In deze blik op week aandacht voor aanpassingen in EAP/FSD in Europa, Single Stack in shadow-mode, nieuwe software-updates, wat hebben Starlink en Robotaxi's met elkaar gemeen en nog veel meer… $ 75.000 bonus maar geen auto! Tesla doet ieder jaar mee aan de hacker competitie Pwn2Own tijdens de CanSecWest Security conference in Vancouver. Als het lukt om weg te rijden met de Model 3 mag de hacker de auto houden en krijgt de hij/zij een bonus van $600.000. Dit jaar kon Tesla de hoofdprijs op zak houden. Wel is het een hacker gelukt (team Synacktiv) om in de boordcomputer te komen. De bonus was $75.000. Tesla heeft nu 90 dagen om met een patch te komen en dan moeten deze hackers het systeem nogmaals aanvallen. Het is natuurlijk kenmerkend voor Tesla dat ze meedoen aan zo’n publieke competitie. Ze stellen zich op deze manier transparant, maar ook kwetsbaar op. De software-afdeling ziet het als een challenge om hackers steeds een stapje voor te zijn. Alleen jammer dat sommige media-outlets er verslag van doen alsof je zomaar met een Tesla weg kunt rijden! Dat is echt onmogelijk, zeker niet als je de twee-traps-verificatie op je Tesla-account hebt zitten en in de auto pin-to-drive hebt ingesteld! Aanpassing EAP en FSD in Europa Tesla moet van de UNECE in Europa een functionaliteit uit EAP/FSD halen. Dit wordt in de eerstvolgende software update geëffectueerd. Het betreft de functionaliteit dat bij Navigatie On Autopilot de auto zelfstandig de afslag neemt zonder een bevestiging van de bestuurder. Na de aanpassing moet je deze manoeuvre eerst bevestigen met de richtingaanwijzer. Al eerder heeft Tesla zijn AP-instellingen moeten aanpassen. De Tesla-rijders van de eerste Model S met Autopilot weten er alles van. Terwijl in de VS de ene na de andere start-up toestemming krijgt om autonoom rijdende auto’s te mogen testen in het wild, gaat Europa de regels nog eens aanscherpen! Niet zeuren Europa als China en de VS met deze innovaties de mobiliteit gaat verduurzamen en het aantal verkeersslachtoffers fors gaat terugdringen. Op het einde van deze blik op de week mijn reflectie op de UNECE. Hieronder een eerste reactie van Steven Peeters. Dit weekend volgt op zijn YouTube-kanaal een uitgebreide video over dit onderwerp. De eerste FSD beta-visualisaties komen er aan In software-update 2022.16 gaan we enkele van de nieuwe FSD Beta visualisaties krijgen buiten FSD Beta om. In eerste instantie gedetailleerdere beelden van de auto’s. Mogelijk is het een eerste stap op weg naar een volledige FSD visualisatie, ook al heb je geen FSD-software upgrade. Single-pedal drive verder geoptimaliseerd Het remmen bij het loslaten van het "gaspedaal" maakt dat je heerlijk relaxed kan rijden. Vraagt wel enige gewenning. Eigenlijk is het best wel irritant als het remvermogen minder is door de conditie van de batterij op dat moment. Daar komt nu verandering in. In update 2022.16 komt er een software-instelling welke het mogelijk maakt ook op de motor(s) te kunnen remmen als regeneratie niet mogelijk is. Ook de horizontale streep in het scherm, welke aangeeft of je energie verbruikt of aan het regenereren bent, wordt wat dikker en hierdoor beter zichtbaar. In 2022.16 krijgen we nog een aantal andere software-updates, zoals onder meer betere berekening van de restcapaciteit in de batterij bij aankomst. Zien welke SuC-stall defect is Op het scherm in de auto krijg je informatie over de SuC-lokatie waar je naar toe aan het rijden bent. Niet alleen de aanwezige voorzieningen bij de SuC, maar ook actuele informatie over hoeveel stalls er vrij zijn, het tarief, eventuele idle-fee's, e.d.. Nu wordt hier ook aan toegevoegd hoelang de wachttijd is, indien er geen stall meer vrij is. Zeker handig nu er ook andere merken kunnen komen laden. En als er een Stall defect is, kan je dit nu voortaan ook zien. Giga Shanghai Productie In Shanghai werkt men inmiddels weer in 2 shifts. De productie nadert de hoeveelheden van voor de lockdown. Alweer de 4e boot met Model 3's en Model Y’s voor Europa is volgeladen en aan zijn reis begonnen. Zal er om spannen of de levering nog net voor het einde van Q2 kan gaan plaatsvinden. Model 3 Performance krijgt een andere batterij De Made in China Model 3 Performance krijgt voortaan een 79 kWh batterij van LG in plaats van een 82 kWh van Panasonic. Qua rijbereik en performance maakt het niet uit. Alleen de laadkarakteristiek schijnt iets anders te liggen. De Panasonic houdt namelijk de hogere laadsnelheid in het begin van de laadsessie iets langer vast. Daarnaast schijnt ook de radar uit de Shanghai modellen te verdwijnen en wordt er ook bij dit model overgestapt op Tesla Vision. Single Stack in shadow-mode De single stack versie van de FSD Beta (Versie 11) zou volgens hacker @TheGreenOnly nu in shadow mode draaien. Dat wil dus zeggen dat het systeem op de achtergrond versie 11 is en validatie-data aan het verzamelen is. Het is niet duidelijk hoelang het nog duurt voor een beta-release. In versie 11 komen highway, citystreets en (reverse) summon bij elkaar. IDRA-Gigapress Vol trots presenteerde IDRA haar eerste 9000 ton Gigapress. Hij wordt opgebouwd binnen hun eigen arealen om de eerste 2 weken van juni voor een beperkt publiek gedemonstreerd te worden. Het is niet duidelijk of deze Gigapress naar Tesla gaat en een rol gaat spelen bij de productie van de Cybertruck. Dat zou natuurlijk kunnen, maar dat is nog nergens bevestigd. Wat heeft Starlink 2.0 met Tesla te maken? SpaceX, dat andere grote bedrijf van Elon Musk, schiet nu bijna wekelijks een lading (starlink) satellieten de lucht in. De Starlink constellatie zorgt inmiddels voor breedband internet op de meest afgelegen gebieden van de wereld. Nog even en dat heb je op intercontinentale vluchten of midden op de oceaan gewoon (goedkoop) breedband internet tot je beschikking. Het aantal abonnementen is al de 400.000 gepasseerd en dekkend in meer dan 30 landen. Uiteraard heeft dit bericht niets met Tesla te maken! Maar toch zit er interessante parallel met Tesla. In het tweede deel van het interview met de Everyday Austronaut vertelt Elon dat Starship op korte termijn moet gaan werken, aangezien versie 2.0 van Starlink te groot is om met een Falcon-9 racket de ruimte in geschoten te worden. SpaceX vertrouwt volledig op hun technisch kunnen om zeer binnenkort al de eerste Starship de ruimte in te krijgen en ook direct al een lading Starlink 2.0 satellieten mee te nemen. Starship wordt het eerste volledig herbruikbare ruimtevaartuig. Zowel de raket (booster) als de second stage (Starship) zijn niet alleen herbruikbaar, maar ook nog een snel weer inzetbaar. Dus na een korte inspectie weer voltanken en binnen een paar uur opnieuw lanceren. Eenzelfde benadering je nu aan de kant van Tesla. Ze zijn er volledig zeker van dat het ze lukt om binnen afzienbare tijd aan te tonen dat FSD veiliger is dan de gemiddelde menselijke bestuurder. Ze hebben net als bij Starship ook bij FSD geen enkele reden om hier aan te twijfelen! Ze pakken vol door met investeringen gebaseerd op de beschikbaarheid van technologie welke er nu nog niet is! Ze gaan in 2023 het prototype introduceren en willen in 2024 de eerste robotaxi’s in productie nemen. Deze week de berichten dat ze Giga Berlijn willen gaan uitbreiden. De verwerving van de grond is begonnen. Eerder zijn er al grondaankopen gedaan in Shanghai en gaan ze er fors bijbouwen. En dan het bericht dat Tesla nu toch echt serieus zaken wil gaan doen in India. En dan niet alleen voor de grondstoffen voor de batterijproductie of alleen batterijproductie. Ze willen daar ook auto's, lees robotaxi's gaan bouwen. India is natuurlijk een ontzettend grote markt voor robotaxi’s. Een groot deel van bevolking heeft immers geen eigen auto! Tesla Vision kan overal rijden! Kortom, net als met Starship en Starlink, is het starten van de bouw van productiefaciliteiten voor de Robotaxi volledig gebaseerd op de aanname dat het legaliseren van FSD een kwestie van tijd is. en geen enkele reden is om aan te nemen dat het ze niet gaat lukken. Dat zijn risico’s die je andere bedrijven niet snel ziet nemen. Zeker niet als ze naar banken of externe investeerders moeten om de centen bij elkaar te krijgen! Mijn reflectie op UNECE
De UNECE, met een hierin een belangrijke rol voor onze rijksdienst voor het wegverkeer, ziet alle systemen van Tesla als ADAS: rijder ondersteunende systemen. Alles is erop gericht om je bij de les te houden zodat je altijd het systeem kunt overrulen. Dat is natuurlijk prima en zeker ook in deze fase van ontwikkeling ook de bedoeling. Het is alleen erg betuttelend. Denk bijvoorbeeld aan de frequentie van het stuur aanraken, de maximale laterale krachten bij een scherpe bocht, de time-out bij een in- of uitvoeg manoeuvre, het verbieden van auto-lane change, e.d. Het lijkt wel of we nu net doen alsof nooit mensen onder invloed van drugs of alcohol aan het verkeer deelnemen, niemand een telefoon in de handen houdt tijdens het rijden, er nooit iemand in slaap valt achter het stuur, nooit iemand te hard rijdt, nooit iemand onwel wordt achter het stuur, nooit iemand iets probeert te pakken op de achterbank tijdens het rijden, enz. enz. We rijden allemaal netjes de toegestane snelheid, we negeren nooit een verkeersbord, we rijden nooit ergens tegenaan en zwaargewonden of doden in het verkeer zijn er zelden of nooit! Oepsss… was ik nu aan het opsommen welke fouten autonoom rijdende auto’s (nagenoeg) niet maken? Of aan het opsommen welke handhaving straks niet meer hoeft? Of welke SIRE-campagnes niet meer nodig zijn? Kortom: het is een zooitje op de wegen! De agressie, het aantal ongevallen en (dodelijke) slachtoffers neemt toe. Dat vraagt niet om nog meer betutteling en campagnes, maar om een fundamenteel andere benadering: zo snel mogelijk de factor mens uit het verkeer halen! Dus meer gaan kijken vanuit het perspectief dat we in een heel hoog tempo naar een moment toe bewegen (zie de video’s van FSD Beta in de VS) dat het veiliger is als de bestuurder niet meer mag ingrijpen. Burgers meenemen in het feit dat het woord “fiction” langzaam uit “sciencefiction” gaat verdwijnen. Dat we niet heel ver weg meer zijn van een situatie dat er onbemande auto’s kunnen gaan deelnemen aan het verkeer. Of dat er autonoom rijdende auto’s op de snelweg zijn waar de bestuurder niet meer mag ingrijpen en dus een filmpje zit te kijken. Summon op een parkeerplaats toestaan zou mogelijk een bijdrage kunnen leveren aan het laten wennen aan het idee van een auto zonder bestuurder. Hetzelfde geldt voor minder strakke regels op de snelweg! Waarom die time-outs? Laat de auto zelf bepalen wanneer het veilig is om op de snelweg te gaan inhalen of hoe snel comfortabel een bocht genomen kan worden. FSD Beta in Europa zou kunnen helpen om de acceptatie van dergelijke systemen te vergroten en de snelheid waarmee de systemen beter worden, versnellen. Ik begrijp de positie van UNECE in deze fase van ontwikkeling. Tesla laat ze mogelijk nog niet voldoende data zien! We staan op een keerpunt en wanneer is het veilig genoeg om de switch te maken? Ik hoop niet dat de politieke polarisatie in de maatschappij of de negatieve narratieven in de media nog een erg vertragende rol gaan spelen. Bovendien hebben er veel bedrijven baat bij dat wij geloven dat autonoom rijden nog 20 jaar weg is en dat auto’s met elkaar moeten kunnen communicatie en dat dit vraagt om infrastructuur met 5G en andere systemen. Dat er nog heel wat subsidie nodig is om concepten met slimme snelwegen en verkeersinstallaties te presteren aan overheden. Als Tesla Vision gaat werken zoals Tesla presenteert dan kan dat allemaal de prullenbak in. Het enige wat nodig is zijn duidelijke witte lijnen, goed afleesbare borden en heldere verkeersregels. Om UNECE te overtuigen heeft Tesla een grote opdracht! Met onomstotelijk bewijs aantonen dat de veiligheid met een factor x wordt verbeterd! Ook in een situatie waarin de menselijke bestuurders nog in de meerderheid zijn! Of andersom: aantonen dat er mensen sterven in het verkeer omdat ze zelf moeten rijden terwijl ze auto bezitten welke het bewezen veiliger kan!
2 Comments
Stephan Huizer
29/5/2022 23:50:39
Duidelijk verhaal over Tesla Vision. De regels beperken teveel en houden zo vooruitgang/veiligheid tegen. Helaas hebben ze dit onvoldoende in de gaten. Ik hoop dat iemand van Unece je blog leest en beter gaat nadenken. Ik vrees echter (ik ben geen complotdenker) dat de lobby van automerken die minder ver zijn met fsd ook tegenwerken.
Reply
André Verreet
30/5/2022 13:38:53
Hoi Michel,
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |