In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de eerste Model Y met een wit interieur uit Giga Texas, software updates, NACS, Tesla op de autoshows, productierecords en nog veel meer… Wit interieur Zowel in Giga Texas als in Giga Berlijn komt alleen de Model Y van de band. En dan ook alleen nog maar met het zwarte interieur. Deze week dan eindelijk bericht van een Model Y met een wit interieur. Helaas nog niet uit Berlijn, maar wel in Texas gesignaleerd. Dan zal het toch niet meer lang duren voordat we ook uit Berlijn de uitvoeringen met wit interieur gaan zien. Ook de nieuwe kleuren Quick Silver en Midnight Cherry Red moeten we binnenkort uit de fabriek zien komen! Tesla op autoshows Zowel in China als in Zwitserland is Tesla aanwezig op een autoshow. In Zwitserland hebben ze 3 auto’s staan. Gaan fancy stand, alleen een Superchargerstall als decoratie. Wel een primeur! De Model Y Performance in de kleur Quick Silver staat er opgesteld. In China, op de China International Import Expo (CIIE) 2022 in Shanghai hebben ze meer aandacht besteed aan de aankleding. Hier zijn alle modellen te zien en een focus op de Model S en Model X in de Plaid uitvoering. Deze gaat de komende weken de Chinese markt betreden. Ook Optimus, de Tesla robot, maakt zijn opwachting. Helaas nog niet rondlopend op de stand! Navigatie-kaart en software update Er wordt melding gemaakt van het ontvangen van een nieuwe kaartupdate voor de navigatie in Nederlandse Tesla’s. Het zou gaan om versie 2022.40-14250. Ik heb hem zelf nog niet ontvangen. Wel deze week update 2022.40 ontvangen. Naast de al eerder aangekondigde functionaliteiten zoals afbeeldingen bij de radiozenders, zitten er ook “onder water” weer vele verbeteringen. Het valt op dat de visualisatie steeds meer weergeeft qua aantal auto’s om je heen. Ook het grootlicht dat tegenwoordig standaard op automatisch staat in verband met Tesla Vision, lijkt beter te functioneren. Reageert in ieder geval veel sneller op tegenliggers. Dus gewoon blijven uitschakelen als het niet werkt. Levert data op en maakt het uiteindelijk beter. Voor degene die een gewicht of andere add-on aan het stuur gebruiken, om niet om 10 seconden te moeten laten voelen dat je aan het opletten bent, zullen niet blij zijn met 2022.40. De sensoren laten zich blijkbaar niet meer om de tuin leiden. Steer-by-wire Toen Tesla de Model S met het Yoke-stuur presenteerde was een van de opmerkingen dat het overpakken bij veel stuuromwentelingen onhandig is. Nu schijnt dat in de praktijk allemaal wel mee te vallen. Een kwestie van wennen. Geruchten uit de distributieketen wijzen er op dat Tesla op termijn afscheid wil nemen van de stuurkolom. De fysieke verbinding tussen het stuur en de voorwielen wordt dan vervangen door een steer-by-wire. Hiermee kan het aantal omwentelingen afhankelijk gemaakt worden van de snelheid. Zal ook de productiekosten verder reduceren en ook weer een logische stap op weg naar een auto zonder stuur. Het gerucht gaat dan in 2023 de Model S en Model X voorzien gaan worden van deze stuurinrichting. Zoom komt er aan De videoconferentie applicatie Zoom komt binnenkort beschikbaar in de Tesla-software. Door gebruik te maken van de camera onder de binnenspiegel kan je dan deelnemen aan video-meetings. Natuurlijk vooralsnog alleen als de auto in parkeerstand staat. De Zoom-applicatie wordt geïntegreerd in de agenda-functie. Staat een zoom-meeting in je agenda, kan je direct deelnemen. Giga Berlijn gaat uitbreiden De huidige geïnstalleerde productiecapaciteit in Grünheide is goed voor 250.000 en kan doorgroeien naar 500.000 auto’s bij een 3 ploegendienst. Tesla gaat de productiecapaciteit verder verhogen naar een capaciteit van 1,1 miljoen auto’s per jaar. Hiertoe wordt binnenkort het vergunningsproces gestart. Niet bekend met welk model men maar naar die aantallen gaat groeien. Zeker niet alleen de Model Y. Vloot onderweg Er is een hele vloot aan boten is onderweg vanuit Giga Shanghai en Fremont. Vanuit Fremont komen twee boten richting Europa met in ieder geval de Model S Plaid aan boord. De eerste Nederlandse klanten hebben een bevestiging gekregen van een aanstaande levering. Vooral uit China zijn bizar veel boten onderweg met Model 3 en vooral Model Y! Giga Shanghai had in oktober een productie-record. Natuurlijk zijn de auto’s op de boten niet alleen voor Europa, maar ook voor het Midden-Oosten en de UK. Apple Music logo gespot Regelmatig duikt de roep op om Apple Car of Android Carplay in een Tesla te hebben. Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. In mijn optiek is hier ook geen reden toe, zeker niet als er een app store komt om derden applicaties te laten ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld Flitsmeister of een andere handige app. Een ander verhaal is Apple Music. Na Spotify de nummer twee onder de muziek streamingdiensten. Nu is er een icoontje gezien in de firmware welke zou kunnen duiden op het gaan aanbieden Apple Music in onze Tesla’s. Semi-afbeeldingen Nu de Semi bijna zijn marktintroductie gaat beleven, wordt ook de Tesla-app in gereedheid gebracht. Er zijn 3d-afbeeldingen opgedoken van de Semi voor een weergave in de Tesla-app. Slim dat Tesla voor de Semi geen aparte app ontwikkeld heeft, maar gewoon naadloos integreert in de bestaande applicatie. Er komt een apart event voor aflevering van de eerste Semi. Tesla liet weten dat er geloot gaat worden onder de aandeelhouders welke zich voor het event gaan aanmelden. Een datum is er nog niet. Productie record voor Giga Shanghai Ook in oktober 2022 weer een productie-record voor Giga Shanghai. Na de upgrades van de fabriek is de geïnstalleerde capaciteit nu goed voor iets meer dan 1 miljoen Tesla’s. Voor 2023 wordt een productie van 1,4 miljoen auto’s verwacht. Samen met de Fremont dan al goed voor de 50% groei in 2023 ten opzichte van 2022. Dan komt hier Giga Berlijn en Giga Texas nog bij. FSD komt tot leven Als in de VS FSD Beta beschikbaar komt voor iedereen met de FSD-aanschaf, dan zullen ze de Tesla’s niet kunnen aanslepen, zeker niet in combinatie met de EV-subsidies. De Giga Texas productie gaan ze hard nodig hebben. De prijs voor de hardware kunnen ze laten dalen zodat de auto’s binnen de nieuwe subsidieregels passen. Uiteindelijk gaat een groot aantal van de kopers de FSD-software aanschaffen of het maandelijks abonnement nemen. De winst onder de streep is voor Tesla dan gelijk of zelfs beter. In de loop van 2023 of 2024 kunnen ze datzelfde “trucje” ook herhalen voor China en in Europa als ook daar FSD Beta geïmplementeerd wordt. FSD Beta 10.69.3 maakt veel indruk. Toch is hij niet heel breed verspreidt onder de beta-testers. YouTuber AI-DRIVR vergelijkt de huidige versie als een bestuurder die net zijn rijbewijs gehaald heeft. Goed genoeg om veilig te kunnen deelnemen aan het verkeer, maar mist nog de ervaring om echt soepel door het verkeer te bewegen. Zeker in situaties waar het wat onoverzichtelijk is of je geconfronteerd wordt met asociale medeweggebruikers. Dat is voor veel data verzamelen. En laat dat nu net exponentieel toenemen met steeds meer auto’s met FSD Beta. Het wachten is nu op de single-stack versie. De Beta versie welke uiteindelijk voor het einde van het jaar beschikbaar moet komen voor alle FSD kopers in de VS. In die versie verwacht ik niet alleen de integratie van highway met citystreets, maar ook de vernieuwde (reversed) summon functionaliteit die gebruik maakt van het occupancy-netwerk en de bird eyes view bij het parkeren. Hopelijk gaan we vooruitlopend op FSD Beta in Europa al enkele van de functionaliteiten en visualisaties krijgen. Cybertruck productie Er wordt druk gespeculeerd over de (pre)productie van de Cybertruck. Midden 2023 zou het zover moeten zijn. Niet alleen de komst van de Giga Press, maar ook het werven van personeel voor de Cybertruck productie is een indicatie dat men vaart aan het maken is. Deze week stonden er een aantal enginering en management vacatures open voor personeel specifiek voor de Cybertruck productie. Ook in de broncode van Tesla app zijn de eerst aanwijzingen van de Cybertruck gevonden. Het komend half jaar gaan we de route naar de productiestart van de Cybertruck verder volgen. Nieuw distributiecentrum in Duitsland Tesla gaat een nieuw distributiecentrum, centraal in Europa, in gebruik nemen. In Giengen in Baden-Württemberg (D) hebben ze distributiecentrum van 22.000 vierkante meter gehuurd. Meer informatie is hier te vinden. Valse informatie Reuters kwam met het bericht naar buiten dat Tesla auto’s geproduceerd in China naar de VS zou verschepen. Elon liet, natuurlijk via Twitter, weten dat deze berichten niet kloppen. De geruchten blijven aanhouden dat de verkoop in China achterblijft. Elon blijft zeggen dat ze alles wat ze produceren al verkocht hebben. Het is alleen een logistieke uitdaging om met de enorme output uit de fabriek in Shanghai de auto’s getransporteerd te krijgen. Als ze minder in China zelf kunnen afzetten, bedienen ze andere markten. Maar dus niet de VS! Tesla gaat zelfs uitbreiden in China. De baas van Tesla in China liet weten dat ze komende jaren de reeds gedane investeringen in China gaan verdubbelen. NACS de nieuwe standaard?
Tesla heeft wereldwijd het grootste supercharger netwerk en blijft in rap tempo uitbreiden. In Europa heeft men moeten kiezen voor de Europese standaard, de CCS adapter. Een flinke knots! De Model S/X van voor 2022 zijn in Europa uitgerust met de Tesla-connector. Een slank en eenvoudig design. Goed voor snelheden tot 1 MW. De oudere V2 stalls zijn uitgerust met een Tesla Plug en CCS. De nieuwere V3 stalls met alleen CCS. Dat vraagt om een adapter bij de oudere Tesla’s. In de VS hebben ze nog kans om de Tesla EV connector tot een standaard te maken. Tesla noemt dit de North American Charging Standard (NACS). Ze hebben alle noodzakelijk specificaties openbaar gemaakt, zodat iedereen het kan gaan gebruiken zonder hiervoor licenties te moeten betalen. Als andere automerken deze standaard gaan overnemen hebben ze direct toegang tot alle SuC-locaties in de VS. Afwachten of dit in de VS gaat lukken.
1 Opmerking
Armand Vervaeck
12/11/2022 12:42:42
Elon heeft al rond de Q3 EC gezegd dat de eerste Semi's gaan afgeleverd worden op 1/12. Nog geen officiële datum maar toch al een hint, tenzij er nog voor de uitlevering een ander evenement zou georganiseerd worden natuurlijk.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |