In deze blik op de week aandacht voor het FSD-abonnement, de Model 3 SR, de Model Y, een paar leuke vergelijkingen met een Model S, Cybertruck-nieuws en nog veel meer.… FSD-abonnement Er is heel lang over gespeculeerd. Natuurlijk niet alleen over de release datum, maar ook over de prijs. Eindelijk is het FSD-abonnement toegevoegd aan de store in de Tesla-app. Voorlopig alleen nog in de VS. Meer info is hier te vinden. Net als het bijkopen van achterbank-verwarming, performance-upgrades is er nu ook FSD-gebruik per maand. De prijs is $ 199 per maand. Voor Enhanced autopilot is de prijs $ 99. De prijs en release datum voor Europa is nog niet bekend. In de VS kost een life-time gebruik van FSD nu eenmalig $ 10.000. Ga je de auto 4 jaar gebruiken is een maandelijks abonnement dus goedkoper als de FSD altijd wilt gebruiken. Maar waarschijnlijk is een auto met FSD meer waard bij verkoop dan een versie zonder. De abonnement-versie is zeker voor lease-rijders interessant. Of voor mensen die alleen een lange vakantie-rit met FSD willen doen. Mogelijk is dan enhanced-autopilot ook voldoende. Ik denk dat leasemaatschappijen zelf FSD gaan kopen en dat ze dit maandelijkse in rekening gaan brengen als je hier voor kiest. Dit kan bijvoorbeeld nu al bij Mister Green. Ze hebben dan na de leaseperiode een auto die veel meer waard is. De prijs van FSD gaat zeker de komende jaren verder omhoog. Prijsverhoging Model S en Model X Het kon niet uitblijven. Ook in Europe is de prijs van de vernieuwde Model S en Model X met € 5.000 verhoogd. De Plaid versie van de.Model S was al verhoogd met € 10.000. Alleen de Model X Plaid is (nog) niet verhoogd. Check de configurator voor de actuele prijzen. Geeft alleen maar aan dat de vraag naar de refresh modellen overweldigend! Leveringen in Europa pas in 2022! Onderstaand nog een mooie review van de Model S Plaid! Waypoint-navigatie We zijn in afwachting van de release van softwareversie V11. Zeker om dat Elon nu een paar heeft aangegeven dat Waypoint-navigatie toegevoegd gaat worden. Wat je mogelijk niet weet, maar ook op de Tesla-website kan je net als bijvoorbeeld bij Abetterrouteplanner, je model en je trip invoeren en zien waar je moet gaan stoppen om te laden en hoe lang je hier staat. Aan deze routeplanner is nu Waypoints toegevoegd. Zo net voor de vakantie-ritten best handig. Klik hier om naar de Tesla-route planner gaan. Nu wachten op een release in de auto. Model S tegen.... De Model S en zeker de nieuwe Plaid is en zal afgezet worden tegen alles wat beweegt. Een vergelijking met een F1 kon niet uitblijven. Jammer dat ze niet gewacht hebben op de Plaid of misschien wel de nieuwe roadster. Maar toch leuk om te kijken. Maar niet alleen F1 is bloed snel. Maar ook radio controlled modelauto's zijn razendsnel. En dus werd de nieuwe Model S Plaid naast zo'n kleine opdonder op het asfalt gezet. FSD Beta 9 We zijn overspoeld op YouTube met beelden van FSD Beta 9 in gebruik tijdens verschillende omstandigheden. Het is indrukwekkend om te zien. De visualisaties zijn nog niet in de finale versie, maar al een heel stuk beter dan in Beta 8.2. Je moet realiseren dat alles wat weergegeven wordt een voorspelling is. Hoe zekerder de neurale netwerken zijn in hun voorspellingen hoe stabieler de visualisatie. Als de voorspellingen te veel variëren zie je de lijnen of auto’s bewegen die feitelijk stil moeten staan. Ook de grijswaarden zijn donkerder of lichter naarmate de zekerheid van de voorspelling groter is. Heel interessant om de “car mind of view” op deze manier te bekijken. Maar er zijn ook nog situaties waar echt nog verder aan gewerkt moet worden, anders gebeuren er ongelukken! De enige manier om steeds beter te worden is real-life data en het labelen van deze data in kwalitatief goede datasets. En dat is precies wat ze nu aan het doen zijn met de huidige groep beta gebruikers. Elon kondigde aan dat binnenkort het reageren op handgebaren, richtingaanwijzers, remlichten en signalen van hulpdiensten wordt toegevoegd. Een interessant detail is dat er gespeurd gaat worden naar geluiden in de omgeving, bijvoorbeeld naar een sirene van een ambulance. De microfoon in de auto zou hiertoe voldoende moeten zijn. Onze oren bevinden zich immers ook in de auto! Het worden interessante weken waarin we hopelijk de verbeteringen gaan zien op weg naar bredere FSD uitrol. Ik hoop dat wij in Europa met de FSD Beta release knop in de VS in ieder geval de visualisaties gaan krijgen en een foutloze werking op de snelweg. Met de FSD Beta release knop wordt bedoeld dat je actief moet aangegeven dat je Beta-tester wilt zijn! Voorlopig alleen in de VS. The Boring Company Prufrock, de eerste volledig zelf ontwikkelde tunnelboormachine van The Boring Company (TBC) is een mooi voorbeeld van het “first principles” denken van Elon en zijn team. Waarom begint een boormachine niet gewoon met graven in plaats van een eerst een dure en tijdrovende bouwput maken? Blijkbaar was er geen valide reden, dus graaft Prufrock zichzelf een weg naar beneden. Heb je meteen de tunnel ingang! In Las Vegas is men begonnen met het uitbreiden van de bestaande tunnels. Deze loop bij het convention centre is operationeel. Nu nog met Model 3 en Model Y mét chauffeur. Maar naar verwachting tegen het einde van jaar zonder chauffeur. En mogelijk worden de huidige modellen dan vervangen door een Pod! Model 3 In het geweld van de vernieuwde Model S en de komst van de Model Y naar Europa, vergeten we bijna de Model 3. In de NL-configurator geeft Tesla voor de standaard en long range een leveringsmaand af van november 2021. Alleen de performance is nog in augustus te rijden. Tesla zit in de luxepositie dat ze alles wat ze kunnen maken ook kunnen verkopen. Ze matchen de batterijproductiecapaciteit met de verschillende modellen en uitvoeringen en de wereldwijde vraag. Met “pas” twee fabrieken operationeel is het wereldwijd beantwoorden van de vraag een hele opgave. De long range versie van de Model 3 is in China uit de configurator verdwenen. Het is of standaard range of performance. Ik vermoed dat ze aan het feitelijk gebruik van de auto in combinatie met de beschikbaarheid van de laadinfrastructuur (lees gebruik SUC’s) zien dat voor een groot deel van de kopers het rijbereik van een SR meer dan genoeg is. Wil je toch meer rijbereik, in combinatie met nog betere prestaties, is er de performance. Ze weten natuurlijk hoeveel % van de LR kopers later ook de performance-upgrade kopen en/of de grotere inch-maat wielen bestellen voor hun LR. En de vrijkomende LR-batterypacks kunnen in de Model Y LR! De Model 3 is nog steeds volop in beweging. Zowel in verkoopvolumes als in uitvoeringen/specificaties. Model Y In China is de Model Y Standaard Range volgens de geruchten een verkoopkanon. Prijstechnisch ijzersterk gepositioneerd en rekening houdend met subsidiemogelijkheden. Met het nieuwe 60 kWh LFP accupack van LG worden prima rijafstanden gerealiseerd. Qua prestaties (zeker rijafstand) staat Tesla al hoog in de ranking. En neem je de Superchargernetwerken en de (toekomstige) FSD-functionaliteit mee in je afwegingen, dan kan je er feitelijk niet omheen! In de VS is de Model Y Long Range voor Q3 uitverkocht. Eerste levering is nu oktober. De Performance is mogelijk nog net in september leverbaar (7-11 weken). Begrijpelijk dat ze de Model Y Standaard Range (even) uit het gamma gehaald hebben. Een aantal reservatiehouders in Nederland en België zijn door Tesla gebeld met de vraag of ze de gereserveerde Model Y Long Range uit China willen hebben, of dat ze willen wachten op de Made in Germany versie. Verleden week ben ik al uitvoering ingegaan op de keuze MIC of MIG. Autoweek had een eerste review van de Model Y. Een exemplaar uit Fremont van voor de refesh. Een keurige neutrale review. Complimenten aan de autojournalist Jan Lemkes, hij weet veel over Tesla! We moeten wachten op de eerste Chinese modellen om een directe vergelijking te zien met concurrenten. Een nieuwe vorm van entertainment is om de commentaren te lezen onze bijvoorbeeld zo'n review! Echt lachen hoe sommigen kijken naar BEV's in het algemeen en in het bijzonder naar Tesla. Giga’s Ik denk dat Tesla snakt naar het kunnen openen van Giga Texas en Giga Berlijn. De vraag naar Tesla’s gaat alleen maar groeien. Naar verwachting is in 2022 de batterijproductiecapaciteit op orde. Dat wil zeggen dat het tekort aan batterijen niet meer remmend is voor de productiegroei. Ze beschikken dan over de lokaal door Tesla zelf te produceren 4680 batterijen dicht bij de Giga’s, bovenop de inkoop bij de leveranciers. De verwachting is dat batterijproductiecapaciteit vanaf 2022 in hetzelfde tempo groeit als de vraag naar auto’s en energieproducten. In onderstaande video wordt het tijdschema voor Giga Berlijn geanalyseerd! Powerwall De vraag naar powerwalls is groter dan ze nu kunnen leveren. In verband met de wereldwijde chiptekorten kan Tesla niet de 80.000 bestelde powerwalls produceren en leveren. Ze hadden al eerder besloten dan een powerwall alleen nog maar verkocht wordt in combinatie met een Tesla-solarproduct. Als eenmaal het chiptekort is opgelost en de batterijcapaciteit verder toeneemt, zal ook Tesla Energy verder kunnen groeien. Nu moeten ze continu afwegingen maken naar welke product de schaarse batterij en/of chip gaat. En dat er heel wat batterijen in een megapack gaan, was bekend. Maar nu weten we daar ook de prijzen van, $ 1.2 per stuk. In de VS "gewoon" via de website te bestellen. Superchargers De snelheid van de V3-superchargers gaat omhoog. Van 250 naar 300 kW. Waarschijnlijk is het een kwestie van een (over-the-air) software update. Het is nog niet duidelijk of aan de kant van de auto de snelheid ook verhoogd gaan worden van reeds geleverde modellen. Anders is deze verhoging alleen voorbehouden aan nieuwe modellen. Bijvoorbeeld de Cybertruck of Roadster. Het gaat natuurlijk om piek-snelheid. Het is afwachten wat uiteindelijk de impact op de totale laadtijd is van zo'n verhoging. Hepa filter Net als de Model Y uit Shanghai krijgt nu ook de Fremont-built Model Y een bio-wapen-defense mode. Een combinatie van een HEPA-filter en software. Eerder geleverde Model Y’s zouden achteraf ook nog voorzien kunnen worden van een dergelijk filter. De Model Y MIC welke binnenkort in Europa geleverd gaan worden hebben ook zo’n HEPA-filter. Cybertruck Het ontwerp van de Cybertruck is gefinaliseerd en klaar voor productie. Elon liet weten dat het definitieve model niet veel afwijkt van de concept-car. Heel af en toe komt er een detail naar buiten. Eerder was het dat de Cybertruck greeploze deuren krijgt. Mogelijk vergelijkbaar met (de bestuurderskant van) de Model X. Een lichte aanraking van een sensor en de deur gaat elektronisch open. Een nieuw detail is dat de auto vierwielbesturing krijgt om een beter te kunnen manoeuvreren. Of het in alle versies zit, is nog niet bekend. We kunnen ons wel opmaken voor een mooie tweede helft van 2021. Zo'n 3-4 maanden voor de productiestart gaan we pre-productieversies in het wild zien. Tenminste, als de historie zich gaat herhalen zoals destijds met de Model 3 en Model Y. EV-vergelijken Krijg je niet genoeg allerlei vergelijkingen tussen de gangbare BEV's. Dan is onderstaande video een must-see!
2 Comments
Stephan Huizer
23/7/2021 14:21:34
Prima blog, ik lees het iedere week. Bedankt voor alle informatie iedere week weer!
Reply
Michel
24/7/2021 10:28:40
Dank je!
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |