In deze blik op de week aandacht voor een aantal mijlpalen, mijn verbruik over 2 jaar, Tesla Vision, natuurlijk de Q2 cijfers, de eerste leveringen van nieuwe versies en nog veel meer…. Mijlpalen Elon Musk is 50 jaar geworden afgelopen maandag. Van over de hele wereld stroomde de felicitaties binnen. Hij vierde waarschijnlijk het feestje in Boca Chica. Daar is boven op de hoogste loods een rooftopbar. Bij de in aanbouw zijnde Giga Berlijn kwamen uit 11 verschillende landen Tesla-rijders bij elkaar. Met een tweet bedankte hij iedereen. Onderstaand de Nederlandse delegatie. Een andere mijlpaal is volgens Ryan McCaffrey van de Ride the Lightning Podcast dat de productie van de 1.000.000ste Model 3 een feit is! Aangezien de Model 3 en Model Y productie gecombineerd gerapporteerd worden is het niet helemaal duidelijk hoeveel % Model 3 is. Maar kijkend naar de VIN-nummers moet die miljoenste Model 3 gemaakt zijn. In bijna 4 jaar tijd. De Model Y zal er minder lang over doen met productie in Fremont en Shanghai en volgend jaar ook in Berlijn en Austin. Deze week bereikte het merk Tesla de volwassen leeftijd. Opgericht op 1 juli 2003 en dus 18 jaar geworden! Musk was in die tijd nog niet bij Tesla betrokken. Dat kwam een jaar later, onder meer door een enorme financiële injectie. Meer over de geschiedenis van Tesla is hier te vinden. Verbruik Ik heb mijn SR+ nu 2 jaar. Na 55.485 km is mijn gemiddeld verbruik 16,5 kWh per 100 km. Als ik hierbij ook het laadverlies en het verbruik voor andere zaken dan rij-afstand, zoals verwarmen en koelen, bij optel, zit ik op 11.940 kWh voor 55.485 km = 21.5 kWh per 100 km. Zo’n 90% hiervan heb ik thuis geladen. Deels opgewekt via zonnepanelen. Maar laten we maar tellen met 0,21 cent per kWh, dan praten we over € 2.507 / 55.485 = 0,045 cent per kilometer. Meer over het verbruik is hier te vinden en over mijn ervaringen met 2 jaar Tesla rijden heb ik ook een aparte pagina gemaakt. Teaser: € 0 onderhoudskosten, alleen na 50.000 km twee nieuwe zomerbanden en de jaarlijkse wissel tussen winter en zomer ruitensproeier vloeistof en banden. Bij een 1 op 12 rijdende ICE had ik 4.623 liter brandstof nodig gehad. Tegenwoordig is de benzine behoorlijk aan de prijs. Maar bij € 1,65 de liter praten we ook al over € 7.629 / 55.485 = 0,137 cent per kilometer. Samen met het wegvallen van de onderhoudskosten praten we over serieus geld als ik de Model 3 vijf jaar zou rijden. Het voordeel van een paar jaar geen wegenbelasting neem ik dan nog niet mee en al helemaal de in verhouding lage afschrijving niet. Zo belangrijk om naar de total cost of ownership te kijken en niet alleen naar de aanschafprijs. Consumer Reports Toen Tesla besloot de Model 3 en Model Y voor de Noord-Amerikaanse markt niet meer van een radar te voorzien, maar allerlei veiligheidssystemen volledig aan Tesla Vision over te laten, was de wereld te klein. De eerder afgegeven veiligheidsbeoordelingen werden ingetrokken en zelfs Consumer Reports haalde het “top aanbevolen”-predicaat van de Model 3. Nu heeft de IIHS de Model 3 opnieuw getest en zijn alle 5-star beoordelingen weer terug. Het is weer de veiligste auto in de markt! En ook consumer report heeft zijn predicaat weer toegekend. De Model Y zal snel volgen. YouTube-vlogger Dirty Tesla heeft een Model Y zonder radar en deed verslag van zijn zeer positieve ervaringen met Tesla Vision, ook in regenachtige omstandigheden. Hij vroeg via twitter aan Elon om de snelheidslimiet van 75 mph te verhogen. Er volgde een tweet van Elon.. bij de volgende software update gaat de snelheid om hoog en komen ook weer een paar functies terug, zoals lane departure en smart summon. En… binnenkort wordt Tesla Vision wereldwijd uitgerold en zal radar uitgezet worden bij alle Tesla’s met de FSD hardware en actieve software-licentie. Munro haalt doel Sandy Munro heeft voldoende geld opgehaald om de Model S Plaid te kopen, een roadtrip de te doen en vervolgens tot de laatste schroef en chip uit elkaar te halen. De bestelling is geplaatst. Nog even geduld! Uitgebrande Model S maakt einde aan batterij discussie. Mocht er nog twijfel zijn over welk type batterij in de vernieuwde Model S zit, dan maakt een uitgebrande Model S Plaid dit duidelijk. De batterijen lagen op de straat! Over de oorzaak van de brand is nog weinig te zeggen. Brandstichting ligt meer voor de hand dan oververhitting van de batterijen. Maar alles wat er nu gezegd wordt is speculeren. We wachten op de officiële berichtgeving. Qua vorm zijn het de 18750. Dat geeft maar weer aan dat de vorm niets, of niet veel, te maken heeft met prestaties, rijafstand, laadsnelheid, degradatie, ed. Het gaat om de chemische samenstelling. Met 4680 batterij kan de productiesnelheid omhoog, worden er efficiency slagen gemaakt qua productiekosten, zijn er minder batterijen per auto nodig, kan het batterijpakket onderdeel worden van de dragende structuur, ed. Dat je alleen nog een Tesla met 4680 batterij moet kopen is vanuit het perspectief van de consument onzin. Je moet een auto kopen welke qua prestaties, rijbereik, kostprijs, e.d. past bij de manier waarop je de auto gaat gebruiken en past bij je beurs. Vanuit het perspectief van Tesla is de 4680 de batterij welke de kosten per kW naar de $ 50 gaat brengen en dus gaat leiden tot hogere marges en lagere verkoopprijzen. Q2 cijfers De cijfers over Q2 waren redelijk in de buurt van de prognoses. Zo’n 206.000 geproduceerd en 201.000 verkocht. Dat zijn mooie cijfers die het volgend kwartaal weer overtroffen gaan worden. De productie-omvang van de Model S/X was in nog Q2 marginaal en Shanghai is nog steeds de productie aan het uitbouwen. Model Y Tesla Shanghai heeft nu voor het eerst een rechts gestuurde versie gemaakt van de Model Y. Deze is bestemd voor Hong Kong, maar zal ook wel snel naar andere delen van de wereld verscheept worden. Of Giga Berlijn ook rechts gestuurde versies gaat maken van de Model Y en Model 3 is nog niet duidelijk. Ik verwacht het wel, scheelt een hoop transportkosten om het Verenigd Koninkrijk te voorzien. Bovendien schijnt er een standard range versie van de Model Y geproduceerd worden in China. Eerder is deze heel kort ook de in de VS geproduceerd. En al eerder waren er de geruchten dat deze SR versie van Model Y in Q3 naar Europa verscheept zou worden. Vooruitlopend op de productie-start van Giga Berlijn met de LR en performance Model Y later in het jaar. Model S LR In Fremont komt de productie van de vernieuwde Model S op gang. Naast de Plaid-versie worden nu ook de eerste Long Range versies geleverd aan klanten. In de laatste weken van Q2 zijn er toch al 2.340 Model S geproduceerd. In de loop van het 3e kwartaal zal hier ook de Model X nog bijkomen. In Q4 zal de productie van de Model S en X wel op niveau zijn om vervolgens begin 2022 ook richting Europa te komen. Van 100 naar 200 km/u in een Model S Plaid Er is natuurlijk al veel geschreven over de 0-100 km/u acceleratietijd van de Plaid. Maar wat echt indrukwekkend is, is de tijd van 60 naar 130 mph (zeg maar van 100 naar 200 km/u). En dan met name de stap welke de Plaid gemaakt heeft ten opzichte van de Model S Performance (Raven). Van 9,4 naar 4,71 sec. Wat een innovatie! In de tijd van de Performance werd de Porsche Taycan Turbo S altijd geprezen vanwege zijn twee-versnellingsbak, hetgeen zorgde voor een snellere tijd dan de Tesla: 8,1. Maar de Taycan wordt nu dus om de oren gereden! Om die Plaid-tijd in perspectief te plaatsen: een F1 auto doet het in ongeveer 2,1 sec over en een Bugatti Chiron Sport: 4,1 sec. Een McLaren P1 in 4,8 sec, een Ferrari LaFerrari 5 sec en een Porsche 911 Turbo in 6.7 sec. Een Rimac Nevera, ook een EV, doet er 3,4 seconden over. Dat zal de target voor de New Roadster wel worden! Allemaal onaardse tijden. Een Model 3 Performance doet er trouwens 13,1 seconde over. Model S Plaid wrap Mocht je aan het wachten zijn op de bestelde Model S Plaid en inspiratie nodig hebben over een wrap. Onderstaand een inspiratievideo! Satin Black!
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |