In deze blik op de week natuurlijk veel aandacht voor het Model S - event, maar ook ander nieuws zoals over Tesla verzekering, de boring company en meer. Model S Event Eindelijk het langverwachte Model S Plaid event. Met de nodige vertraging werd in Fremont door Elon de Model S Plaid op het podium gereden. De presentatie was op z’n Elon’s. Geen gelikte marketing praatjes, maar toch een wat onzekere Elon. Ze hadden mooie graphics in de presentatie voor hem gemaakt, maar Elon is gewoon geen goede performer. Hij ging er snel doorheen! Toch wel een gemiste kans. Voor sommige zal het een teleurstellende presentatie zijn geweest. Misschien ook wel door hypes vooraf. Toch weer een aantal nieuwigheden maar helaas geen “one-more-thing”. Geen Roadster of Model 2. Ook geen nieuwe 4680 batterijen in de Model S! En geen toelichting op reden van het annuleren van de Plaid+ en de prijsstijging met $ 10.000. Wel een toelichting waarom ze Plaid versie gemaakt hebben: het moet absoluut duidelijk zijn dat EV’s op alle gebieden superieur zijn aan ICE auto’s. Snelheid, veiligheid, rijplezier, gemak, e.d. Elon's samenvatting: "Sneller dan een Porsche en veiliger van een Volvo!" De specificaties zijn indrukwekkend, maar dat wisten we natuurlijk al. Je moet de acceleratie een keer gevoeld hebben om het te kunnen bevatten. Het meest bijzondere aan de Model S is de enorme lichte drive-unit door de carbon onderdelen. Ze hebben speciale machines moeten ontwikkelen om deze motor te maken. Dat lage gewicht door onder meer de carbon (omwikkelde) rotors zorgt voor ongekend hoge toerentallen. Elon ging er wat snel overheen. De komende weken gaan we hier zeker meer achtergronden over horen door enthousiaste YouTubers. Door het relatief lage gewicht, in combinatie met de zeer lage luchtweerstand van de auto (0.208, de laagste van een productie-auto ooit) worden de bijzondere prestaties gehaald. Hieronder een overzicht. Vooraf werd druk gespeculeerd over de batterijen in de Model S. Eigenlijk is er geen woord over gezegd, anders dan dat het een nieuw pack betreft. Maar qua formaat waarschijnlijk nog steeds dezelfde batterij als in 2012, alleen met een andere chemische samenstelling. Wat wel nieuw is, is dat ook de Model S nu de hoge laadsnelheden gaat halen zoals in de Model 3 en Model Y: 300 km in 15 minuten. Ook de Model S heeft nu de warmtepomp om het koelen en verwarmen zo efficiënt mogelijk te maken. Qua interieur is opvallend dat ze het dashboard en de voorstoelen iets verder naar voren hebben kunnen plaatsen, waardoor er op de achterbank meer ruimte is. Wat achterin natuurlijk opvalt is het 3e scherm voor hoofdzakelijk entertainment. Er werd een demo getoond met een spel op PS5-niveau. Indrukwekkend. Maar verder geen nieuws over een app-store voor de aanschaf van deze spellen of multiplayer mogelijkheden. We kregen wel beelden te zien van de nieuwe GUI van Versie 10 van de software (itt eerdere berichten geen V11 nog). Meer kleur in de picto’s en het kunnen verslepen van schermen zodat je een eigen indeling kunt maken.Maar geen duidelijkheid over de uitrol naar andere modellen. Tijdens het event werden de eerste 25 Model S modellen uitgeleverd. De komende dagen zullen meer beelden opduiken over de nieuwe schermen en layouts. Dat er nu way-points in de navigatie zitten, is wel definitief bevestigd. Elon gaf aan dat de auto in je agenda kijkt naar adressen van afspraken of op basis van waar je bent en het tijdstip waar je mogelijk naar toe zou willen. Met één swipe heb je dan de navigatie ingesteld. In combinatie met smart-shift, het automatisch inschakelen van voor- of achteruit rijden, kan je zonder verdere handelingen gaan rijden en naar de bestemming (laten) navigeren. Verder viel op dat ook in de Model S nu ook het ventilatiesysteem zit zoals in de Model 3/Y. Alleen nu met drie zones (links, rechts en achter). Op het schermpje op de achterbank kunnen de achterpassagiers zelf de luchtcirculatie instellen. Er werd ook stilgestaan bij het audiosysteem met 22 speakers en 920Watt. De speculaties over active noisecancelling werden niet bevestigd. Wel dat het systeem continu aangepast en geupdated wordt. De Model S heeft nu ook Tesla Accoustic Glass (dubbel glas). Helaas dus geen nieuws over de aanstaande FSD V9 Beta uitrol. Geen woord over Tesla Vision. Voor de echte (kleine) nieuwtjes moeten we wachten op de beelden van de YouTubers met reviews van de nieuwe Model S nu de eerste leveringen hebben plaatsgevonden. De eerste beelden vanuit de testritten van de aanwezige YouTubers verschijnen inmiddels online! Verzekering, FSD en app-store Het ziet er naar uit dat Tesla werkt aan een integratie van Tesla Insurance in de telefoon-app en hiermee waarschijnlijk ook in de auto zelf. Je ziet dat een premie gebaseerd op je eigen rijgedrag en het feitelijk gebruik van de auto. Veilig rijgedrag (bijv. veel KM op autopilot) wordt dan beloond. Of onveilig gedag (bijv. waarschuwingen afstand voorligger) bestraft. Ik verwacht dat het wel een stimulans kan zijn als je een directe relatie ziet tussen je gedrag/gebruik van de Tesla en de hoogte van de premie. Kijk naar de fitnessringen op de Apple Watch! Ook een FSD-abonnement gaat mogelijk via de app. Geruchten gaan over het kunnen kopen per rit of weekend. Op gelekte beelden van de nieuwe V11 software is te zien dat er een soort app-store gaat komen. Voor games of applicaties. Als dit hetzelfde gaat werken als in de app-store van Apple of Google dan gaan ontwikkelaars wel aan slag om Tesla-apps te maken. Autopilot Testers Tesla is op zoek naar testrijders voor de Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Ook voor Europa voor steden als Milaan, Parijs en Barcelona. Ze hebben natuurlijk heel veel data uit het reguliere consumentengebruik. Maar voor validatie en verificatie is het veiliger en sneller om dit met eigen testers te doen. Uiteraard kunnen deze testers gericht op zoek gaan specifieke situaties en locaties. Dat gaat het proces van legalisatie versnellen. Boring Company De tunnel in Las Vegas is nu officieel in gebruik genomen. In het convention centre is momenteel een congres en de bezoekers kunnen gebruik maken van het nieuwe transportsysteem. Nu nog met een chauffeur in de auto en beperkte snelheid. Na een proefperiode (tot einde van het jaar?) zal de snelheid opgevoerd worden en de chauffeur uiteindelijk verdwijnen. Op termijn zullen ook de huidige Tesla modellen vervangen gaan worden door Tesla Pods (autonome voortuigen). Behind the scenes Afgelopen jaar gooide een Tesla Model 3 Performance hoge ogen tijdens Pikes Peak International Hill Climb. De auto van Unplugged Performance maakte zelfs een flinke klapper. Er is nu een “behind the scenes” documentaire verschenen Tesla 4680 Dat de tijdens batteryday aangekondigde 4680 batterij bijzonder was, is wel duidelijk. Maar wat er allemaal bij komt kijken om tot deze bijzondere batterij te komen en wat het dan zo bijzonder maakt, is indrukwekkend. Het YouTube-kanaal The Limited Factor heeft in 17 afleveringen ieder aspect verdiept. Nu heeft hij een verzamelwerk gemaakt. Voor een leek, zoals ik, is het best wel complexe materie. Maar de rode draad is dat Tesla op veel gebieden een enorme voorsprong heeft welke de komende jaren zeker niet ingehaald gaat worden. Wat andere autobouwers en leveranciers ons ook willen laten geloven. No-way. En al helemaal niet als het gaat over de prijs per kW! Voor de TSLA-aandeelhouders een geruststelling te weten dat met de tijd, de marges welke Tesla maakt op ieder verkocht voertuig alleen maar gaat toenemen door de steeds goedkoper wordende batterij.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |