In deze blik op week aandacht voor de aandeelhoudersvergadering, het Giga Fest in Berlijn, mogelijk een nieuwe standaardkleur, Elon over FSD voor Europa, mijn ervaringen met het service center, wederom prijsstijgingen en nog veel meer..., Aandeelhoudersvergadering De jaarlijkse aandeelhoudersvergadering had geen verrassingen. Het hoofdkantoor van Tesla is nu officieel in Austin Texas. Elon heeft woord gehouden om qua hoofdkantoor Californië te verlaten. Dat wil overigens niet zeggen dat ze gaan vertrekken uit Fremont. In tegeneel. Fremont gaat qua capaciteit nog eens 15% groeien en de 4680-batterijproductie op Kato Road komt op stoom. Voldoende om het komend jaar ook Austin te voorzien van de 4680 batterijen voor de Model Y. Austin en Berlijn gaan naar verwachting dit jaar de eerste auto’s leveren. Qua opschaling wordt hetzelfde tempo verwacht als in Shanghai. Chiptekorten en logistiek uitdagingen zijn er nog steeds, maar de verwachting is dat het langzaam beter zal gaan. De prognose van minimaal 50% groei de komende jaren blijft van kracht. Cybertruck en Semi eind 2022 en volumeproductie in 2023. Dan ook naar verwachting de Roadster. Elon benadrukte nog een keer dat ze zowel een hardware als een softwarebedrijf zijn. Hij was tevreden over AI-dag. De belangstelling van talentvolle software engineers is groot. Geen nieuwe onthullingen. Het wachten is op de financiële kwartaalcijfers (20 oktober) en de start van de productie van de Model Y in Texas en Berlijn. Openingsfeest Giga Berlijn Bij de bekendmaking van Berlijn als vestigingsplaats voor de Europese Teslafabriek werd een rave-party beloofd. En nu is het zo ver. In allerijl is alles in gereedheid gebracht om 9.000 gasten te ontvangen. Ook Elon heeft acte de presencegegeven. De eerste beelden van binnen de fabriek. Uiteraard redelijk afgeschermd, maar duidelijk is dat Giga Berlijn nagenoeg klaar is om met de productie te beginnen. Hieronder een aantal video's, zowel Elon on stage als intern de Gigafactory. Elon reageerde op een bericht op twitter waaruit we opmaken dat ze met de geïnstalleerde productiecapaciteit zo'n 600k tot 700k Model Y's per jaar kunnen maken. Ook het structureel battery-pack gaat zijn debut maken! Zowel in 2170 als 4680 formaat. Waarschijnlijk eerst de 2170 uit Shanghai en later de lokaal geproduceerde 4680! Zoals al vaker besproken, voor de consument gaat het meer over de chemische samenstelling en de consequenties hiervan voor de capaciteit, laadsnelheid, aantal cycli, e.d. Kleuren De kleurenopties bij Tesla zijn zeer beperkt. Rood, wit, blauw, donkergrijs en zwart. Wit is nu de standaard kleur. Voorheen was dit zwart. Voor alle andere kleuren geldt een meerprijs. Er zijn in het verleden wel andere kleuropties geweest, maar die zijn verdwenen. Licht grijs staat de Model 3 erg mooi. Vanuit productie en logistiek standpunt is de beperkte kleurkeuze goed te begrijpen. En wil je per se wat anders is een wrap natuurlijk ook een optie. Op twitter een oproep aan Elon om van standaard kleur te wisselen. Zwarte en witte Model 3 rijden er volop rond. Zijn reactie was dat hij het met het team gaat bespreken. In Giga Berlijn wordt de nieuwste generatie lakstraat in gebruik genomen. Of dit ook gaat betekenen dat de kleur opties uitgebreid gaan worden is nog speculeren. Ofschoon tijdens het Giga Fest er wel werd gehint om nieuwe kleuren. FSD voor Europa De FSD Beta 10.2 uitrol in de VS is een paar dagen vertraagd. Tijdens het Giga Fest in Berlijn werd Elon gevraagd naar die tijdlijn voor FSD in Europa. Hij spreekt vol vertrouwen over de ontwikkeling van FSD, ook voor Europa. Ofschoon natuurlijk de overheden het moeten gaan toestaan. Elon verwijst dan naar de enorme sprong qua veiligheid. Hieronder het videofragment waar Elon praat over FSD in Europa. Elon Musk interviews Interviews met Elon Musk zijn altijd interessant. Persoonlijk vind ik het altijd mooi om Elon over zijn visie op de toekomst te horen praten. Of het nu gaat over Tesla, SpaceX of bijvoorbeeld Neuralink. Hij heeft een duidelijke visie en vooral over de route om die visie te realiseren praat hij graag. Zijn aanpak geeft toch wel verrassende en vernieuwde inzichten. Hij is met zijn team in staat om innovatie echt te versnellen. Met name het op grote schaal en financieel rendabel toepassen van complexe technologie. Het stikt van de mooie ideeën, maar om de transitie te maken van concept naar massaproductie is toch echt iets anders. Deze link gaat naar een site waar alle Elon Musk interviews door de jaren heen zijn verzameld. Grappig om door de jaren heen dezelfde rode draad te zien! Service Center bezoek Deze week een bezoek gebracht aan een service center Eindhoven. In de achterbak zat en afdekplaat los en zonder clips kon ik die zelf niet vastzetten. Ik heb de twee keer meegemaakt dat de voorklep tijdens het iets te hard nemen van een verkeersdrempel zich ontgrendelde. Hij bleef natuurlijk wel in het veiligheidsslot hangen, maar stond wel een beetje open. En natuurlijk de nodige signalen op het scherm. Een derde probleempje was dat bij het uitproberen van de wasstraatmodes ik wat waterdruppels zag onder het dashboardkastje. Dan na 2 jaar ook maar meteen de interieurfilter later vervangen. Redenen genoeg om een afspraak in te plannen. Het via de app inplannen van een service werkt prima. Een paar dagen later de bevestiging en de opsomming van de geplande werkzaamheden en de geraamde kosten in de app. Keurig! Ik zag dat ze ook “Reseal Front Upper Control Arm Ball Joints” bij de werkzaamheden hadden gezet. Waarschijnlijk is die reseal de fix voor het gekraak bij het insturen waar sommigen Model 3-eigenaren over klagen. Na het uitvoeren van de werkzaamheden een mooie terugkoppeling en alles weer in orde. Alleen bij die voorklep zit een verhaal! De sluiting en het slot bleek prima te werken. Ik heb echter de oplaadkabel in frunk liggen. En blijkbaar kwam deze tegen de ontgrendelingsknop in de binnenkant van de frunk!! Toch maar op een andere plaats neerleggen dan maar en natuurlijk niet meer te hard over de drempels! Model Y en Model 3 Performance testrit Het wachten op het uitvoeren van de service maar veraangenamen met een testrit in de Model Y en de Model 3 Performance. Allemaal keurig te regelen via de website. Ik had de Model Y al een paar keer op de weg gezien, maar nu dus ook tijd om eens rustig te bekijken een stukje te rijden. Wat een top auto! Geen wonder dat hij niet aan te slepen is, ondanks zijn forse aanschafprijs. Maar hier krijg je natuurlijk wel veel voor terug. Alles wat je maar kan bedenken voor een auto in deze prijsklasse zit er gewoon op! Loop voor de grap maar eens door de optielijst bij Audi! Je moet dan bijna alles aanvinken. Uiteraard kan je bij audi meer personaliseren met een chroompje hier en een stikseltje daar. Voor ieder wat wils. De EV-technologie is bij Tesla het neusje van de zalm met onder meer de warmtepomp. Hij is echt zuinig, ook als buiten wat kouder wordt. Qua formaat toch echt een flink stuk groter dan de Model 3. De afwerking is dik voor elkaar en de geluidsisolatie heeft weer een stap gezet. De hoge zit zal veel mensen aanspreken en de laadruimte is fenomenaal. Het zicht door de achteruitkijkspiegel is matig. Ook moest ik even aan het formaat van de spiegels wennen. Kortom: in vele opzichten een begerenswaardige auto. De Refresh Model 3 Performance is net als de Model Y een kwalitatief volwassen auto. Gewoon goed afwerkt, alle opties zitten er wel op en aan! Het koppel is natuurlijk fenomenaal en de acceleratie feitelijk buitenproportioneel. Heb je het nodig? Niet echt! Maar als een paar duizend extra ten opzichte van de LR niet veel uitmaakt, aanvinken zou ik zeggen. En dan te bedenken dat de Model S Plaid nog meer koppel heeft en nog veel sneller naar de honderd schiet! Pffff. Wederom een prijsstijging
In de VS heeft Tesla de prijzen van de Model 3 en Model Y verhoogd. De vraag is hoog en de jaarproductie 2021 is nagenoeg uitverkocht. Dus die worden nog aan de oude prijs geleverd. Mogelijk dat tegen de tijd dat een nu bestelde auto geleverd wordt de EV-tax-credit in de VS van kracht is en kopers een subsidie kunnen verrekenen met het aanschafbedrag. Ook in Duitsland is de prijs van Model 3 SR+ verhoogd. Tesla zal ongetwijfeld ook met duurdere grondstoffen en materialen te maken hebben. Grappig detail is nu dat de Cybertruck Rear Wheel Drive nu de goedkoopste Tesla in de prijslijst is!
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |