In deze blik op week onder meer aandacht voor de historie van Tesla, een must-see video van Tesla Crash Lab, superchagers in Ijsland en nog veel meer... Infografic historie Tesla Ofschoon velen voor het eerst een Tesla kopen of overwegen, bestaat het merk toch stiekem al heel wat jaren. Nog een paar jaar en dan komen de eerste kopers die vanaf hun jonge jaren niet beter weten dat het merk Tesla bestaat. De historie van Tesla is een meerdere infographics mooi vormgegeven. Klik op het plaatje om naar de website te gaan met dezee infographics. Ofschoon Elon niet de grondlegger is van Tesla, is hij natuurlijk wel verantwoordelijk voor het succes van nu. Onderstaand een mooie docu van PBS over Elon Musk! Model S Plaid ervaringen Een zeer bekende YouTuber, Marques Brownlee met bijna 15 miljoen abonnees, heeft een Model S Plaid en inmiddels 6.8K miles gereden. De perfomance went nooit schrijft hij! In zijn eerste review had hij zijn bedenkingen over het Yoke-stuurwiel. Nu komt hij hierop terug met de mededeling dat als hij zou kunnen kiezen tussen een traditioneel stuurwiel of de Yoke, hij voor de Yoke zou gaan. Ik denk dat als de Yoke ook in de Model 3 of Y als optie te bestellen was het een populaire optie zou zijn. Kenmerken voor de Yoke is natuurlijk ook dat er geen bedieningshendels aanzitten. Hij laat weten dat in 90% van de gevallen Autoshift de juiste versnelling kiest bij het verlaten van bijvoorbeeld een parkeervak. Voor Tesla is het uitgangspunt "every input is error". De auto moet steeds "slimmer" worden en bijvoorbeeld zelf de richtingaanwijzer aanzetten als je op basis van de navigatie gaat afslaan (als je zelf aan het rijden bent) of de ruitenwissers aanzetten. Iedere keer als je moet ingrijpen is dit een leermoment. Led Model Y Giga Fest heeft toch nog een paar leuke insights opgeleverd over de aanstaande Model Y. Een hiervan is de nieuwe led-hoofdverlichting. Dat zijn volledig adaptieve exemplaren die heel gericht hun lichtbundel kunnen sturen. Tesla Crash lab Wist je dat bij sommige over-the-air-update ook de werking van airbags wordt geoptimaliseerd? Gebaseerd op de data uit de wereldwijde vloot aan Tesla’s die die bij een ongeval betrokken zijn. Ook weer een voorbeeld van de waarde van alle camera’s, sensors en dataregistratie. In onderstaande video wordt uitgelegd hoe Tesla de werking van de airbags optimaliseert op basis van echte data! App-updates Er zitten weer een paar mooie updates van de Tesla-app aan te komen. In een van de volgende updates komen meer opties om het voorwarmen van auto nog verfijnder af te stellen. Nu kan dat alleen in de auto, na de update kan het ook via de app. Handig nu we langzaam richting de eerste nachtvorst gaan. Al lang is het een wens van velen om de sentry-beelden van de auto live in de app te bekijken. Er zijn aanwijzingen gevonden in de broncode van de app dat deze feature er aan zit te komen. Waarschijnlijk zijn er wel data-restricties. Je kan dus niet onbeperkt meekijken en waarschijnlijk ook niet met alle camera's. De iOS versie van de app heeft een widget waar nu ook actieknoppen aan toegevoegd zijn. Zonder de app te openen kan je dan de airco aanzetten of de deuren open. Mooi om te zien dat zowel de app als de software in de auto nieuwe functionaliteiten krijgt. Superchargers Ijsland Ijsland is nu voorzien van een ring aan Superchargers. Hierdoor is het mogelijk om een rondje over het eiland te maken, met een maximale afstand van 256 km tussen 2 chargers. Zelfs voor een SR+ te halen. Op mijn bucketlist staat een vakantie met een Tesla (Cybertruck?) naar Ijsland. Met op de heen- of terugweg een paar dagen Faroe eilanden. Er gaat (in de zomer 2x per week) een veerboot van Hirtshalt (Denemarken) via Tórshavn (Faroe) naar Seyðisfjørður (Ijsland). Meer informatie over de overtocht is hier te vinden. https://www.smyrilline.com Megachargers voor de Semi Er zijn beelden opgedoken dat Tesla bij Giga Nevada een paar megachargers aan het bouwen is voor het snelladen van de Tesla Semi. Dat past bij het verhaal dat Tesla de Semi het komend jaar hoofdzakelijk gaat testen door zelf deze elektrische truck te gebruiken voor het vervoeren van batterijen tussen Nevada en Fremont. Een massaproductie moet vanuit Austin komen en is gepland voor eind 2022/begin 2023 zodra ze aldaar de 4680 batterij in een massaproductie kunnen maken. Wifi bij Superchargers Elon heeft een boodschap uit een eerder twitter bericht nog een keer herhaald: bij de superchargers gaat Wifi toegang komen. Iedere Tesla zou kan dan overspringen op het Wifi-signaal tijdens het laden om bijvoorbeeld streaming content te bekijken. Het ligt voor de hand dat dit in samenwerking met Starlink gaat gebeuren. Over een tijdspad is niets gemeld. Giga Berlijn Nu het Giga Fest achter de rug is en we een beetje in de fabriek hebben mogen kijken is de rust daar weer wedergekeerd. Alles is opgeruimd en men is weer volle bak bezig met het productie gereed krijgen van de Model Y lijn. Ook de toekomstige batterijfabriek krijgt langzaam vorm. R&D vs Marketing Dat Tesla de markt opschut is wel bekend. Een mooi voorbeeld dat Tesla het echt anders doet dan de anderen maakt onderstaande infographic duidelijk. Op het gebied van BEV, autonoom rijden, de manier van produceren van de auto en dergelijke moeten heel veel zaken opnieuw ontworpen worden om tot economisch rendabele massaproductie te komen. Hiervoor is veel R&D nodig. Als je het blijft doen op de manier waarop je het altijd deed, ga het niet redden. Tesla heeft bijvoorbeeld de motor van de stuurbekrachtiging zelf opnieuw ontworpen. Het bestaande aanbod in de markt verbruikte te veel stroom! Alle kleine beetjes bij elkaar opgeteld maakt in een BEV toch een groot verschil. Tot nu toe kiest Tesla ervoor om alle efficiency te gebruiken om meer rijbereik te halen uit de bestaande capaciteit van de batterijpakketten. Het is heel eenvoudig om een pakket van 100 kWh in een Model Y te lepelen en dan een ongekend rijbereik te presenteren. In combinatie met het superchargernetwerk en de data van het feitelijk gebruik hebben zd voor zichzelf een lijn getrokken qua noodzakelijk capaciteit van het batterypack. Iedere kWh meer kost extra geld. En wat je niet hoeft uit te geven hoef je ook niet door te berekenen naar de klant en/of ten kosten te laten gaan van je marge! Kijk bij onderstaande vergelijkende test maar eens bij 18 minuten.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |