In deze blik op de week aandacht voor een test met dynamische beprijzing bij de SuC, hoe komt Tesla aan de term Plaid, klachten uit China, de kansen voor Tesla in India, Tesla-recycling en nog veel meer… Aanvullingen In de blik op de week van verleden week was een filmpje te zien van Tesla's geproduceerd in Giga Shanghai welke met de knipperlichten aan op transport staan te wachten. Op veel websites werd gesproken over het uitvoeren van een firmware update. Deze week de berichten dat dit niet correct is. Het zou gaan over het aangeven welke auto's nog langs de supercharger moeten voordat ze op transport kunnen. Ook cool! Verleden week was er aandacht voor de aanstaande veranderingen in Duitsland over de route naar autonoom rijden. Steven Peeters heeft over dit onderwerp een aparte vlog gemaakt. Nuanceert een aantal zaken, maar laat onverlet dat het een beweging in de goede richting is. Tesla Recycling Op Reddit (u/Yaro_S) kwam ik onderstaande foto tegen. Een graveyard met alleen Tesla’s. Met het toenemen van het aantal Tesla’s op de weg neemt ook, ondanks alle veiligheidssystemen, het aantal total-loss gevallen toe. Maar goed dat zo’n Tesla heel veel waardevolle materialen bezit. De accu’s en zeker de aandrijflijnen worden vaak gebruikt om klassiekers om te bouwen tot EV’s. Een mooi Nederlands voorbeeld is hier te vinden. Interieurdelen zullen het ongetwijfeld ook goed doen op de 2ehands markt. Onderdelen, zeker gebruikte, zijn immers (nog) schaars. Er komen natuurlijk steeds meer bedrijven die zich specialiseren in het recyclen van specifieke onderdelen, zoals printplaten en kabelbomen, ed. En voor het recyclen van EV-batterypacks zal een heel nieuwe bedrijfstak gaan ontstaan. Iemand die hier actief mee bezig is, is Tesla mede-oprichter, JB Straubel. In onderstaande video vanaf 07:35 min. een interview met hem. Klachten uit China De afgelopen week waren er berichten over klachten van Chinese Model 3 kopers. Het gaat over voertuigbranden, zelf accelererende Tesla’s en een verouderde FSD computer. Dat hebben wel al eerder gehoord, niet? Tesla publiceert regelmatig over het aantal uitgebrande Tesla’s. Dat is beduidend minder dan bij andere (ICE) merken. Het is een fabeltje dat EV’s gevoeliger zijn om in brand te vliegen! Dus ook in China niet! Dat het blussen om een andere aanpakt vraagt is duidelijk, maar hiermee niet meer of minder gevaarlijker dan een ICE. De andere klacht gaat over Tesla’s die ongewild ergens tegenaan rijden omdat de auto spontaan zouden accelereren. Ook die claims zijn op andere plekken in de wereld al eens voorbij gekomen. In alle gevallen betrof het een bedieningsfout door de bestuurder. Gewoon de accelerator ingedrukt waarschijnlijk vanuit de reactie uit het ICE-tijdperk om een koppelingspedaal in te trappen bij een plotselinge remactie! De data welke achteraf uitgelezen wordt laat steeds zien dat het om het ongewild intrappen van het pedaal gaat. De laatste “claim” is de FSD computer. Feitelijk is dit ook een helder verhaal, alleen maakt Tesla het zichzelf een beetje moeilijk. Tot Q2 2019 werd de FSD 2.5 computer ingebouwd. Prima in staat om de tot dan geclaimde autopilot functies te ondersteunen. Eigenlijk alle functies welke nu ook nog buiten het FSD-pakket vallen. Om volledig gebruik te kunnen maken van alle FSD-functies heb je uiteindelijk de nieuwe FSD computer nodig. Heb je een auto met een “oudere FSD”, dan krijg je bij de software-aanschaf een update van de hardware. Niets aan de hand zou je zeggen. Ware het niet dat Tesla, ongeacht of je FSD hebt gekocht of niet, in het display de visualisatie steeds geavanceerder maakt en je uiteindelijk de FSD 3.0 computer nodig hebt om alle visualisaties te blijven zien. Heb je wel de nieuwe FSD computer, maar geen FSD-software-licentie, zie te toch alle visualisaties. En hier wringt de schoen. Heb je de “oude FSD computer” en geen FSD software, dan zie sommige visualisaties niet. Ongelijkheid volgens sommigen. Om die reden “claimt” dus een groep kopers ook recht te hebben op de nieuwste FSD computer. Nu zit in alle Tesla’s de nieuwste hardware, maar begin 2020 hebben ze nog “oude FSD-computers” in Model 3 uit Shanghai geplaatst. Munro Live Sandy Munro is weer terug van zijn trip in de Model 3 2021. Onderweg interessante gesprekken en natuurlijk het interview met Elon Musk. De komende week zal de teardown van de Model 3 wel weer verder gaan en kijken we op deze plaats wekelijks naar zijn bevindingen. In onderstaande video een terugblik op hun SpaceX toer, de ontmoeting met Elon en het bijwonen van een design vergadering. Giga’s bouwen of fabrieken ombouwen Op Teslarati.com een paar leuke feitjes over waarom de bestaande OEM's moeite hebben met de transitie naar EV: namelijk hun vele productiefaciliteiten. De Volkswagengroep heeft 136 fabrieken over de hele wereld om hier in 2020 9,3 miljoen auto’s te produceren (11 miljoen in 2019). Mercedes-Benz heeft 93 productielocaties in 17 landen, BMW 31 locaties in 15 landen en Ford 65 fabrieken over de hele wereld. Er moeten dus heel wat fabrieken omgebouwd worden van ICE naar EV productie. Maar ook al het personeel moet meegenomen worden in de koerswijziging en de consequenties van de switch naar EV. De VW fabriek in Zwickau is in 2020 volledig omgetoverd in een EV-fabriek. Dit heeft volgens VW 20.500 dagen trainingstijd gekost. Tesla hoeft geen 136 fabrieken te bouwen om tot 10 miljoen voertuigen te komen. Ze moeten natuurlijk wel nog meer Giga’s bouwen. Berlin en Austin zijn in aanbouw. India zit er aan te komen, en in verwacht nog een aankondiging van een productielocatie in 2021. Tesla hoeft geen oude fabrieken om te bouwen of personeel om te scholen. Dat is toch echt wel een enorm voordeel. Tesla naar India Dat er in India een Giga komt is inmiddels wel duidelijk. India is belangrijk voor Tesla als het gaat over het zekerstellen van grondstoffen voor de batterijproductie. India is ook qua energiemarkt een interessante plek voor Tesla. Over een succes van de energiepoot in India zijn geen twijfels. Alleen de markt voor auto’s, en zeker EV’s is niet zo heel groot. 2,8 miljoen in 2020. Ondanks dat er ontzettend veel mensen wonen. Ik denk dat als je op traditionele manier naar de automobielsector kijkt, hier geen speld tussen te krijgen is. Maar als je de transitie van de mobiliteit met de transitie in de telecommunicatie vergelijkt, ontstaat een ander perpectief. In landen waar grote delen van de bevolking het moet doen met zeer lage inkomens is men altijd afhankelijk geweest van openbare telefoonaansluitingen om te kunnen bellen. Ze zijn nooit tot een punt gekomen dat ieder huis een eigen vaste telefoon- of internetaansluiting had. Maar nu heeft wel iedereen een mobiele telefoon! En straks met Starlink ook nog overal toegang tot breedbandinternet. Grote delen van de wereld hebben, buiten de grote steden in die landen, als het ware een ontwikkelfase qua telecom-infrastructuur overgeslagen. Dat zou met mobiliteit ook wel eens kunnen gaan gebeuren. Een eigen auto is onbereikbaar, maar mobiliteit in een robotaxi is wel binnen bereik. Zeker met de systemen van Tesla welke op vision gebaseerd zijn. Die werken ook als de infrastructuur van mindere kwaliteit is. Sterker nog. Ik denk dat het ontbreken van een goede infra voor auto’s waar de mens zelf moet sturen juist een voordeel kan zijn. Hoef je niets aan te passen of af te leren. Je hoeft maar een zeer beperkte infra aan te leggen om robotaxi's veilig te laten werken. Twee witte lijnen en borden om de snelheid aan te geven. Geen stoplichten nodig. De rest is immers via de software “af te spreken”. De chaoas in de grote steden zou wel eens snel als sneeuw voor de zon kunnen gaan verdwijnen met EV-robotaxi’s. En als bonus schone lucht in de stad. Bangalore, de stad waar Giga Shanghai zou komen, is trouwens een wereldstad met meer dan 8 miljoen inwoners! Daar gaan robotaxi hetzelfde werken als in andere wereldsteden. Als Tesla dan in Giga India de kleine Tesla in grote aantallen en in verschillende verschijningsvormen lokaal kan produceren, kon het wel eens heel hard gaan met de transitie van de mobiliteit. Waarom de naam Plaid? Tesla hanteert al langer de naam performance om aan te geven dat je met een snelle versie van het model te maken hebt. Dat het altijd sneller kan, is inmiddels wel duidelijk. Een long range kan via een software-aanschaf voorzien worden van een performance-boost. En een performance versie van een ludicrous mode. Nu het doek van de vernieuwde Model S is gehaald wordt de performance met ludicrous vervangen door de naam Plaid. Als je weet hoe Tesla aan deze benamingen komt wordt het duidelijk waarom na ludicrous de naam Plaid moest komen. De inspiratie komt uit onderstaande scene. Na de Plaid komt nu de Plaid+. Die gaan we voor het eerst zien in de Model S begin 2022. De new Roadster gaat nog over Plaid+ heen. Dit gaat waarschijnlijk “SpaceX package” heten met een aantal cold gas-thrusters. Dat Elon in de Joe Rogan Podcast van verleden week het niet zomaar had over een “hoover” effect voor de Roadster blijkt wel uit onderstaand uitleg. Dynamische Supercharger beprijzing
Tesla is begonnen met een proef om het laadtarief bij de Supercharger dynamisch te maken. Eerder deden ze deze test al eens in de VS. Nu volgt een test in Zweden en Noorwegen. Dat wil zeggen dat ze op sommige dagen de prijs tot wel 50% verlagen om zo mensen over te halen om juist op andere dagen te reizen. Hiermee kunnen ze drukte op gewilde reisdagen en bij sommige chargers voorkomen. Denk aan de zaterdagen tijdens de vakantieperiode. Ik ben wel benieuwd naar de effecten.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op Twitter
Archieven
June 2023
Categorieën |