In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de Semi Delivery, de Model S/X in Europa, nieuwe software functionaliteiten, een interview met de Tesla-designer Frans von Holzhauzen en nog veel meer.... Model S/X komt er aan! Er zijn twee boten vanuit de VS onderweg naar Europa. De eerste komt vandaag aan in Zeebrugge. De eerste leveringen van de Model S/X zijn gepland voor de volgende week. Zowel de LR als de Plaid. Bestellers hebben bericht gehad van de aanstaande levering en sommigen hebben ook al een datum en tijdstip. Een vervroegd kerstcadeau na twee jaar wachten. Benieuwd naar de eerste Nederlands/Belgische reviews. Hieronder de eerste Model S/X Plaid in een Tesla Center in Zwitserland. Kleinere randen scherm achter Model S/X Een mooie verrassing voor de aanstaande ontvangers van de Model S (en X) zou kunnen zijn dat het scherm achter is vernieuwd. De randen zijn een stuk kleiner en het scherm dus netto groter. Nog niet helemaal duidelijk of eerste Model S/X in Nederland/België ook al dit nieuwe scherm hebben. Op de video hierboven is te zien dat het in die Model S en X nog niet om de nieuwe schermen gaat. Wit interieur Model Y De Model Y uit Berlijn werd tot nu toe alleen geproduceerd met zwarte bekleding en in de exterieur kleuren wit en zwart. Inmiddels zien we dat nu de QuickSilver versies geproduceerd worden. Binnenkort zien we ook nieuwe kleur rood. Het wachten was op de uitvoeringen met de witte binnenbekleding. Het goede nieuws is dat deze nu gesignaleerd is op de parkeerplaats, wachtend op transport. Gaat nu niet lang meer duren voordat de eerste uitleveringen gaan plaatsvinden. Meer informatie op de speciale Model Y pagina. Berlijn en Austin schalen verder op De twee nieuwe Giga’s zijn druk doende om de productie van de Model Y verder op te schroeven. Het gaat inmiddels om bijna 5.000 auto’s per week per Giga. Samen dus nu al goed voor, op jaarbasis, 500.000 auto’s. Het opschalen gaat natuurlijk door en komt boven op de productie in Fremont en Shanghai. Volgend jaar meer dan 2.000.000 Model Y's! In Giga Berlijn gaat binnenkort dan ook de 3e shift beginnen. Releasenotes voortaan in de app! Met de laatste update van de app en de meest actuele software-versie in de auto kan vanaf nu de releasenote gelezen worden in de app. Je hoeft dus niet meer naar je auto te rennen om de nieuwe functionaliteiten in de software update te lezen. De link naar de releasenote staan helemaal onder aan het scherm. Tip: Icoontje uitgelegd In een van de laatste updates heeft Tesla een functionaliteit toegevoegd welke je tips geeft om slimmer gebruik te maken van de functionaliteiten. Er verschijnt dan linksonder op het scherm en tekstvenster. Is het je al opgevallen. Je kan ook door het klikken op een icoon een toelichting krijgen. Klik je bijvoorbeeld om het icoontje dat aangeeft regeneratief remmen minder krachtig is (een nieuw icoontje) dan verschijnt er een venster met een toelichting. Je kan op die manier ook snel naar de instellingen voor het licht. Komt ook de in-cabin camera beschikbaar voor view vanuit de app? In de code van de Tesla app zijn aanwijzingen gevonden voor een aanstaande nieuwe functionaliteit. De camera in de auto kan straks bij de live-view van de sentry beelden ook bekeken worden. Handig als je de hond in de auto hebt achter gelaten met dogmode aan. Je hebt hiervoor wel premium connectiviteit nodig. Interview Franz von Holzhauzen Alle Tesla’s, met uitzondering van de originele Roadster, zijn van de hand van Tesla designer Frans van Holzhauzen. Het opereert redelijk op de achtergrond. Bij live-events is hij wel aanwezig, maar zo heel veel media zoekt hij niet op. Lijkt me ook lastig, want hij is met zijn team de toekomstige producten aan het ontwerpen. In het onderstaand interview laat hij weten het meest trots te zijn op het ontwerp van een volgend model. Waar hij natuurlijk niet over mag praten! Laten we hopen dat we in 2023 weer eens een nieuw model gepresenteerd krijgen, naast de finale productieversie van Cybertruck en Roadster. Tesla Semi Vijf jaar na de initiële aankondiging was het dan eindelijk zover. Tesla leverde de eerste vrachtauto’s af aan Pepsico. Doordat Tesla vanaf een blanco vel papier begonnen is, ziet de cabine er een van binnen en van buiten totaal verschillend uit. Vanuit buiten natuurlijk de aerodynamisch vorm en van binnen de centrale positie van de bestuurder. Je kan staan in de cabine, je jas ophangen en plaatsnemen in de zetel in het midden. Twee grote schermen en alle gemakken om je heen. Tijdens de presentatie een paar opvallende details. Geen nadere informatie over prijzen en productie omvang. Maar wel dat de Semi de tri-motor van de plaid heeft. Eén op een as welke zorgt voor de efficiency en met name zijn werk doet om een constante snelheid te rijden. En twee motoren op de andere as als veel vermogen gevraagd wordt. In onderstaand interview, 5 jaar geleden, heeft Elon het over de prestaties van de Semi. Indrukwekkend dat nu 5 jaar later dit ook bewaarheid wordt. Misschien later dan gepland, maar blijkbaar is het nu pas vanuit een economisch perspectief mogelijk. Een leuk nieuwtje was dat de V4 versie van de Supercharger, de megacharger, straks ook beschikbaar is voor de Cybertruck! Deze charger gaat snelheden aankunnen tot 1 MW. Ook de 1.000 volt architectuur zal niet alleen behouden blijven voor de Semi! Geen informatie werd gegeven over de omvang van het batterypakket en het gewicht van de trekker. Wel dat de combinatie 800 km kan rijden op één lading, waarbij de trekker, oplegger en belading dan in totaal 37 ton is. Met een efficiency van 1,7 kWh/mile zou het om een batterijpakket kunnen gaan van circa 900 tot 1000 kWh. Hoe indrukwekkend de specificaties ook zijn, uiteindelijk gaat het in de transport business over kosten. En dat zou wel eens een enorm voordeel voor de Semi kunnen zijn. Feitelijk dezelfde parameters als wij zelf ook hebben. Maar dan in het groot: heel veel kilometers per jaar en bij een transportbedrijf met heel veel vrachtauto’s. Dat tikt het feit dat er nagenoeg geen onderhoud nodig is en de lage kosten per kilometer door de efficiënte aandrijflijn enorm door onder de streep. Zie hieronder de samenvatting van het event. Macron bezoekt Elon Musk De president van Frankrijk, Emmanuel Macron, heeft een bezoek gebracht aan Elon Musk. Elon heeft het maar druk met het spreken van allerlei wereldleiders die uit eerste hand willen horen waar de technologie ons naar toe gaat brengen. Of het nu gaat over energie, mobiliteit, kunstmatige intelligentie, rruimtevaart of communicatie. En natuurlijk altijd kijken of ze voor hun eigen land nog een graantje kunnen mee pikken. Grootste BESS van Europa staat in België Weinig media aandacht voor het in gebruik nemen van de grootste BESS van Europa. Met in het Belgische Hainaut is een Battery Energy Storage System in gebruik genomen bestaande uit 40 containers, goed voor 50 Megawatt. Tesmanian had het een artikel over. Off-topic: Neuralink update Dat Elon Muks aan het roer staat van meerdere bedrijven is bekend. Neuralink is hier een van. Neuralink is niet zoals Twitter, Spacex of Tesla iedere dag in het nieuws. De meeste innovatie vindt achter gesloten deuren plaats. Maar afgelopen week werden we bijgepraat en was het doel van het event om nieuw talent aan te trekken. Hieronder een samenvatting.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |