In deze laatste blik op week van jaar 2021 aandacht voor de V11 software-update, het plannen van een rit via de app, de productiecapaciteit in Shanghai, een recall en nog veel meer… Iedere 38 seconde een Model Y Over alle Tesla productiefaciliteiten vliegen regelmatig drones om zo verslag te kunnen doen van de voortgang van de bouwwerkzaamheden, uitbreidingen en geproduceerde voertuigen. Deze keer heeft een drone 10 minuten stil gehangen op één plaats om te kunnen zien hoeveel nieuwe Model Y’s er uit de fabriek komen rijden in Shanghai. Dat waren er 16 in 10 minuten. Dus iedere 38 seconde kwam een nieuwe Model Y de fabriek uitrijden. Op de achterkant van en sigarendoos gerekend is dit en productiecapaciteit van boven de 800.000! De Model 3 productielijn laat vergelijkbare aantallen zien! Volgend jaar meer auto’s uit alleen Giga Shanghai dan de volledige Tesla-productie over heel 2021! Zodra Giga Texas en Giga Berlijn operationeel zijn, zijn zal het opschalen van de productie afgezet worden tegen de groeicurve van Giga Shanghai. Volgens de geruchten gaat Giga Texas de volgende week beginnen met de productie! Er komen ook steeds meer signalen dat een productiestart in Berlijn aanstaande is. Een Model Y performance, geproduceerd in Berlijn is gesignaleerd in Noorwegen voor wintertestwerk. Ook een trailer vol Model Y's voor testendoeleinden is gespot. Software V11 Op social media wordt wisselend gereageerd op de nieuwe GUI van softwareversie 11. Een aantal opmerkingen vallen onder de categorie “even wennen”. De suggestie dat je zou moeten kiezen om terug te kunnen gaan naar de eerdere versie is natuurlijk niet realiseerbaar. En zo dramatisch is het nu ook weer niet. Zeker niet als je het bekijkt vanuit het perspectief dat in principe iedere input als een “error” gezien wordt. Een aantal zaken zijn iets verder “weggestopt” omdat in principe de functionaliteit automatisch goed zou moet werken. Zoals de stoelverwarming of de ruitenwissers. Het ziet er allemaal wel wat minder strak uit en sommige functies zitten nu toch echt wel 2x klikken verder weg gestopt. Een aantal functionaliteiten zitten nu veel logischer, zoals bijvoorbeeld de plaats om een Supercharger-locatie te kiezen; gewoon in de navigatie naast “thuis” en “werk”! Met steeds meer functionaliteiten is zo’n re-design gewoon nodig om alles weer logisch te ordenen. Een aantal functies zijn nu door de gebruiker zelf in de menubalk te plaatsen en hiermee sneller toegankelijk. Als ze het personaliseren met zelf te kiezen "snelkoppelingen" in de menubalk verder ontwikkelen, kan iedereen zijn eigen gewenste knoppen creëren. De knoppen cq. iconen mogen wat mij betreft nog wel een re-design krijgen. Het huidig ontwerp is echt een stap terug in de tijd. Elon heeft de reacties van de gebruikers begrepen en kondigde via twitter aan dat er snel verbeteringen komen. Lichtshow De lichtshow wordt goed ontvangen! Zeker de mogelijkheid om zelf shows te maken. Hoe je dit moet doen is hier te lezen. Heel wat mensen zijn creatief aan de slag gegaan. De zelfontworpen shows kan je dan natuurlijk ook delen met anderen en shows van anderen downloaden. Op deze website is inmiddels een aardige bibliotheek ontstaan. Crashtest Model Y De Model 3 staat bekend om een van de veiligste auto’s op de markt te zijn. De kans op letsel bij een ongeluk is bij een Model Y nu nog lager dan bij eerdere Tesla modellen. De Model Y krijgt ook weer 5 sterren van IIHS! Hieronder een vergelijking tussen de Model 3 en de Model Y. Nieuwe processor De Model 3 en Model Y uit Fremont is nu ook voorzien van de AMD Ryzen voor het MCU3- infotainmentsysteem. Eerder was als een Model Y Performance uit Shanghai hiermee gespot. De hele Model 3 en Y vloot gaat over naar deze processor. Een afbeelding van het scherm Additional vehicle information laat zien welke systemen aan boord zijn en een Model Y gemaakt in Fremont liet dus zien dat de AMD Ryzen processor gebruikt wordt. Wat opvalt is dat ze nog steeds niet overgestapt zijn op een 5G module voor de internetverbinding. Een upgrade naar 5G zou ook aanstaande zijn, maar nu nog niet doorgevoerd. Rijder toevoegen aan account Wat al eerder kon via het tesla-account op tesla.com kan nu ook via de Tesla-app. Een rijder toevoegen aan je account en zo toegang geven tot de auto. Natuurlijk handig als regelmatig ook anderen in je Tesla rijden en je niet steeds de Teslacard wil gebruiken. Hier is te vinden hoe je een rijder kan toevoegen aan je account. Rit plannen via app De rit-planner in het navigatie-scherm is met de toevoeging van waypoints flink verbeterd. Er zijn beelden opgedoken dat in de Tesla-app in China de rit met waypoints nu via de app ingesteld kan worden en dan naar de auto verzonden kan worden. Je kon dat natuurlijk al doen via bijvoorbeeld Google-maps. Maar een hele trip met tussenstops en dergelijk kon natuurlijk nog niet en ook niet het plannen van een rit via de Tesla-app. Hopelijk zien we deze toevoeging ook snel in onze Tesla-app verschijnen. Toch erg handig die waypoints. Zeker als je nog kunt toevoegen of je kunt laden op je bestemming. Recall In de VS en China worden alle Model 3’s en een aantal Model S teruggeroepen voor een recall. De kabelboom voor de camera aan de achterkant kan mogelijk breken of beschadigd raken en hierdoor uitvallen. Vreemd dat hiervoor zo formeel een recall wordt uitgeroepen! De Model S moet terug voor service aan de sluiting van de frunk. Of er ook in Europa auto's teruggeroepen worden is nog niet bekend. TSLA De laatste handelsdag van 2021 is geweest. Wederom een jaar met ongekende rendementen. 49,76% koersstijging tussen 04/01/2020 en 21/12/2021! En natuurlijk door het jaar pieken ($ 1.243) en dalen ($ 539). Het jaar 2022 belooft wat te worden! Verwachtingen 2022
De komende week plaats ik een blog over mijn Tesla-verwachtingen voor het jaar 2022. En natuurlijk is de planning ook in 2022 weer wekelijks een “blik op de week” uit te brengen. Ik wens iedereen een gezond 2022 en veel veilige kilometers!
3 Opmerkingen
Bruno Vanacker
2/1/2022 09:00:56
"Een aantal zaken zijn iets verder “weggestopt” omdat in principe de functionaliteit automatisch goed zou moet werken. Zoals de stoelverwarming of de ruitenwissers." De ruitenwissers werken helemaal niet goed, en ze hebben ook noot goed gefunctioneerd. Vanaf een beetje miezel beginnen ze te wissen alsof het regent en als het regent xissen ze meestal op hoogste snelheid,wat helemaal niet nodig en mega irritant is. In de regen moet ik mik ruitenwissers dus altijd manueel bedienen.
Antwoorden
Hessel
3/1/2022 16:49:03
Bijzonder dat er zoveel negativiteit is over de ruitenwisser. Ik rij nu 4 maanden een model Y en ben eigenlijk zeer tevreden. In de regen werkt de wisser voor zeker 95% perfect.
Antwoorden
Dirk Ghyselen
11/1/2022 21:27:52
Bruno, Ik ben het helemaal met je eens. De ruitenwisser werkt automatisch niet naar behoren. Je zou op een snelle manier aanpassingen moeten kunnen uitvoeren. Bij het inhalen van een vrachtwagen die een zee van water genereert, is het immens gevaarlijk om dan naar je scherm te moeten tasten om de ruitenwissers op full speed te brengen. Ik stel iets voor in de zin van: knop op de linkerhendel indrukken om ruitenwisser te activeren (zoals reeds voorzien in huidige software) en binnen de paar seconden het linker scrolwiel op stuur omhoog draaien voor versnellen of omlaag draaien voor vertragen van de wissers. Op dat ogenblik is dit scrollwiel niet nodig om het radiovolume aan te passen...
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |