In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de Model Y RWD, de vlootbrede stap naar Tesla Vision, gaan de bedieningshendels verdwijnen, FUD en nog veel meer... Versmelting SpaceX en Tesla Dat voor veel mensen Tesla en SpaceX aansprekende bedrijven zijn, is een feit. Wie heeft een SpaceX logo op zijn Tesla? Dat sommige wel heel ver hierin gaan, is ook bekend. Soms zien we wel heel grappige samensmeltingen. Zoals die op onderstaande foto. Twee kinderzitjes in de vorm van SpaceX ruimtepakken geplaatst in een Model X met vleugeldeuren. Hoe cool als kind wil je het hebben? Geen idee of het een hobby project is of dat ze (binnenkort) ergens te koop zijn. Cybertruck plantenbakken Fase 1 van Giga Texas nadert zijn voltooiing. Zonnepanelen op het dak (16.000 heb ik gehoord), wegen geasfalteerd en de groenstroken aangelegd. En natuurlijk plantenbakken. Niet gewone plantenbakken, maar in de vorm van de Cybertruck. Hetzelfde als sommige raampartijen en geluidswallen. De karakteristieke Cybertruck vormen komen overal terug. Oog voor detail. Model Y RWD Nu de stofwolken door de verrassende prijsstelling van de MY RWD verdwenen zijn, tijd om eens wat nader in te zoomen. De relatie is gelegd tussen het eerdere nieuws van de leveringen van Blade batterijen van BYD aan Giga Berlijn en de productiecapaciteit toename op weg naar 5.000 Tesla’s eind 2022. Produceren dicht bij de afzetmarkt, LFP-batterijen en goedkoper produceren door het structureel batterijpakket met de casting zou reden kunnen zijn voor de relatief lage prijs van de Model Y RWD. Een ander scenario is dat Giga Shanghai de Model Y RWD voor Europa gaat produceren en Giga Berlijn zich richt op de AWD-varianten. Of dat men begint met import uit Shanghai en dan later de lokale productie (ook) uit Berlijn. De RWD-versie zoals die nu in China verkocht wordt heeft geen Blade-batterijen, maar cilindrische 2170 LFP batterijen in een niet structureel batterijpakket. Dat de eerste Model Y RWD uit Shanghai komt zou natuurlijk kunnen, maar dan de prijs in Nederland is wel vreemd. De prijzen verschillen behoorlijk over de Europese uni. In Denemarken kost de RWD bijvoorbeeld € 10.000 meer dan hier, in Duitsland bijna € 4.000 meer. De uiteindelijke prijs is natuurlijk allemaal afhankelijk van lokale belastingen en EV-incentives. Of de RWD nu uit Berlijn of China komt maakt qua kwaliteit natuurlijk niets uit. Beide hypermoderne fabrieken met dezelfde standaarden en specificaties. Gewoon een top auto. Zolang Tesla zelf niets naar buiten brengt blijft het speculeren en moeten we nog even geduld hebben om zeker te weten waar de Model Y RWD geproduceerd gaat worden. Elon in Europa Als blijk van waardering aan de Noorse Tesla kopers, als EV-koplopers in Europa, gaf Elon een interview tijdens de Offshore Northern Shore Conference 2022 in Noorwegen. Hij praat over een route naar een duurzame toekomst. Voor de trouwe volgers geen nieuwe informatie, maar altijd goed om het belangrijke onderwerpen te horen herhalen. Om Elon’s aandacht te krijgen, of om de aandacht van de Teslacommunity, maakte Easee een heerlijke videoclip. Ze nodigen hem op de koffie in “Musk City”. Op de deze website meer informatie. Easee is trouwens een Noors bedrijf dat laadpalen maakt. Maar helaas voor hen ging Elon niet naar Musk City, maar naar Giga Berlijn-Brandenburg. Hij liet via t Twitter weten dat hij de hele dag doorgebracht heeft op de werkvloer en gehele productielijn is langsgelopen. Hij bedankte het lokale Tesla-team voor hun enorme vooruitgang. Tesla vision Nieuwe Tesla’s worden niet meer uitgerust met radar. Ook autopilot, met onder meer de adaptieve cruisecontrol, werkt met Tesla Vision. De generaties Tesla’s met wel nog een radar aan boord gaan langzaam ook over op alleen de camera-beelden. Op social media lees ik verhalen dat sommige Tesla-rijders klagen over het onnodig aangaan van de ruitenwissers nadat de upgrade naar Tesla Vision (middels update 2022.24) heeft plaatsgevonden. Het kan zijn dat er vuil zit op het stukje voorruit waar de camera’s achter zitten. Handig om dit stukje glas extra goed schoon te houden. Gaan bedieningshendels verdwijnen? De refresh Model S en X hebben geen bedieningshendels meer achter het stuur. Ook de Semi heeft geen bedieningshendels meer. Vanuit de filosofie dat iedere menselijk input in principe een “error” is, wil Tesla de AI zoveel mogelijk zijn werk laten doen. Dat zien we al een hele tijd bij de ruitenwisser, het automatisch dimmende groot licht en dergelijke. In de S/X ook voor het kiezen van de rijrichting. Uiteraard is er altijd een mogelijkheid om zelf de rijrichting te selecteren, de ruitenwissers aan te zetten, e.d. Maar het uitgangspunt is dat de auto het “zelf” moet kunnen. Dat het nog niet altijd perfect gaat weten we ook. De afgelopen dagen de geruchten dat Tesla nu ook bij de Model 3 en Model Y de bedieningshendels gaat weglaten. Dat impliceert ook een nieuw ontwerp van het stuur met de haptische knoppen. Je moet immers wel nog de richtingaanwijzer kunnen gebruiken als je zelf de auto bestuurt. Voor het ontwerp van het stuur wordt gespeculeerd over de Yoke uit de Model S/X of toch een rond stuur naar een ontwerp zoals in de Semi te zien is. Ik denk eerder dat laatste, een rond stuur, maar dan natuurlijk wel met de haptische knoppen voor bediening van de richtingaanwijzers, ruitenwissers, activatie AP/EAP/FSD en dergelijke. Het zou wel mooi zijn dat bijvoorbeeld de performance versies wel een Yoke stuur voorzien gaan worden, of dat je bij een servicecenter een Yoke kan laten installeren. Het is overigens nog te bezien of de refresh Model S/X voor de Europese markt voorzien gaat wordn van een Yoke. FSD Beta YouTube stroomt vol met indrukwekkende filmpjes met beelden van de nieuwe FSD Beta-release in de VS. Versie 10.69.1 is toch echt wel weer een flinke stap vooruit. Na de komende week hebben de 100.000 FSB-beta testers weer de laatste versie tot hun beschikking. Het is nu wachten op versie 11 met de single-stack. Zullen we die zien voor 20 september als AI-day II gaat plaatsvinden? Elon blijft benoemen dat hij dit jaar een vloot-brede FSD-beta uitrol in de VS realiseren. Hierbij blijft hij ook Europa noemen, mits de wetgever het gaat toestaan. FUD Iedere week opnieuw lees of zie je onzin verhalen over BEV’s in het algemeen of Tesla in het bijzonder. Ook wel FUD genoemd. Fear, uncertainty and doubt. De media leeft tegenwoordig van de reclame inkomsten. Hoe meer clicks op de video of het artikel, hoe beter. Het woord Tesla of Musk in de titel en liefst negatief, garandeert veel verkeer. En dus reclame inkomsten. Soms proberen bedrijven op dezelfde manier aandacht te krijgen. Een leuk voorbeeld zagen we hiervoor met “Muskcity” van Easee. Maar soms zien we ook schandalige voorbeelden. Zo zouden sommige Tesla bezitters in Noorwegen in hongerstaking gegaan zijn om de aandacht van Elon te trekken tijdens zijn bezoek aan Noorwegen. Ze eisen dat ze gehoord worden en dat een panelgap, een krakende draagarm, phantom braking, e.d. opgelost worden. Voor dit soort dingen ga je natuurlijk niet in een hongerstaking. Het bleek een reclamestunt te zijn van een bedrijf dat juridische claims namens klanten bij leveranciers legt en dan een deel van opbrengst hiervan willen hebben. Deze week kreeg onderstaande video van Axa verzekeringen veel media aandacht. Ze laten een oudere Model S over de kop gaan (voortgetrokken door een Model X) en in brand vliegen. Laat dit nu net twee dingen zijn die bij een BEV en zeker bij Tesla, bijna nooit voorkomen. Het bleek allemaal opgezet te zijn. De auto had zelfs geen batterijpakket aan boord. En de “ontploffing” en brand was een soort vuurwerk. In allerijl hebben ze hun excuses aangeboden toen ze zagen dat ze klanten aan het verliezen waren. Waarom zou je bij zo’n maatschappij je BEV of überhaupt iets willen verzekeren? Cleanerwatt Een interessant YouTube-kanaal met regelmatig informatieve video's is Cleanerwatt. In onderstaande video heeft hij over updates aan de de productie van 4680 batterijen (nieuwe machines) en een nieuwe generatie van de 4680. Wil je alles weten over de 4680, dan is het de moeite waard om te bekijken. Tesla vacatures
De Tesla-vacature-sites worden niet alleen in de gaten gehouden door mensen die interesse hebben om te gaan werken bij Tesla, maar om te zien of er nieuwe ontwikkeling te ontdekken zijn. Zo werd deze week een vacature gespot van een HR-recruiter met veel ervaringen om grote groepen mensen te vinden. Deze vacature was in Quebec, Canada. Dat zou een aanwijzing kunnen zijn dat Elon kiest voor Canada als locatie voor een nieuwe Giga. Ook staan er vacature online waarin servicetechnici gezocht worden voor de Tesla Semi. Dat zou er op duiden dat de marktintroductie van de Semi binnenkort van start gaat. Tesla werft niet alleen personeel op de arbeidsmarkt of biedt werkelozen een baan, maar levert ook een bijdrage aan het opleiden van jongeren door stageplaatsen aan te bieden Tesla. Giga Berlijn biedt inmiddels aan 120 jongeren een stageplaats aan. Zullen ongetwijfeld gewilde stageplaatsen zijn.
2 Opmerkingen
Chris
3/9/2022 20:40:19
Een 2170 LFP bestaat niet zo ver ik dat weet. CATL levert prismatic LFP batterijen aan Tesla. Vrij grote cellen van 183Ah. Deze worden zowel in de 3 SR+ als de Y RWD toegepast.
Antwoorden
Michel
4/9/2022 09:26:19
Dank voor de reactie Chris, je hebt gelijk. Ik heb het aangepast.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |