In deze blik op de week aandacht voor wederom een prijsstijging, de Model S wordt even niet uitgeleverd, Tesla Energy laat de toekomst zien, verdere uitrol Autoshift, FSD volgens Consumer Report, het Superchargernetwerk wordt opengesteld en nog veel meer...
Superchargers open voor iedereen? Een onderwerp dat de laatste tijd veel aandacht krijgt is het openstellen van het Supercharger netwerk voor andere EV’s dan Tesla. Leek het eerst te gaan over een enkele locatie in de VS en Scandinavië, liet Elon deze week weten dat uiteindelijk alles opengaat voor andere EV’s. Dat “uiteindelijk” en “andere EV’s” geeft natuurlijk ruimte voor nadere invulling. Dat “uiteindelijk” zegt iets over de tijd en omvang. Dat voor het einde van het jaar de eerste SuC zijn opengesteld is duidelijk. Maar in welke landen, of dit alle SuC-locaties betreft en of het per locatie alle Stalls of slechts een beperkt aantal, is nog allemaal onduidelijk. Alle landen, alle SuC’s en alle stalls voor het einde van het jaar zal zeker niet aan de orde zijn. Ook “andere EV’s” laat heel ruimte voor interpretatie. Gaan ze exclusieve deals sluiten met bepaalde merken en krijgen die dan de vereiste hard- en software in de auto? Of wordt het geen licentie-model met OEM’s maar aparte individuele overeenkomsten/abonnementen met consumenten. In Europa heeft Tesla gekozen voor de CCS standaard. In de VS hebben ze hun eigen connector-standaard. In de VS is er adapter nodig om anderen toegang te geven. Bovendien is er een app nodig, want de Stall zelf heeft geen scherm om input te geven of om een betaling af te handelen. In Europa is qua hardware niets nodig, maar natuurlijk wel een app om de verbinding vrij te geven en af te rekenen. Op social media volop discussie of Tesla hiermee een unique selling point gaat weggeven. Tesla gaat niets weggeven. De komende jaren blijven ze het voordeel hebben van de verticale integratie. De SuC locaties en bezetting zet netjes geïntegreerd in de auto. Dat gaan anderen voorlopig niet hebben en ook de tarieven bij Tesla zijn uiterst gunstig. Voor TSLA-aandeelhouders is het interessant, wat een nieuwe inkomstenbron wordt aangeboord. De investeringen zijn al gedaan, dus het extra omzet op bestaande infrastructuur. En als het een licentie model wordt waarbij zo ook de hard- en software in licentie gaan leveren wordt het nog interessanter. Dan staat voor de toekomst ook de deur open voor het leveren van batterypacks en aandrijflijnen aan andere OEM's. Ik verwacht niet dat het gedoseerd toelaten op het SuC-netwerk impact gaat hebben op de wachttijden. Die zijn er nu al nauwelijks, op een uitzonderlijke dag en locatie na. Tesla is hun netwerk steeds fijnmaziger aan het maken. Met de nieuwe deals wordt naar verwachting het netwerk waar je Tesla’s kunt laden bovendien alleen maar groter. Een leuke uitdaging wordt nog de lengte van de laadkabel. Zoals we weten is deze precies op maat voor de positie van de laadporten in onze Tesla’s. Het aansluiten met een eigen laadkabel is niet mogelijk. Maar mogelijk gaat een adapter hierin voorzien. Prijsverhoging en motoren te kort En weer voert Tesla een prijswijziging door. Nu is in de VS de prijs van de dualmotor Model 3 en Model Y met $ 1.000 verhoogd. Tesla schijnt een tekort te hebben aan motoren. Waarschijnlijk door het wereldwijde chiptekort. Mogelijk is dat ook de reden waarom ze standaard range versies (slechts één motor) interessanter te maken door de dualmotor varianten duurder te maken of zelfs voorlopig te schrappen. Zoals al eerder gesteld zijn ze met model-varianten, prijzen, afzetmarkten en dergelijke aan het goochelen om ondanks de tekorten de productie te maximaliseren en de leveringen te optimaliseren. Autoshift voor FSD kopers AutoShift van de Model S/X komt ook naar de Model 3 en Model Y. Auto Shift is de functionaliteit waarbij de AI de juiste versnelling kiest bij het starten van een rit. Moet je vooruit of achteruit? In de Model S/X een voorwaarde, omdat de bedieningshendels aan het stuur ontbreken. Uiteraard kan je via het scherm altijd zelf de versnelling kiezen. Voor Tesla belangrijk dat ze heel veel data gaan ontvangen over het beginnen van een rit. Iedere keer als wij het systeem moeten overrulen is voor Tesla een error en dus een belangrijk leermoment! Met een vloot-brede uitrol krijgen ze veel data binnen. Het zou me niets verbazen als in de Cybertruck en Roadster ook geen bedieningshendels meer zitten en deze in de Model 3/Y op termijn gaan verdwijnen. AutoShift gaat het overnemen. Ik verwacht dat we moeten wachten op de release van software versie 11 om Auto-shift te krijgen. Voorwaarde lijkt wel te zijn dat het voor nu voorbehouden is aan FSD-kopers. Eerder liet Elon weten dat een nieuwe bird-eye-view bij het achteruitrijden ook voor FSD kopers voorbehouden blijft. Gaat Tesla op deze manier het FSD-pakket (of abonnement) verder aantrekkelijk maken? FSD-hardware Heb je een Tesla van voor midden 2019 dan heb je waarschijnlijk hardware versie 2.5 of ouder in de auto. Voor FSD heb je HW3 nodig: de FSD-computer. Je kan in de auto zien bij voertuigspecificaties welke versie je hebt. Als je FSD koopt krijg je een gratis retrofit van de hardware naar HW3. Wil je echter een abonnement op FSD en heeft je auto geen HW3, dan moet je de hardware laten vervangen. Dit kost $ 1.000 Hier was wel wat commotie over. Sommige Tesla-rijders redeneerde dat een Tesla met HW2.0 of HW2.5 een gratis hardware upgrade zouden krijgen bij een FSD aanschaf. Dat is ook zo, maar dan wel de volledige aanschaf en niet het maandelijkse abonnement. Dan zou je immers een FSD-abo van maar één maand kunnen nemen en dan gratis de nieuwe hardware krijgen waarmee de waarde van de auto stijgt. Om toch tegemoet te komen heeft Tesla de oorspronkelijk gecommuniceerde prijs van $ 1.500 naar $ 1.000 verlaagd. Europese prijzen zijn nog niet bekend. Cybertruck als eerste? De geruchten zijn dat Tesla eerst de Cybertruck gaat produceren in Texas en dan pas de Model Y. Zowel de Model Y als de Cybertruck krijgen immers de 4680 batterij in een structural batterypack en de single-piece-castings. Voor twee modellen is de lokale batterijproductie bij de start nog niet voldoende. Maar het blijft natuurlijk allemaal speculeren. Ook in Fremont wordt de 4680 batterij gemaakt. Het is niet duidelijk naar welke modellen deze productie gaat. Mogelijk naar Giga Nevada voor de eerste productie van de Semi! Een ding weten we zeker: zowel de vraag naar de Semi, Model Y als de Cybertruck is groot! Ze wachten allemaal met smacht op de 4680 batterijen! Het wordt een mooi jaar met al die nieuwe modellen en uitvoeringen! Tesla Energy De potentie voor de toekomst van Tesla Energy is bij velen nog onbekend. We zien wel berichten over rechtszaken over de acquisitie van Solar City of het moeizaam op gang komen Solar Roof. Maar het is al vaker in “Blik op week” aan de orde geweest dat Tesla Energy volgens Elon de potentie heeft minimaal zo groot te worden als Tesla Automotive. Tesla staat aan de vooravond van een groot live experiment. Californië gaat een periode tegemoet van energie te korten. De vraag naar energie is tijdens pieken zo groot dat extra centrales ingezet moeten worden en er zelfs uitval dreigt. Voor dit gebied niets nieuws. Maar Tesla gaat nu voor het eerst in de VS hun Virtual Powerplant inschakelen om pieken in grid op te vangen. In Californië (thuismarkt) verkoopt Tesla al jaren zonnepanelen, Tesla-roofs en de powerwalls aan consumenten. De precieze capaciteit is onduidelijk. In de basis zorgt de Autobidder software ervoor dat alles geoptimaliseerd is voor privégebruik. Is energie goedkoop te krijgen uit de zonnepanelen op het dak of biedt de energieleverancier lage prijzen aan (bijvoorbeeld bij veel wind), dan zorgt de software ervoor dat de Powerwall (accu-opslag) volgeduwd wordt. Bij een grotere vraag naar energie, bijvoorbeeld voor het opladen van de auto, is dan de goedkope opgeslagen energie beschikbaar. Maar nu gaat Tesla een Virtual Powerplant inzetten. Dat wil zeggen dat wat hiervoor beschreven is per huishouden nu gaat gebeuren voor hele wijken of gebieden. Alle Powerwalls samen vormen een virtueel netwerk en hebben hiermee zoveel capaciteit beschikbaar dat pieken in de energievraag opgevangen kunnen worden. Uiteraard rekening houdend met de privé-vraag. En als in dat virtuele netwerk ook nog megapacks en powerpacks (grootschalige energie-opslag) opgenomen worden, dan is het inschakelen van een extra (kolen)centrale bij piek in de vraag mogelijk niet nodig. De consument moet wel aangeven of hij zijn powerwall te beschikking wilt stelling in de Virtual Powerplant. Grappig dat hierbij wordt opgemerkt dat je er niet extra voor betaald krijgt. Terwijl er ergens iemand heel veel geld aan het besparen is. Immers, die extra energie-central opstarten is niet nodig! Dat we echt iets moeten gaan doen aan de opwarming van de aarde wordt steeds meer duidelijk nu steeds meer mensen er in hun eigen leefomgeving merkbaar last van krijgen. Wetenschappers waarschuwen al jaren! Ik kwam onderstaande visualisatie tegen van een Fins onderzoek. Een beetje off-topic, maar het onderstreept naar mijn mening wel het belang van de missie van Tesla! Model S Elon liet weten dat nu definitief besloten is dat de Model S en straks ook de Model X alleen leverbaar zijn met Yoke-stuurwiel. In de prototypes van de Cybertruck en de Roadster zat ook een Yoke-stuur. Ik verwacht dat op termijn alle personenauto's van de Tesla uitgerust worden het Yoke-stuur, zonder bediening hendels. Een opmerkelijk bericht over de Model S is dat de uitleveringen in de VS on-hold staan. Er komen wel voertuigen uit de fabriek in Fremont (zie flyover hieronder) en ze worden ook uitgeleverd aan de service-centers. Maar ze worden nog niet overhandigd aan consumenten. Zal geen software-probleem zijn, want dat kan over-the-air. Even afwachten wat er aan de hand is. Volgende week meer! CR kritisch op FSD Beta 9
Opschudding over een artikel van Consumer Reports in de VS. Ze reageren op beelden welke ze op YouTube zien over de huidige werking van FSD Beta 9. CR stelt dat het mogelijk gevaarlijk is: hetgeen Tesla vraagt van de Beta gebruikers (“blijf goed opletten en je blijft zelf verantwoordelijk”) is te licht. Er moeten systemen in de auto die beter monitoren of de bestuur oplet. Ze stellen dat FSD Beta alleen in afgeschermde gebieden zou mogen rijden zoals Waymo dat doet. Tesla zou omstanders in gevaar brengen. Volgens CR moeten mensen geïnformeerd worden over het feit dat er een autonome auto in hun buurt is. Voor de duidelijkheid, Consumer report heeft zelf geen testauto met FSD Beta 9. Ze reageren puur of YouTube filmpjes. Dat is natuurlijk al een vreemde gang van zaken. Een ander vreemd punt in mijn optiek is dat er geen experts worden aangehaald met tegenargumenten. Wat heeft Tesla allemaal gedaan op basis waarvan ze het vertrouwen hebben dat het wel (ethisch) verantwoord is hoe ze nu het systeem ontwikkelen. Waarschijnlijk begrijpen ze niets van de onderliggende technologie en kracht van de neurale netwerken. Ze citeren nu alleen wetenschappers en experts op een deelgebied die hun hele levenswerk eraan zien gaan. Er is dadelijk namelijk niets meer te testen of te onderzoeken op het terrein van de interactie tussen mensen en de systemen in auto’s om samen veilig te rijden. Het is op korte termijn “computer-only”! Ik wil hiermee niet zeggen dat je alle commentaren moet wegwuiven. Maar een wat meer evenwichtig verhaal, met voor en tegen argumenten zou meer houtsnijden. En we moeten het afzetten tegen alle gevaren en (dodelijke) slachtoffers in de huidige situatie. Gewoon het feit dat je überhaupt besluit om deel te nemen aan het verkeer, met alle fouten welke mensen dagelijks maken met een dodelijk afloop, is veel gevaarlijker. Met het handje vol FSD-Tesla’s (zelfs als nu alle Tesla’s autonoom zouden rijden) is de kans dat hier iets dusdanig fout gaat en er doden vallen, kleiner dan een reguliere deelname aan het verkeer! Als ik zo'n dingen lees komt bij mij altijd het beeld naar boven van de situatie waarbij een paars knipperend zwaailicht op het dak van de auto aangeeft dat er een iemand achter het stuur zit die (op basis van gedrag uit het verleden) wel eens onder invloed zou kunnen zijn van drugs of alcohol! Of de sirene die luid afgaat bij auto’s wanneer de bestuurder is afgeleid door gebruik van telefoon tijdens het rijden! (LOL). Ik denk als dit werkelijkheid zou zijn we ons rot zouden schikken van de auto's met paarse zwaailichten op het dak en gek worden van het kabaal van de sirenes die je dan constant hoort. Tegen de tijd dat de Tesla in bezit van Consumer Report de downloadknop krijgt voor een BETA versie, is FSD volgens Tesla aantoonbaar vele malen beter in (nagenoeg) alle omstandigheden dan een menselijke bestuurder. Alleen om overheden te overtuigen is nog meer ervaring bewijs nodig. En zullen zeker ongelukken gebeuren met een auto die autonoom rijdt. En waarschijnlijk ook dodelijke slachtoffers! Maar aantoonbaar zover minder dan nu! Het artikel van CR is hier te vinden.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |