In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor uitbreiding van Giga Berlijn, geruchten over traging batterijproductie, nieuwe software-updates en nog veel meer. Uitbreiding Giga Berlijn Tesla gaat verder uitbreiden in Grünheide. Ditmaal niet om de productiecapaciteit te vergroten, daar is ruimte genoeg voor, maar om de continuïteit te garanderen. Op een nieuw te verwerven stuk grond komt een logistiek centrum waar ze voorraad kunnen opslaan. De politiek onstabiele situatie in de wereld en de ervaringen tijdens de COVID-pandemie maakt dat, als de aanvoer van onderdelen stagneert, ze toch bepaalde periodes willen kunnen overbruggen. In China zijn ze al zover dat 90% van de benodigde onderdelen lokaal (in China) gemaakt worden. Dat gaat in Europa/Berlijn niet zo snel gebeuren. De just-in-time-logistieke oplossingen krijgen een buffer zodat ze kunnen blijven produceren bij verstoringen in de aanvoer! Moet alleen de Duitse bureaucratie weer in beweging komen om met niet al te veel vertraging de vereiste vergunningen af te geven. Een andere mooie ontwikkeling is dat ze het gebruik van de spoorlijn gaan intensiveren. Tijdens de bouw hebben we gezien dat via het spoor bouwmaterialen werden aangevoerd. Nu gaat er een treinterminal gerealiseerd worden om enerzijds personeel snel van en naar de fabriek te krijgen. En anderzijds om via het spoor tot 250 auto’s per trein en maximaal 10 treinen per dag te kunnen vervoeren. Dat scheelt heel wat vrachtauto’s en zeker ook tijd! In het voorjaar van 2023 moet het treinstation beschikbaar komen. Ook het waterverbruik moet nog verder naar beneden. Tesla geeft aan dat ze, rekening houdend met de lokale 4680 batterij-productie, circa 2,2 m3 aan schoon water per auto verbruiken. Het industriegemiddelde ligt op 3,7 m3. Voorlopig geen batterij-productie in Grünheide? Naar aanleiding van een bericht in de Wall Street Journal ging het gerucht dat Tesla de 4680-batterij productie in Grünheide voorlopig uitstelt. Er zou voorrang worden gegeven aan productie in de VS zodat ze maximaal kunnen profiteren van de nieuwe stimuleringsmaatregelen aldaar. Het bleek een broodje aap verhaal. Zowel in Giga Berlijn als in Giga Texas komt een 4680-batterij productie. De bouw van de hiervoor benodigde faciliteiten ligt op de schema, zelfs wat voor op schema. Wat wel steeds duidelijker wordt is dat Tesla enorm kan gaan profiteren van de in huis productie van batterijen en packs. De nieuwe subsidieregels welke per 1 januari 2023 in gaan, gaat heel wat extra inkomsten genereren. Rondleidingen in Giga Berlijn Het gaat in de nabije toekomst mogelijk worden om een rondleiding te boeken door Giga Berlijn. Hiervoor moet eerst het bezoekerscentrum bij de hoofdingang verder afgebouwd gebouwd zijn. Ook de productiefaciliteiten van fase 1 zijn nog niet helemaal klaar. Er is geen datum genoemd, maar natuurlijk wel mooi om te horen dat ze van plan zijn om rondleidingen te gaan organiseren. We houden het in de gaten. FSD Beta 10.69.2 Nadat de grote update (10.69.0) eerst op beperkte schaal is uitgerold, zijn nu weer alle 100.000 beta-testers aan boord. Dat is weer een mooie stap op weg naar een vloot brede beta-uitrol voor het einde van 2022. Na AI-day II komt de versie uit die ook naar lagere safetyscores wordt uitgerold. Elon bevestigde nog een keer dat hij verwacht dat ze 6 miljard miles aan data van alledaagse verkeerssituaties moeten hebben om de neurale netwerken te trainen om tot een (super) human niveau te komen. Klinkt veel, maar valt ook eigenlijk wel weer mee! Dat zijn bijvoorbeeld 1 miljoen FSD Beta gebruikers die 6.000 miles rijden of 500.000 gebruikers die 12.000 miles met FSD aan rijden. Het is niet alleen wachten op de single-stack versie (highway en city-streets in één build) maar ook een nieuwe grafische interface gebaseerd op de vector-beelden. Dat zijn de beelden die we gezien hebben bij de demonstratie van de Occupany netwerk architectuur. Bird-eye-view gaan er dan fantastisch uitzien. Ook reversed summon moet nog uitgerold worden. De auto’s zoekt dan zelf een parkeerplaats. Nog een paar mooie stappen die we de komende maanden gaan zien gebeuren. Helaas voor ons in Europa op YouTube en nog niet in onze eigen auto’s. Onderstaand een voorbeeld van een trip van LA naar San Diego! Supercharger V4 Er lekte informatie uit over de eerste installatie van een V4 supercharger in de VS en het nieuw ontwerp van de SuC. Met de aanstaande komst van de Cybertruck neemt de roep om hogere laadsnelheden toe. Het accupakket is immers groter. De huidige V3 hebben nu een maximale laadsnelheid van 250 kW. De geruchten gaan dat de V3 naar maximaal 325 kW kan. Dat heeft natuurlijk alleen zin als de ontvanger zulke snelheden ook aan kan zonder oververhitting of beschadiging van het accupakket. De nieuwe V4 chargers zijn gericht op de komst van voertuigen met een grote accupakket, zoals de Cybertruck. Exacte laadsnelheden zijn niet bekend, maar zal mogelijk rond de 450 kW liggen. De Megachargers voor de Semi kunnen nog hogere snelheden aan, mogelijk wel 2x zo hoog. Wat ook wel interessant is aan het nieuwe ontwerp van de SuC is een dak van zonnepanalen (4500 m2) en dat de SuC batterijopslagsystemen gaat krijgen. Uiteraard te koppelen aan een microgrid. Joe Mode zachter zetten Voor degene die het niet weet, je kan Joe-mode inschakelen om hiermee de geluiden welke gemaakt worden om de bestuurder te attenderen op bepaalde acties, zachter te zetten. Dit naar aanleiding van een verzoek op Twitter 2 jaar geleden waarin geklaagd werd dat kinderen op de achterbank wakker worden van de geluiden. Het is niet duidelijk waar de naam Joe vandaan komt. Deze week een verzoek op Twitter om het geluid nog zachter te kunnen zetten, Waarop Elon liet weten dat dit waarschijnlijk wel mogelijk is. Alternatieve route in navigatie In de huidige navigatie is het niet mogelijk om te kiezen tussen verschillende routes. In veel navigatie systemen is dat zeer gebruikelijk. In update 2022.28 wordt deze functionaliteit toegevoegd. Het is nog niet duidelijk of dit direct in alle landen beschikbaar komt. Ik zou het wel mooi vinden als we routes kunnen opslaan en delen. Delen wil dan ook zeggen dat je een route kan inladen. Bijvoorbeeld de negen ANWB autoroutes. Accu-notificatie Tot voor kort gebruikte Tesla in al haar modellen een traditionele 12V lood-zuuraccu. Inmiddels is men overgestapt op de compactere 12V lithium-ion batterij met een veel langere levensduur. Heb je een Tesla met de lood-zuur accu, dan kom je deze ergens tussen 3-5 jaar aan het vervangen. Komt dat op een ongelukkig moment, dan is dat heel vervelend. Tesla heeft de software aangepast zodat je nu tijdig een notificatie krijgt via de app. In plaats van allemaal foutmeldingen die gelieerd zijn aan nagenoeg defecte 12V accu. 4680 YouTuber Cleanerwatt heeft wederom een video gemaakt over de nieuwste generatie van de 4680 batterij en een "geheime" proefproductie faciliteit. Voor de liefhebber interessant om te bekijken. Jay Leno Elon Musk en Jay Leno hebben een geschiedenis. Elon was al met de originele Roadster te gast in zijn progamma Jay Leno's Garage. Jay heeft ook al in Cybertruck mogen rijden, zelfs door een tunnel van The Boring Company. Nu heeft Jay een bezoek gebracht aan Starbase. Onderstaand de eerste beelden. Woensdag aanstaande is de hele uitzending. Giga Shanghai
De productie in Giga Shanghai is op stoom. We hebben natuurlijk heel wat boten richting Europa en andere plaatsen in de wereld zijn vertrekken. Nu is China zelf aan de beurt. De wachttijden zijn wederom gereduceerd. En om zo weinig mogelijk Q3-productie mee te nemen naar een verkoop in Q4 kunnen klanten in China zo'n € 1.100 korting krijgen. Hiervoor moet je bij de Model 3 of Y ook de autoverzekering bij Tesla afsluiten. Zowel de productie- als de verkoopcijfers over Q3 gaan wederom records verbreken.
5 Comments
Stephan Huizer
17/9/2022 22:42:01
Ik ervaar nu met de schemering ‘s avonds dat ik veel lichtsignalen van tegenliggers krijg als ik op fsd stand rijd (grootlicht gaat te laat terug naar normaal). Hebben meer rijders deze ervaring?
Reply
Michel
17/9/2022 22:48:22
Je auto is na de laatste software versie overgeschakeld op Tesla Vision ipv radar. De volgafstand is (voorlopig) minimaal stand 2. En je groot licht gaat standaard op de grootlicht automaat. Deze kan je, als het niet goed werkt, uitzetten met de bedieningshandel achter het stuur.
Reply
Jan
19/9/2022 11:44:42
Wat bedoel je met handel achter het stuur? De handel voor groot en dimlicht/ richting aanwijzer?
Jan
19/9/2022 11:47:45
Ja, heb ik ook, zeer irritant. Ook kun je de ruitenwissers niet meer uit zetten bij ap, ook irritant
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |