In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor nieuwtjes uit de aandeelhoudersvergadering, de Model S en Model X eindelijk naar Europa, afbeeldingen van Tesla-klanten gaan de ruimte in, afkoelen bij een Supercharger, laden bij Wall Connectors gaat openbaar en nog veel meer.... Foto’s eindelijk de ruimte in Tesla heeft tot 2021 een hele slimme strategie gevolgd, zeker in de VS, om Tesla-kopers in te zetten in het overtuigen van potentiële EV-rijders de keuze op Tesla te laten vallen. Een belangrijk onderdeel van deze aanpak was het referral programma. Het ging om velgensets, wall connectors, gratis laadtegoeden en zelfs Roadsters werden weggeven. Vele YouTubers en andere content creators hebben ervan geprofiteerd. Inmiddels is het referral programma op voertuigen gestopt. Maar er zijn nog twee beloftes welke nog ingevuld moesten worden. De levering van de Roadster en de belofte om een foto naar keuze de ruimte in te schieten. De Roadster moet nog even wachten, maar de fotocollage met foto’s van referral-houders is op 4 augustus door SpaceX de ruimte in geschoten. De (onderstaande) collage laat een afbeelding zien van Elon’s Roadster met Starman aan boord. Deze Tesla is als proeflading gelanceerd door de Falcon Heavy-racket op 6 februari 2018 en draaide inmiddels bijna 3.000 rondjes om de zon. Je kan Starman op deze website volgen! Model S en X Plaid op weg naar Europa Er was wat verwarring deze week. Even leek het erop dat de eerste Model S reservatiehouders een leveringsdatum in hun account hadden gekregen. Maar toen bleek het om een software test te gaan. Maar het was natuurlijk wel een teken dat er hard gewerkt wordt aan het voorbereiden van het uitleveren van de eerste Model S Plaid in Q4 van 2022 in Europa. En die bevestiging kwam een dag later. Bijna 2 jaar na de leveringen van de laatste Model S/X is het dan zover. De reservatiehouders kregen een tijdsperiode waarin ze de levering van hun Plaid kunnen verwachten: in Q4 gaan de eersten hun bestelling ontvangen. De Model S Plaid is ook weer te bestellen voor € 139.990. Natuurlijk een forse prijs voor een auto, maar in vergelijking met een Porsche Taycan nog steeds een koopje. En als je op basis van de specs een vergelijking maakt met een Bugatti Chiron kost de Plaid bijna hetzelfde als de onderhoudskosten aan een Bugatti, maar ben je wel sneller weg bij het stoplicht dan een Chiron! Ook de Model X Plaid gaat in Europa geleverd worden en is ook weer te bestellen. Hij kost 4.000 meer dan de S. Zowel de Model S als de X kan achteraf voorzien worden van een trekhaak, goed voor 1.600 kg resp. 2.200 kg. Het zal niet lang meer duren voordat ook de Long Range leveringen van de S/X gepland gaan worden en de bestelpagina weer open gaat. Leveringen vanaf Q1? Het is nog even wachten op de prijzen, maar ook deze zullen hoger liggen dat de prijzen waar hij een tijd geleden voor te bestellen is geweest. Ik verwacht net onder de € 110.000. Betaalmogelijkheid bij destination chargers De derde generatie van de Wall Connector (€ 500) beschikt over wifi. Hierdoor ontstaan niet alleen een mogelijkheden voor loadbalancing tussen de laadstations, maar ook een optie om de laadpalen op te nemen in het eco-systeem van Tesla. Hotels, restaurants, en andere commerciële gelegenheden of een VVE van een appartementencomplex kunnen dan Wall Connectors installeren en de laadkosten verrekenen met hun klanten tegen een eigen tariefplan. Vooralsnog ziet het er naar uit dat er minimaal 6 laadpunten nodig zijn om mee te kunnen doen. De software integratie zit aan de “achterkant”. De gebruiker heeft hierdoor hetzelfde gemak als bij een Supercharger. Geen betaalpassen, druppels of verschillende apps. Inpluggen, qr-code scannen met de Tesla-app en klaar. En Tesla verrekend met de consument zoals met de laadkosten bij de supercharger en rekent af met de exploitant. En nu de Tesla infrastructuur ook geopend wordt voor niet-Tesla’s kan natuurlijk iedereen laden bij de Superchargers en de Destination Chargers. Het netwerk wordt alsmaar groter. Tijdens de aandeelhoudersvergadering omarmde Elon zelfs het idee dat je voorstellen moeten kunnen doen voor een SuC locatie waar dan op gestemd kan worden. Een plons bij de Supercharger Op deze plaats is de Superchargerlocatie Hilden in Duitsland al vaker voorbij gekomen. Het is een mooi voorbeeld hoe laadinfrastructuur op drukke knooppunten van snelwegen er uit moet gaan zien. Tesla en Fastned onder 1 dak! Bij elkaar meer dan 50 laadpunten met snelheden tot 250 kW. Het dak is voorzien van zonnepanelen. En natuurlijk wordt ook aan de inwendige mens gedacht en zijn er sanitaire voorzieningen. Speciaal voor deze warme zomer is er een zwembad in een container bijgeplaatst. Grappig om de zien hoe ook een dergelijk voorziening in de software geïntegreerd zit. De veiligheidsmelding staan keurig op het scherm in de auto. Het zwembad staat er de hele maand augustus. Veel tijd om de zwemmen is er niet, met de V3 chargers ben je zo weer onderweg! Een oplossing voor niet bestaand probleem? Tesla kent geen uitgebreide lijst met opties en accessoires. Ze zijn gewoon rijk uitgevoerd en wil je toch iets extra’s dan zijn er aftermarket aanbieders met een ruim aanbod. Soms zijn er van die producten waarvan je je afvraagt voor welke probleem het een oplossing is? Bijvoorbeeld de onderstaande rolhoes voor het panoramadak. Maar goed, voor ieder wat wils… en het ziet wel degelijk uit. Aandeelhoudersvergadering Afgelopen donderdag was de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Belangrijkste wapenfeit uit het officiële gedeelte van de bijeenkomst was misschien wel dat het voorstel om de randvoorwaarden in te vullen zodat een 3-1 split mogelijk wordt, werd aangenomen. Alle aandeelhouders krijgen voor ieder aandeel in bezit op 17 augustus, op 24 augustus na beurssluiting per aandeel twee dividend-aandelen. Een 3 voor 1 split dus. Bij de meeste brokers is binnen een paar dagen de aanpassing ook wel feitelijk doorgevoerd en staan de juiste aantallen in het portefeuille-overzicht. De totale waarde van Tesla portefeuille verandert door de split natuurlijk niet. Elon heeft aansluitend aan het formele gedeelte van de vergadering een presentatie gegeven. Hij zag er opvallend fit uit en had goede zin. Zoals bijna altijd als Elon ons een update geeft, duurt het even voordat het “inzinkt” wat hij heeft gezegd. Gelukkig zijn er veel YouTubers die hun duiding geven en hebben de Wall Street analisten een tijdje nodig om hun modellen aan te passen. Hieronder de belangrijkste take-aways van Elon’s presentatie:
Hieronder zijn de highlights van presentatie van Elon te vinden, gemaakt door Tesla Daily. Mijn review "ergernis" Hierboven staat een review van de Model S Plaid. Altijd leuk om te zien! Maar zoals bijna altijd bij een review van een Tesla wordt ook hier weer een relatie gelegd tussen de prijs, de bouwkwaliteit en de gebruikte materialen ten opzichte van de Duitse premium merken. Daarnaast gaat het bij een review van een Model 3/Y altijd over het ontbreken van een schermpje achter het stuur en bij de Model S/X over het ontbreken van de bedieningshendels aan het stuur. Helaas nooit het verhaal erbij waarom dat is, maar gewoon de conclusies dat het niet goed is! Een dashboard moet nu eenmaal vol zitten met knoppen, schermen en verchroomde luchtroosters. Dat de kwaliteit altijd beter kan, bij alle merken, is een feit. Maar het is wel heel oud denken als je het mij vraagt, Een stukje verchroomd plastic in een zacht kunststof dashboard dat je doet laten geloven dat je kwaliteit hebt gekocht of een naad tussen twee plaatdelen die symbolisch moet zijn voor de onderhuidse bouwkwaliteit is je wel erg laten meesleuren door de marketingafdeling! Maar iets wat er in 20-30 jaar feilloos is ingeslepen, gaat er niet zomaar uit. Verreweg de meeste Teslarijders waarderen juist al die dingen welke in de reviews bijna nooit aandacht krijgen! Kwaliteit zit in mijn optiek dan ook veel meer in wat Tesla met hun ultieme soft- en hardware integratie doet en wat dit bijvoorbeeld voor de veiligheid kan betekenen. Er is geen enkel merk dat op basis van data uit daadwerkelijke ongelukken met hun modellen, continu aanpassingen doet. Ook bij auto's die al verkocht zijn (via over-the-air updates). Een Tesla trekt je gordels strak en laat de airbags precies getimed opblazen als de AI heeft geanalyseerd dat een crash onvermijdelijk is. De kans op blijvend letsel of overlijden na een crash is in een Tesla aantoonbaar lager dan bij andere merken! In de presentatie na de aandeelhoudersvergadering liet Elon een afbeelding zien met crashdata. Tesla is het enige merk dat al deze gegevens heeft van hun voertuigen en hier ook direct iets mee doet: data driven safety! Elon heeft weer een interview gegeven, dit keer met Full Send Podcast. In een drie uur durende interview gaat Elon in op een breed scala aan onderwerpen. Waaronder buitenaardse wezens, het interplanetair maken van de mensheid, over zijn jeugd, e.d. Maar natuurlijk praat hij ook over de Cybertruck, Neuralink, SpaceX. The Boring Company, e.d. Batterijdetails Wil je alles weten over de batterijtechnologie van Tesla? Dan is YouTube-kanaal The Limiting Factor een kanaal om te volgen. Regelmatig in “blik op de week” aandacht voor nieuwtjes welke Jordan Giesige presenteert over batterijen. In onderstaande aflevering doet hij verslag van wat hem is opgevallen tijdens de Q2-earningscall.
3 Comments
André Verreet
6/8/2022 14:12:02
Hallo Michel,
Reply
Stephan Huizer
6/8/2022 23:04:39
De laatste drie weken krijg ik steeds een foutmelding op jouw website, het lijkt erop dat er iets niet goed staat ingesteld. De website wordt dan zwart en geeft aan: er heeft zich herhaaldelijk een probleem voorgedaan op betreffende url
Reply
Clement Van Dinter
8/8/2022 22:53:22
Ik moet Stephan Huizer bijtreden bij zijn opmerking over de website. Bij consultatie via mijn iPhone heb ik dezelfde problemen en dezelfde foutmelding, op mijn MacBook is er echter geen probleem..
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |