In deze blik op de week aandacht voor de Q2-earningscall, een nieuwe software-update, een creatieve rockband en natuurlijk nog veel meer... Compensatie voor sommige Model S eigenaren Tesla heeft bij 1.743 Model S modellen via een software-update tijdelijk de capaciteit van de batterij verlaagd. Dit om schade/degradatie aan het batterijpakket te voorkomen. Maar hiermee leveren ze dus niet wat ze beloven bij de verkoop. Al vaker gelezen over de frustratie van eigenaren hierover. Nu is Tesla akkoord gegaan met een schikking. Gedupeerden krijgen $ 625. Mooie reactie van Elon. Had misschien alleen wat sneller erkend en afgehandeld mogen worden! Klik op de onderstaande afbeelding of hier voor de link naar het Yahoo artikel. Creatieve rockband De band SIR PRYCΞ is wel heel creatief geweest. Ze hebben hun lied “Rush” gespeeld voor in het wild geparkeerde Tesla’s. De sentry-camera’s hebben dit opgenomen. Ze lieten een briefje achter op de auto met het verzoek de opgenomen beelden naar ze terug te sturen. Het resultaat is in onderstaande muziekclip tezien. Erg creatief idee, gaaf uitgevoerd en ook nog een lekkere song! Car Wash Mode In software-update 2021.24 zitten naast bugfixed ook (eindelijk) weer eens nieuwe functionaliteiten, zoals Disney+. Een leuke is “Car Wash Mode”. Deze sluit alle ramen, vergrendelt de oplaadpoort en deactiveert ook de ruitenwissers, stopt sentry mode, voorkomt het vergrendelen van de deuren bij het weglopen en zet de parkeersensoren uit. 12V accu De vernieuwde Model S en X zijn voorzien van de nieuwe Li-ion 12V accu voor alles wat niets met aandrijving te maken heeft. Deze 12v accu gaat lang mee en wordt opgeladen vanuit het batterijpakket voor de aandrijving. Alle nieuwe modellen zullen er uiteindelijk wel mee uitgerust worden. Op twitter de vraag of ook de huidige Model 3 en Y bij een vervanging van de huidige loodzuur-accu een Li-ion accu kan krijgen. Elon gaf dat ze het gaan proberen, omdat ze niet willen verdienen aan service nadat de auto is afgeleverd. De beste service is geen service! Earnings Call Q2 Ieder kwartaal rapporteert een beursgenoteerd bedrijf zijn resultaten aan zijn aandeel- en toezichthouders. Tesla heeft dat afgelopen maandag na sluiting van de beurs gedaan. De cijfers worden op deze speciale tesla-website voor investeerders gepubliceerd. Later op de avond is er dan een toelichting op deze cijfers door de bestuurders van het bedrijf en is er een mogelijkheid tot het stellen van vragen door investeerders.. Tot nu toe was Elon hier altijd bij. Maar hij heeft nu laten weten niet meer standaard bij iedere Earningscall aanwezig te zijn. In mijn optiek een goede ontwikkeling dat Elon voor dit soort zaken anderen meer in positie brengt. Tesla presenteerde indrukwekkende cijfers. De grote sceptici schermen altijd met het feit dat ze alleen winst maken door de inkomsten uit de CO2-emissierechten van andere OEM’s. Nu hebben ze laten zien dat ze ook zonder deze inkomsten winst kunnen maken. En wat misschien nog wel belangrijker is, is dat ze ondanks de wereldwijde chiptekorten en logistieke problemen door COVID, toch blijven groeien! De fundamenten van Tesla zijn ijzersterk. Elon liet weten dat ze in 2022 het dubbele aantal batterijen geleverd gaan krijgen van hun toeleveranciers. Hier bovenop komt nog hun eigen 4680 batterij-productie. Een verdubbeling van de productie in 2022 is zomaar mogelijk. En alles van batterijen wat niet in auto's gaat, vindt een plekje in Tesla-Energy producten. De mega-pack is al uitverkocht voor 2022 en de vraag naar Powerwalls is zo groot, dat alles wat ze kunnen maken verkocht gaat worden. De enige rem is nog het tekort aan chips. Maar dat is natuurlijk tijdelijk. Zoals gebruikelijk maakte Steven van het kanaal Solving The Money Problem meerdere vlogs over de earningscall! Model S/3/X/Y Wat Q2 heel duidelijk maakt is dat Tesla alleen al op de verkoop van de Model 3 en Model Y zeer winstgevend is. In Q2 zat immers nauwelijks verkoop van de nieuwe Model S en Model X. De vraag naar alle modellen en uitvoeringen is echter enorm. Een nog te bestellen Long Range Model S krijg je in de VS bijvoorbeeld pas in Q1 2022 geleverd. Een Plaid krijg je al in september of oktober. Maar daar zit voor Tesla een hoge marge op. De prijs is immers recent nog met $10.000 verhoogd. Een Model 3 SR/LR is ook pas in Q4 in de VS leverbaar. Een long range Model Y staat ook al op november. In NL is een SR en Performance nog in Q3 te verkrijgen een long range pas in november. In september wel de eerste Model Y's in Europa voor mensen met een pre-order! Zaterdag 31 juli is/was de Model Y bij de Tesla Store in Amsterdam live te bewonderen. Cybertruck Elon gaf tijdens de toelichting op de cijfers aan dat ze dit jaar nog een beta-productie van de Cybertruck verwachten en vanaf 2022 de opstart van de massaproductie. Eerder waren de geruchten dat de Cybertruck eerder dan de Model Y in Giga Texas geproduceerd zou gaan worden. Maar Elon bevestigde nu dat dit niet het geval. Eerst de Model Y up-and-running en dan de Cybertruck. Sowieso is de verwachting dat het opvoeren van de productie van de Cybertruck trager gaat verlopen. Er worden zoveel nieuwe technieken toegepast. Zou me niets verbazen als we pas eind Q2 een wat serieuzere productie-aantallen gaan zien. Speculatie op social media deze week over onderstaande foto. Zijn het bodypanels van de Cybertruck? Model Y Berlijn/Texas Zowel vanuit Giga Berlijn als vanuit Giga Texas wordt een eerste productie van de Model Y nog in 2021 verwacht. Massaproductie in 2022. Het gaat dan over een Model Y versie met een casting van de voor- en achterkant en daar tussenin het structurele batterijpakket. Ze gaan uit van de 4680 batterij. Maar er is ook een back-up plan met 2170 batterijen. In onderstaande vlog van Cleanerwatt een uitleg. 4680 batterij Tijdens de presentatie op Batteryday in 2020 gaf Elon en Drew aan dat ze ongeveer 12-18 maanden afzaten van een massaproductie. Tijdens de Q2 Earningscall werd bevestigd dat ze nog steeds op dit tijdspad zitten. Het testen en valideren van de kwaliteit van de batterijen is afgerond. Ook de (interne) crashtests van de 4680 in het structureel batterijpakket zijn afgerond. Ze zijn bezig met de laatste stappen om ook het productieproces voor massa-productie op orde te hebben. In onderstaande vlog meer duiding over wat gezegd is over de 4680 batterij productie. Tesla Semi Recent waren er ook de geruchten dat productie van de Semi nu aanstaande is. Maar tijdens de earningscall gaf Elon aan dat de Semi-productie verschoven wordt naar 2022. Mogelijk zien we toch een aantal pre-productie modellen in 2021 maar opschaling tot massaproductie helaas pas in 2022. Tesla AI-dag Een paar weken geleden gaf Andrej Karpathy een lezing over hoe Tesla Vision en Tesla AI samen komen in de aanpak op weg naar Full Self Driving. Hij liet doen ook delen van een supercomputer zien. Elon twitter dat hij een Tesla AI-dag gaat organiseren. De datum is nu bekend. Het wordt 19 augustus a.s. Hoofddoel is om toptalent te verleiden om naar Tesla te komen omdat ze daar met de absolute top (zowel qua mensen als qua apparatuur) kunnen werken. Het zal ongetwijfeld een indrukwekkend verhaal worden. Waarschijnlijk zal het potentieel moeilijk te bevatten zijn. Elon zal ook nog wel eens waarschuwen voor het gevaar van AI en oproepen om tot een toezichthouder te komen. Nog één keer... De afgelopen weken al heel wat filmpjes geplaatst over de Model S Plaid. Het blijft indrukwekkend en natuurlijk wordt de Plaid tegen allerlei supercars in de sprint gezet. Een erg leuk filmpje, vanwege de reacties van de inzittenden, is de onderstaande. Het zijn jongens die echt gewend zijn aan het rijden in supercars! Hun reacties zegt alles. FSD Beta 9.1 Na 3 weken FSD Beta 9.0 is de eerste update uit, versie 9.1 Het meest belangrijke is dat deze update een idee geeft van hoe snel de neurale netwerken in 3 weken kunnen leren, op basis van data van circa 2.000 gebruikers. De vlogs met FSD 9.1 beelden zullen de komende dagen in grote getalen te zien zijn.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |