In deze blik op de week aandacht voor "lumbar-gate", Model S, Recall, TSLA en nog veel meer. Trekhaak Mijn Model 3 SR+ 2019 heeft af fabriek geen trekhaak. Ik heb een afneembare Brink-haak laten monteren, alleen geschikt voor een fietsendrager (60kg). Op de Yakima-drager met twee Vanmoof’s op pad geweest. Verbruik ongeveer 15-20% hoger dan normaal. Allemaal prima te doen. Zelfs het laden bij een supercharger (op de foto hieronder bij de nieuwe V3 laders in Leusden) ging prima. Ik haalde daar overigens de maximale laadsnelheid voor de SR+ van 170 kW (1253 km/u). Nadeel van achteraf een trekhaak laten monteren is dat de sensoren achter continu "gevaar" registeren met steeds een fiets voor de sensor. Bij vooruit rijden een mooie “rode snor” op het scherm, bij achteruit rijden continu gepiep. Dan is het jammer dat je in de software niet kunt aangeven dat de trekhaak in gebruik is, hetgeen wel kan met een af fabriek trekhaak, Recall Naast de recall waarbij gecontroleerd wordt of de bouten waar de remklauw mee verankerd is nog aan de eisen voldoet, is er nu een recall bijgekomen i.v.m. het verankeren van de veiligheidsgordel. Bij bepaalde bouten wordt elektronisch geregistreerd of ze vastgedraaid zijn conform de specificaties. Ze kunnen dit blijkbaar niet bij alle auto’s garanderen/aantonen. Dat moet dus handmatig gecontroleerd worden. Het gaat om maar een beperkt aantal auto’s (circa 8.000) van het type Model 3 en Model Y gebouwd tussen 2018 en 2021. Hier is een VIN-checker te vinden waar je kan zien of de auto geregistreerd staat voor een recall. Lumbar-gate In de Model 3 en Model Y die nu uit de fabriek komt (China nog niet bevestigd) heeft de passagiersstoel geen lende-steunverstelling meer. De stoel voor de bestuurder heeft dit wel en blijft dit ook behouden. Uit de logbestanden bleek dat deze niet of nauwelijks gebruikt wordt. Dan kan het er ook uit was de redenatie. Is van alles voor te zeggen. Maar het was wel handig geweest als ze hier wat duidelijker over gecommuniceerd hadden. Nu gaat er een keer hardware uit, en wordt het op social media “Lumbar-gate” genoemd. Dat er best vaak hardware upgrades doorgevoerd worden, die ook niet vooraf gecommuniceerd worden, is over het algemeen minder ophef. Maar goed, Tesla kan qua communicatie best nog wel wat stappen zetten. Model S De komende week gaat dan eindelijk officieel het doek van refresh Model S en X en krijgen we meer details en de eerste leveringen aan consumenten. Er staan bijna 1.000 exemplaren van de Model S te wachten op de eerste uitleveringen. Dit maakt wel duidelijk dat de software nog niet klaar en dat er geen sprake is van ontbrekende hardware. Elon had het al over Playstation 5 prestaties van gameconsole in de Model S. Er blijkt een AMD RDNA2 chip in te zitten. Dat is echt high-end gaming! Ook Jay Leno liet al iets ontglippen over ¼-mile tijd van Plaid. Een nieuw wereldrecord (9,23sec) voor productie-auto’s. Ook in de configurator (VS) is aangepast. Het is al vaker gezegd, Tesla zet met refresh Model S en X wederom de norm voor de komende jaren. En dan moet de Plaid+ met de 4680 batterijen nog komen! Of heeft de Plaid nu al de 4680? De volgende week weten het! Powerwall Recent het bericht dat de Powerwall alleen nog verkocht wordt in combinatie met Tesla Solar. Samen met de unieke Autobidder software heb je dan alles in huis om mee te gaan doen in een virtual power plant! Tesla heeft inmiddels 200.000 powerwalls geleverd. Zo’n 100.000 in de overgelopen 12 maanden. De productie gaat verder omhoog. Tesla Energy is ook aan het smeulen en zal ook exploderen zodra het te kort aan batterijen opgelost is. Zeker de energie-opslagproducten zoals powerwall en megapack vinden gretig aftrek. Solar blijft onduidelijk wat nu de vraag is en hoe de verdere uitrol naar andere markten (o.a. Europa) er uit gaat zien. Superchargers In Texas, bij de in aanbouw zijnde Giga, zijn de eerste beelden opgedoken van de pre-fabric chargers. Dit gaat natuurlijk de lokale installatietijd fors verkorten. Benieuwd of we dit ook in Europa gaan zien! Tesla Vision De eerste ervaringen met de radarloze Model 3/Y worden op social media gemeld. Zoals verwacht zijn er nog een aantal situaties waarop gerapporteerd wordt dat de radar gemist wordt. Eigenlijk is dit in lijn met wat Elon al liet weten. Ze nemen nu de stap de Model 3 en Model Y in Noord-Amerika. De functionaliteiten zijn nog beperkt. Het is een kip-ei verhaal. Er is gewoon heel veel data nodig om het beter te maken en zelfs uiteindelijk beter te laten functioneren dan radar. Het kan nu veilig met beperkte functionaliteit, met soms vreemde beelden of situaties. En over 6 maanden weten we niet beter dan dat Vision superieur is aan radar in nagenoeg alle omstandigheden. Zeker om in slecht weer te rijden hebben ze veel data nodig. Iemand die tijdens zijn eerste rijles in zware regen komt met de ruitenwissers in de hoogste stand, zal ook anders rijden dan een ervaren chauffeur. Voordeel van Tesla Vision dat deze ervaringscurve 2 maanden is en niet 10 jaar zoals bij mensen. En bovendien zijn wij eigenwijs, hardleers en overschatten onszelf. We gaan het toch echt afleggen! Benieuwd of we de komende week de eerste beelden van FSD V9 te zien krijgen. Maar ook dan zijn er nog heel wat “cornercases”. Situaties die om heel veel data vragen om opgelost te worden. Daarom is het ook een beta en vindt de uitrol met de nodige terughoudendheid plaats. Tesla Restaurant Tesla heeft het logo van Tesla nu ook laten registeren als een merknaam voor restaurants, pop-up restaurants, self-service, take-away, e.d. Mogelijk zien we de komende jaren deze services toegevoegd worden aan superchargers. In Nederland liggen de meeste SuC al op plaatsen waar ook een restaurant voor handen is. Vaak v/d Valk. In 2018 al een tweet van Elon over zijn ambities Cybertruck Tesla heeft nu ook in China de Cybertruck als handelsnaam laten vastleggen. Dat geeft toch wel aan dat de Cybertruck niet alleen voorbehouden gaat worden voor de Noord-Amerikaanse markt. Mogelijk gaat er een aparte versie komen voor China en een voor Europa. Voor ons een vraag voor Tesla een weet is de mate van wereldwijde belangstelling voor de Cybertruck. Zoals ik al eens eerder heb aangegeven gaat de Cybertruck mijns inziens een hele nieuwe markt aanboren. Een markt van mensen die nu helemaal geen pick-up rijden en ook nooit overwogen hebben. Het is feitelijk een auto, die alles heeft wat je maar van een auto kunt verwachten: de veiligste auto die je kan kopen (ook voor de mede weggebruikers, want met Tesla Vision actief wordt de kans op een ongeval sterk gereduceerd), hoge instap, 6 zitplaatsen, ongekend veel laadruimte, razendsnel zowel qua acceleratie als topsnelheid, grote range, uitdagend ontwerp, nagenoeg geen onderhoud, nagenoeg onverwoestbaar, roestvrij, kogelvrij, een batterij voor 2 miljoen kilometer, superieure geluidsinstallatie, kan de zwaarste trailers trekken, volledig autonoom rijden mogelijk, alle kleuropties en prints zijn mogelijk (door wrap), superieure binnenluchtkwaliteit, ondanks gewicht en afmetingen relatief goedkoop per kilometer, enz, enz. Alleen…. tja…. het ontwerp zal niet iedereen aanspreken. Tesla op de trein In dit twitter bericht is een volle lading Tesla’s te zien welke via het spoor door of naar Zwitserland gaat. Dit beeld gaan we natuurlijk meer zien als Giga Berlijn via het spoor de auto’s gaat distribueren. De spoorlijn langs Giga Berlijn wordt nu gebruikt om de bouwmaterialen aan te leveren. Maar gaat straks ook zorgen voor razendsnelle distributie. Prijsstijgingen Elon Musk heeft voor het eerst informatie gegeven over de reden van de prijsstijgingen de afgelopen weken. Het wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een stijging van de prijs van de grondstoffen en de logistische uitdagingen. Hij liet ook weten dat het wereldwijde chip tekort deels veroorzaakt wordt door paniek inkopen, vergelijkbaar met de massale inkoop van wc papier bij het uitbreken van de corona-pandemie! Een probleem dat hierdoor vanzelf over gaat. Het liet ook weten dat de wereldwijde vraag naar Tesla’s alleen maar toeneemt. Hij heeft al vaker laten weten zich totaal niet druk te maken over een vraagprobleem. Toch reageerde het aandeel TSLA sterk op geruchten dat de verkoopaantallen in China over de maand mei tegen vallen. De officiele verkoopcijfers over mei zijn er nog niet. Dus het zijn allemaal speculaties. De productie vanuit Shanghai is in ieder geval ongekend hoog. Er worden natuurlijk verschillende markten voorzien van auto's vanuit China. SR+ range test Bjøn Nyland test regelmatig verschillende EV’s over een afstand van 1.000 km. Nu was een 2021 Model 3 SR+ aan beurt. De afstand welke je kan rijden met een volle lading wordt vaak als maat gebruikt. Maar wanneer je de tijd welke je kwijt bent om van A naar B te komen als maat neemt, komen er verrassende dingen naar boven. Uiteraard staan alle Tesla’s bovenaan in welke lijstje dan ook. De nieuwe Model S zal het plekje van e-tron weer overnemen. Zeker als er V3 chargers gebruikt zouden worden. Maar het punt bij de SR+ is dat door de 55 kWh batterij de te rijden afstand per lading minder is, maar dat je ook minder lang hoeft te laden of weer verder te kunnen. Dus op een lange rit misschien 1 of 2 stops meer, maar qua totale reistijd soms helemaal niet langer. Goed om in gedachten te houden als je maar zelfden per jaar lange ritten maakt!
1 Opmerking
René Nieuwenburg
6/6/2021 10:18:21
Hallo, ik heb een van fabriek af trekkhaak. Als ik mijn drager+koffer gebruik gaan bij mij ook de sensoren in de stress. Ik denk dat dit alleen juist funtioneerd bij een aanhanger/caravan.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
April 2025
Categorieën |