er is beweging! Cathie Wood van Ark Invest is ervan overtuigd dat Tesla dit jaar met een ride-hailing netwerk gaat komen. Een robotaxi-service met nog een persoon achter het stuur (toezichthouder ivm fase 2) om ervaring op te doen met alle andere technologie welke nodig is voor een robotaxi-netwerk. Denk aan een goed werkende app om je rit te bestellen en te beoordelen, af te rekenen en aanvullende services (als een film kijken) af te nemen. En dan komt fase 3: de legalisering door de overheid. Ook dat gaat dit jaar gebeuren. Niet in Nederland of Europa en niet in alle situaties, maar er gaat 100% zeker een staat of een land zijn waar in bepaalde situaties en/of bepaalde gebieden autonoom gereden mag worden. Zeker een ride-hailing met een toezichthouder in de auto! Maar denk ook aan een situatie waar je op de snelweg niet meer zelf kan sturen. Of een deel van een stad waar Tesla robotaxi's mogen rijden. Tesla Insurance is dan bijvoorbeeld wel een randvoorwaarde. Want wie is aansprakelijk als de Tesla software ergens tegenaan knalt? In mijn optiek laat onderstaand filmpje, waarin een Tesla met FSD en Waymo dezelfde route rijden, precies zien wat er aan de hand is. Beide rijden zonder een interventie van A naar B. Alleen de Tesla is 3 minuten sneller. Het gaat niet zozeer over die snellere tijd, maar de reden waarom Tesla sneller is. Waymo kiest een voor Waymo veilige route, met veel rotondes en afslagen naar rechts. Tesla rijdt de route zoals een mens hem ook zou rijden. Dus inclusief de moeilijke linksaf afslagen. Want dan heb je te maken met verkeer van links en van rechts! Daarnaast kan Tesla overal rijden en Waymo alleen op die plaatsen waar Ultra-HD kaarten van zijn en alles wat je tegen kan komen beperkt is tot hun gelabelde dataset. Bij Tesla is dit natuurlijk ook, alleen hun data-set in door de miljarden gereden kilometers en door DOJO gelabeld, vele malen uitgebreider. Interview directeur Giga Shanghai In onderstaande video geeft de directeur van Giga Shanghai een paar aardige insights. Met name wat Tesla een interessante werkgever maakt komt aan bod. Een bonus voor Tesla-medewekers die een Tesla kopen is dat ze FSD gratis krijgen! Slim!
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |