In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor een Hollandse innovatie met een Model 3, een nieuwe FSD update is onderweg met een oplossing voor de Chuck's unprotected left turn, het vervolg van de KITT-transformatie, de eerste geheimen van de 4680 en nog veel meer..... KITT-transformatie Voor de trouwe lezers van “blik op de week” een oude bekende. YouTuber Retro Recipes is bezig met transformeren van zijn Model 3 naar een KITT look-a-like. Zijn nieuwste video staat online en hierin staan de velgen en een chrome delete centraal. Mocht je het nog niet gezien hebben, zeker zijn eerste video maakte bij velen nogal wat nostalgische gevoelens los! Model 3 Rouwauto In combinatie met Derks Bedrijfswagen, Straver mobility en Van der lans & Busscher heeft Correct Monnerau in eigen beheer een 100% elektrische rouwauto laten ontwikkelen en bouwen. Deze elektrische rouwauto is gebouwd op basis van een Tesla Model 3. Na 3 jaar ontwikkeling gaan ze vanaf augustus 2022 rijden met maar liefst 3 Tesla rouwauto's. Meer informatie is hier te vinden. Eerder zagen we al een Model S omgebouwd tot rouwauto, maar nu dus een Model 3. Hollandse innovatie! Musk's Twitter Deal for Dummies De afgelopen niet heel veel aandacht besteedt aan het spel van Elon Musk en de aankoop van Twitter. Heeft natuurlijk ook niets met Tesla te maken, of gaat Musk uiteindelijk de SEC voor het blok zetten? Ik kwam onderstaande animatie tegen van btc2me waarin kort wordt uitgelegd hoe het Twitter verhaal zou kunnen gaan aflopen. Temperatuur instelling voor oververhitting De HVAC in de Tesla wordt gebruikt voor alles wat verwarmd of gekoeld moeten, zoals het batterij-pakket, elektronica en het interieur. Zoveel mogelijk gebeurt automatisch. Het voorbereiden van de temperatuur van het batterijpakket voor het snelladen is zo’n voorbeeld. Maar ook de oververhittingsbeveiliging in de auto. Alleen, het moet dan wel heel erg heet worden. Wil je echt in een koele auto stappen dan moet je op afstand de koeling aanzetten of een modus kiezen die de ingestelde cabine temperatuur aanhoudt, zoals hondmodes, kampeermodus of een handmatige instelling. Elon liet via Twitter weten dat vanaf een volgende software update de temperatuur wanneer de oververhittingsbeveiliging aan moet gaan zelf ingesteld kan worden. Handig. FSD Beta met de oplossing voor de Chuck's unproteced left turn? De frequentie van het uitbrengen van FSD Beta is aan het veranderen. Zagen we in het begin van FSD versie 10 dat er ongeveer om de 2 weken een nieuwe versie uitkwam, ligt deze frequentie nu toch eerder iedere maand. Het wachten is natuurlijk op de stap naar FSD Beta Versie 11 met de single-stack. Elon liet via Twitter weten dat hij deze update eind augustus verwacht. Door de vele iteratieslagen van V10 is de stap naar V11 minder groot. FSD Beta 10.13 komt de komende week (in de VS). In de nieuwe release zal de “Chuck unprotected Left Turn” in de meeste gevallen moeiteloos genomen moeten kunnen worden. Of dat zo is, weten we binnenkort. Wil je meer over deze “left turn”, bekijk dan onderstaande video. Proefproductie gaat in de verkoop Begin dit jaar heeft Tesla toestemming gekregen om 2.000 Model Y’s te bouwen in Giga Berlijn in afwachting van de definitieve vergunning. De eerste serie is inmiddels vernietigd omdat het echt om test-productie ging. Een groot deel is ook gebruikt voor crashtesten en andere testdoeleinden. Ook zijn en worden er Model Y’s uit die proef-productie periode gebruikt om medewerkers op het eigen terrein te kunnen verplaatsen. Tesla heeft nu een goedkeuring om de auto’s die feitelijk in prima staat zijn te mogen verkopen aan eindgebruikers. Tesla is van mening dat de kwaliteit van deze voertuigen hier goed genoeg voor is. Het is nog niet duidelijk hoe ze deze serie dan gaan verkopen. Lijkt mij toch dat voor deze auto’s een aparte doelgroep gezocht gaat worden, zoals bijvoorbeeld autoverhuurders of medewerker. Het zijn (nagenoeg) allemaal zwarte Model Y Performance met een zwarte binnenbekleding. Thuisbatterijen vormen een VPP In mijn recente blog over het kostbaar misverstand bij Tesla Engery producten heb ik proberen duidelijk te maken dat het niet alleen gaat om de installatie van zonnepanelen en een thuisbatterij. Maar juist ook over slimme software en een disruptieve energieleverancier. Het wordt pas echt interessant als die powerwalls samen een microgrid en een virtuele powerplant (VPP) vormen. Dat dit geen luchtfietserij is blijkt wel uit feit dat PG&E in Californië Powerwall eigenaren heeft gevraagd hun batterij toe te voegen aan een VPP. De eigenaren krijgen dan betaald per een kilowatt-uur welke uit hun batterij gehaald is voor specifieke doeleinden. Meer informatie over deze casus is hier te lezen. Munro heeft het lastig Het team van Sandy Munro is begonnen met de teardown van de Model Y uit Texas. Verleden week hebben we de eerste beelden kunnen zien. Eigenlijk zijn we aan het wachten op het open maken van het structurele batterijpakket. Dat blijkt nu toch niet zo eenvoudig te zijn. We hebben een korte update voorbij zien komen waarin uitgelegd wordt dat de batterijen wel zeer goed ingepakt zijn. Maar ja, het is dan ook een structureel batterijpakket. Wat met zekerheid als gezegd kan worden is dat het pack niet reparabel is. Hij kan wel onder de auto uit, maar moet dan wel vervangen worden door een compleet andere pack. Nu is dat waarschijnlijk nooit nodig, want met de 4680 praten we over 1.000.000 miles batterypack. En als het wel nodig is door een productiefout, zal het ongetwijfeld onder garantie zijn. 4680-teardown Ook de 4680-batterij zelf wordt inmiddels tot in detail geanalyseerd. Het YouTube-kanaal The Limiting Factor komt met zijn eerste bevindingen. Een gedetailleerde analyse volgt later. De batterij waar nu de eerste details van naar buiten zijn gekomen is een exemplaar uit de pre-productie van 6 maanden geleden. Interessant wordt het om deze bevindingen te kunnen vergelijken met een 4680 uit de Model Y die bij Munro uit elkaar gehaald wordt. Dit gaat ook gebeuren, maar dat gaat nog even duren. Het is lastig om samen te vatten wat de eerste analyse nu opgeleverd heeft, want het gaat echt om details. En ook nog wel steeds om inschattingen. De grote lijn is dat de energiedichtheid nu al op een zeer hoog niveau zit in vergelijking met de 2170 ondanks het feit dat de 4680 een dikker omhulsel heeft in verband met de functie ervan in het structureel batterijpakket. Het laat de potentie voor de toekomst zien. Ook duidelijk is dat deze 4680 nog niet volledig geproduceerd is conform de aanpak gepresenteerd op batteryday (o.a. droge productie). Ook is de chemische samenstelling nog niet helemaal cobalt vrij en zit er bijvoorbeeld geen silicon in. In onderstaande video meer informatie over de bevinden. Indrukwekkende prestatie De eerste van de 150 Rimac Nevara wordt binnenkort aan een klant geleverd voor circa 2 miljoen euro! Het Kroatische Rimac is misschien voor velen een onbekende, maar ze hebben bijvoorbeeld samen met Porsche het merkt Bugatti overgenomen van de Volkswagengroep. Oprichter is Matte Rimac en hi wordt wel eens de Elon Musk van de Balkan genoemd. De Rimac Nevara is een echte BEV hypersportscar. De Model S Plaid legt het tegen hem af op de kwart mijl. De reden waarom ik er hier verslag over doe is dat Tesla natuurlijk al een hele tijd geleden de Roadster heeft aangekondigd en regelmatig kritiek krijgt over het feit dat de introductie steeds vooruitgeschoven wordt. Tesla heeft immers prioriteit gegeven aan de Model Y, Semi en Cybertruck. De verwachting is nu dat in 2024 de Roadster in productie gaat. Bekijk onderstaand filmpje eens en bekijk het proces van de eerste schets van de Nevara tot de eerste serieproductie is verlopen, inclusief productiefaciliteit. Dan groeit het respect richting Tesla dat ze straks een Roadster naast de Rimac gaan zetten voor 10% van de prijs van zo’n Rimac en met prestaties die mogelijk op veel fronten nog beter zal zijn. En dan ook nog eens de FSD hardware aan boord en de zorgeloze toegang tot SuC laadinfrastructuur! Maar zo'n Rimac is ook gaaf en exclusief. Voor de happy few! Director of AI verlaat Tesla Het lag in de lijn der verwachtingen na het bericht dat Andrej Karpathy met sabbatical was, dat hij Tesla zou gaan verlaten. Hij is 5 jaar in de lead geweest van het AI-team en in die rol ontzettend belangrijk geweest. In financiële zin zal hem deze periode geen windeieren gelegd hebben. Maar na 5 jaar bijna dag en nacht werken is de koek een keer op. Zeker voor Andrej met een hart voor open source, kennisdelen en onderwijs. Ik verwacht dat hij in de hoek van de academische wereld zijn carrière gaat voortzetten. Voor Tesla natuurlijk een aderlating, maar inmiddels lopen er zoveel getalenteerde mensen rond, dat de opvolger al klaar staat. Of misschien is het voor Tesla wel een kantelpunt nu ze de grootste ontwerp-uitdagingen qua AI opgelost hebben en ze op het goede spoor zitten om Real World AI op te lossen. Elon liet in 2020 al weten dat hij en Andrej veel te veel credit krijgen voor hun AI-aanpak. Er werken veel getalenteerde mensen en ook het Autopilot software team moet niet onderschat worden. Min of meer legendarisch is zijn uitleg over de FSD-aanpak bij Tesla. IDRA bezocht door Munro Sandy Munro heeft een video op hun YouTube kanaal geplaatst waarin hij verslag doet van zijn bezoek aan de IDRA. Deze Italiaanse firma maakt onder andere de 9.000 ton Gigapress voor Tesla’s Cybertruck. Je merkt wel dat IDRA een stevige geheimhoudingsovereenkomst of non-disclosure agreement (NDA) heeft moeten tekenen met Tesla. Uiteraard valt het woord “Tesla” niet en wordt er hooguit gesproken over een “specifieke klant”. Duidelijk wordt dat ook andere OEM’s over moeten gaan stappen op het die-casten van grote onderdelen, zoals de achterkant van een auto. Voor degene die echt alles willen weten over hoe deze gigantische machines werken is onderstaande video wel interessant. Giga Shanghai exporthub Een groot deel van de productie van Giga Shanghai gaat naar buiten China. Zelfs met COVID-sluiting in de eerste helft van 2022 is er 133% meer geëxporteerd dan de eerste helft van 2021. In het tweede kwartaal van 2022 zullen, als er geen nieuwe COVID-maatregelen komen, alle records verbroken worden. Het aantal auto’s dat klaar staat voor transport is fors aan het groeien en is zeker goed van 2 schepen vol te laden.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |