In deze blik op de week aandacht voor de (refresh) Model S en X, de veiligheid van Tesla’s, autonoom rijden (door tunnels), Giga's in India en meer… Refresh Model 3 onder vergrootglas Sandy Munro is begonnen aan de derde Tesla die hij vakkundig uit elkaar gaat halen. Hij krijgt een soort cultstatus in de Tesla-community: dé auto-industriekenner geeft zijn mening over de manier waarop, in dit geval een Model 3, wordt gebouwd. Hij is zeker niet altijd positief. Maar de Tesla-engineers weten hem altijd te verrassen met enorm slimme, vaak kostenbesparende oplossingen. Benieuwd om de verschillen te zien tussen de Model 3 die hij in 2018 uit elkaar haalde, versus de 2021 versie. De voortgang is hier te volgen. Of klik op onderstaande afbeelding voor het YouTube-kanaal. Maar het wordt pas echt gaaf als hij na de zomer de Model Y uit Berlijn in handen krijgt. Model S/X Tegen de verwachting in, is er nog niets bekend over een refresh van de Model S en X. De speculaties nemen natuurlijk wel toe. Zeker nu alle voorraad modellen zo langzaam op beginnen te raken. Als ze er zo geheimzinnig over doen, kan het bijna niet anders dat er echt wel iets substantieels gaat veranderen, waarschijnlijk hoofdzakelijk onderhuids en in het interieur. Ander Model S/X nieuws is dat in de VS de Model X tussen 2016 en 2018 en de Model S tussen 2012 en 2018 teruggeroepen gaat worden om de MCU te vervangen. Het gaat om circa 158.000 auto’s. Tesla was, ook in Nederland, al begonnen om onder garantie deze MCU unit te vervangen bij een defect. Maar nu moet in de VS dus alles gewoon vervangen worden, defect of niet. 5-star veiligheid Deze week zijn beelden vrijgegeven van de crashtests van de Model Y en de bijbehorende eindscores. Net als de andere Tesla’s scoort ook de Model Y 5 sterren in alle categorieën. Zowel de actieve als de passieve veiligheidssystemen zorgen voor deze ongekend hoge veiligheid. Zo jammer dat in autoreviews veiligheid niet op nummer 1 staat. Zeker in vergelijking tussen een ICE en EV. Meer over de veiligheid van Tesla’s is hier te lezen. Niet alleen in testsituaties, maar ook in de dagelijkse praktijk is het duidelijk dat Tesla’s gewoon beduidend minder betrokken zijn bij ongelukken. Tot wel 7x minder blijkt uit het Q4 rapport van Tesla. Er zijn natuurlijk allerlei kanttekeningen te plaatsen bij deze publicatie. Kern is dat het steeds duidelijker wordt dat de evolutie van rij-ondersteunende systemen naar full self driving gaat zorgen voor een exponentiële afname van het aantal ongelukken en hiermee dus ook het aantal (dodelijke) slachtoffers. In mijn optiek komt er een punt in de nabije toekomst dat het alleen al hierom politiek gezien niet maar haalbaar is om full self driving te negeren. Autonoom rijden The Boring Company is de laatste puntjes op de i aan het zetten in Las Vegas om de eerste tunnels bij het Convention Centre in gebruik te nemen. Op deze webcam beelden is/was te zien hoe witte Model 3’s de tunnels in- en uitrijden. De auto’s rijden autonoom, maar de eerste maanden zal er een “toezichthouder/bestuurder” in ieder voertuig zitten. De moderne variant van de liftboy zullen we maar zeggen. Tegen de tijd dat de eerste uitbreidingen van het tunnelcomplex een feit zijn, zal de liftboy ook wel overbodig verklaard worden. Las Vegas gaat de hotels op The Strip, het stadion en het vliegveld met elkaar verbonden. Het is een mooie proof of concept voor zowel The Boring Company als voor autonoom rijdende Tesla's. Het duurt niet langmeer of prufrock, de zelf ontwikkelde tunnelboormachine, wordt ook in serie geproduceerd en zien we op verschillende plaatsen in de VS en China de projecten beginnen. India Er gingen al geruime tijd geruchten over de plannen van Tesla voor het bouwen van een Giga in India. Wat er precies gaat gebeuren is nog niet bekend, maar het werd wel duidelijk dat Tesla de nodige vergunningen om zich te kunnen vestigen gekregen heeft. Het zal niet lang meer duren voordat we hier meer over horen. India is zowel voor batterij productie (grondstoffen) als voor Tesla Energy (top 3 in de wereld m.b.t. energieconsumptie) als voor autoproductie (autonome kleine Tesla?) een grote markt met een enorm potentieel. Updates We hebben nog geen 2021 software-update gehad dit jaar. Wel nog bugfixes op eerdere versies. In de VS is ook Beta 10 van de FSD suite nog niet uitgebracht. Het kan niet lang meer duren voordat het 2e deel van de Holiday-update (v11) uitgerold gaat worden en hiermee ook de GUI voor FSD Beta 10 verder aangepast wordt. Ik zag wel op Reddit dat het aantal FSD Beta-testers verder is uitgebreid. TSLA Na de stormachtige eerste week van TSLA kwam in de 2e week een einde aan een reeks van 11 dagen groene cijfers. Wat wel opvallend was, is dat veel analisten hun bull en bear scenario’s in positieve zin bijstellen. Het wordt ze steeds meer duidelijk dat de groei van Tesla en de populariteit in China verder gaat doorzetten. Het is nu uitkijken naar het financieel resultaat over Q4 en hiermee het hele jaar 2020. Na beurssluiting op woensdag 27 januari a.s. worden de cijfers gepresenteerd en zal Elon later op de dag een toelichting geven en vragen beantwoorden. En natuurlijk een forecast voor 2021. Zullen ze een productie target van meer dan 1 miljoen auto’s durven af te geven? Ik verwacht 850.000. Dat is ongeveer de huidige productie in Fremont en Shanghai met een Model Y productie die nog niet volledig op stoom is. De aantallen welke dit jaar uit Berlijn en Texas gaan komen is natuurlijk nog heel onzeker. Model 3 uit Shanghai In Shanghai staan weer duizenden Model 3’s te wachten op verscheping. Indrukwekkende drone beelden overigens. Er zijn ook rechts gestuurde versies gesignaleerd. Die werden tot voor kort alleen in Fremont gemaakt. Ze gaan dus blijkbaar Australië, Japan, Nieuw Zeeland en mogelijk ook Engeland vanuit China voorzien van auto’s. Verwarmd stuurwiel
Dit zal hopelijk dat laatste keer zijn dat ik speculatief ben over een verwarmbaar stuur in de Model Y en refresh Model 3. Voor Shanghai was deze al bevestigd in de Model Y MIC. Maar nu dook er een foto op van een Model Y uit Fremont met een speciale versie van de software (versie 2020.39.110) en dus een verwarmd stuur. Het ziet er toch echt naar uit dat alle modellen met het nieuwe stuur ook stuurverwarming heeft welke via een software update beschikbaar komt.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |