In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor Chuck Cook’s left turn, mogelijk een nieuwe Model Y variant vanuit Berlijn, signaal bandenspanning, efficiency EV vs ICE, fly-over de Giga's en nog veel meer…. Energieverbruik Als het over BEV gaat, wordt er vaak gesproken over energieverbruik. Uiteraard om kilometers te maken, maar ook de energie welke verloren gaat bij het laden of op gaat aan verwarmen, koelen, e.d. Bij een verbrandingsmotor is het helemaal niet gebruikelijk om te kijken naar het energie-verlies. Als je dit artikel leest van Yale Climate Connections, dan weet je ook meteen waarom. Onderstaande plaatjes zeggen genoeg! Interessant om het artikel eens door te lezen. FSD 10.69! FSD Beta gebruikers in de VS zitten niet meer te wachten op de release van FSD Beta 10.13, maar op 10.69! Een grapje welke ontstond tijdens de aandeelhoudersvergadering. Elon moest zelf ook wel lachen met de steeds opschuivende release-datum van deze versie. De nieuwe releasedatum is nu 20 augustus. Afwachten of deze datum wel gehaald wordt! Hij gaf aan dat ze letterlijk een groot real world AI probleem opgelost hebben bij deze release. Een belangrijke graadmeter is of het onbeschermd links afslaan nu goed gaat. Een dergelijk manoeuvre is inmiddels een “Chuck Cook left turn” gaan heten. Hiermee doelend op een YouTuber die deze bocht altijd filmt bij nieuwe FSD-releases om de progressie te zien. Bij 10.69 zou FSD deze bocht in principe probleemloos moeten kunnen nemen. In onderstaande video wordt een Tesla Beta-tester gevolgd! Waarschijnlijk doelt Elon op de programmering van de software en de specifieke training van neurale netwerken welke nodig zijn om dit complex probleem op te lossen: drie rijbanen van links en drie rijbanen van rechts, met een middenberm, welke ook gebruikt wordt voor de rijbaan van rechts om links af te slaan! Van alle voertuigen in alle banen, ook al zijn sommige auto’s tijdelijk uit het zicht (geblokt door een ander voertuig), moet actief het pad berekend en gemonitord worden. En natuurlijk berekend worden wanneer het veilig is om over te steken. Eventueel met een stop halverwege. En dan ook nog op een manier dat de inzittenden van zowel de Tesla als de andere auto’s dit ook als veilig en comfortabel ervaren. "Bij twijfel, niet gaan" hebben wij geleerd! Vraagt dus om fijn afstelling van de vele parameters en heel veel oefenen! Mega Nikkeldeal Tesla zou bezig zijn met een nikkeldeal met een Indonesisch bedrijf. De waarde van het contract zou $ 5 miljard zijn. Grofweg gaat het dan over 250-ton nikkel. Dit is weer goed voor ongeveer 5 miljoen voertuigen of een equivalent aan energie-producten. Als het allemaal klopt, een megadeal! Past in het beeld van wat Elon zegt over de inhoud van Masterplan III. Ik verwacht dat hij dit plan pas presenteert als ook duidelijk is welke aandeel Tesla zelf neemt in wat nodig is om de transitie naar een volledige elektrificering van onze mobiliteit en energiebehoefte. Nieuwe airbag voor MIC Model Y Na de upgrade van de fabriek worden nu ook alle varianten van de Model Y uit China voorzien van een airbag in de rechterkant van de bestuurdersstoel. Deze zit dus tussen de bestuurder en de bijrijder in! De Model Y uit Berlijn heeft deze airbag ook al. Kans is groot dat onderstaande Tesla's uit Shanghai welke klaar staan voor transport, uitgerust zijn met deze nieuwe airbag. Bandenspanning Bij “extreme” temperatuurschommelingen, zoals de afgelopen week de hitte op door de felle zon, of dadelijk in oktober bij de eerste nachtvorst, verschijnt de melding op het scherm dat de bandenspanning niet goed is. Vaak omdat een band net onder de referentiewaarde zit. Even alle banden weer op juiste bandenspanning brengen is dan het devies. Goed om te realiseren dat er veel auto’s rondrijden die niet zo’n signaal geven (alleen een leeglopende band) en er dus heel wat auto’s rondrijden met een foutieve bandspanning. Een hoger verbruik en/of meer slijtage tot gevolg. Alle antwoorden op vragen over bandenspanning is te vinden op deze pagina van Tesla360.nl. Ook een interessante website voor Tesla-eigenaren! Nieuwe MIG Model Y variant onderweg? De geruchten gaan dat BYD een zogenaamde Blade batterij gaat leveren aan Giga Berlin. Het is een LFP in een structureel batterijpakket. Blade is een andere vormfactor dan de cilindrische vorm welke tot nu toe in Tesla’s te vinden zijn. Het zou om een 55 kWh pakket gaan, goed voor een rijbereik 440 km in een Model Y. Inmiddels zou er ook al een Europese-typegoedkeuring van de RDW zijn. Al eerder maakte The Limiting Factor een video over de BYD batterij. Het is allemaal speculatie, maar gelet op de capaciteit van de batterij zou het moeten gaan om een Standaard Range versie met achterwielaandrijving, ofwel de Model Y RWD. Als de geruchten waarheid blijken te zijn, dan is dit natuurlijk goed nieuws. Misschien zien we binnenkort de Model Y RWD uit Berlijn in de Tesla-configurator verschijnen. Ik verwacht dan een prijs van ongeveer € 56.000. Leveringen vanaf begin september? Dat zou weer passen bij de onderstaande geruchten. Meer personeel voor Giga Berlijn Tesla heeft wederom enkele honderden medewerkers aangenomen. Deze worden getraind en eind augustus moet dan voldoende personeel aanwezig zijn om volledig in twee-shifts te werken. De productie blijft verder omhoog gaan, op naar 5000 auto’s per week tegen het einde van het jaar. Als het goed is, is niet alleen de Model Y Performance, maar ook met de Model Y Long Range en volgens de laatste geruchten ook met een Model Y RWD. In het laatste kwartaal zou dan verder opgeschaald worden naar een 3 shift-systeem. Hopelijk gaan we voor die tijd in ieder geval ook leveringen zien met het witte interieur en de nieuwe lakkleuren. De bouwactiviteiten in Giga Berlijn blijven onverminderd doorgaan. Het gebouw waar de batterij productie moet gaan plaatsvinden wordt volop van apparatuur voorzien. Ze zijn druk aan het asfalteren, want de output aan Model Y’s gaat nu rap omhoog. Onderstaand een recente fly-over. Fly-overs Zoals bekend worden we periodiek voorzien van fly-overs boven alle Giga’s. Het aantal bouwactiviteiten is absurd op alle locaties. In Fremont is het echt passen en meten. Toch hebben ze nog een plekje gevonden om nog niets bouwen. Benieuwd wat ze hier gaan realiseren. Het hele terrein maakt op mij een erg rommelige indruk. Logistiek gezien ook inefficiënt. Maar dat heeft Elon zelf ook al eens gezegd. Het terrein van Giga Shanghai is inmiddels propvol gebouwd. Maar dat maakt wel een opgeruimde en goed georganiseerde indruk. Als je goed kijkt bij de fly-overs van Berlijn, en zeker de fly-over vanuit een vliegtuig, zie je dat het gebouw waar de batterijen gemaakt gaan worden een hoek heeft welke schuin afloopt. Hetzelfde als enkele hoeken van het hoofdgebouw. Deze lijn moet je denkbeeldig doortrekken, dan weet je wat ze er nog allemaal tussenin gaan bouwen bij verdere uitbreidingen (zie bijv. 03:50 bij onderstaande video) Deze week ook weer een fly-over bij Giga Texas. Wel heel interessant aangezien we naar binnen kunnen kijken. Op de 1e en 3e verdieping wordt geproduceerd en in de tussenliggende 2e verdieping zijn kantoren en het restaurant gevestigd. Het hoofdkantoor van Tesla is inmiddels verplaatst naar Giga Texas. 800 km rijbereik Elon liet via twitter weten dat de levering van de Semi met 800 km rijbereik nog dit jaar gaat beginnen (in de VS). Laten we hopen dat het nu eindelijk gaat gebeuren, want de Semi gaat de transportwereld echt op zijn kop zetten met zijn lage kosten per kilometer. Helaas is nog niet bekend waar de Semi nu gemaakt gaat worden. Eerst zou er sprake zijn van beperkte productie in Nevada. Maar mogelijk komen de eerste Semi’s “gewoon” uit Giga Texas. We weten ook nog niet wat de productiecapaciteit voor de Semi gaat zijn. Nog heel even geduld. In dezelfde tweet had Elon het niet alleen over een Semi met een rijbereik van 800 kilometer, maar ook over een Cybertruck met hetzelfde rijbereik. Van deze versie wordt de levering het volgend jaar verwacht (in de VS). Negatieve publiciteit Deze week (wederom) negatieve berichten over de vermeende onveiligheid van FSD Beta. Het systeem zou niet stoppen voor een kind dat voor de auto staat! Een test vastgelegd op video “bewijst” het. Dat inmiddels 100.000 FDS-beta gebruikers meer dan 50 miljoen kilometers hebben gereden en dat er nog geen dode of gewonde gevallen is, wordt buiten beschouwing gelaten. Dan O’Dowd heeft een paar maanden geleden ook al eens met een pagina grote advertentie geprobeerd FSD in een kwaad daglicht te zetten. O’Dowd is CEO van Green Hills software, een bedrijf dat zelf IT-systemen maakt voor de auto industrie. Waarschijnlijk zijn ze out-of-business bij een legalisatie van FSD. Ook voormalig presidentskandidaat Ralph Nadar brengt naar buiten dat hij FSD-beta onverantwoordelijk vindt en dat de NHTSA het moet stoppen. Eigenlijk heel vreemd uit de mond van iemand die bekend is geworden met zijn boek Unsafe at Any Speed (1965) en destijds de auto-industrie opriep om airbags, ABS en autogordels te gaan gebruiken. FSD gaat, als het werkt zoals Elon het voor ogen heeft, miljoenen doden en zwaargewonden per jaar schelen. Zelfs in deze Beta-fase zorgt FSD en Autopilot nu al voor aantoonbaar minder verkeersslachtoffers. Natuurlijk veel discussie en controversie in de Tesla-community. Ook wederom een oproep aan Elon om nu toch echt een PR afdeling aan het werk te zetten. Niet Tesla-volgers hebben geen idee wat er allemaal aan het veranderen is op het gebied van mobiliteit. Ze worden alleen maar gevoed door de negatieve verhalen in de media. Tesla hoeft geen reclame te gaan maken, maar wel de media gaan voorzien van objectieve data en onderbouwingen. Want nu neemt de media klakkeloos over wat figuren als O’Dowd en Nadar naar buiten brengen. Munro heeft de 4680 batterij eindelijk in handen Het heeft een tijdje geduurd, maar nu is het eindelijk gelukt. Munro heeft het structurele batterijpakket van de Model Y uit Giga Texas nagenoeg uit elkaar. Al eerder zagen we hoeveel moeite ze hadden om het top paneel los te krijgen. En toen bleek dat de batterijen ingepakt zitten in een foam. Met droogijs is deze uiteindelijk verwijderd. Ook de batterijen zelf blijken nog eens goed aan elkaar vast te zitten. Niet voor niets een structureel batterijpakket! Een leuk detail: er zitten 69 batterijen samen in een patroon. Model 3 Long Range even niet meer te bestellen (in de VS)
Tesla heeft in de VS de Model 3 LR uit de configurator gehaald. De wachttijden zijn te lang. Zeker nu gisteren in de VS het plan is aangenomen om onder meer het kopen van BEV te stimuleren met een aankooppremie. Elon liet via Twitter weten dat, zodra ze de productiecapaciteit voor de Model 3 verhoogd hebben en hiermee de vraag en het aanbod weer meer in balans is, ze de orderpagina weer open zetten. De verwachting is dat we dit soort acties ook in andere markten gaan zien. Grootste probleem van Tesla is dat de productie (ook al groeit deze met meer dan 50% per jaar) de vraag niet kan bijhouden.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |