In deze "blik op de week" aandacht voor de 4680-batterij productie, speculaties over nieuwe hardware in de 2023 modellen, de Model Y scoort als beste in de NCAP crash-testen, laadsnelheden Model S/X omhoog, en nog veel meer.... Bandenspanning Als zowel de auto (vanaf 2022.24) als de app (V4.12.0) de laatste updates heeft ga je in de app ook de laatst gemeten bandenspanning kunnen zien. In de auto zelf zie je voortaan ook de laatst gemeten spanning als een actuele meeting niet uitgevoerd kan worden. Deze functionaliteit komt net op tijd. Nog even en dan gaan de nachttemperaturen naar beneden en krijgen we massaal de melding dat de bandenspanning te laag is. In update 2022.28 komt de functionaliteit om in “theater-modes” het venster kleiner te maken zodat bijvoorbeeld de voortgang van het laden bekeken kan worden. FSD prijs in VS daadwerkelijk verhoogd Zoals aangekondigd is de prijs voor FSD in de VS verhoogd naar $ 15.000. Mogelijk is de strategie van Tesla om het aantal FSD-kopers nu zo laag mogelijk te houden om dan later via de abonnementsoptie te gaan laten betalen voor het gebruiken van de FSD functionaliteiten. Elon is van mening dat de prijs voor deze functionaliteiten een koopje is. Met de aanschafprijs van FSD eenvoudig afzetten tegen de huidige functionaliteit in Nederland doe je zelf mogelijk te kort. In deze blog inspiratie over hoe je voor jezelf de afweging kan maken of de investering in FSD wilt doen. Hieronder een beeld van de huidige versie van FSD beta in de VS. Dit weekend komt de volgende update uit! Tesla Herbert Over nagenoeg alle aspecten van Tesla zijn er YouTube-kanalen. Tesla Herbert kijkt met name naar de business- en beleggerskant. Regelmatig heeft hij interessante gasten. Deze week was Florian Minderop van Minster Green te gast. Mooi om de historie van Mister Green te horen, de weddenschap met Elon Musk en vooral ook met welke toekomstvisie ze kijken naar Tesla, de potentie van FSD en andere (toekomstige) producten zoals Optimus. Hollandse ondernemersgeest! Tesla Powerwall De wachtlijsten voor een Tesla Powerwall in de VS zijn cq waren lang. Tesla heeft daarom verleden jaar besloten dat een Powerwall alleen verkocht wordt in combinatie met een Solar product. Deze koppeling gaat waarschijnlijk tegen het einde van het jaar er weer af. Dat zou kunnen betekenen dat de grootse bottleneck, de beschikbare batterijen, deels op gelost is. Ze produceren nu circa 6.500 per week. Hopelijk zien we Powerwall ook snel in Europa. Het gebruik van Powerwalls als Virtual Powerplant (VPP) is in Californië wel zijn nut en noodzaak aan het bewijzen. In de afgelopen weken hebben Powerwall-eigenaren het verzoek gekregen om tegen een vergoeding mee te doen aan een VPP-sessie, waarbij ze gezamenlijk een piek in energievraag opvangen. Dan gaat het terugverdienen van de installatie nog een stuk sneller! Meer informatie over thuisbatterijen, microgrid en VPP is in deze blog te vinden. Tesla’s batterijen Tesla gebruikt niet alleen de samen Panasonic in Giga Nevada geproduceerde batterijen, maar koopt ook batterijen van CATL, LG Chem en BYD. Daarnaast maken ze ook zelf batterijen, namelijk de 4680 zoals tijdens Batteryday gepresenteerd. Onderstaand een overzicht. Er wordt druk gespeculeerd over de voortgang van de 4680-productie. Lukt het Tesla om zowel de anode als de kathode kant door middel van een droog productieproces te fabriceren? Bij de batterij van begin dit jaar van de “Kato-road pilot productielijn” had alleen de anode kant een laag gemaakt in een droog productieproces (DBE). De resultaten van de teardown van de batterij uit de MY 4680 uit Giga Texas zijn er nog niet. Deze zijn nodig om te kunnen zien of nu het Tesla gelukt is om ook de kathode via een droog proces te produceren. The Limiting factor maakte er wederom een diepgaande video over. Op het einde een samenvatting een en mooi toekomstperspectief als het Tesla lukt om te blijven opschalen, ook is het wat later dan voorzien. Ook Cleanerwatt maakte een mooie diepgaande video over de 4680 productie. Geeft ons een goed beeld waar ze staan, nu 2 jaar naar Batteryday! MIG Model Y scoort het hoogste bij Euro NCAP-test! Dat Tesla de veiligste auto’s bouwt is bekend en ook al bevestigd uit eerdere veiligheidstesten wereldwijd. Nu is de Model Y, gebouwd in Giga Berlijn, uitvoerig getest door Euro NCAP. Tesla ontving niet alleen een 5-star rating maar haalde op een aantal categorieën de beste score ooit. Opvallend is dat de geteste Model Y uitgerust is met Tesla Vision. En juist ook de actieve veiligheidsmaatregelen welke gebruik maken van de camera’s scoorden zeer hoog! Euro NCAP’s Secretary General, Michiel van Ratingen, zie het volgende over de hoge scores van Tesla: “congratulations to Tesla for a truly outstanding, record-breaking Model Y rating. Tesla have shown that nothing but the best is good enough for them, and we hope to see them continue to aspire to that goal in the future.” Een uitgebreidere samenvatting is in deze blog van Tesla te lezen. Onderstaand de beelden van de verschillende testen. Sommige media kunnen het niet laten om direct op zoek te gaan naar een negatief aspect. Tesla zou via de software mogelijk de testresultaten kunnen manipuleren volgens Car-expert. Ze publiceren alvast en als later blijft dat er niet is, hebben ze toch de clicks gehad. Castings bloot gelegd De Model Y uit Giga Texas met de 4680 batterij heeft voor- en achtergietstukken (castings). Munro is deze Model Y tot de laatste schroef en chip uit elkaar aan het halen. Deze week hun verslag over de castings. Zeer apart om te zien uit hoe relatief weinig onderdelen het hele dragend deel van de auto nog maar bestaat. Nieuwe hardware upgrades voor Modeljaar 2023? Verleden week hebben we stilgestaan bij de geruchten dat mogelijk de bedieningshendels gaan verdwijnen bij de 2023 versie van de Model Y en de Model 3. Dit zou dan ook een nieuw stuur betekenen met haptische bedieningsknoppen. Nu zijn er naar aanleiding van een animatie in de app versie 4.12 geruchten dat de frunk ook powered gastveren krijgt. En dus net als de achterklep, ook elektronisch kan openen en sluiten. Zou de functionaliteit van de frunk verder vergroten. Ik verwacht voor modeljaar 2023 ook een upgrade van 4G naar een 5G module. Deze upgrade zit al lang in de pijplijn. Het is niet duidelijk waarom deze nog niet doorgevoerd is. De module (4 of 5G) moet in ieder geval geschikt zijn voor een toekomstige Starlink satellietconnectie voor in geval van een noodoproep het mobiele netwerk niet beschikbaar is. Zoals recent aangekondigd door de combinatie SpaceX en Tmobile, waarbij standaard telefoons verbonden kunnen worden met de Starlink satellieten. Al bij de presentatie van HW3 werd door Elon al duidelijk gemaakt dat de technologie voortschrijdt. Dus ook de hardware voor full self driving wordt steeds beter. Camera’s krijgen meer pixels en de CPU’s worden sneller. Dat wil niet zeggen dat een upgrade nodig is om FSD te kunnen gebruiken. De verwachting is dat HW4 zijn intrede gaat doen in de Cybertruck. Het ligt niet voor de hand dat we deze nieuwe hardware voor die tijd al in de andere modellen zien. Maar je weet het maar nooit. Tijdens AI-day Part II horen mogelijk meer. Ook over het gerucht dat de repeatercamera’s aan zijkanten van de auto een grote kijkhoek gaan krijgen. Dit zou het “kruipen voor meer zicht” kunnen reduceren. Ook de reflectie van het knipperlicht zou dan mogelijk tot het verleden behoren. Binnenkort eindelijk andere kleuren dan wit en zwart uit Berlijn? De eerste berichten van Tesla-kopers die wachten op een MY LR of P uit Berlijn in andere kleuren dan wit en zwart verschijnen op social media. Ze melden verschuivingen in de leveringsdatum. Dat zou een signaal kunnen zijn dat we binnenkort ook de andere kleuren in Berlijn de fabriek uit zien rijden. Deze week was er veel activiteit te zien in Grünheide. Zo’n Tientallen autorailers verlaten het terrein. De 2.000 Model Y’s per week zijn of komen in zicht. Megapacks In april 2022 is de Megafactory in Lathrop (California) begonnen met de productie van Megapacks. Nu staan er fors wat vacatures open waardoor er wordt gespeculeerd op een verdere opschaling van de productie. Dat zou kunnen betekenen dat de 4680 batterij-productie nu toch echt op stoom gaat komen en Tesla meer batterijen richting Tesla Energy producten kan sturen. Ze produceren nu 42 megapacks per week (bron). Ook dat is een groei van meer dan 50% ten opzichte van het vorige kwartaal. Gaat Tesla in Lithiumraffinage? Elon is al een tijd aan het communiceren dat op termijn er een tekort aan lithium is. Lithium is in ruim voldoende mate aanwezig op aarde. Maar de raffinage om te komen tot lithiumhydroxide van een kwaliteit welke goed is voor batterijproductie komt maar niet in voldoende mate op gang. Hij roept op om de productiecapaciteit fors gaan verhogen, maar de reacties van de industrie zijn mager. Nu zijn er documenten uitgelekt dat Tesla zijn eigen lithiumraffinage faciliteit gaat bouwen. Niet het initiële plan, maar Elon kan geen bottlenecks gebruiken. In de Golf van Texas zou Tesla al ver zijn met de verwerving van de grond en de vergunning procedure dat ze daar nog dit jaar kunnen met de bouwwerkzaamheden. Dat zou een productiestart in 2024 kunnen betekenen. In Masterplan III zullen we er meer over horen. Laadsnelheid Model S/X omhoog?
Mogelijk goed nieuws voor Model S en Model X eigenaren. Met software-update 2022.24 gaat, zonder dat de releasenotes hier iets over vermelden, de laadsnelheid bij het gebruik van de CSS adapter omhoog. Dat laadsnelheid was gelimiteerd tot 140 kW, maar zou nu tot zo’n 30% hoger kunnen zijn. Een gebruiker rapporteert een laadsnelheid van 183 kW bij een Model X 100d.
3 Opmerkingen
Armand Vervaeck
11/9/2022 13:52:10
Dit is zonder meer de beste of minstens één van de beste vlogs die je al gemaakt hebt. Zo rijk aan info en dat gezegd door iemand die Tesla nieuws quasi dag en nacht volgt. Om mij te verbazen moet je verdomd goed zijn, en dat ben je!!!
Antwoorden
Michel
11/9/2022 14:18:26
Dank voor het compliment Armand. Ik ben zelf ook iedere week weer verbaasd over hoeveel nieuws er te melden is. En dan filter ik ook nog redelijk wat weg! Er zijn zoveel aspecten die interessant zijn om te volgen.
Antwoorden
Stephan Huizer
14/9/2022 00:30:16
Beste Michel,
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |