In deze uitgave van “blik op week”: Apple Music en Dolby Atmos komt er aan, HW4-chips uit Taiwan, een grote mijlpaal voor FSD en nog veel meer…. Apple Music komt er aan! In een Tesla op de Tesla-tentoonstelling in LA (zie vorige blik op de week, of de zie de onderstaande teaser van Tesla zelf) is software 2022.40.50 geïnstalleerd. Deze versie heeft Apple Music! Zal voor velen een mooie aanvulling zijn. Mogelijk krijgen we voor de kerst weer een Holiday-update van de software met een aantal grafische veranderingen en nieuwe functionaliteiten. Komt Dolby Atmos? Niet alleen Apple Music maar ook Dolby Atmos komt naar de Tesla’s. Dolby Atmos is een door ontwikkelde versie van DolbySurround. Bij Dolby Surround plaats je speakers voor en achter je luisterpositie, zodat het geluid uit meerdere hoeken komt. Bij Dolby Atmos wordt het geluid ook naar het plafond gestuurd en weerkaatst naar je luisterpositie Meer dan 1 miljoen auto’s zouden in aanmerking komen voor deze upgrade. Dus niet alle versies. Mijn vermoeden is dat het om de refresh Model 3 en Model Y en de nieuwe Model S en X moet gaan. 40.000 Superchargers wereldwijd Ofschoon de laatste maanden de groei iets minder hard gaat dan de maanden er voor bereikte Tesla opnieuw een mijlpaal: er zijn nu 40.000 Supercharger laadpalen actief over de hele wereld. Dat geeft ze natuurlijk al jaren een competitief voordeel. Met het steeds meer openstellen van deze infrastructuur voor niet-Tesla’s gaat dit voordeel deels verloren. Wat blijft is natuurlijk de naadloze integratie met de navigatie, afwikkeling van de betaling, optimalisatie van het laadproces en de bescherming van de levensduur van de batterij. En misschien we het grootste voordeel: geen laadstress, je kan altijd laden onderweg! De prijzen zijn deze week verder verlaagd. Ze liggen nu tussen de 32 en 35 cent per kW. Maar niet alle SuC en landen hanteren dezelfde prijzen en piektijden. Cybertruck: 1,5 miljoen reserveringen Wie de drone-beelden van de fly-overs boven Giga Texas regelmatig bekijkt kan het ontgaan zijn dat de Cybertruck productie centraal staat in Texas. Ze produceren nu alleen de Model Y, maar het hele gebouw en de aankleding hiervan straalt Cybertruck uit. Als het buiten nog donker is en binnen brand het licht, proberen de drones video’s de laten zien van het vorderingen van het productiefaciliteiten. Maar met nog 6 tot 9 maanden te gaan tot de eerste leveringen aan klanten zullen we steeds vaker indicaties krijgen over de vorderingen. Verleden week het gerucht dat Tesla 30 prototypen gebouwd zou hebben. Hier geloof ik niet zo in. Ofschoon het natuurlijk fantastisch zou zijn als de volgende week bij de eerste leveringen van de Semi die 30 Cybertrucks opduiken. Of dat de laatste prototype van de Roadster uit de trailer komt rijden. Beide verwacht ik niet, want de Semi verdient alle aandacht. Is een gamechanger voor de truckindustrie. Tesla schijnt 1,5 miljoen pre-orders te hebben van de Cybertruck. Tijdens de onthulling in 2019 werden er 3 varianten gepresenteerd met een instapprijs lager dan de Model 3. Deze prijzen zullen door de inflatie en andere ontwikkelingen zeker 20% hoger liggen. Vraag is natuurlijk wat dit doet met de pre-orders. Hoeveel hiervan worden omgezet naar een werkelijke order? Er is feitelijk geen concurrentie. Natuurlijk is er de Ford F150 lighting en de Rivian. Maar de Cybertruck creëert zijn eigen doelgroep. En die overlapt maar deels met het huidige pick-up kopers. Het is nog steeds niet 100% duidelijk of de Cybertruck naar Europa komt en wanneer. De intentie is er natuurlijk wel. Want ook buiten de VS zijn de pre-order aantallen niet mis. Grote mijlpaal met brede uitrol FSD Beta Na bijna 6 jaar vanaf de eerste stap met autopilot, het beëindigen van de samenwerking met Mobileye, standaard de hardware in alle auto’s bouwen, een paar keer moeten concluderen dat men op een dood spoor zat met de software ontwikkeling, overstappen van losse statische beelden naar 360 graden video, het verwijderen van radar en de ultrasonic sensors, de overstap op alleen Tesla Vision, meerdere keren beloftes qua tijdlijn moeten verbreken, enzovoort enzovoort is nu eindelijk het moment! Iedereen in Noord-Amerika die de FSD-software-suite gekocht heeft, kan nu de Beta versie gaan gebruiken. Tesla vertrouwt, op basis van de data uit de eerder gelimiteerde groep, nu de hele vloot FSD Beta toe. Ongeacht Safety Scores. Hiermee wordt de data verzameling versneld en stijgt de leercurve exponentieel. Hiermee helaas ook de kans op een (dodelijk) ongeval. Dat is nu eenmaal statisch gezien een feit. De mainstream media zal er gehakt van gaan maken als dat gebeurt. Maar met zoveel auto’s in het FSD Beta programma gaat het aantal autonoom gereden kilometers nog sneller omhoog en worden de hierbij behorende cijfers qua afname van het aantal ingrepen per kilometer, e.d. steeds indrukwekkender. Ook het aantal onvoorziene situaties zal snel dalen. Het aantal voorkomen ongelukken zullen we de komende jaren nooit precies weten. Zodra Tesla de aansprakelijkheid overneemt van de bestuurder zijn we ver genoeg! Hoe lang nog Beta?
Net als Elon Musk bij al zijn beslissingen doet, is het ook bij FSD alles of niets. Autonoom rijden moet overal mogelijk zijn, ook als het weer minder goed is en niet zoals bij Cruise of Waymo alleen als de omstandigheden ideaal zijn en in een geofenced gebied. Ik las laatst een quote dat Musk nooit met 1-0 wint, maar met 8-6! Bumpy, maar hij wint wel! Het is en kwestie van tijd om het woord Beta er af te halen. Hoelang deze periode gaat duren weet niemand! Zelfs Andrej Karpathy gaf in zijn interview met Lex Friedman dat niemand het weer omdat het nog nooit gedaan is. Het is namelijk niet alleen afhankelijk van de voortschrijding van de technologie, maar ook van het regelen van de aansprakelijkheid, wetgeving en dergelijke. Mijn verwachting is dat in 2023 het woord Beta er zeker nog niet vanaf gaat. Maar 5 jaar gaat het ook niet meer duren. Wanneer in Europa? Tja, Europa! We moeten met leden ogen toezien hoe Tesla-eigenaren in Noord-Amerika de transitie van zelf te besturen ICE naar een zelfrijdende BEV voor hun ogen zien en voelen gebeuren. Iedereen kan nu FSD beta gebruiken. De verwachting is dat de komende weken de aanschaf of het maandelijks abonnement gretig aftrek gaat vinden. Wij moeten het hier doen met beelden en verhalen vanuit de VS. En of dan nog niet genoeg is, ook steeds maar het geklaag moeten aanhoren dat de ruiterwissers nog steeds niet goed werken, het automatisch groot licht niet snel genoeg reageert, autopilot op de snelweg niet meer op volgstandje 1 meer kan, autopilot op de snelweg steeds verder beperkt wordt, een head-up display gemist wordt, de aanschaf van FSD nog geen waarde heeft gekregen, enz. enz. Allemaal feiten! Die ook allemaal opgelost worden, of op zijn plaats vallen, met de FSD Beta software zoals deze in de VS nu functioneert. Er is geen zinnig woord over te zetten wanneer Europa ook gaat profiteren van de enorme progressie. Ik verwacht in 2023 dat we Autopilot in Europa flinke stappen zien zetten. Of dat een volledige FSD Beta gaat worden is nog te bezien. Ik verwacht het niet. Autopilot op de snelweg zie ik wel flinke stappen zetten, omdat de wetgeving hier vanaf 1-1-2023 ook al ruimte voor geeft. We gaan het zien en laten ons verrassen. Bedenk dat wat ooit als Science Fiction werd aangemerkt krijgt nu het stempel te laat!
2 Comments
27/11/2022 21:01:24
Wat verandert er aan de wetgeving de EU vanaf 1/1/23? Want Autopilot mag oa de auto lane change mag wel wat verbeteren. Op de Belgische wegen is dat bijna onbruikbaar.
Reply
Michel
27/11/2022 21:48:22
UNECE geeft ruimte voor level 3 op de snelweg onder bepaalde condities. https://unece.org/media/press/368227
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |