In deze blik op de week aandacht voor de regelgeving op weg naar autonoom rijden, de kleine Tesla, software-updates en meer... UNECE regels In onderstaande video geeft Steven Peeters weer een korte update over de stand van zaken betreffende de UNECE-regelgeving op weg naar autonoom rijden. Ofschoon het wachten is op een verslag van de december vergadering, ziet het er naar uit dat er langzaam toch wat beweging komt in de regelgeving. De verwachting is dat de UNECE een inhaalmanoeuvre op de snelweg meer tijd gaat geven om goed uitgevoerd te worden. Met name de tijd tussen het aanzetten van de richtingaanwijzer en tijd die er is om een “gaatje” te vinden, mag wel wat langer. Ook de maximaal toegestane naar buiten duwende kracht (laterale G-krachten) in een scherpe bocht mag wel iets omhoog. Dan blijft de auto netjes in het spoor, in plaats van richting de buitenkant te gaan of mogelijk zelfs in de andere rijbaan terecht komen. Deze week ook een bericht dat de Duitse overheid de weg naar level 4 autonoom rijden wil gaan vrijmaken. Ze willen als Europees land hier voorop in gaan lopen. Dat zijn heel goede geluiden. Niet dat het nu morgen meteen geregeld is, maar er wordt in ieder geval over gesproken en men ziet meer kansen in autonoom rijden dan bedreigingen. Kan ook bijna niet anders. Zoals Sandy Munro verleden week al in het interview met Elon benadrukte is dat autonoom rijden de veiligheid van mobiliteit met een enorme factor gaat verhogen. Veel meer dan alle maatregelen tot nu toe bij elkaar opgeteld, zoals de veiligheidsriem, ABS, airbags en dergelijke. En dan hebben we het nog niet over de economische impact, de kansen voor herinrichting van de steden, de versnelling van de transitie naar duurzame energie en dergelijke. Kleine Tesla De geruchten nemen toe dat de kleine Tesla (de Model 2?) nog dit jaar het levenslicht gaat zien. Over hoe die kleine er uit gaat zien is natuurlijk nog niets bekend. Onderstaande afbeelding is een van de vele ontwerpen over hoe die nieuwe Tesla er volgens Tesla-fans uit zou kunnen gaan zien. Ook het tijdstip waarop de kleine Tesla in productie zou gaan is natuurlijk speculatie. De geruchten zijn gebaseerd op een interview met de Chinese directeur van Giga Shanghai. Ik denk dat we het met een korrel zout moeten nemen. Een presentatie van het prototype in 2021, ontworpen in het design centre in China, sluit ik niet uit. Maar een start van de productie en een wereldwijde verkoop is voor 2021 uitgesloten als je het mij vraagt. Ik denk wel dat Giga Shanghai als eerste met de productie van de kleinere Tesla zal gaan beginnen en later pas in Giga Berlijn. Mijn verwachting is op zijn vroegst vanaf 2023 vanuit Berlijn. In 2021 komt eerst de Model Y en in 2022 de Model 3 vanuit Berlijn. Voor de kleine Tesla moet zeker de locale batterij-productie goed op gang zijn. Maar dat er een instapper komt, dat is wel duidelijk. Nu nog de instapper Afgelopen week lanceerde Audi de e-tron GT RS. Een vergelijking met zijn halfbroer, de Porsche Taycan Turbo S en de nieuwe Model S Plaid+ kon natuurlijk niet uitblijven. Zelfs de performance Model 3 wordt in de vergelijking meegenomen. Dat Tesla de toon zet in prijs en prestatie is duidelijk. Onderstaand in een mooi overzicht weergegeven. Het is natuurlijk fantastisch om te zien dat Tesla aan de bovenkant van dit segment de toon zet. Als in 2022 de Roadster op de markt komt, zal niemand de superioriteit van Tesla aan de bovenkant van dit deel van de markt nog in twijfel trekken. Wil overigens niet zeggen dat er geen ruimte is voor andere merken. In tegendeel zelfs. Audi, Porsche, Lucid en anderen maken mooie EV’s die zeker veel mensen uit een ICE gaan halen. Daar het gaat tenslotte allemaal om! Met de Model 3 en zeker de Model Y is Tesla ook in het middensegment de benchmark. Maar het wordt natuurlijk pas echt interessant als Tesla ook zo rond de 30.000 euro de toon gaat zetten qua prijs/prestatie verhouding. En voor de aandeelhouders: ook in dit segment met een zeer winstgevende marge. Het aantal mensen dat privé een EV koopt is in NL nu al 30% en dat gaat hierdoor nog verder toenemen. Zeker als je meeneemt dat mensen de bereidheid hebben meer uit te geven aan een EV dan aan een vergelijkbare ICE. Het lijkt wel of mensen, door de komst van een EV, maar kijken naar de total-cost-of-ownership van een auto. De aanschaf van een EV is (nog) iets duurder, maar het bezit en gebruik een stuk goedkoper en de afschrijving een stuk minder dan een ICE. Een kleinere Tesla rond 30.000-35.000 euro (NL prijzen) zal het kopen van een ICE zeer onverstandig maken. Zeker als je nog meeneemt dat je met Tesla ook de hardware koopt om autonoom rijden in de (nabije) toekomst mogelijk te maken. Ik kan me geen, anders dan emotionele, redenen bedenken waarom je überhaupt nog een ICE zou willen kopen als je in de markt bent voor een nieuwe auto. Nieuwe landen Tesla is de landen waar ze auto gaan leveren flink aan het uitbreiden. Recent werden Singapore, Roemenië en Israël aan het lijstje toegevoegd. Dit impliceert natuurlijk ook dat in die landen een infrastructuur gaat ontstaan met superchargers, service-centra en stores. Software-up-dates Qua software updates is het opvallend stil tot nu toe dit jaar. Ik zit op een gemiddelde van om de 2 weken een software-update. Maar in de eerste weken van het nieuwe jaar is Tesla nog niet zo scheutig met updates. De eerste 2021 release is verschenen (2021.4.3), maar dit betreft alleen een kleine update met bugfixes. Ook een update van de FSD Beta voor de circa 1.000 beta-testers blijft uit. Laten we het maar interpreteren als dat alle energie gestopt wordt in het tweede deel van de holidayrelease… de update naar de V11 versie van de software. Over-the-air update bij Shanghai Op social media verscheen een filmpje gemaakt bij Giga Shanghai waar de auto's welke aan het wachten zijn op transport over-the-air voorzien worden de laatste software en in transportmodus gezet worden. Indrukwekkend om te zien. Ik neem aan de dat de knipperlichten aangaan bij zo’n factory-installatie om aan te geven dat ze even niet getransporteerd mogen worden. Tevredenheid We lezen op social media regelmatig slechte berichten over bouwkwaliteit of service van Tesla. Er zijn zeer zeker heel terechte klachten bij. Maar we moeten ons natuurlijk ook realiseren dat dit maar een heel klein deel is ten opzichte van de mensen die erg te spreken zijn over hun Tesla. Objectief gezien zijn Tesla’s de veiligste auto’s die er te koop zijn. Daarnaast zijn ze in hun segment toonaangevend qua efficiency en prestaties. En zijn ze de benchmark voor andere OEM’s als het gaat over (productie)technologie. Met het verschijnen van de kleine Tesla, de Cybertruck, de Roadster en de Semi in de komende 2 jaar zullen ze ook in die segmenten de benchmark gaan zijn. Tussen grofweg € 30.000 en € 200.000 zijn alle modellen en uitvoeringen dan ijzersterk gepositioneerd. Met als bonus dat alles auto’s uitgerust zijn met de hardware voor autonoom rijden en allemaal toegang hebben tot het superchargernetwerk en via over-the-air-updates voorzien worden van de meest actuele software. Ook als het gaat consumenten tevredenheid scoort Tesla al jaren een nummer 1 plaats. Ook in het recent uitgevoerde onderzoek staat Tesla weer op de eerste plaats! Het onderzoek is hier te vinden. Laat onverlet dat Tesla moet blijven werken aan het verhogen van de kwaliteit en service. Joe Rogan Elon was afgelopen week voor de 3e keer gast in de Joe Rogan Experience. In een dik 3 uur durende podcast komen heel veel Tesla, SpaceX en andere onderwerpen aan bod. Roadster: engineering is in 2021 klaar, maar een productie pas in 2022. Een leuke discussie of de Roadster zou moeten kunnen zweven op de SpaceX-thrusters. Zal wel niet gaan gebeuren, maar dat de Thrusters gaan komen om nog sneller te kunnen accelereren is wel duidelijk. Model S Plaid: 1.96 sec naar de 60 miles! Oppassen met een stoplicht sprintje! Want voordat dat je kruising over bent, en dus nog in de zicht van de flitser, zit je al op de honderd! Plaid+ in 2022! Cybertruck: mogelijk eind 2021 een paar pre-productie modellen, maar pas in 2022 een start van de productie. Het hele ontwerp in qua maatvoering op alle aspecten 3% kleiner geworden.
1 Opmerking
Alain Mengé
14/2/2021 17:09:44
Bedankt om ons elke week op de hoogte te houden van het laatste Tesla nieuws!
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |