In deze blik op de week nogmaals aandacht voor de vernieuwde Model S&X, een nieuwe versie van de Tesla Semi gespot, Sandy Munro interviewt Elon Musk, een nieuwe 12V batterij, de onderzoeksresultaten van een onderzoek onder EV-rijders, de trekhaak voor de Model Y, een paar wintertips en nog veel meer… Tesla Semi Het ziet er nu toch echt naar uit dat de Tesla Semi in de loop van het jaar daadwerkelijk in kleine aantallen geproduceerd gaat worden. Een productie in Fremont en een assemblage in Giga Nevada. Veel onderdelen van de Semi zitten immers ook in de andere modellen, zoals de motoren en de batterijen! Er dook ook een filmpje op van een nieuw prototype. In Europa wordt de Semi in 2023 verwacht. Diefstal We weten natuurlijk dat de Tesla’s de veiligste auto’s in hun klasse zijn. Daar komt nu bij, en ook dat wisten we natuurlijk al, dat ze ook (bijna) niet gestolen worden. Ook dat is weer door een mix van passieve en actieve veiligheidssystemen. Denk aan Sentry, GPS in combinatie met de data-verbinding, pin-to-drive, e.d. In 2020 werden 2 Tesla's gestolen. Een compleet overzicht van de diefstallen in 2020 naar merk is hieronder te downloaden.
Enhanced Autopilot Na een tijdje te zijn weggeweest is Enhanced Autopilot weer terug. Het pakket gaat € 3.800 kosten en is via de app te bestellen. Ongeveer de helft van de prijs van de full self driving-suite welke nu € 7.500 is. De komende maanden komt hier nog een abonnementsvorm voor FSD bij. Of gaat Enhanced Autopilot er dan weer uit?
Model S/X Er werd nog druk nagesproken en gespeculeerd over de vernieuwde Model S en X op social media. Vooral het Yoke stuur en het ontbreken van bedieningshendels is veelbesproken. Ik vergelijk het maar met het verdwijnen van de homebutton en de hoofdtelefoon aansluiting op de iPhone jaren geleden. Nog niemand had zelf ervaren hoe het was, maar het oordeel was al geveld. Maar we weten inmiddels dat als je het eenmaal ervaren hebt en de eerste onwennige dagen zijn voorbij, wil je over het algemeen niets anders meer! Sterker nog. Je vraagt je af waarom het ooit anders was. Is er nog iemand die terugverlangd naar een autosleutel om je auto te ontgrendelen of een startknop om je auto te starten? Het Yoke-stuur schijnt toegestaan te zijn in de EU. In een artikel van Bright werd de RDW hierna gevraagd en geconcludeerd werd dat er in NL geen beperkingen zijn ten aan zien van de vorm. Hieronder nog een aardige video over de nieuwe Model S. 12V Accu De vernieuwde Model S/X krijgt een 12V lithium ion accu. Er wordt dus afscheid genomen van de 12V lead-acid accu’s. De nieuwe accu gaat hiermee even lang mee als het batterypack voor de aandrijving. Op termijn gaan we de accu natuurlijk ook terugzien in de andere modellen. Helaas kan of durft Tesla nog niet over te stappen op een 48V systeem in combinatie met een andere manier van bekabeling en aansturing van alles wat om stroom en bediening vraagt. MIG/MIC Model Y Op de Tesla website wordt nu voor de Model Y een productiestart midden 2021 aangegeven voor de Made in German (MIG) Model Y. Het geeft aan dat Tesla er vertrouwen in heeft om steeds preciezer te worden met het noemen van een tijdstip waarop we in Europa de Model Y mogen verwachten. Het bouwtempo ligt ontzettend hoog. Het gebouw is aan de buitenzijde nagenoeg klaar. Elon gaf aan dat het gebouw voorzien wordt van Graffiti-kunst. Het staat immers in tech en cultuur stad Berlijn. Niet geheel duidelijk of hij de binnen- of buitenzijde bedoelde. Binnen wordt in ieder geval al druk afgewerkt en worden machines geplaatst. Er staan 8 van die Giga casting machines. Dat is zeker niet alleen voor de Model Y en de Model 3! Dat het snel gaat bij Tesla bleek wel uit een verslag van een aantal journalisten die afgelopen week Phase 2 van Giga Shanghai mochten bezoeken. Hier wordt de MIC Model Y gemaakt. Ze zitten volgens hun al op 700 auto’s per dag in deze fase van het opschalen van de productie. Dat lijkt wat aan de hoge kant, gelet op het tempo van opschalen in andere fabrieken. Na de Q1 productiecijfers weten we meer! Castings In de blik op de week natuurlijk al vaker gehad over de nieuwe single-piece-castings van Tesla. Goed om te zien dat ook de Model S en X nu op deze manier geproduceerde onderdelen krijgt. Komt de stijfheid en de kwaliteit ten goede. Steeds meer delen van de auto worden zo geproduceerd met als doel om uiteindelijk de gehele carrosserie op deze manier te construeren. Alleen de Model 3 uit Fremont en Shanghai krijgt het voorlopig niet. Ze kunnen het niet veroorloven om in deze fase van opschaling de productielijn van de Model 3 een paar weken stil te leggen. In de in aanbouw zijnde fabrieken worden de casting machines al opgebouwd terwijl het gebouw er omheen nog in aanbouw is! Het is echt een revolutie in de automobielbranche. De productiekosten gaan hierdoor fors omlaag en de productiesnelheid omhoog. Elon sprak in een interview met Sandy Munro over een besparing van 300 robots voor alleen de single-piece-achterkant! Als het aan de voorkant ook 300 robots scheelt dan heb je het met een Model 3 en Model Y productielijn over 1.200 minder robots. Benieuwd of en wanneer andere autobouwers volgen. Het is niet alleen een kwestie van een order plaatsen bij de leverancier van die casting machines. Los van de engineering moet je ook de juiste samenstelling van het aluminium hebben. Maar dat zal Tesla wel gepatenteerd hebben! Trekhaak Model Y In de VS-configurator is de optie voor de trekhaak verdwenen. Waarschijnlijk gaat dit betekenen dat alle Model Y’s de voorbereiding krijgen voor een trekhaak en dat deze dus achteraf eenvoudig kan worden besteld. Prijs was bij achteraf bestellen wel iets hoger. Of dit wordt gecorrigeerd is nog niet bekend. Mijn verwachting is dat de bevestiging van een trekhaak geïntegreerd is in de single-piece-casting, Het in de VS aangegeven trekgewicht is 1.587 kg. Nog een paar maanden en dan kunnen we zien wat de specificaties voor de MIG Model Y gaan zijn. LFP-accu Deze week verscheen van Next-Move een test-verslag over de LFP-accu van CATL in de Model 3 SR+ uit Giga Shanghai. Aanleiding voor de test was dat er veel klachten zouden zijn via de social media over deze accu in de MIC Model 3 SR+. Dat “veel” valt in absolute aantallen wel mee, maar toch reden genoeg om erbij stil te staan. Zeker ook omdat steeds meer fabrikanten die LFP-accu van CATL (gaan) gebruiken. Het is een interessante video en geeft veel inzicht in de onderliggende technologie van het laden. En in het bijzonder bij de cobalt-vrije LFP-accu. Alleen al het bekijken van de video zal veel “klachten” wegnemen. Eigenlijk is er niet zo heel veel aan de hand, anders dan dat dit type accu iets meer moeite heeft met koude omstandigheden. De grootste oorzaak van de klachten is misschien wel dat de verwachting die men vooraf had over het rijden in een EV mogelijk niet overeenkomt met de nu opgedane ervaring in koudere omstandigheden. We zitten immers in de winter. Koude en accu’s hebben een haat liefde verhouding! Net als bij alle andere EV’s is het rijden in de winter toch echt anders dan in de zomer. Eigenlijk is dat bij een ICE ook zo, alleen waren we er toen niet zo mee bezig. Zeker niet met zo'n focus op hoeveel kilometer kan ik maximaal rijden vandaag? Om, als het al nodig is, onderweg snel te kunnen laden, is een voorverwarmde accu een vereiste. De software beschermt de accu en laadt gewoon niet snel als dit een negatief effect heeft op de levensduur. Daarnaast is Tesla nog wat voorzichtig met hoge laadsnelheden. Ze verzamelen data van alle Tesla’s wereldwijd en via software updates wordt het bijgesteld. Meestal is de auto na een software update beter geworden. Beter kan ook zijn trager laden, maar wel een langere levensduur. Voor de een teleurstellend, voor de andere een hele geruststelling. Als je dit negatief wilt uitleggen is het verhaal dat ze niet genoeg getest hebben, niet transparant zijn over de prestaties van de batterij of bang zijn voor claims. Positief uitgelegd is dat je er gewoon op moet vertrouwen dat Tesla je de beste ervaring wilt geven en dat je je niet druk moet maken over een tijdelijk mindere range of een lagere laadsnelheid. Hoeveel last heb je er nu feitelijk van als je maar 200 km per dag rijdt? Je hebt immers een SR+ gekocht! Het blijft zo belangrijk om goed te weten hoe je de auto wilt gebruiken (ook in de winter) en hier dus een EV bij zoeken die past bij je behoefte. Meestal speelt ook de beurs een rol, dan heb je altijd te maken met een compromis! Onderzoek VER Afgelopen week een webinar bijgewoond van de VER (vereniging elektrische rijders). Hierin werden de resultaten gepresenteerd van het “Nationaal EV en bereidersonderzoek”. Interessant om hier eens door heen te bladeren. Het is hier te vinden. Een paar interessante uitkomsten:
Teardown 2021 Model 3 Sandy Munro Ik zal in iedere “Blik op de week” de highlights van zijn teardown-bevindingen van die week kort samenvatten. Blijft natuurlijk interessant om vooral ook zelf te kijken. Deze week geen Teardown verslag, maar een interview met Elon. Jammer dat Sandy zoveel zelf aan het woord is. Krijg je een kans om een uur met Elon te praten, vraag je hem niet het hemd van het lijf over "the machine that's building the machine". Wintertips:
Een paar tips voor de komende dagen met vorst en sneeuw! - gebruik pre-heating, zeker de stoelverwarming. Zet hem op tijd aan als je bang bent dat ramen/deuren zouden kunnen vastvriezen. - laat de auto 15 minuten voordat je bij een laadpaal vertrekt nog even laden, zeker in combinatie met pre-heating. - zorg voor een voldoende opgelade batterij als je de auto wat langer gaat parkeren. - de deurhandels van de Model 3 (ik dacht vanaf de zomer 2020) kan je op het dunne gedeelte (hard) indrukken als hij vastgevroren zit. - op weg naar een supercharger, altijd via de navigatie er naar toe rijden, dat wordt de batterij op temperatuur gebracht. Let wel, dit kan een half uur of langer duren. - om vastgevroren spiegels te voorkomen, zet automatisch inklappen uit - om beter op te kunnen trekken op een besneeuwd wegdek kan je "slipstart" inschakelen - zet regeneratief remmen op "laag" als je bang bent voor blokkerende wielen - je hebt bijna geen onderhoud aan je Tesla. Vergeet daarom niet antivries in je ruitensproeier reservoir te doen! - eventueel de rubbers bij de deuren een beetje invetten. Meer informatie is ook hier op de Tesla-website te vinden.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |