In deze blik op de week aandacht voor een blik op de ontwikkelingen bij de UNECE door Steven Peeters, een Model S Plaid live gespot (maar niet in NL), ramen gaan automatisch sluiten bij regen, van "onmogelijk" tot "te laat" en nog veel meer.... Toelichting op ontwikkelingen UNECE Zoals verleden week al aangekondigd geeft Steven Peeters in onderstaande video een uitleg over mogelijke wijzigingen met betrekking tot definities en regelgeving van UNECE (United Nations Economic Commission for Europe) ten aanzien van autonoom rijden. Het zijn nog allemaal concepten, het is afwachten wat uiteindelijk de richtlijn wordt. Alles tot level 2 wordt ADAS genoemd. Zoals al vaker geduid zijn deze Advanced Driving Assistance Systems ondersteunende systemen tot en met level 2 (SAE). Nu schijnen ze te werken aan een uitwerking van wat ADS genoemd wordt, Automatic Driving Systems. Hierin beschrijven ze vanuit een level 2 situatie hoe ze ruimte willen maken voor level 3 toepassingen onder strikt toezicht van de bestuurder. Dat zou dan moeten gaan werken zoals FSD Beta werkt in de VS. De bestuurder moet ten alle tijden kunnen overnemen (level 2), maar de auto mag wel veel meer zelfstandig uitvoeren. Hoe dit vorm krijgt, per wanneer en de rol van Tesla hierin is, is nu niet duidelijk. Het beweegt, maar verwacht geen wonderen in 2022! Onderstaande vlog van Steven geeft meer duiding. Ramen sluiten bij regen Het blijft mooi om de te zien dat als een Tesla-rijder een functionaliteit bedenkt op basis van de aanwezige sensoren en dit via Twitter aan Elon voorlegt, dat dan regelmatig het bericht komt dat dit kan! Nu is het wachten op het moment dat het in een software-update terug te vinden is. Het gaat in dit geval over het sluiten van de ramen als er regen waargenomen wordt. Ik zal de voorzet zelf maar inkoppen… zorg dan ook dat de ruitenwissers werken! Tesla heeft geen regensensor maar herkent via de camera’s op basis van waargenomen regendruppels de intensiteit van de regenbui en past hierop de snelheid van de ruitenwissers op aan. Werkt over het algemeen prima, maar nog niet perfect. Topgebruikers Supercharger Hoeveel verschillende Superchargerlocaties heb jij al bezocht? Zelf kom ik er niet zo heel vaak. Maar er zijn natuurlijk Tesla rijders die heel wat kilometers maken. Zo extreem als in de VS zal het waarschijnlijk in Europa niet zijn. De recordhouder in de VS (“PlusEV”) heeft namelijk in 6 jaar tijd op 1.639 verschillende supercharger-locaties geladen. De nummer twee op de lijst staat op net iets meer dan 1.500 locaties. Er wordt een hele lijst van bijgehouden. Deze is hier te vinden. Ofschoon er ook namen van buiten de VS op de staan, lijkt het me geen accurate lijst voor buiten de VS. Model S Plaid gespot Afgelopen week was ik in New York. Tesla’s domineren in NY niet het straatbeeld, maar er rijden er wel veel rond! Vooral de Model Y. Zoals op de foto hieronder in de wijk Brooklyn. Moderne EV’s, maar een belabberde infrastructuur. Geen laadpalen in het straatbeeld gezien. Naast de Yellow Caps rijden er ook blauwe Model Y's als Taxi rond via het ride-sharing platform Revels. Als je een Uber bestelt, is de kans groot dat een Tesla komt voorrijden.. Uiteraard van de gelegenheid gebruikt gemaakt een Model S Plaid te bewonderen in een Tesla Store. In dezelfde wijk ligt ook een Lucid-store. Mooi auto, maar die Plaid met zo’n Yoke-stuur. is toch echt een gave auto. En wat een geluidsinstallatie! Ook in "wild" een plaid gezien. Kom je over een jaar in New York zie je misschien een Cybertruck rijden op 5th Avenue of Time Square! Dat gaat heel wat aandacht trekken! Zonder reclame op de billboards! Batterij-productie Om aan de vraag naar auto's en energie-producten te kunnen voldoen heeft Tesla veel batterijen nodig. Heel veel batterijen. Niet alleen de eigen productie, maar ook die van toeleveranciers. Zeker van de 4680 kan Tesla er niet genoeg geleverd krijgen. Panasonic gaat in Japan beginnen met de proefproductie als voorbereiding op een opschaling naar massa-productie begin 2023. YouTube-kanaal "The limiting Factor" maakt altijd interessante video's. Zijn laatste is ook weer de moeite waard om te kijken. AI-Day#2 uitgesteld De aangekondigde tweede AI-dag is 6 weken verschoven tot 30 september. Ze willen dan een prototype van Optimus, de Tesla Bot, laten zien. Het past wel een beetje bij wat Elon zei in het interview met Everyday Austronaut “From impossible to too late”! Elon doelde erop dat ze bij zijn bedrijven dingen doen die tot voor kort onmogelijk gehouden werden en als deze voor onmogelijk gehouden producten iets later gepresenteerd worden het dan krijgen ze het stempel “te laat”. IDRA 9000-ton gigapress is voor Cybertruck IDRA kondigde vol trots hun grootste Gigapress tot nu aan. Ze zijn hem aan het opbouwen en geven de komende 2 weken demonstraties voor genodigden. Elon bevestigde deze week op Twitter dat Tesla deze giga press gaat gebruiken voor de body van de Cybertruck. Niet duidelijk hij de underbody bedoelde. Thuiswerken en 10% minder overhead
Weer veel discussie deze week op social media over tweets van Elon. Eerst over de gelekte email over het stoppen van het thuiswerkbeleid ivm COVID. Hoe meer senior management, hoe meer je op kantoor moet zijn. Minimaal 40 uur. Zou voor 1 op de 10 reden zijn om Tesla te verlaten. Daarbovenop het bericht dat Tesla na een jaar of twee van enorme personele groei 10% van het personeel willen afschudden. Niet het primair productie-personeel, maar meer in de overige ondersteunende functies. Overhead afschudden om de organisatie lean te houden. Dit werd in de media gekoppeld aan het bericht van Elon dat hij geen groot vertrouwen heeft in de Amerikaanse economie voor de komende periode. Niet vreemd dat het aandeel na een stijging eerder in de week wederom moest inleveren.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |